thejazzscène schreef:
Wat je me niet hoort zeggen is dat Arnold perse op een old fashioned manier alles moet brengen. Dat is zeker niet de bedoeling. Maar je kan dezelfde stijl wel toepassen in een hedendaagsere context. Dat mist deze soundtrack.
Een beetje vreemde woordkeuze, waardoor ik telkens het idee heb dat je jezelf tegenspreekt... Hoe dan ook, met een titelsong van Chris Cornell en nog altijd geregeld een back-up met electronica in de actietracks, lijkt mij dat deze moderne achtergrond wel degelijk aanwezig is. Dit in combinatie met, voor het eerst, een stijlvolle klank, die refereert aan Barry. De rommelige
overdaad aan electronica (die volgens mij juist volledig tegen de oorspronkelijke klank in gaat) is gelukkig verdwenen.
thejazzscène schreef:
En dat het aantal nummers vermeerdert en de duur ervan verkort gaat er zeker en vast geen verbetering in brengen.
Dit is onzin,
Casino Royale bevat de langste tracks van David Arnolds Bond-scores. De totale lengte van het album is echter
veel langer en bevat bovendien geen song, waardoor het logisch is dat er ook meer ruimte was voor kortere tracks. Daar komt bij dat ik geniale scores ken met heel wat kortere tracks die in grotere getalen op de CD staan, dus een dergelijke factor is wat mij betreft totaal niet relevant.
thejazzscène schreef:
Misschien kan je best wat ouder werk ernaast leggen. Dan zal je snel genoeg begrijpen wat ik bedoel. Dit is degene die buiten het rijtje valt.
Ik ben goed bekend met de films en muziek. De enige scores die buiten het rijtje vallen zijn
Tomorrow Never Dies,
Die Another Day en, in mindere mate,
The World Is Not Enough.
Casino Royale is, love it or hate it, tonaal een terugkeer naar de eerdere stijl.
thejazzscène schreef:
Niet alleen qua soundtrack ook qua film. Is dat nu slecht of niet? Degene die graag van amerikaanse actiefilms houden zullen hier graag naar kijken en luisteren.
Ik vind juist dat
Die Another Day en die hele richting die 007 toen op ging, de liefhebbers van 'hedendaagse actiefilms' behaagde, terwijl
Casino Royale, met als 'grote scene' vooral een pokertoernooi, meer de kant op ging van vintage Fleming en zoals James Bond eigenlijk bedoeld was.
Deze opmerking:
thejazzscène schreef:
Geef mij maar de oudere, interessantere films die de boeken van Ian Fleming veel beter vertolken.
...snap ik dan ook niet helemaal. Zoals Bond in al zijn films werd neergezet, was totaal niet zoals Ian Fleming hem bedoeld had. De novelle
CR is juist veel harder nog en toendertijd aardig controversieel. Dit is juist de allereerste film die de boeken van Fleming nauw volgt, dit in tegenstelling tot alle voorgaande films (hoewel er nog altijd concessies gedaan zijn om aan te sluiten op de toon van de (softe) filmfranchise).
Maar dat laatste lijkt mij meer iets voor op moviemeter.