Cuby+Blizzards - Too Blind to See (1970)

Rock / Blues
Label: Philips

1. Thursday Night (3:21)
  2. Night Train (4:39)
  3. Evil Woman (5:58)
  4. Wee Wee Baby (3:35)
  5. Too Blind to See (5:11)
  6. Birks' Works (3:51)
  7. Time Passed Me By (7:13)
avatar van beruk
Op een of andere manier ademt deze plaat een soort treurigheid uit waar ik het koud van krijg. Ik luister em nooit meer.
Eelco Gelling blijft het enige lichtpunt

avatar van Oldfart
That's what they call the blues.

avatar van Oldfart
Blijft mijn lievelingsplaat van C+B, samen met de helft van Appleknockers Flophouse.

Zo dan hebben we het rondje ouwelullenmuziek voor vannacht ook weer gehad: back to the future.

Pieter Paal
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat Stevie Wonder van dit album vindt.

Hele mooie plaat. Ik vind Thursday Night een van de meest ontroerende liedjes ooit gemaakt. En .. luister 'm gewoon van een ouwe LP. Klinkt ie nog veel mooier.

avatar van Jan 1970
27 augustus 2010 ligt ie weer in de winkel!

avatar van Brutus
Zwak album van Cuby.
Twee nummers springen er uit
Night Train
Too blind to See

De rest vind ik niets

avatar van Ronald5150
”To Blind to See” vind ik toch minder dan albums als ”Desolation” en ”Groeten uit Grollo”. Maar wat is minder bij Cuby? Nog altijd is dit een prima bluesalbum met die karakteristieke Cuby sound. Het gitaarspel van Eelco Gelling blijft bijzonder smaakvol en de stem van Muskee snijdt weer regelmatig door je ziel. De titeltrack en het afsluitende ”Time Passed Me By” zijn mooie voorbeelden en voor mij direct de hoogtepunten. De andere liedjes vind ik prima, maar niet onuitwisbaar. Cuby heeft de lat zelf hoog gelegd, en dat lijkt hun parten te spelen op ”Too Blind to See”. Dat neemt niet weg dat dit album nog steeds dik in orde is en uiterst genietbaar.

buizen
Wat gaat de tijd toch snel, dit najaar is het alweer drie jaar geleden dat Harry is overleden.
Hij deed boodschappen in dezelfde supermarkt als ik. Heb 'm vanaf tientallen jaren daarvoor vaak in Assen, Winschoten e.o. zien optreden. En het was altijd bijzonder.

R.I.P. Harry

avatar van lennon
Eigenlijk had ik alleen maar van de naam gehoord, maar me nooit zo verdiept in de muziek.

In de kringloop kwam ik deze lp tegen, en vond het een mooi moment om daar eens verandering in te brengen! Heb ik geen spijt van! Mooi treurige blues! Ik luister er graag naar! Ik begin te begrijpen waarom (vooral) de oudere garde hier zo mee wegloopt, want het is gewoon kwaliteits muziek!

Lang leve de kringloop! en Lang leve Cuby!!

avatar van teus
Laatste van de 5 Cuby albums uit... zo als ik het zelf maar noem hun Glorietijd (1966-1970 )
Dit album Too Blind To See ('70) zonder Hermanus Brood laat hier en daar een ander soort sound horen ,mss door een orgel er bij te gebruiken op o,a Time Passed Me By en Evil Woman maar het blijft doorspekt met de vertrouwde blues
Thursday Night..(Muskee/V d Vegt) ook blues maar geeft ook een heel afwijkend Cuby geluid compleet met dwarsfluit en andere blaasinstrumenten ,geen verkeerde song maar je denkt soms eerder aan Ekseption dan aan C+B
Wee Wee Baby een vrij stevige Bluesrocker van Eelco Gelling die hierop aardig tekeer gaat
Birks' Works is een opvuller een jazz achtige zwak rommelig geval
Night Train ook een Bluesrocker maar wel een heel lekkere,een van de betere tracks
de echte hoogtepunten op dit album zijn het ruim 7 min Time Passed Me By luistert heel lekker weg met een biertje in de hand,ook heel aparte mooie blues
En ook titeltrack... Too Blind to See ook een trage bluessong de tekst zou zomaar nog steeds over zijn verloren liefde Miep kunnen gaan (volgens mij veel Muskee teksten gaan over Miep)
Vind hem halfje minder dan zijn voorganger maar toch lekker album een 7+

avatar van heartofsoul
Dit is misschien wel mijn favoriete Cuby + Blizzards album. De unieke desolate en zelfs koude en ijzige sfeer werkt voor mij heel goed. Daarnaast vind ik Cuby hier heel erg goed en geconcentreerd zingen, daar waar ik zijn zang op andere albums net een tikkeltje té vind.
De begeleidende musici vind ik ook erg goed - vooral Eelco Gelling op gitaar en het swingende drumgeluid van Hans la Faille boeien mij zeer. Adembenemend mooi.

avatar van Paulus_2
Bezetting C+B:
Harry Muskee: vocals
Eelco Gelling: guitar
Helmig v.d. Vegt: organ piano
Herman Deinum: bass
Hans Lafaille: drums

Dit album is een logisch vervolg op Appleknockers Flophouse. Het openingsnummer Thursday Night valt nogal uit de toon. Maar de rest is ijzersterke bluesrock, niet in de laatste plaats doordat de bandleden perfect op elkaar zijn ingespeeld. Evil woman is mijn favoriete track. Briljant gitaarwerk en een werkelijk schitterende Hammond solo. Jon Lord zou er een puntje aan kunnen zuigen. Eelco Gelling en Helmig van der Vegt spelen zo intensief dat ze in je kamer lijken te staan. Ook de blazers zijn een waardevolle aanvulling. Birk's Work is een swingend jazz nummer van Dizzy Gilespie Birk's Works
Met Time passed me by sluit het album in dezelfde stijl als het openingsnummer. Alhoewel hier toch wordt geprobeerd om een bluesballad te gehore te brengen. Let op het pianospel van Helmig van der Vegt, die hier met zichzelf een piano duet speelt.
Dit album wordt uitgebracht in de serie "Original Tapes" en is op één CD uitgegeven, samen met Appleknockers Flophouse
Een paar negatieve commentaren, jammer.

Cuby + the Blizzards gaan op Too Blind to See door waar ze met het sterke Appleknockers Flophouse zijn gebleven: het maken van steengoede blues. De gitaar van Eelco Gelling is weer om van te smullen, de piano- en orgelpartijen van Helmig van der Vegt zijn uitstekend en ook Harry - Cuby - Muskee zingt prima op dit album. Ook bas en drums (luister eens naar Birks' Works) zijn echt goed: wat een band!

Aan Thursday Night moest ik eerst wennen, maar inmiddels vind ik dit een heel erg mooi nummer. Daarna duiken we de bluesrock in met de geweldige songs Night Train & Evil Woman. Ook ijzersterk en typisch Cuby is de titelsong Too Blind to See. De plaat eindigt met een volgend hoogtepunt, het fantastische slotnummer Time Passed Me By. Voor mij sluit dit album aan op het rijtje uitstekende platen van Cuby + the Blizzards uit de tweede helft van de jaren '60. Vijf topplaten op een rij: klasse!

avatar van ricardo
Dit is idd ook een mooi sfeervol plaatje, en een mooie opvolger van Apleknockers Flophouse. Dit is daar een mooi vervolg op. Deze bevalt mij ook veel beter dan hun eerste 2 platen die ik nogal doorsnee en vlak vind klinken.

Ik heb geaarzeld om dit album geremastered op paars vinyl te kopen, omdat het verschil in sound bij bijvoorbeeld Groeten uit Grolloo tussen originele LP en het gouden vinyl niet echt groot was. Echter: wat een prima geluid komt er uit deze paarse LP van Too Blind To See. Zeker een aanrader.

Ik zie trouwens nu dat behalve het nummer Birks' Works van Dizzy Gillespie, Harry Muskee, Helmig van der Vegt en Eelco Gelling vijf nummers zelf hebben geschreven. Eelco Gelling heeft Wee Wee Baby gearrangeerd. De band zelf heeft de plaat geproduceerd. Knappe prestatie van die mannen.

avatar van rider on the storm
Ik heb ook de paarse remaster gekocht...en zoals mijn voorganger zegt het geluid is uitstekend.

En wat een sfeervol album is dit...draai deze eigenlijk vaker dan Groeten uit...

Hoogtepunten Evil Woman ,Too blind to see en Time passend me by (kippenvel).

gastheerg
Ik heb ook de paarse remaster en klinkt prima. Nu zijn m'n oortjes wat ouder aan het worden en dat is prima. Geef ik immers geld aan platen uit dan aan hardware

Voor mij is dit een van de beste platen van Cuby. Wie dit droef en treurig vindt? Dat is voor mij een suikerspin bestellen en dan klagen dat deze zoet is.