Kraftwerk - Computer World (1981)

West-Duitsland
Electronic
Label: EMI

1. Computer World (5:08)
  2. Pocket Calculator (4:58)
  3. Numbers (3:21)
  4. Computer World .. 2 (3:19)
  5. Computer Love (7:18)
  6. Home Computer (6:19)
  7. It's More Fun to Compute (4:12)
Voor mij is dit eigenlijk een album met 5*-potentie.

Het enige nadeel is de korte duur. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste luisterbeurt zoiets had van 'is ie nu al afgelopen? ik zit er net lekker in!'. Oh, en de eerste nummers zijn ook wat oppervlakkiger, voor mijn gevoel.

Met Numbers heb ik niet zoveel. Ik begreep dat Nicole Scherzinger (van de illustere PCD) het heeft gesamplet voor haar debuutsingle, maar daar herkende ik het niet van. Ik herken wel de Kraftwerk-invloed in LCD Soundsystem (het intro van Disco Infiltrator is zowat 1-op-1 gekopieerd van een track van dit album) en hedendaagse electrogrootheden als Legowelt. Wat ik me dan nog afvraag: weet iemand uit welke nieuwe track ik de hoge synths uit het slotnummer ken?

De kwaliteit van dit album schuilt voor mij vooral in de b-kant, met 3 fantastische melancholische nummers. Op de een of andere manier werken die nummers zo goed samen dat het haast tot ontroeren werkt. Ik snap ook niet echt mensen er kil aan vinden... Maar misschien ben ik ook wel een sucker voor dit soort romantiek.

avatar van Gerards Dream
Als ik dit album nu draai kan ik niets anders opmerken dat de computer sinds dien een behoorlijk ontwikkeling door heeft gemaakt. In gedachte zit ik in de schoolbanken in een lokaal met dergelijke apparaten als op de hoes staat afgebeeld. Boven het schoolbord hingen drie A-viertjes met in koeienletters de woorden New - Cload - Run. Veel kon je niet met een dergelijk toestel, wat programmeren en een spelletje. Later in mijn middelbare schooltijd kwam de PC in het lokaal te staan. Dat bracht wat meer leven in de brouwerij. In die tijd kreeg ik les van een docent die nogal peu-nerveus was. Voor hem mocht je de computer pas starten als er geen floppydisk in de computer zat, omdat hij bang was dat er belangrijke informatie verloren kon gaan. Je moest bijwijze van spreken met de floppy in de lucht zwaaien als je de computer aan deed. Buiten dit gegeven om kon je nog niet zoveel met die computers. Samen met een klasgenoot zat je dan een uurtje weg te pielen. Vooral Pong was leuk om te doen en als het woord menu op het scherm verscheen tikte we daar een hele maaltijd in.

Maar goed ik zit hier op de MusicMeter en niet op Schoolbank.nl. Aan de muziek op dit album van Kraftwerk is duidelijk te horen dat de computer nog in ontwikkeling was. De heren schetsen op een boeiende wijze een beeld van de toekomst. Veiligheidsdiensten die achter van alles en nog wat kunnen komen. Daarnaast prachtige bliepjes op Pocket Calculator en dat monotone ritme heeft wel wat. Met wat getel in een rioolbuis begint Numbers. Het doet wat nerveus aan en in gedachte zie ik een boekhouder de cijftjes op het scherm controleren. Na al die boekhoudkundige zaken is het ook genieten geblazen op de computer daarvan is Computer World 2 het bewijs van.

En wat is de melodie van Computer Love nog actueel, heeft Coldplay hier niets mee gedaan? Naast dit gegeven laat het mooi horen hoe we aan dit nieuwe toestel gehecht zullen raken. Het idee van MusicMeter zal toen al een beetje rond gespookt hebben. Naast dit alles een heerlijk stuk muziek. Op de track Home Computer krijg ik het gevoel dat de computer bijna het hele leven gaat domineren. Zo zou je niet langer meer de plee hoeven te soppen bijvoorbeeld. Ja, en dan is daar al veel te snel het profetische It's More Fun to Compute. Een heerlijke futuristische compositie waar niets op aan te merken is. Lekkere electronische muziek die nog voldoende beelden oproept na al die jaren. Kortom; een erg lekker album van Kraftwerk.