Jarvis Cocker - Jarvis (2006)

Alternatieve titel: The Jarvis Cocker Record

Label: Wagram

1. The Loss Adjuster (Excerpt 1) (0:27)
  2. Don't Let Him Waste Your Time (4:09)
  3. Black Magic (4:21)
  4. Heavy Weather (3:49)
  5. I Will Kill Again (3:45)
  6. Baby's Coming Back to Me (4:09)
  7. Fat Children (3:23)
  8. From Auschwitz to Ipswich (3:49)
  9. Disney Time (3:04)
  10. Tonite (3:56)
  11. Big Julie (4:41)
  12. The Loss Adjuster (Excerpt 2) (0:29)
  13. Quantum Theory / (Cunts Are Still) Running the World (34:23)
De eerste solo-cd van Pulp's Jarvis Cocker (ik reken zijn project Relaxed Muscle maar niet mee).
En wat is het geworden? Niet eens zo'n erg compleet nieuw album in vergelijking met wat hij met Pulp afleverde: fijne (brit-)popliedjes, dus datgene waar Jarvis Cocker goed in is. Ietsje minder spannend misschien.....

De prachtige web-single Running the World staat ook op dit album, alleen zul je na het laatste nummer bijna een half uur moeten wachten (een hidden track dus)

tondeman
Ik heb gelezen dat de teksten erg goed waren, maar dat is inderdaad niets nieuws voor Jarvis. Ben benieuwd

leuk album, vooral de ballad I will kill again, From a to i en de hidden track Running the world

Dit lijkt me leuke cd. Pulp vind ik ook altijd goed namelijk. Titan kopen!!!!!!!!

Doe het lekker zelf

hahahaha Jij bent toch altijd degene die cd's koopt

Maar ja je heb hem nu al gedownload. Is ook prima

Ga je trouwens nog wat leuks doen dit weekend?

titan (crew)
Hallo zeg, zo communiceren wij toch niet met elkaar!

tondeman
Tja... ook voor mij zit er niets anders op dan een 3,5*, vrees ik. Gewoon een goed album, onderhoudend en vertrouwd. Inderdaad minder spannend dan Pulp, maar persoonlijk kan ik hier wel mee leven.

Ik denk trouwens wel dat het volgende album iets anders moet gaan klinken maar dat is meer een zorg voor 2008

titan (crew)
Het wordt saai, maar ik sluit me graag aan bij de vorige sprekers. Ook mijn oordeel is 3,5*.

Black magic is trouwens een regelrechte rip-off van het Crimson and Clover van Tommy James & the shondells.

avatar van johan de witt
Ik vind het een zeer sterk solo-debuut.
Niet erg vernieuwend, maar dat hoeft voor mij ook niet.
Wel jammer dat de single pas na een half uur stilte te horen is, als hidden track.
Beste tracks:

Don't Let Him Waste Your Time
Heavy Weather
I Will Kill Again
From A to I
Tonite
En C**** Are Still Running The World!

Deze kunnen zeker de vergelijking met het beste van Pulp doorstaan.

4 ****

Ik vind het ook wel een mooie cd; neigt af en toe zelfs richting Nick Cave; en dat is altijd wel prettig; vooral Disney Time.

Ik vond hem bij Jools Holland alles behalve overtuigend. Denk dat ik dit album maar aan me voorbij laat gaan..

avatar van weasel
Top plaat.

Staat vol met topnummers. Het heeft zeker een hoog Pulp-gehalte, maar toch een eigen tint.
Met name de achtergrond-koortjes zijn af en toe briljant (zoals bij Black Magic)

Momenteel 4*
Kan nog oplopen

weasel schreef:
Top plaat.

Momenteel 4*
Kan nog oplopen

inderdad een top plaat, en hij staat op 22 januari in de Paradiso voor eerste solo concert

deric raven schreef:

Grappig, ik denk dat dat juist hetgeen is wat mij niet zo trekt in deze plaat.

avatar van Kaaasgaaf
Het kost mij geen enkele moeite om te bepalen wat ik het beste nummer van deze plaat vind: Tonite!
Dat nummer kan naar mijn smaak opconcurreren tegen het allerallerbeste van Pulp!

De rest van de plaat is niet meer maar ook niet minder dan hoogst smakelijk. Big Julie (episch en ontroerend), Don't Let Him Waste Your Time (sexy, catchy en stijlvol) , I Will Kill Again (poëtisch!), Disney Time (lekker creepy, mooie arrangementen, weer zo'n bloedstollende tekst) en Fat Children (lekker punky!) zijn mijn andere favorieten.
Zelfs Loss Adjuster 1 en 2 raken mij zeer, al zijn ze voorbij in een zucht en zullen ze vooral een functionele bedoeling hebben voor het geheel van het album. Overigens zijn ze qua melodie identiek aan een nummer op We Love Life (mijn favoriete Pulp-album).

De enige nummers waar ik niet zoveel mee kan zijn Black Magic (klinkt lekker, maar het klinkt mij tevens teveel in de oren als een makkelijke rip-off van Free Radicals van The Flaming Lips), From A To I (tekstueel ondermaats voor Jarvis' zijn doen, hij lijkt hier teveel Morrissey te willen spelen maar komt er niet ongestraft mee weg) en bonustrack Running The World is precies twee keer leuk.

Heavy Weather en Quantum Theory vind ik beide wel erg mooi, maar de ene doet mij teveel denken aan een nummer van de Stones van begin jaren '70 en de andere beklijft op de een of andere manier niet echt.

Nou ja, al met al een zeer aangename plaat met enkele smetjes en enkele hoogtepunten, waarvan Tonite voor mij toch echt op eenzame hoogte staat. De sfeer, tekst en melodie van dat nummer is gewoon van een tijdloze klasse.

Ben trouwens benieuwd of Jarvis vanavond in Paradiso ook nummers van Pulp speelt. Hoop het toch wel, want heb helaas Pulp nooit kunnen zien. Maar als hij deze plaat gewoon naspeelt ben ik ook tevreden hoor, zolang hij Tonite maar niet vergeet!

Ik weet niet wat me bezielde bij mijn vorige bericht, maar van het een op het andere moment vond ik deze plaat een stuk beter. In de trein op weg naar het concert kwamen de kwartjes als kikkers uit de hemel vallen.

Mooie teksten, mooie liedjes, alles viel opeens op zijn plaats.

Matig, som goede liedjes, maar niet zo exhuberant als zijn werk met pulp. Heavy wather, waste time, black magic zijn de betere nummers voor mij.

avatar van SirNoodle
niet echt speciaal, deze solo-cd. Voor mij een pak in dezelfde lijn van zijn werk met Pulp. Soms eens goed, dan eens vervelend, hier en daar een briljant stukje maar nooit 1 volledig briljant nummer, maar ook nooit echt slecht.

mooie middenmoot voor mij. En mijn voorkeur gaat uit naar de hidden track, maar die kan ik hier op de site niet aanduiden...

avatar van Amicus
Het fenomeen Cocker, ik kan er nog steeds niet over uit, zodoende wil ik hem eens onder de loep nemen (in een dronken schrijfbui, dus vergeef me als er geen touw aan vast te knopen valt)

Waarom is Jarvis Cocker een goede en facinerende artiest ?

Zingen: Jarvis is geen nachtegaaltje, niet zo erg als een ook meer pratende dan zingende Lou Reed, toch klinkt het super, vooral door zijn passie (Reed ook hoor) in de voetbalwereld zou het werkertje zoals Bosveldt zijn, wel een eigenzinnige werker.

Teksten: Superrrrr, echt lees/luister liever Cocker dan Dylan/Cohen en Cash bij elkaar.
Hoe doet deze man dit, hij klonk trendy in de jaren 90 maar nu nog steeds is het relevant, vooral de teksten bij het album bij het album This is hardcore.......kippenvel, naar mijn mening veel beter dan het hoog gewaardeerde album Different class.

Podiumbeest : Jarvis is Jarvis dus op het podium is het ook Jarvis....
Het eerste woord wat me te binnen schiet is pure FASHION met hoofdletters dus.

(Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij er nu er een beetje bijloopt als een muffe boekhouder van C&A ofzo)

Maar in de periode van TIH was het ,Woaw, zo nonchalant decadent ongelukkig.
Sleasy pakken, foute clubs gave schoenen en als overtreffende trap zijn podium prestaties, Morrissey is er niks bij, Hij heeft het woord theatraal een nieuwe betekenis gegeven.

Jarvis is mijn superheld,wat een gozer, je hebt Superman en Jarvis, Superman is sterker dan staal maar Jarvis zong Common people..........

Maar goed deze cd,

Klinkt erg lekker, maar is geen Pulp......

Maar goed, wel erg lekker.

Hier moet veel en veel meer naar geluisterd worden (net zoals de solo cd van Brett Anderson).

*review van deze cd komt later*

avatar van starsailor
Amicus schreef:

*review van deze cd komt later*

Dronken mensen spreken de waarheid

wcs
Na 1 luisterbeurt denk je : goeie plaat maar ook niets meer, na een 2de valt op dat nummers als I will kill again of fat children took my life toch wel serieus goed zijn, 3de luisterbeurt : de teksten blijken pure klasse te zijn ,en dan tijdens de 4de keer wordt je gewoon verliefd op deze klasseplaat en ben je vertrokken voor nog heel wat luistergenot
Deze krijgt dus 5 oververdiende sterren en een plek in mijn top 10

wcs
Ik vind het om eerlijk te zijn vreemd dat ik op deze site de enigste ben die dit in zijn top 10 heeft staan want dit is toch wel zo'n cd die overloopt van schoonheid.
Al vanaf de eerste pianotoetsen heeft hij me in zijn ban, zachtjes worden de noten gespeeld en na 27 seconden is het alweer gedaan : kort maar toch o zo mooi en we hoeven ook niet te treuren want op het einde zal dezelfde melodie weer teugkeren.
En dan schiet de cd echt in gang met het geweldige 'Don't Let Him Waste Your Time' , zoals we gewoon zijn van Jarvis gaat dit nummer vergezeld met een goeie tekst, het is overigens zeker de moeite waard om de clip van dat nummer eens te bekijken: hilarisch gewoon.
Dan gaan we over naar 'Black Magic' : de ideale meezinger, de melodie blijft hangen en wederom een goeie tekst.
En dan komt 'Heavy Weather' wat een beetje symbool staat voor de cd : hoe meer je er naar luistert, hoe beter het wordt. Op het eerste gehoor lijkt het een gewoon mooi nummertje maar op den duur wordt je gewoon verliefd hierop.
Het volgende nummer is 1 van de absolute hoogtepunten, Jarvis zingt een knappe tekst over een eenzaam persoon in terwijl hij begeleidt wordt door een erg mooie pianomelodie. Je ziet de eenzaat echt al zitten : helemaal alleen op een appartementje aan de kust, maakt een wandelingetje, bekijkt wat porno maar is bovenal verdrietig omdat hij niet meer naar zijn geliefde durft te komen omdat hij bang is opnieuw dezelfde fout te maken.
' Baby's Coming Back to Me' is zoals de titel doet vermoeden een wat vrolijker nummer dat de ideale springplank naar het volgende nummer.
En dat nummer heeft 1 van zijn beste teksten, de titel doet iets grof vermoeden maar als je goed luistert merk je dat er echt wel een verhaal aanwezig is waardoor je eens goed kan lachen met de mensen die gechoqueerd waren door de titel. Ook leuk voor de variatie dit nummer want met de punkachtige riff onderscheidt dit nummer zich toch wel van de rest van dit album.
Track 8 is een leuk nummer maar is meer een voorproefje voor wat volgt want het hoogtepunt van deze cd zijn de laatste 4 nummers.
In ' Disney Time' bewijst Jarvis wederom dat zijn stem in combinatie met een mooie pianomelodie echt op het gemoed kan spelen.
Daarna volgt 'Tonite' : weer een prachtig nummer dat na meermaals luisteren zijn ware pracht weergeeft en langzaam is uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete nummers.
Dan volgt het beste nummer van de cd: in 'Big Julie' vertelt hij een ontroerend verhaal over een meisje dat, na door de wereld verraden te zijn, de moed probeert terug te vinden om weer verder te gaan maar het nog altijd moeilijk heeft met de ouwe herinneringen aan haar jeugd. Het nummer zit ook perfect in elkaar : zachtjes wordt de tekst ingezongen om dan tijdens het refrein het tempo wat op te trekken. Geniaal nummer dus waarin je echt medelijden krijgt met het personage.
En dan eindigen we met een kalm nummer dat je even doet wegdromen over een betere wereld en wie nog wat geduld heeft, kan nog wat luisteren naar de bonustrack die net als track 2 vegezeld gaat met een grappige clip.
Gewoon veel naar dit album luisteren en dan zien hoe het openbloeit lijkt mij de opdracht bij dit meesterwerkje .
Jarvis

avatar van Wickerman
Het is een goede plaat op sommige momenten, maar een duidelijke voortzetting van Pulp's We Love Life. Nee, het haalt het niet bij de hoogtepunten van Pulp. De b-kant One Man Show daarentegen wel, onbegrijpelijk dat deze niet op het album staat. Als ik Jarvis was geweest had ik Quatum Theory direct geruild voor dit nummer.

avatar van E-Clect-Eddy
Beetje erg aan de rustige kant maar verder wel goed. Heel vervelend is die pauze van 30 minuten tot aan het laatste en beste nummer van de CD ..."cunts are running the world" zegt hij zelf in dat nummer en dat zegt genoeg.

avatar van Omsk
Die video van Don't Let Him Waste Your Time, wat een idee. Ik heb er hard om moeten lachen.

avatar van TerryA
stem verhoogd hier op musuc meter omdat deze album is zeker een 7.5 uit 10 waard dus op deze site afgerond
Jarvis zal hoogwaarschijnlijk een nieuwe solo album uit brengen in 2009

E-Clect-Eddy schreef:
... Heel vervelend is die pauze van 30 minuten tot aan het laatste en beste nummer van de CD ..."cunts are running the world" zegt hij zelf in dat nummer en dat zegt genoeg.

titel van deze song is "Running The World" en was maanden voordat deze album uit kwam op Jarvis website te beluisteren met miljoenen luister buurten - was ook te horen tijdens end credits van de futuristic drama film "Children of Men"

avatar van Barns
Aparte titels,
teksten lekker absurdistisch zoals we dat van jarvis gewend zijn en ook nog heerlijke clips (Don't let him waste your time)

Ik als een van de jongere Pulp/Jarvis liefhebbers kan hier ook weer echt van genieten.

7 Juni in Paradiso, kan niet wachten.

Wat is hier zo veranderd aan de tracklist dat de favorieten zijn vervallen?

avatar van SirNoodle
Halfje verhoogd, album blijft goed overeind, hele aangename 'herluisterbeurt', met ook voor mij als hoogtepunten 'i will kill again', 'from A to I' en de briljanten hidden afsluiter 'cunts are still running the world'. Er staat wel wat vulling op het album, maar het draagt allemaal wel bij tot een typische engelse-haardvuur-verybritish-cottage-met-een-hoek-af sfeer.

avatar van BoyOnHeavenHill
Afstand genomen, batterijen opgeladen, vol uit de startblokken, en wat geweldig om dan te merken dat Cocker het nog niet verleerd is. Bijna helemaal alleen gecomponeerd, voor een groot deel zelf ingespeeld, en met teksten waaruit blijkt dat hij nog niets van zijn scherpte heeft verloren – met recht een soloplaat, en wàt voor een. Net zo afwisselend als de platen van Pulp, af en toe misschien wat soberder en een enkele keer wat rauwer, en al met al een uitstekende plaat zonder ook maar één zwakke plek. En wat heb ik die regels "the cream cannot help but always rise up to the top / Well I say, shit floats" vaak bij mezelf gezegd – mooie wijze woorden.