Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star (1998)

Label: Rawkus

1. Intro (1:11)
  2. Astronomy (8th Light) (3:23)

met Weldon Irvine

3. Definition (3:26)
  4. Re: Definition (3:02)
  5. Children's Story (3:32)
  6. Brown Skin Lady (5:46)
  7. B Boys Will B Boys (2:36)
  8. K.O.S. (Determination) (4:49)

met Vinia Mojica

9. Hater Players (4:08)

met Apani B Fly Emcee

10. Yo Yeah (1:10)
  11. Respiration (6:05)

met Common

12. Thieves in the Night (5:16)
  13. Twice Inna Lifetime (5:38)

met Jane Doe, Wordsworth en Punchline

avatar van Raul
Van mij hoeft die opvolger van Black Star niet meer zo nodig, kan echt alleen maar tegenvallen.
Dat zag je ook aan de opvolger van Train of Thought, torenhoge verwachtingen maar uiteindelijk toch een middelmatig album... Ik hou het wel gewoon bij deze Black Star, gaat me toch nooit vervelen.

avatar van gweah
Met pijn in mijn hart verlaagd naar 3,5 sterren.
Ik vind de helft van de tracks gewoon niet zo goed als ik er over nadenk.
Daarentegen staat een van de beste hiphop tracks allertijden erop IMO... en het album heeft natuurlijk de reputatie van een 'klassieker' bij veel mensen. Toch denk ik dat dit album dat niet helemaal waarmaakt.

Mijn beoordeling per track zo zijn:

1 nvt (intro)
10 nvt (soort skit)
11 CLASSIC
12 dope
13 mwah (edit: dope)

Misschien ben ik de enige maar ik vind die overdreven positieve, wereldverbeterende, afrocentrische teksten van Brown Skin Lady, KOS en in mindere mate Thieves In The Night een beetje vervelend. Bij Thieves In The Night minder omdat dat toch wel dope gedaan is.
Ik vind die posse cut op nr 13 een beetje vervelend (slechte vrouwelijke MC ook) (edit: verkeerd onthouden, is misschien wel de beste verse op dit nummer), wel veel dope punchlines maar niet echt een strakke beat (edit: beat is dik no doubt.), Hater Players vind ik wel oke maar ook beetje "kijk ons eens anders en down to earth zijn".

Al met al moeilijk om hier chocola van te maken voor mezelf. Gewoon te weinig echt dope tracks om er lekker als album naar te luisteren. Heb ik ook een beetje met bijv. Jeru's eerste album. Wel een aantal gruwelijke tracks maar toch ook wat mindere dingetjes en veel skits, op een album dat al vrij kort is. Ik hou er niet van om dan een album van 7 tracks over te houden op mijn ipod. (Moet minimaal 10 zijn, haha, of 9 intro niet meegerekend Illmatic dat is de enige uitzondering die ik maak want die is al gewoon zo kort, geen skippers daar)

Hmmmm. Die 3,5 kan ook wel weer naar boven gaan, hier moet ik nog eens vaker naar kijken.
Edit: vooral die skit bij Brown Skin Lady en die hoge stem van Talib in zijn verses op die track storen me

Hier slaap ik nog een nachtje over

avatar van maxinator
gweah schreef:
6 mwah
13 mwah

avatar van gweah
haha dat soort reacties had ik wel een beetje verwacht lol.
Ik bedoel niet dat het slechte tracks zijn (beats en MC-ing zijn daar natuurlijk van zeer bovengemiddelde kwaliteit) maar ik voel ze niet heel erg, persoonlijk.
Misschien toch nog een keertje vaker luisteren

Heb ik weleens vaker, voorbeelden van tracks die bijna iedereen goed maar ik niet:
-The Light van Common (die trek ik echt niet)
-Unbelievable van Big (begrijp me niet verkeerd, vind ik sterk nummer maar zeker niet de beste op Ready To Die en bijna een beetje... teleurstellend voor een Premier productie in 1994)
Brooklyn Took It van Jeru
-Raspberry Fields van Cannibal Ox
-Dynamite van The Roots

Maar goed ik ga Blackstar weer in de cd-speler schuiven vanavond.

avatar van kobe bryant fan
Fantastisch duo is het toch 13 tracks kunnen ze je boeien met sterke teksten, met zeer goede beats en de super flowende rappers.De 3 beste tracks vind ik: Brown Skin Lady zeer leuke song met een lekkere beat.
Hater Players: dit grenst aan het geniale, door de geniale tekst en Apani B die zo goed flowt, en een fantastische tekst aflevert.
Thieves In The Night: deze maakt het plaatje toch compleet, de 2 rappers gaan weer lekker tekeer op een mooie beat.

avatar van Silky & Smooth
Geweldig duo: Mos Def & Talib Kweli. Beiden zeer begaafde rappers met sterke teksten en heerlijke flows. De een heeft een lomere stem, de andere een scherpe, duidelijke stem. Op deze manier vullen ze elkaar aan op een manier die ik zelden gezien heb. Een album dat een en al hip-hop uitstraalt. Zeker wanneer Common langskomt. Prachtig nummer met een mooie clip. 4,5*

avatar van lovegun
Opvallend dat ik hier, als grand Mos Def fan, nooit aan ben toegekomen terwijl het allemaal met Black Star begon!
Deze gaat op mijn lijst

avatar van Rhythm & Poetry
Voor Mos Def begon het hier.

avatar van lovegun
hmm ik bedoel dan ook meer op het gebied van succes

avatar van KILLERBEE99
Vet album van de heren!

avatar van HH_Fantastic
4 sterren voor dit geweldig album(kan nog stijgen). Deze heren worden een van de beste hiphopduo's genoemd, en dit na 1 album, wat toch al veel wilt zeggen ! Geweldige producties waarover heel smooth wordt gerapt door Mos en Talib, gouden combinatie die twee !

avatar van principal2000
Erg goed album van Mos Def & Talib Kweli. Voor mij barst dit album pas los vanaf Children's Story. Het is dan ook gelijk een ingetogen versie van losbarsten, want de meeste nummers zijn erg rustig. Ik kan dat flink waarderen en zeker als het gaat om nummers als Brown Skin Lady, K.O.S. (Determination), Respiration en Twice Inna Lifetime. Toch vind ik niet ieder nummer even sterk als de hiervoor genoemde nummers. Van mij hadden alle nummers laidback kunnen zijn. Hierin blinkt dit album toch duidelijk uit.

avatar van Nr.4
Sterk album, goeie combinatie sowieso Mos en Talib. Respiration is echt gruwelijk.

rumiii
Na paar uurtjes op de speler gemaakt te hebben besef ik dat ik eigenlijk niet eens opgelet hebt op de lyrics. Just sayin.

principal2000 schreef:

Voor mij is het precies andersom
Ik vind Children's Story één van de minste tracks op het album (Slick Rick's versie vind ik beter) en Definition en RE:Definition vind ik juist echt gruwelijk.

avatar van Harderwiek
Respiration staat hier de laatste dagen elke dag uit de speakers te knallen. Wat een nummer is dat zeg, ongelofelijk!

avatar van gweah
Eens. Een van mijn favoriete hip hop tracks ooit.

avatar van gweah
Oke toch 4 sterren. Ik zat een beetje te zeiken, dit album is gewoon dope. Hoogtepunt van die hele Rawkus movement. Bonuspunten voor een van de beste hip hop nummers aller-fokking-tijden.

avatar van Shelter
Goed album, maar het hoogtepunt van de Rawkus movement is toch echt Soundbombing 2

avatar van gweah
@Shelter haha toen ik op het opschreef dacht ik nog: en Soundbombing 2 dan? Daar heb je me. Soundbombing had idd die hele movement op 1 LP.

avatar van Shelter
gweah schreef:

avatar van Illmaticly Ill
Blijft een zeer dope album dit. Echt heerlijk. Ik bedenk me vaak als ik Respiration luister; waarschijnlijk is dit toch één van de allerbeste hiphoptracks aller tijden, zo niet de beste! Er zijn natuurlijk nog tientallen nummers die ik ook supergoed vind, maar Respiration... pff blijft na zo'n 200 keer nog steeds ongelooflijk dope! Zo'n heerlijke beat.. een goed refrein en 3 zeer goede verses van 3 MC's die ik heel goed kan waarderen. Ware dichters zijn het!

Denk toch dat deze stijl van hiphop het meeste zal blijven interesseren. Conscious hiphop of hoe noem je het.

Thieves in the Night is trouwens ook een juweeltje, naast Respiration. Die verse van Mos..

avatar van Jar0on
Zie dat ik nog nooit wat gezegd heb hier.
Heerlijk sfeertje op dit album, Respiration hoogtepuntje voor mij wat een classic! En Thieves in the night is ook een beest van een track als je t mij vraagt.
Helaas staan er ook mindere tracks op: Hater Players, B Boys Will B Boys, en Brown Skin Lady (persoonlijke redenen).
4,5 vind ik goed op ze plek, alhoewel als ik eerlijk ben kan hij ooit nog zakken door de mindere momenten maar weet nog niet echt.

avatar van Raul
wat bedoel je met 'persoonlijke redenen'?
heeft iemand je in elkaar getrapt terwijl Brown Skin Lady opstond?
hoorde je tijdens Hater Players dat je was gezakt voor je havo?

nee, serieus, ben gewoon benieuwd
ik vind Brown Skin Lady trouwens wel tof, lekker laid-back

avatar van Raul
damn, nu ik dit weer eens luister hoor ik weer hoe belachelijk briljant dit is
zulk soort hiphop wordt nauwelijks meer gemaakt

vind deze beter dan soundbombing 2 trouwens (hoewel die ook erg tof was)

avatar van Chrispy
This is just excellent. Naar mijn mening het beste album ooit, een mooie rustige stijl bestaande uit heerlijk soulvolle jazzy-hiphop die soms niet eens de waardering krijgt die het verdient, omdat het gedurende de hele speelduur van de plaat wordt overrompeld door poëtisch geweld dat, bij mij in ieder geval, eeuwige waardering geniet. Dit album ademt simpelweg hiphop.

Hoogtepunten, hoewel ik stiekem alles de volle sterren wil geven heb ik mezelf er toch op betrapt dat er toch wel een paar echte diamantjes op staan die een net iets mooiere weerkaatsing van het soort glinsteren kennen in vergelijking met de rest. 'K.O.S (Determination)', 'Thieves in the night' en, de greatest song of all time mensjes, 'Respiration' Common laat hier zien hoe hij de meest spraakmakende gastverse van het album verdiend, Talib rapt misschien wel zijn allerbeste verse die ik ooit gehoord heb en dan Mos Def. Tja Mos (ik ga hem geen Yassin Bey noemen) is mijn lievelingsartiest en hoewel de andere heren mc's misschien lekkerder gaan als hem zet hij wel eventjes mos definitly de allerhardste (lees: mooiste) intro die ik ooit in een hiphop track gehoord heb.

The new moon rode high in the crown of the metropolis,
Shining like, who on top of this?

Classic!

avatar van NastyOnWax
Eén van m'n favoriete albums, maar als ik zo ff die tracklist zie snap ik niet echt waarom ik dit volle 5 sterren heb gegeven. Van de 13 tracks zijn er volgens mij 3 geen echte liedjes en van de 10 die er weer over blijven vind ik Children's Story en Brown Skin Lady redelijk en Hater Players wel goed, maar toch ook weer storend vanwege hun boodschap alsof ze per definitie beter zijn dan anderen omdat ze "Underground" zijn. Die overige 7 tracks zijn natuurlijk wel heel hard met Respiration als contender voor top 10 Hip hop tracks ooit imo.

Ik ga em nog een keertje luisteren en beslis dan wel of die 7 tracks geniaal genoeg zijn om die 6 andere tracks door te komen. niet dat ze allemaal slecht zijn ofzo, maar als ik van track 5 t/m 10 alleen maar één echt geniaal nummer tegenkom (K.O.S. Determination), dan betekent dat in mijn ogen gewoon dat het album inzakt in het midden. Maar aan de andere kant zijn die laatste drie weer pure classics en vergeet ik daardoor misschien die mindere tracks daarvoor.

NastyOnWax schreef:

Dit is ook altijd een beetje mijn probleem met het album, ik vind het geen echte classic. Als album allemaal net een beetje te mager.
Respiration idd sterke contender voor top 10 hip hop tracks ooit.

avatar van leatherhead123
Ik lees in eerdere berichten in dit topic dat Def en Kweli nog meer albums samen hadden gemaakt? Of werd daarmee gewoon hun solowerk bedoeld?