Cuby+Blizzards - Too Blind to See (1970)

Rock / Blues
Label: Philips

1. Thursday Night (3:21)
  2. Night Train (4:39)
  3. Evil Woman (5:58)
  4. Wee Wee Baby (3:35)
  5. Too Blind to See (5:11)
  6. Birks' Works (3:51)
  7. Time Passed Me By (7:13)
avatar van Ronald5150
”To Blind to See” vind ik toch minder dan albums als ”Desolation” en ”Groeten uit Grollo”. Maar wat is minder bij Cuby? Nog altijd is dit een prima bluesalbum met die karakteristieke Cuby sound. Het gitaarspel van Eelco Gelling blijft bijzonder smaakvol en de stem van Muskee snijdt weer regelmatig door je ziel. De titeltrack en het afsluitende ”Time Passed Me By” zijn mooie voorbeelden en voor mij direct de hoogtepunten. De andere liedjes vind ik prima, maar niet onuitwisbaar. Cuby heeft de lat zelf hoog gelegd, en dat lijkt hun parten te spelen op ”Too Blind to See”. Dat neemt niet weg dat dit album nog steeds dik in orde is en uiterst genietbaar.

avatar van Paulus_2
Bezetting C+B:
Harry Muskee: vocals
Eelco Gelling: guitar
Helmig v.d. Vegt: organ piano
Herman Deinum: bass
Hans Lafaille: drums

Dit album is een logisch vervolg op Appleknockers Flophouse. Het openingsnummer Thursday Night valt nogal uit de toon. Maar de rest is ijzersterke bluesrock, niet in de laatste plaats doordat de bandleden perfect op elkaar zijn ingespeeld. Evil woman is mijn favoriete track. Briljant gitaarwerk en een werkelijk schitterende Hammond solo. Jon Lord zou er een puntje aan kunnen zuigen. Eelco Gelling en Helmig van der Vegt spelen zo intensief dat ze in je kamer lijken te staan. Ook de blazers zijn een waardevolle aanvulling. Birk's Work is een swingend jazz nummer van Dizzy Gilespie Birk's Works
Met Time passed me by sluit het album in dezelfde stijl als het openingsnummer. Alhoewel hier toch wordt geprobeerd om een bluesballad te gehore te brengen. Let op het pianospel van Helmig van der Vegt, die hier met zichzelf een piano duet speelt.
Dit album wordt uitgebracht in de serie "Original Tapes" en is op één CD uitgegeven, samen met Appleknockers Flophouse
Een paar negatieve commentaren, jammer.

Cuby + the Blizzards gaan op Too Blind to See door waar ze met het sterke Appleknockers Flophouse zijn gebleven: het maken van steengoede blues. De gitaar van Eelco Gelling is weer om van te smullen, de piano- en orgelpartijen van Helmig van der Vegt zijn uitstekend en ook Harry - Cuby - Muskee zingt prima op dit album. Ook bas en drums (luister eens naar Birks' Works) zijn echt goed: wat een band!

Aan Thursday Night moest ik eerst wennen, maar inmiddels vind ik dit een heel erg mooi nummer. Daarna duiken we de bluesrock in met de geweldige songs Night Train & Evil Woman. Ook ijzersterk en typisch Cuby is de titelsong Too Blind to See. De plaat eindigt met een volgend hoogtepunt, het fantastische slotnummer Time Passed Me By. Voor mij sluit dit album aan op het rijtje uitstekende platen van Cuby + the Blizzards uit de tweede helft van de jaren '60. Vijf topplaten op een rij: klasse!