Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star (1998)

Label: Rawkus

1. Intro (1:11)
  2. Astronomy (8th Light) (3:23)

met Weldon Irvine

3. Definition (3:26)
  4. Re: Definition (3:02)
  5. Children's Story (3:32)
  6. Brown Skin Lady (5:46)
  7. B Boys Will B Boys (2:36)
  8. K.O.S. (Determination) (4:49)

met Vinia Mojica

9. Hater Players (4:08)

met Apani B Fly Emcee

10. Yo Yeah (1:10)
  11. Respiration (6:05)

met Common

12. Thieves in the Night (5:16)
  13. Twice Inna Lifetime (5:38)

met Jane Doe, Wordsworth en Punchline

avatar van FunkyMonk
Improvision schreef:
Ik vind alleen track 7 en 9 niet al te best.
Vind ik ook zowat de minste nrs.

Social_Mask
Ik krijg tranen in mijn ogen van de tekst op Thieves in the Night ... tekstueel zeker wel in mijn top 5.. Hoe Kweli en Mos Def komen... echt, ik heb de afgelopen dagen dat nummer beluisterd en telkens sta ik weer versteld.. Ook het nummer Respiration behoort tekstueel gezien zeker in mijn top 10. Damn, wat een teksten zeg. Common, Mos Def en vooral Talib zijn daar geniaal bezig. Het nummer The Truth van Pharoah Monch samen met Kweli en Common is ook tekstueel gezien meer dan hemels. Daar vind ik dan de tekst van Common weer om kippenvel van te krijgen...
Ik houd van dit soort Hip-Hop!

Fok Illmatic en MATW ! Dit zijn poëtische en diepzinnige teksten!

The beast walk the beats, but the beats we be makin
You on the wrong side of the track, lookin visibly shaken
Taken them plungers, plungin to death thats painted by the numbers
With crime unapplied pressure, cats is playin god
But havin children by a lesser baby mother but fuck it
We played against each other like puppets, swearin you got pull
When the only pull you got is the wool over your eyes
Gettin knowledge in jail like a blessing in disguise
Look in the skies for god, what you see besides the smog
Is broken dreams flying away on the wings of the obscene
Thoughts that people put in the air
Places where you could get murdered over a glare
But everything is fair
Its a paradox we call reality
So keepin it real will make you casualty of abnormal normality

Not strong, only aggressive, cause the power aint directed
Thats why, we are subjected to the will of the oppressive
Not free, we only licensed
Not live, we just excitin
Cause the captors.. own the masters.. to what we writin
Not compassionate, only polite, we well trained
Our sinceritys rehearsed in stage, its just a game
Not good, but well behaved cause the ca-me-ra survey
Most of the things that we think, do, or say
We chasin after death just to call ourselves brave
But everyday, next man meet with the grave

avatar van Niek

eazyfan
Fok Illmatic en MATW ! Dit zijn poëtische en diepzinnige teksten!
Iedereen weet dat wel dat je dat niet meent Enja je hebt gelijk wat betreft de sterkte van de teksten, weet je ook nog welke in dat rijtje past. Gang Starr - Moment of Truth, de track dan, ook zeker en vast lyrisch geniaal.

Dit album is en blijft idd erg sterk, Twice Inna Lifetime is ook erg hard, vooral hoe Jane Doe erin komt.

Hail Mary, 'matta fact hail Jane
Niggaz take my name in vain/vein like I was cocaine
My affirmations kill emcees like assasination
Bringin' you pain until you wish you had a vaccination
Or vaccine, I shine like Vaseline
Gas plays like petroleum, walk over them like linoleum
My vocab expand like a rubber band
Walkin' nekkid through the motherland, give the finger to my brotherman
Niggaz just don't understand my reasons, I transcend like season
And scar these rappers like legion
It's treason, my suspension attract attention
I'm ventin', givin' these chickenheads detention
Did I mention my name, yo, go by the Jane Doe
Drenched in Polo, chill downtown in Soho
You don't know, this is just half my potential
Check my credentials, come harder than sequential
It's essential, you listen, I drive, you a pedestrian
They bless me on the track cuz I attack wit' the estrogen
Rhyme against the best a men, Jane burn it up
When you hear it in the whip, tell your man to turn it up!

Damn

Social_Mask
Hehe Ik meende het ook niet. Alleen ik moet wel zeggen dat ik niet altijd dat poëtische kan vinden in Illmatic maar jah. Twice Inna Lifetime is idd ook erug sterk. Maar ikzelf vind de verse daarna echt heel erg goed. Wát een niveau zeg, die laatste 3 nummers.

Chriss
Dit album is geweldig, maar ik ben tot deze mening gekomen vanwege het feit dat ik een groot fan ben van de teksten van talib en mos def en de beats van Hi-Tek. Het is zeker 4.5* waard en als ik heb op CD luister vind ik heb eigenlijk beter

avatar van Timo710
Social_Mask schreef:
Stel je eens voor..dat dit hele album kwaliteit als de laatste 3 nrs zou hebben,,

Dat is Train of Thought best wel....

avatar van Reijersen
Dit één van mijn favoriete hiphopplaten. De rapstijl van Talib vind ik heel er cool en pakt me echt. Mos Def is ook een topartiest met zijn zangerige rapstijl. De producties zijn heel erg relaxed en laidback. Dit album raakt nog heel vaak mijn cd-speler.

4,5 ster.

deze gasten zijn diepe denkers, diepzinnige teksten die tenminste ergens over gaan, in tegenstelling tot wat je tegenwoordig op tv hoort. voor de teksten/flow zou ik een 5 willen geven, voor de beats een 3. dan wordt het denk ik maar een 4

avatar van nega
als je dit album vet vindt, geef dan een 5 en geen 4,5 !!!!!!!!!!!!!!!!
black star best alliance in hiphop

avatar van Rhythm & Poetry
Wauw wat een goed idee, en de albums die we niet mooi vinden geven we een 0,5. En dan geven we ons als usernaam nega.

avatar van MJ_DA_MAN
Hij mag dan wel een mooie nummer 1 hebben in zijn top 10, maar ook ik heb een hekel aan users die bij iets goeds gelijk een 5 geven, en bij iets dat minder of slecht is gelijk een 0,5. Komt toch over als een duidelijk gebrek aan volwassenheid.

avatar van P Jay
Dit geeft ook vooral een totaal verkeerd beeld, als je eens een onbekende cd wil checken en daarbij afgaat op het gemiddelde van die cd... Erg dom inderdaad!

avatar van j.b.b.l
Prachtig album is dit,heerlijk,zelfs als je zonder aandacht aan het luisteren ben is het lekker,als je met aandacht aan het luisteren ben is het een heerlijk album,alleen jammer dat B boys will b boys op het album staat. 4,0

avatar van LeRoi
N.a.v. nieuwkomer PJC nieuwsgierig geraakt naar deze plaat..
De lyrics (flow) zitten prima in elkaar maar toch is dit toch niet mijn ding: vind de muzikaliteit gewoon te mager en houd dan toch meer van bands die een 'cross-over' maken naar jazz/soul/dance waar het vaak muzikaal beter (spannender) in elkaar steekt en vooral meer tempo/swing heeft...

HuibjuH
Die clip van definition

Are You Deaf..?
No He Is Tek.. Im Def

JustaRascal
Thieves in the night, gruwelijke track.

avatar van Rhythm & Poetry
Plaatsje in mijn top 10 gekregen. Prachtige sfeer op dit album (soulfull en warm) en zeer sterke lyrics. Talib en Mos Def zijn 2 van mijn favoriete mc's.

Gekkenhuis
Hier en daar een leuk stukje tekst, maar over het algemeen oer en oer saai. Producties vind ik over de gehele linie zéér matig.

^
dan vind ik een 3 als cijffer best wel hoog. ik vind het in ieder geval wel goed

Gekkenhuis schreef:

daaaamn, saai?! Nu breekt mijn klomp

Doe jezelf een plezier en geef'm nog even een kans. Talib Kweli en Mos Def flowen en rijmen hier op een vrij constant poëtisch hoog niveau, zowel vormelijk als inhoudelijk.

Het moet toch wel erg kras zijn mocht ik de teksten hier écht fantastisch vinden terwijl jij - ook een hiphopfan - dit oersaai vindt. Smaken zijn echt rare dingen, zeg....

avatar van Gyzzz
Hoewel ik hiphop zelden vanwege de teksten waardeer, moet ik zeggen dat deze hier juist wel erg bovengemiddeld zijn. Neem nu Respiration, dat lijkt mij toch zo'n beetje de ultieme schets van een stadsbeeld.

Verder is het ook gewoon een album met een mooie sfeer. Dat het soms een beetje erg losjes is, draagt daar in dit geval enkel aan bij. Het straalt ook een zekere kalmte uit, ondanks de aanwezigheid van uitbundigere nummers.

avatar van MJ_DA_MAN
Kan me best vinden in het commentaar van Gekkenhuis, maar dan wel met de aantekening dat ik dit album al een erg lange tijd niet meer beluistert heb in zijn geheel.

rico-bballer
Eindelijk heb ik hem dan , deze maand toch weer 8 nieuwe albums gaat de laatste tijd wat sneller en omdat ik alleen koop, heb ik niet zo'n grote collectie. Maarja dit klinkt bij de eerste luisterbeurt dope sterk geheel sterke collaboratie.

avatar van hiphopisntdead
ik vind het bijzondere van dit album, dat het begin een beetje vrolijk is en dat het dan steeds ''duisterder'' wordt als jullie begrijpen wat ik bedoel het zit gewoon heel goed in elkaar. een beetje zoals van ochtend naar nacht. geeft mij een heel speciaal (onbeschrijfelijk) gevoel.

edris.
hiphopisntdead schreef:
een beetje zoals van ochtend naar nacht.

Als we terug in de tijd gaan?

avatar van P Jay
Voor mij is de teneur gans dit album hetzelfde hoor... alles behalve vrolijk!

avatar van hiphopisntdead
ik vind defenition wel een beetje vrolijke beat hebben en het begin van children's story brengt ookwel een glimlach op mn gezicht:)
edris. schreef:

Als we terug in de tijd gaan?

ik snap niet helemaal wat je bedoelt:?

avatar van Osiris Apis
Een ochtend kan niet over gaan in een nacht. Alleen als je terug in de tijd gaat.

avatar van J.M.
Het is: van ochtend tot nacht