Kraftwerk - Electric Café (1986)

Alternatieve titel: Techno Pop

West-Duitsland
Electronic
Label: EMI

1. Boing Boom Tschak (2:57)
  2. Techno Pop (7:42)
  3. Musique Non-Stop (5:45)
  4. The Telephone Call (8:03)
  5. Sex Object (6:51)
  6. Electric Café (4:20)
avatar van omani
Tja, daar hadden we dan jaren naar uitgekeken, de nieuwe Kraftwerk. En dan leg je 'm op de draaitafel, met kloppend hart de naald erop en...........boing boem tjak?? En dan zeggen ze dat Duitsers geen humor hebben.

avatar van The Voice
En dan noemen sommigen dit een minder album van Kraftwerk??Ik vind dit juist 1 van de betere albums, maar goed, ieder z'n ding.

Wel moet ik toegeven dat de nummers een beetje te langdraderig worden. Er zit te weinig variatie in om langer dan single-lengte (lees: 4 minuten) te kunnen boeien.

avatar van wizard
The Voice schreef:

En daar verklaar je meteen je opmerking van 2 zinnen eerder waarom veel mensen dit een minder album noemen: de meeste nummers zijn (veel) langer dan 4 minuten.

avatar van {P1982}
Boing Boom Tschack is cool, en the Phone Call is ook op een vreemde manier aanstekelijk...

JanBetonde2e
Haha, best grappig, echt bij elk stukje van Sex Object heb ik ergens het gevoel dat ik het eerder gehoord heb, echt een grappig gevoel, het is dan alleen zo moeilijk om precies aan te wijzen waar het je aan doet denken, of waar je het gehoord hebt.

avatar van musiquenonstop
Mischien iets minder vooruitstrefend dan zijn voorgangers, maar voor mij toch nog een goed album, hoewel ik de titeltrack iets minder vind.

Juist de nummers die te langdradig gevonden worden, vind ik het vernuft in de nuances zitten. Techno Pop, heeft geweldige sounds aan boord, kan voor mij net zo goed een albumkant in beslag nemen als Autobahn.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Een echt enorme tijd geleden alweer heb ik me verdiept in het werk van Kraftwerk. Toen vond ik het goed en vooruitstrevend klinken, maar in één keer ging de knop in mijn hersenen om en vond ik er nagenoeg geen bal meer aan. Muzikaal niet interessant genoeg was de hoofdzakelijke reden voor mij. Beïnvloedt door vele andere muzikale stromingen binnen het genre, was Kraftwerk naar mijn idee gewoon totaal niet boeiend meer te noemen.
Kortzichtig wellicht, aangezien Kraftwerk als de godfather van praktisch alle synthi-popbands beschouwd mag worden en met praktisch elke release die ze uitbrachten de concurrentie een stap voor was.
Tegenwoordig luister ik weer op een andere manier naar Kraftwerk (als ik daar zin in heb tenminste...) en kan ik het allemaal wel weer (her)waarderen (tot op zekere hoogte....).
Zo ook deze Electric Cafe die ik ooit op CD had, maar al 'tig jaren geleden heb weggedaan. Of ik er spijt van heb? Neuh....niet echt....voor mij is het leuk om op z'n tijd weer eens naar te luisteren, maar meer ook niet.
Electric Cafe, één van de latere releases van Kraftwerk, is volgens mij niet hun meest populaire release, alhoewel ik het toentertijd een leuk album vond. Vooral "The Telephone Call" vind ik na al die tijd nog steeds een leuk nummer. Vooral het 2de gedeelte, waarin het nummer een beetje begint te 'dwalen', is goed gedaan.
Ook "Sex Object" kan ermee door, alhoewel ik de rest nou niet echt zo heel erg verbijsterend vind klinken, m.u.v. van "Boing Boom Tschak" misschien. "Musique Non-Stop" vind ik zelfs in de remix-uitvoering zoals deze op het album The Mix is terug te vinden, beter dan het origineel.

Anyway, gewoon een redelijk album om zo incidenteel eens op terug te grijpen, maar daar blijft het absoluut bij. Zelfs als niet echt Kraftwerk-liefhebber zie ik ook wel in dat een Electric Cafe gewoon niet kan tippen aan het veel betere The Man Machine.
Voor de rest heb ik er maar weinig mee, wellicht daarom de relatief lage score voor dit album.

tangmaster
Het blijft voor mij nog steeds een puik album.

avatar van musiquenonstop
Hoewel ik me altijd in muziek verdiep, en muziek luister zoals een ander een boek leest zeg maar, verbaas ik me er over dat nu via musicmeter (en dat terwijl ik dit album al 25 jaar draai)
eindelijk het kwartje valt betreft Boing Boom Tschak. Ze bedoelen daarmee het geluid van techno mee. Het waren voor mij altijd niks zeggende kreten.

Wat ben ik lomp , stijgt hierbij gelijk mijn waardering voor het nummer

avatar van RogerV
Gewoon een degelijk Kraftwerk album. Musique non stop, Sex object en Boing boom tschak zijn gewoon vijf sterren maar de anderen halen het weer wat omlaag.

Leuk is dat Kraftwerk hier lekker eighties klinkt. Op een of andere manier krijg je weer visioenen naar een jaar als 1986 en alle tv series van die tijd. Daarbij ook de herkenbare machanische melodieen en vonkende beats.

avatar van Mr. Rock
Deze plaat mist een beetje dat metalige, klinische geluid van het jaren 70 werk. Klinkt door het nadrukkelijke 80's sausje een stuk gedateerder.

Ritmisch een sterk album maar qua melodieën vaak wat minder pakkend dan ik van Kraftwerk gewend ben. Musique Non Stop is bijvoorbeeld leuk door de ritmes en voicesamples maar veel melodie kan ik er niet in ontdekken, dat was op albums als The Man Machine en Trans Europe Express toch wel anders.

The Telephone Call is dan wel weer een sterke melodieuze track met die typische, wat foute Kraftwerk-zanglijnen. Samen met Electric Café - leuke vocals - een hoogtepunt. Sex Object is ook heel aardig met dat onheilspellende melodietje en die funky bas.

Nog steeds een leuk Kraftwerk-album maar haalt het niet bij de voorgangers.