The Beatles - Love (2006)

Label: Apple

1. Because (2:45)
  2. Get Back (2:05)
  3. Glass Onion (1:21)
  4. Eleanor Rigby / Julia (3:06)
  5. I Am the Walrus (4:28)
  6. I Want to Hold Your Hand (1:22)
  7. Drive My Car / The Word / What You're Doing (1:54)
  8. Gnik Nus (0:55)
  9. Something / Blue Jay Way (3:30)
  10. Being for the Benefit of Mr. Kite! / I Want You (She's So Heavy) / Helter Skelter (3:22)
  11. Help! (2:19)
  12. Blackbird / Yesterday (2:32)
  13. Strawberry Fields Forever (4:32)
  14. Within You Without You / Tomorrow Never Knows (3:08)
  15. Lucy in the Sky with Diamonds (4:11)
  16. Octopus's Garden (3:19)
  17. Lady Madonna (2:57)
  18. Here Comes the Sun / The Inner Light (4:18)
  19. Come Together / Dear Prudence / Cry Baby Cry (4:45)
  20. Revolution (2:15)
  21. Back in the U.S.S.R. (1:54)
  22. While My Guitar Gently Weeps (3:47)
  23. A Day in the Life (5:08)
  24. Hey Jude (3:59)
  25. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band [Reprise] (1:22)
  26. All You Need Is Love (3:39)
  27. The Fool on the Hill * (3:30)
  28. Girl * (2:43)
totale tijdsduur: 1:18:53 (1:25:06)
avatar van OldSkool
bertus99 schreef:
Helemaal met je eens dat die strijkers niet bij While my guitar passen.
De enige grote misser op Love overigens. Ik snap niet hoe Martin hiertoe is gekomen. Een verlangen om yesterday over te doen?

Dankje!
Martin wou ten tijde van The White Album al een strijkpartij toevoegen aan de demo, dus het was een beetje een onvervulde wens van hem.

bertus99 schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom je de versie op Anthology beter vind.
Ik vind de reguliere op de witte LP veruit de mooiste. Vooral door Clapton's gitaarspel.

Ieder zijn eigen smaak natuurlijk, maar gewoon omdat het George is, alleen met zijn gitaar, en de subtiliteit waarmee hij die tekst voortbrengt is gewoon prachtig.
Bijna alsof hij breekpunt bereikt onder zijn zang.
Zo subliem.

Nicci
Die strijkers passen naar mijn mening prima op dat nummer! Ik laat even in het midden of het origineel sterker is, maar de uitvoering op Love is prima.

avatar van musician
Een zeer gewaagd project, een enigszins bizarre maar uiteindelijk toch smaakvol gemaakte compilatie.

Uiteraard is alleen het voorrecht voor George Martin weggelegd om een dergelijk werkstuk te maken. Maar het moest wel zinvol zijn en niet een volgend verzamel album. Daar is hij meer dan voortreffelijk in geslaagd, zonder de originele nummers in enige zin geweld aan te doen.

Daarmee is Love een prima aanvulling op je Beatles collectie.

avatar van De Luisteraar
0,5
Dit album is van hetzelfde bedenkelijke niveau als het plan om de legendarische zwart-wit-film Metropolis van Fritz Lang in te kleuren. Een schande!

Mijn toekenning van een halve ster moet als nul sterren beschouwd worden. Maar daar zal gelukkig niemand wakker van liggen.

avatar van echoes
Haha, je kon erop zitten wachten dat er zo'n reactie zou komen. Bij het hele idee dacht ik ook als eerste: heiligschennis!!!! Maar het resultaat is prachtig en klinkt zeer authentiek. Ik vind het een prachtplaat en heb nog meer respect voor Sir Martin gekregen. Muzikaal genie die man! Maar uiteraard geen vervanging voor de originelen.

Ze moeten het niet flikken om er beats onder te zetten en raps doorheen te gooien, dan zou ik een halve ster uitdelen. Nu neig ik eerder naar de volle mep.

De Luisteraar schreef:

Pittige reactie!
En ietwat overbodig en daardoor misschien een tikkie overdreven.
Op ebay zijn nog steeds de originele eerste persingen te krijgen voor de Ultieme Puristen. Alles tót 1969 in mono en alleen Let It Be en Abbey Road in stereo!
Het "inkleuren" begon natuurlijk al met het uitbrengen van de stereo-versies terwijl tot en met de Witte Dubbelaar mono de Standaard was en de meerdere sporen werden gebruikt om een goeie mix te maken.

En tja...om dan van de opnamemasters ook maar 'ns een remix te maken: waarom niet? De oude meester (George) en zijn zoon (Giles) waren de aangewezen personen gingen ermee aan de slag en hier en daar is het resultaat een daverend succes; de beste versie van Revolution sinds de mono-versie! Back in the USSR stuitert de boxen uit! De "mash-ups" zijn overbodig, maar aan de andere kant: wisten we dat er in Hey Jude zo'n fijn baslijntje zat?
Het inkleuren ging hierna door: volledig nieuwe mixen zijn (digitaal!) gemaakt voor het RockBand-spelletje. Het zijn nieuwe tijden!

Dus voor De Luisteraar: voor jou de mono sgt. Pepper's, originele eerste Engelse persing (klink goed!) en voor mij en wat anderen af en toe verbijsterd luisteren naar de subtiele remix van Something!:)

De Luisteraar schreef:

Nee, stel je voor kleur! Dat zou een ramp betekenen.

Als je dit roept houdt je niet werkelijk van The Beatles. je houdt dan slechts van de idee The Beatles.
Als een streng gelovig katholiek in de middeleeuwen die Galilei op de brandstapel wil. De kerk applaudisseert. De streng gelovige katholiek gaat tevreden zitten. Galilei staat in hun gedachten al te schreeuwen op het vuur. De luisteraar glimlacht bij de gedachte . . . .

Heiligschennis! Schande!

avatar van judgepaddy
echoes schreef:

Hahahaha

avatar van Arrie
Echoes moet ook maar heel ver uit de buurt blijven van dit album.

Maar goed. Is dit dan wel smaakvol? Yesterday

Het is een bewerking. Lijkt me heiligschennis.

avatar van judgepaddy
Nicci schreef:
Maar goed. Is dit dan wel smaakvol? Yesterday

Het is een bewerking. Lijkt me heiligschennis.

Neuh, gewoon een goed bedoelende amateur lijkt me, al vind ik het inderdaad wel een verschrikkelijke bewerking.

Die link van Arrie; Danger Mouse - The Grey Album vind ik wel weer tof, omdat hij met inventief gebruik van samples van The White Album compleet nieuwe songs maakt.

De link hierboven van mijzelf vind ik ook ronduit een verschikkelijk, maar ook wel onbedoeld grappig. Het lijkt wel haast een Hip Hop parodie

avatar van OldSkool
Hebben we het nu opeens over Yesterday?
Want daar kan ik ook een woordje over kwijt.

Take 2 van Anthology is sowieso mijn favoriet, de überbekende versie wordt genekt door het orkest (serieus, wtf is het praktisch nut daarvan?) maar mijn eigen versie (ik mix zo nu dan het ene nummer door het andere) geeft me telkens weer kippenvel omdat het een simpele, maar heftige herwerking is van Take 2.

Maar afgezien daarvan blijft Love goed.

avatar van aerogp1
Dit klinkt bijzonder fris in de DTS uitvoering!! Een aanrader voor de echte fan.

aerogp1 schreef:
Zeker te weten. Met ere aan The Beatles, maar zeker ook aan de "vijfde Beatle" George Martin en zijn zoon. Imo de beste compilatie ooit!!!

Ik maak ook nogal wat compilatie-cd's voor mezelf , maar ook voor vrienden. Maar kwaliteit van deze LOVE- cd is is nog nooit bereikt, by far! Wat George Martin en zijn zoon na 2 jaar hard werken hebben bereikt, is gewoon fenomenaal. Zijn hadden tuurlijk de apparatuur en mastertapes ter beschikking. maar het eindresultaat is magnifiek.
Ik heb 'm vanavond weer eens in zijn geheel beluisterd op de koptelefoon, in een makkelijke stoel en ik kan dat iedereen aanraden. Al heb je 'm al jaren in huis. Het blijft een "meesterwerk" van alle compilatiescd,s aller tijden van imo de beste groep van aller tijden.

-- Voortreffelijk!!! --

avatar van musicfreak1960
Waanzinnig goed gemaakt,
vooral die korte intro's van bekende nummers waarvan je denkt, ha mooi en ineens gaat het over in een ander nummer... heerlijk als tussendoortje

avatar van musiquenonstop
Schitterende plaat, wie had dat nog gedacht, The Beatles in the mix. Het is ook een mooi album om de wat jongere generatie met The Beatles in aanraking te laten komen.

Als echte fan is en blijft het leuk al die geluidjes te plaatsen, in welke song zat dat ook al weer ?
Zowel als puzzel en als geheel zeer de moeite waard. Dit album mag wat mij betreft vervolg krijgen, zolang het maar van deze kwaliteit blijft.

avatar van goldendream
'Helter Skelter' ontdek ik niet, zal me er eens voor moeten zetten.
Best leuk, maar ook niet meer dan dat.

Wat is er anders aan
- Back ...
- A Day ...
- Sgt. Pepper's ...

Ziegler
Waarom luister je zelf niet gewoon?

avatar van goldendream
Doe ik, maar bij de genoemde nummers hoor ik geen verschil.

Ziegler
Dan moet je beter luisteren, want bij because mis ik de begeiding van het keyboard.

avatar van Lennonlover
Er zijn inderdaad wel degelijk verschillen.

avatar van henk01
Mooie gevarieerde cd.
Net even anders en goed geproduceerd.
4.5*

avatar van goldendream
De versie van Because is precies deze van Anthology3.

goldendream schreef:
Doe ik, maar bij de genoemde nummers hoor ik geen verschil.

Ik denk dat je echt beter naar de originelen moet luisteren; ik vind al je voorbeelden van redelijk tot enorm anders klinken vergeleken met de versies die op de platen en singles zijn.
Dit getuigt ietwat van lui luisterwerk van jouw kant?
Een kleine clou; hoor jij een gitaarsolo op de Love-versie van Back in The USSR? Nog ééntje dan: had jij zoveel bas gehoord in de uitgebrachte versie van Revolution? Giles Martin en de zijnen zijn een jaar bezig geweest met de originele opnames om zaken wat te remixen, op te poetsen en hier en daar creatief te plakken. Er zijn dus enorm veel verschillen! Letterlijk teveel om op te noemen! Raadselachtig...

avatar van bawimeko
Maar even een blog over getiept vandaag...Muziekrecensie: Beatles "Love"

avatar van devel-hunt
"Love", een cd die toen met heel veel pr is uitgebracht. Paul, Ringo, Yoko Ono en Olivia Harrison verschenen zelfs gezamenlijk bij Larry King. Ter promo van het circus die eigenlijk de basis vormt voor het hele muzikale project. Leuk detail is dat het idee van The Beatles in het circus bedacht is door George Harrison. Ergens in 2000.
De cd zelf heeft mij nooit veel gedaan. Een leuke quiz lijkt het met het feest der herkenning. Heel goed en vakbekwaam gedaan, dat sowieso. Maar de emotie lijken uit de nummers verdwenen.
De muziek moet vooral gezien worden in combinatie met het circus. Dan komt het erg goed tot zijn recht, maar als cd pur sang draai ik het nooit.

avatar van heartofsoul
Het slechtste en meest overbodige album uit de Beatles-catalogus. Het begint weliswaar aardig met een gestripte versie van Because, maar de overige in elkaar geknutselde stukken vind ik, muzikaal gesproken, gewoon gefröbel. Ze wekken bij mij slechts weerzin op.

1,5 * voor Because en de bewerkte versie van When My Guitar Gently Weeps.