The B-52's - The B-52's (1979)

Label: Warner Bros.

1. Planet Claire (4:35)
  2. 52 Girls (3:34)
  3. Dance This Mess Around (4:36)
  4. Rock Lobster (6:49)
  5. Lava (4:54)
  6. There's a Moon in the Sky (Called the Moon) (4:54)
  7. Hero Worship (4:07)
  8. 6060-842 (2:48)
  9. Downtown (2:57)
avatar van titan
titan (crew)
Rock Lobster is toch wel een ultiem feestnummer.

avatar van FisherKing
Lekker ja. Maar hun meesterwerk is toch wel Love Shack dat op het album Cosmic Thing voorkomt. Man, wat heb ik daarop geswingt ..

The B-52's zijn gewoon geniaal. Deze CD heb ik niet, ik heb hun verzamelaar Time Capsule. Maar man, wat een feestnummers ja!

Heerlijke cd. Net als Manu Chao, Madness en Bud Powell perfect voor zonnige dagen en veel vrolijkheid.

avatar van sq
sq
Nooit van iemand anders gehoord, maar daarom leuk om ook eens te vragen. Draai eerst eens het thema van Peter Gunn (bijvoorbeeld in de hitversie van Emmerson Lake and Palmer) en daarna Planet Claire van dit album. Peter Gunn wás ook een hit in de tijd dat dit album uit kwam. Kan dit per ongeluk zo gelijkend zijn gemaakt?

avatar van postman
Grappig Dit album is ook onder de titel "play loud " uitgebracht door island met de zelfde hoes. Alleen staat die titel alleen vermeld aan de zij kant.
Ze staan beide vermeldt in de duitse "rock & pop " lp catalogus.
Of zouden ze bedoelen dat je dit album "luid" moet afspelen.
Daar leent hij zich wel voor.

avatar van beruk
Zou Shakira ook zo goed naar rock lobster hebben geluisterd??

EVANSHEWSON
Dacht dat deze plaat PLAY LOUD heette ? In ieder geval, het is de enige die ik heb van deze knotsgekke band, en wat mij betreft hun beste !
Het herinnert mij aan de tijd dat ik in JEUGDHUIS DEN HERT doorbracht in Lokeren, Oost-Vlaanderen, België, waar deze plaat grijsgedraaid werd !
Planet Claire, Dance This Mess Around, op iedere FUIF (of Thé-Dansant zoals dat in die tijd ook genoemd werd) werd deze plaat gedraaid, en je kon je er enorm op uitleven, en meer moest dat niet zijn !
Blijft een leuk plaatje dat je af en toe eens uit de kast mag halen. Dit en ook Ten Mistakes van Gruppo Sportivo, dat een beetje uit dezelfde doldwaze periode komt !
En nu ga ik badmintonnen !

avatar van sq
sq
postman schreef:
Of zouden ze bedoelen dat je dit album "luid" moet afspelen.
Daar leent hij zich wel voor.

Ik denk dat die catalogus gewoon fout is. B-52´s zetten inderdaad ´play loud´ op het label van de LP; gewoon als aanmoediging voor de afspeler. Op het label van de opvolger, LP ´Wild Planet´ (ik heb ze allebei) staat het ook.

avatar van tnf
tnf
Als dit groepje nu pas zou beginnen in plaats van toen, met dezelfde muziek, hetzelfde uiterlijk en dezelfde styling, zouden ze volgens mij bejubeld worden door de 'hippe' muziekpers. Ik vind ze een bepaalde vibe hebben die de laatste paar jaar weer erg actueel is. Alleen al als ik naar de hoes kijk.

Deze plaat heb ik overigens niet, de Time Capsule-verzamelaar echter wel.

Ah, de carnival-versie van Talking Heads. Fantastische plaat. Aan sq: luister ook eens naar Peter Gunn en Juicebox van The Strokes.

Harald
Tijdens een vakantie met zijn zoontje Sean in het Carribisch gebied heeft John Lennon deze plaat beluisterd en meteen was het idee geboren na vijf jaar met Yoko Ono weer in het studio te gaan. John heeft Yoko meteen opgebeld en gezegd; Hey babe, B-52 doen hetzelfde wat we jaren geleden al gedaan hebben en de idee voor Double Fantasy was geboren.

avatar van Zachary Glass
Het is een feit dat we hoofdzakelijk uit koolstof bestaan. Het valt niet te ontkennen dat we meestal blijven morrelen in de marge. Ja, als de mensheid ophoudt te bestaan zal de natuur vliegensvlug onze steden recupereren. Ja, onze piramides zullen vermalen worden tot nootmuskaat

Je zou ons allen best een tragisch lot kunnen toeschrijven, maar ja - er zijn van die netelige feiten die een mens makkelijk vergeet wanneer je al 'ns een mooie glimlach krijgt toegeworpen op de trein van een zwartharige freule (dank u - juffrouw. Waar u ook mag zijn )

Zo is het ook gesteld met dit debuut van The B 52's. Spitante stripverhaal-pop die stante pede aan de hersenpan kleeft. Cijfermatig dient deze langspeler 28 jaren te tellen. Deze langspeler kon echter uit zowel 1963 of 2007 stemmen.

Zo zie je maar - tijd is werkelijk relatief, beste mensen

EVANSHEWSON
Wàt een jeugdsentiment!

Dit plaatje werd gewoon grijs gedraaid, dat kon toen nog, het was toch op vinyl, destijds.

Het werd grijs gedraaid in ons jeugdhuis, JH Den Hert in Lokeren, het jeugdhuis is al jààren terziele gegaan, deze muziek heeft toch een veel tijdlozere aard.
Planet Claire, Dance This Mess Around, Rock Lobster, Lava... héérlijk om af en toe terug te horen!
Maar voor mij is dit dus jeugdsentiment.

Ik dacht trouwens dat de titel van deze plaat PLAY IT LOUD was...

****

Harald
PLAY IT LOUD staat er wel op het label maar als officiele titel staat er in hun discographie "The B-52's" vermeld.

avatar van John Doe
Ik ben waarschijnlijk tot op dit punt de jongste stemmer Ben dit gaan luisteren naar aanraden van mijn techno helden

Zoals hier al eerder gezegd klinkt dit nog heel fris. De Britse poprock zoals die de laatste jaren aan de lopende band geproduceerd wordt is hier eigenlijk al ver geperfectioneerd. De gitaar/percussie en vrouwen vocalen zijn zo geweldig. En het klinkt allemaal echter.

avatar van Leeds
Leuke plaat deze.

Rock Lobster als waar hoogtepunt.

Father McKenzie
John Doe schreef:

Dit zijn Amerikanen pur sang....

avatar van captain scarlet
Tijdloze plaat. Dance This Mess Around is waanzinnig. En wat 'n fantastische hoes !
(die van de opvolger Wild planet is trouwens ook niet mis). Overigens: dit klinkt op vinyl nog veel beter........

avatar van wibro
Hét debuut van de B-52's dat mij na diverse luisterbeurten toch enigszins teleurstellend overkomt. Ik vind dit album in ieder geval duidelijk minder dan "Wild Planet" en het latere "Cosmic Thing".
Beste nummer op dit album; het bijna 7 minuten durende "Rock Lobster".

avatar van bart1989
beter dan de rooje volgens mij!

avatar van laxus11
Best een aardig album met als uitschieters: Rock Lobster, There's a Moon in the Sky (Called the Moon),Lava en Dance This Mess Around
Maar hier staan ook een paar mindere nummers op zoals Planet Claire en Downtown
4 sterren voor dit toch leuke album

Elk afzonderlijk nummer van deze plaat is heerlijk om te draaien op een feestje of een andere vrolijke gelegenheid. Het hele album compleet wordt me alleen aan het eind iets te chaotisch. Ik merk dat de nummers me dan zelfs iets beginnen te irriteren, terwijl als ik het album net opzet ik het juist lekker fris vind klinken.

Hoekig en funky, maar toch ook een beetje melig. Vooral een leuke plaat voor op een feessie, maar thuis moeiijk helemaal af te luisteren. Ooit recenseerde ik 'm al op onderdenaald.nl

avatar van Supersid

Ik had het in elk geval ook opgemerkt...

avatar van philtuper
Dance This Mess Around. Heerlijk nummer. Party!

avatar van reptile71
Ik hoorde The B-52’s pas ergens in de late jaren 80 voor het eerst bewust. De opvallende dame met de (ik meen) 50’s look en wat, in mijn beleving, overdreven act, had op mij een dusdanige uitwerking dat ik niet de behoefte had me er verder in te verdiepen. Ik zag het meer als zogenaamde fun-muziek o.i.d. Het pakte me niet en ging daarom verder aan me voorbij.

Wist ik veel destijds dat ze al 10 jaar langer bestonden en in 1979 al hun debuut hadden. En dat debuut vind ik een lekker plaatje. Weliswaar herken ik de latere B-52’s er ook nog in, maar je hoort toch dat het net even wat minder glad is allemaal.

Het album begint met ‘Planet Claire’, dat gebruik maakt van de Peter Gunn Theme (Henry Mancini). Gezien dat een heel bekend deuntje is dat associeert met spanning, is het een opener die je direct in de greep houdt. Op het moment dat de zang erbij komt en de muziek verandert, lijkt het ineens wel een Joy Division uitvoering van de Peter Gunn Theme: het statische drumgeluid en de eentonige lage mannelijke zang zijn de voornaamste veroorzakers hiervan. En ja, daar hou ik wel van.

‘52 Girls’ klinkt al direct heel anders. Nu nemen de zangeressen de zang voor rekening en het huppelachtige springerige ritme zet de toon. Het is het soort muziek waarvoor ik in de stemming moet zijn. Want natuurlijk luisteren we hier niet naar het donkere soort post-punk/new wave waar mijn hart het allermeest naar uitgaat. Dit is de soort die wat minder zwaar en serieus is. Noem het feelgood muziek.

‘Dance This Mess Around’ zet me vervolgens definitief op het spoor van gewoon lekker meegaan in de flow van het album, m.a.w.: laat los en doe je maffe dansje. Als je je nu niet laat gaan, dan zal je de plaat bij ‘Rock Lobster’ wel afzetten. Dat nummer trek je namelijk alleen maar als je een klein beetje in een maffe stemming bent geraakt. Dit is trouwens uitstekende muziek om je huishoudelijke karweitjes swingend en wel op te doen. De drive van het vlotte loopje houdt het werktempo er in elk geval goed in. Grappig gegeven is dat ik zelfs in deze muziek kleine stukjes Joy Division terughoor (basloopje).

De B kant start met een lekker rauw gitaargeluidje. Ja, we bevinden ons ook niet voor niks in de late 70’s. Het mag allemaal wat ongepolijst klinken en dat is een sound waar ik van hou. Het ritme blijft lekker dansbaar. De zang is een combi van man en vrouw(en) die elkaar afwisselen, nee niet als een soort duet, maar op een manier die op een of andere manier goed past bij de muziek.

‘There Is a Moon in the Sky (Called the Moon)’ blijft in dezelfde sfeer hangen van niet al te serieus nemen en je vooral mee laten nemen in die mood. M.a.w.: ga afwassen of maf staan dansen door de huiskamer.

Bij ‘Hero Worship’ krijg ik door de gitaar en het ritme even een Siouxsie and The Banshees gevoel aan het begin. Lekker natuurlijk. Het is een wat ‘serieuzer’ klinkend nummer dat lekker rockt met een zangeres die tot krijsen aan toe gaat.

Als ‘6060-842’ begint ben ik de mood een beetje kwijt, weinig pakkend nummer. ‘Downtown’ kan daar niets meer aan veranderen, ik vind het een matige afsluiter van een plaat die prima valt als je in de juiste stemming bent of weet te komen.

Interessant gegeven is wel dat dit album is geproduceerd door Chris Blackwell, die onder meer met Bob Marley heeft gewerkt.

Review afkomstig van mijn site: The B-52’s | The B-52’s – New Wave & Post-Punk Reviews - newwavepostpunkreviews.wordpress.com

avatar van Slowgaze
Jon van Eerd spuugt vuur op Love Shack.

avatar van Hanszel
Eigenlijk echt geniaal. Ken alleen de nummers die ook op de verzamelaar staan (twee dus...) maar heb net even wat live materiaal (uit de jaren '80 en meer recent) zitten bekijken en het is echt leuk! Rock Lobster live in 1983, geweldig. Hoewel ik toen pas 9 was had ik er graag bij willen zijn

Blijkt dat ze nooit echt bekend zijn geworden, behalve dan 'Love shack' natuurlijk en 'Roam'. Maar volgens mij is dit echt iets waar je je even toe moet zetten.

Als ik het me goed herinner heb ik die verzamelaar trouwens gekocht destijds omdat ik DJ was en daar stonden dus de hitjes op en dat nummer van die Flintstones film. Pas daarna ben ik ze gaan waarderen maar ook weer niet zó dat ik hun back catalogue ging uitpluizen. Moet ik toch maar eens gaan doen!