...And You Will Know Us by the Trail of Dead - So Divided (2006)

Label: Interscope

1. Intro: A Song of Fire and Wine (1:42)
  2. Stand in Silence (4:35)
  3. Wasted State of Mind (5:27)
  4. Naked Sun (6:04)
  5. Gold Heart Mountain Top Queen Directory (2:14)
  6. So Divided (6:29)
  7. Life (5:59)
  8. Eight Day Hell (2:09)
  9. Witches Web (4:11)
  10. Segue: In the Realms of the Unreal (2:19)
  11. Sunken Dreams (5:05)
  12. Witch's Web [Original Version] * (4:47)
avatar van Comrade
Een van de albums waar ik al een tijd op zit te wachten.
Ik hoop dat hij 'worlds apart' overtreft.

avatar van andré
Ben ook zeer benieuwd, de vorige 2 albums bevielen me al uitstekend. Track 5 lijkt me een cover van Guided By Voices trouwens (of zal het écht toevallig dezelfde titel hebben?).

avatar van itchy
Comrade schreef:
Een van de albums waar ik al een tijd op zit te wachten.
Ik hoop dat hij 'worlds apart' overtreft.

Dat hoop ik zeer zeker, aangezien dat een tegenvaller van de eerste orde was. "Madonna" blijft imho de te overklassen plaat.

andré schreef:

Volgens Pitchforkmedia is het inderdaad de cover.

Dit is wel hun minst lelijke hoes tot nu toe. Ik hoop ook dat ie Madonna overtreft; hun latere platen vond ik een stuk minder.

Is inmiddels al gelekt... na één luisterbeurt lijkt hij meer in de lijn van hun laatste werk te liggen. Of ik dat positief vind weet ik nog niet. Ben vreemd genoeg zowel fan van vroeger als van later werk.

avatar van Justinx
herman schreef:
Dit is wel hun minst lelijke hoes tot nu toe.

Zeg maar gerust de mooiste hoes

Moet nog even wennen aan de muziek, maar ik vind Eight Day Hell alvast een leuk, vrolijk nummer, tussen de iets zwaardere nummers

anathema
Weitjerock schreef:

Vind ook zowel eerder als later werk prima. Deze klinkt ook weer lekker, maar niet brilliant. Begreep dat ze er bijna mee opgehouden waren wegens het uitblijven van succes na 'Worlds Apart', hetgeen behoorlijk slap zou zijn; kies je een onmogelijke bandnaam, loop je een beetje apart te doen in interviews, maar overweegt wel te stoppen als succes uitblijft. Beetje opportunistische gasten.

avatar van itchy
Ik vind hem, net als "Worlds Apart", behoorlijk tegenvallen.

avatar van Comrade
Valt jammer genoeg tegen na 'Worlds Apart'.

Ik vind hem opnieuw tegenvallen net als Worlds Apart...

avatar van andré
Een net zo sterke plaat als 'Worlds Apart' of 'Source Tags & Codes' maken is een moeilijke opgave. Maar zo slecht is dit album ook weer niet. Hoogtepunten staan voornamelijk aan het begin en op het eind. De GBV-cover 'Goldheart Mountaintop Queen Directory' is een beetje overbodig (hoewel het wel aardig is om het een keer niét lo-fi te horen). 3,5*

Groeiplaatje.....

Met hun eerste 2 albums (selftitled en Madonna) had ik helemaal niets (loodzwaar opgefokte herrie) maar 'Source Tags & Codes' vond ik verassend goed.

Deze vind ik zelfs beter (worden) dan 'Source Tags & Codes' en uiteraard véél beter dan 'Worlds Apart'.

Waarschijnlijk moet ik mijn top 10 van 2006 over een maand ff updaten.

avatar van reptile71
Niet alleen een groeiplaatje, een groeibandje! Ik ken ze pas sinds kort en heb inmiddels al hun cd's behalve de eerste gedownload. Ze leveren werkelijk geniale stukjes werk af met daarin invloeden uit de hele pophistorie van The Beatles en David Bowie tot The Smashing Pumpkins en Sonic Youth en alles wat daar tussen zit.
Ik begin steeds meer waardering te krijgen voor deze band. Dit album is alweer wat minder stevig (het is al lang geen emo meer, waar het eerst onder gerangschikt werd) en mogelijk zijn ze opweg naar een groter publiek, hoewel het nog alles behalve poppy is wat ze maken (gelukkig maar). Bij deze plaat waan ik me af en toe bij een rock-opera! Hij heeft zeker wat tijd nodig om te groeien, maar hij is het waard en ik blijf al hun platen luisteren, want ze groeien allemaal.

avatar van Sammy
Een plaat die in een week tijd van 3.5 naar 4.5* gaat komt bij mij niet vaak voor, maar als het hier dan toch over groeiplaatjes gaat... Wat een geweldig album: evenaart en overtreft hun vorige plaat voor mij misschien wel (een plaat die niet iedereen even goed vond gezien de eerdere albums van de band. Die eerdere moet ik nog eens goed gaan beluisteren).
Ik word trouwens té vrolijk van het nummer Eight Day Hell!! 4.5*

avatar van reptile71
Sammy schreef:
Ik word trouwens té vrolijk van het nummer Eight Day Hell!! 4.5*
Ja het is net zo'n sixties nummer! Kan me ook wel voorstellen als de oude garde 'Trail' fans moeite heeft met dit album en zijn voorganger. Ze worden steeds softer, maar daardoor zeker niet minder goed. Ze leveren hele knappe stukjes werk af door zoveel invloeden in één album te stoppen.

avatar van remmer
ik heb hem nu al een tijdje in mijn bezit. En ik moet zeggen, aanvankelijk was ik teleurgesteld (ik hield vooral van die noise van Madonna). Maar dit album laat pas na een "bezinksel" in de geest zijn ware gelaat zien. In RifRaf stond er: "dit album is een wolf in schaapskleren". Daar kan ik mij volledig in vinden. "So divided", "Wasted State of Mind", "life" vind ik de uitschieters. Betere plaat dan ik aanvankelijk dacht. Zonder tijfel.

*3.5

Nummertje 3 en 4 heb ik op hun myspace gehoord en dat is toch behoorlijk straf..

avatar van evil23
Dit album stelde me toch wel teleur als Trail Of Dead aanhanger.
Live werd dan ook bijna niets van de cd gespeeld, die hopeloos flopte ,en de band werd gedropt door platenmaatschappij : Interscope. Het is te hopen dat de Texanen hiervan geleerd hebben en weer eens gaan doen waar ze goed in zijn:mooie nummers maken.In September verschijnt de nieuwe plaat op een independent label.

avatar van evil23
Maak er maar Januari 2009 van dan verschijnt (als het goed is)
de nieuwe cd van Trail Of Dead.

...AYWKUbtToD-nieuwtjes verplaatst naar ...And You Will Know Us by the Trail of Dead

Antagoon
Onderschatte plaat dit. Onderschatte band ook. Vanaf Madonna leveren ze al goede platen af. Deze vond ik eerst hun minste, maar ook dit is gewoon een goede plaat.

Antagoon schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zanger Conrad keely vertelde op het Motel Mozaique Festival aan mij persoonlijk dat dit zijn favoriete Trail Of Dead plaat is. En de track Life is volgens hem het beste nummer van de cd.

Antagoon
Was hij in werkelijkheid ook zo ehm...hoogdravend? Of is dat alleen z'n interview gimmick? Zal nog eens naar Life luisteren....fijn nummer (m.n. outro), maar het beste?

Het blijft in elk geval wel een bijzonder bandje; bewonderenswaardig hoe deze an sich enigzins beperkte band keer op keer weer iets nieuws weet te doen met hun geluid. Met als gevolg dat de ene plaat wordt verguisd door een deel van de pers en het publiek, om vervolgens de volgende weer op te hemelen. Terwijl de kwaliteit toch vrij constant is. De laatste drie hebben een wat rustiger sound dan Madonna en S C & T, maar goed is het mijns inziens allemaal.

avatar van Facedown
Antagoon schreef:

Heb in m'n leven 3 concerten van ToD meegemaakt, en ik moet zeggen dat die Conrad altijd tijd vrijmaakt voor z'n fans. Dus tegenover de fans is ie volgens mij helemaal niet hoogdravend, in interviews daarintegen

avatar van evil23
Hij is tenminste wel eerlijk. De meeste artiesten zeggen altijd dat de laatste plaat de beste is die ze hebben gemaakt. So Divided heeft heel wat luisterbeurten nodig gehad. En ondanks dat het de minste plaat van de band is kan ik er de laatste tijd gelukkig toch weer naar luisteren. Conrad vindt het volgens mij ook leuker om spontaan met fans dan de verplichte pers te praten. Nee hoogdravend was hij zeker niet.

avatar van Helicon
Op een paar nummers na valt het album mij tegen. Ik vond de voorganger Worlds Apart beduidend beter!
Nr. 8 is wel heel beatleske en daar heb ik dus helemaal niets mee.

Tegenvaller!

avatar van Don Cappuccino
Blinde aankopen. Af en toe doe ik ze zoals vanochtend toen ik deze voor 10 euro meenam. Tao of the Dead is namelijk zo goed dat ik deze gewoon maar heb gekocht.

Het album is vrij matig ontvangen en daar ben ik het compleet niet mee eens. Het is namelijk gewoon weer een erg goed album waar wel flink wat bombast in zit. Als je dat niks vind kun je deze lekker overslaan.

De band kiest op dit album voor het experiment en is daar in geslaagd. Daar waar ik bij het laatste album denk aan Smashing Pumpkins en Sonic Youth denk ik bij deze aan The Beatles en zelfs Oasis en gooi daar nog een vleugje prog bij. Walla!

De piano heeft een grote rol en ze zijn hier niet de gitaarband zoals bij hun andere albums. The Century Of Self gaat ook deze richting in. 4 sterren.