Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star (1998)

Label: Rawkus

1. Intro (1:11)
  2. Astronomy (8th Light) (3:23)

met Weldon Irvine

3. Definition (3:26)
  4. Re: Definition (3:02)
  5. Children's Story (3:32)
  6. Brown Skin Lady (5:46)
  7. B Boys Will B Boys (2:36)
  8. K.O.S. (Determination) (4:49)

met Vinia Mojica

9. Hater Players (4:08)

met Apani B Fly Emcee

10. Yo Yeah (1:10)
  11. Respiration (6:05)

met Common

12. Thieves in the Night (5:16)
  13. Twice Inna Lifetime (5:38)

met Jane Doe, Wordsworth en Punchline

Social_Mask
Waarschijnlijk heel veel huiswerk.

MJ_DA_MAN schreef:
Pimp's stemgedrag

avatar van Pooiertje
J.M. schreef:

Hoe check jij 62 albums in pakweg 17 dagen ??

Veel muziek luisteren.

avatar van J.M.
lol

avatar van Pooiertje
Ohja en een grapjas had mij een keer uitgeschreven en toen waren al mijn stemmen weg.
Dus dan plaats ik ze allemaal opnieuw

avatar van Shelter
Ik vind Respiration echt een vet nummer, maar om het zomers te noemen verbaasd mij wel enigszins hahaha.

avatar van P Jay
Shelter schreef:

Inderdaad, ik vind dat ook eerder een nummer voor op een grauwe herfstdag in de al even grijze stad, terwijl de afgevallen bruine bladeren uit het park op de novemberwind mee dansen met je passen op met plassen gevulde trottoirs...

avatar van tovast
P Jay schreef:

haha deze mooie omschrijving heeft me wel aan het denken gezet

tovast schreef:

haha deze mooie omschrijving heeft me wel aan het denken gezet

holy shit...ik ben nog steeds aan het denken....*krak*
__/__/___/____________

avatar van Niek
Heel mooi.

avatar van Raul
Dit is één van de beste hiphop albums van de late jaren negentig imo. Ik vind het waarschijnlijk ook zo geweldig omdat twee van mijn favoriete MC's hier samen het duo Black Star vormen. Heerlijk die bedachtzame teksten en die fantastische productie van Hi-Tek.
Beide rappers waren ook nog jong en hongerig en in topvorm op dit album.

Ze vullen elkaar ook perfect aan, alhoewel ik Mos net een tikje beter vind dan Talib, hoewel de laatste vaak inhoudelijk de net iets betere teksten heeft is de stem van Mos Def en vooral zijn flow echt magnifiek, terwijl Kweli vaak teveel woorden in een zin probeert te proppen.
Zoals Mighty Mos dat laatste stukje in Definition flowt, heerlijk:

In miles or kilometers, most cats, cannot proceed us
in the jungle with the leaders we the lions you the +cheaters+
A cypher, will complete us if we come through your receivers
You can play us and repeat us and then take us home and read us
(Line for line) Good Jesus, Mos Def and Kweli just
Make a pussy freeze up, thinking we will ease up...

Maar Kweli pakt hem terug op RE:DEFintion:
Still mo' blacks is dyin, kids ain't livin they tryin
"How to Make a Slave" by Willie Lynch is still applyin
Regardless, the Mos is one of my closest partners
Rockin ever since before Prince was called The Artist
Rocker before Funkmaster Flex was rockin Starter
When 'Pac and Biggie was still cool before they was martyrs

En hoewel ik Mos de iets betere rapper vind, is één van mijn favoriete nummers toch een solo van Talib Kweli, namelijk K.O.S. Prachtige laidback beat die een goede sfeer neerzet en Kweli komt natuurlijk weer met die top notch lyrics:

At exactly which point do you start to realize
That life without knowledge is, death in disguise?

That quick cash'll get your ass quick fast in houses of detention
Inner-city concentration camps where no one pays attention
or mentions the ascension of death, til nothing's left
The young, gifted and Black are sprung addicted to crack
All my people where y'all at cause, y'all ain't here
And your hero's using your mind as a canvas to paint fear

Het refrein is ook lekker en het begin van deze song laat me altijd even lachen: We in the house like Japanese in Japan en Koreans in Korea

Goed, dan heb ik een ander hoogtepunt, Respiration met geweldenaar Common, nog niet eens besproken maar ik laat het hier maar even bij.
Fantastisch album, 5 sterren!

avatar van Raul
Changed my mind... 4.5 sterren is genoeg. Was vergeten dat er een paar nummertjes opstaan die ik toch wat minder vind. Children's Story vind ik matig, Yo Yeah overbodig en Twice Inna Lifetime wel oke, maar niet fantastisch.

avatar van Eardrum
Misschien vind ik dit zo'n vet album, omdat ik me hierdoor echt in hip-hop ben gaan verdiepen. echte uitschieters vind ik Thieves in the night, respiration en Twice inna lifetime.

avatar van PJC
PJC
Dit was ook één van mijn eerste ontdekkingen in hiphopland. Deze plaat heeft toen een geweldige impact op mij gemaakt en ze staat nog steeds als een huis.

struckbylighting
super album van 2 super MC's

Definition en Thieves In The Night zijn de uitschieters voor mij.

avatar van lowieke
Ik vind black star zooooooon vette sfeer hebben. Heel positief op de een of andere manier.

Solo beide fuuuucking goed en met z'n 2'n gewoonweg legendarisch. 5 zwarte vette sterren.

bij mij zijn het 4,5 gele vette sterren, maar ben het wel met je eens

zou er ooit nog een tweede komen

avatar van MJ_DA_MAN
Er staat een vervolg gepland in 2010, maar ik moet nog zien of het er van komt. Zelfde verhaal bij Reflection Eternal; schiet ook nog niet echt op (en die zou dit jaar nog moeten komen, maar daar ga ik niet meer vanuit gezien die zelfs vorig jaar al uit moest komen volgens de heren).

avatar van Rhythm & Poetry
Jammer dat Talib Kweli ook het syndroom van Dre lijkt te hebben.

avatar van Kossy
Leuk album, helaas voor mij niet meer dan dat. Respiration is wel echt een fijne track. En de hoes ziet er uitstekend uit.

avatar van discipline
Heerlijk album van Talib kweli en Mos def 1 van de mooiste hip hop nummers staat hier op vind ik en dat is thieves in the night wat een verschrikkelijk mooie track is dat voor de rest zijn de nr's Twice inna lifetime, Respiration en K.O.S. zijn echt van top niveau de rest ligt ook uiteraart heerlijk in het oor een dikke 4,5 en misschien ooit nog is een plek in mijn top 10

avatar van josbosvos
P Jay schreef:

hehe iemand heeft de videoclip gezien

P-DawG
Damn. Ik kon dit niet op 4* hebben staan

avatar van thgryda
Raul schreef:

Geweldig album maar nét niet perfect.

Inderdaad nagel op de kop, vind ook enkele tracks minder daarom een 4.5 en geen perfecte 5. Maar ik geef ook niet gauw een vijf omdat het dan allemaal nagenoeg perfect moet zijn...

avatar van thgryda
MJ_DA_MAN schreef:

Ik weet niet of je dat serieus moet nemen. Bovendien weet ik niet of reflection eternal (dat ik nog net een beter album vind dan black star) te evenaren valt. Zeker na het horen van hiteknology III, hetgeen ik echt een schijtalbum vind. Hiteknology was meer uit die tijd en is dan ook honderdmaal beter. Hiteknology II was al wat meer commercieel maar nog steeds erg goed, heb er echt van genoten maar dat laatste album... Ook vind ik zijn producties op andere albums steeds minder dus ik weet niet of HiTek (toch een van mijn favo producers aller tijden) het nog kan...

avatar van maxinator
4 prachtnummers: brown skin lady, respiration, thieves in the night en twice inna lifetime. Als alle tracks zo waren, was het geniaal.

avatar van discipline
maxinator schreef:

Dan was dit album zeker een dikke 5 waard! maar jammer staan toch beetje zwakke nummers op

avatar van Flipm0de
Raul's review en dit

Raul schreef:

Geweldig album maar nét niet perfect.

Sluit ik me volledig bij aan.

Fantastisch album! top10 materiaal

(Re)Definition en Children's story gaan wel een beetje storen als je het album vaak luistert

avatar van Shelter
mee eens over definition die vind ik ook niet zo vet meer