Orchestral Manoeuvres in the Dark - Junk Culture (1984)

Label: Virgin

1. Junk Culture (4:07)
  2. Tesla Girls (3:51)
  3. Locomotion (3:54)
  4. Apollo (3:38)
  5. Never Turn Away (3:57)
  6. Love and Violence (4:40)
  7. Hard Day (5:40)
  8. All Wrapped Up (4:23)
  9. White Trash (4:36)
  10. Talking Loud and Clear (4:22)
  11. Her Body in My Soul * (4:40)
  12. The Avenue * (4:10)
  13. Julia's Song [Re-recorded Version] * (4:18)
  14. Garden City * (4:04)
  15. Wrappup * (4:01)
  16. Locomotion [12" Version] * (5:17)
  17. Tesla Girls [12" Version] * (4:31)
  18. Talking Loud and Clear [12" Version] * (6:11)
  19. Never Turn Away [12" Version] * (6:28)
  20. (The Angels Keep Turning) the Wheels of the Universe * (4:54)
  21. 10 to 1 [Previously Unreleased] * (4:07)
  22. All or Nothing [Previously Unreleased] * (3:44)
  23. Heaven Is [Highland Studios Demo] * (6:08)
  24. Tesla Girls [Highland Studios Demo] * (4:01)
  25. White Trash [Highland Studios Demo] * (3:38)
avatar van FisherKing
Ik vind het de beste plaat van OMID

avatar van FunkStar
Daar ben ik het mee eens! Tesla Girls, The Locomotion, Talking Loud and Clear waren de singles die het album compleet maakte.

EVANSHEWSON
Geef mij maar de 2 platen die hiervoor kwamen, hier springen wel nog Tesla Girls, Locomotion en het ronduit schitterende Talking Loud and Clear uit, de rest is veel mediocre.

***

avatar van vigil
Ik mag mezelf toch wel als groot fan beschouwen maar ik ben toch van mening dat Locomotion een der slechtste nummers is dat OMD ooit opnam.

Love & Violence

avatar van Casartelli
Bij Locomotion moet ik altijd aan het gelijknamige nummer van Kylie M. denken. Dan hoorde ik die van OMD weer eens en daarna vergat ik hem weer en sprong Kylie weer in de herinnering.

Gisteren dit album origineel gekocht en het werd weer duidelijk waarom ik dat nummer altijd onmiddellijk weer vergeet. Tesla Girls vind ik overigens wel leuk en onder de albumtracks komt natuurlijk ook genoeg fraais voorbij.

avatar van vigil
Het hart is verreweg het interessantste gedeelte van deze plaat. Never Turn Away, Love & Violence en Hard Day passen ook het beste bij voorgaande platen van OMD. De single Talking Loud & Clear is ook van ongekende schoonheid. Verder een paar aardige albumtracks met Junk Culture, All Wrapped Up en White Trash een vrolijke single onder de naam van Tesla Girls en dan nog Apollo en Locomotion maar die hebben het bij mij nooit goed gedaan. Sterker nog Locomotion is het slechtste nummer wat de band ooit heeft opgenomen.

JUNK CULTURE
was een radicale stap naar pure hitparadepop.
OMD zat met een kater na de commerciële flop van Dazzle Ships.
De Junk Culture sessies kwamen moeizaam op gang,
maar zouden heel wat nieuwe nummers opleveren.

Het album zelf is behoorlijk tot zeer goed.
Vooral de vocale arrangementen zijn de moeite waard.
Zelf gooi ik de tracklist graag een beetje door elkaar.

Junk Culture is een solide album opener (een favoriet)..
Een spoorvaste instrumental die verrassend wordt ingekleurd.
Met gniffelende meisjesstemmen en jazzy drumlikjes.

Locomotion trekt het treinritme van de nieuwe OMD gestaag door.
Leuk zijn de speelse bas en de steeldrum sound, minder leuk
is het gejankte refrein. Toch een top 10 single in de Benelux.

Talking Loud and Clear was de zomerse opvolger.
Een excellent voorbeeld van het typische OMD hitrecept:
verrukkelijke melodietjes op grootmoeders wijze.

Tesla Girls knipoogt naar Blue Monday van New Order.
Een grommende bas en een stevige melodie ... stemmen
beweren dat dit de eerste single (ipv de derde) had moeten zijn.

Never Turn Away werd alleen in de UK als vierde singel uitgebracht.
Een duistere diamant van een ballad met Paul Humphreys op lead vocal.
Meesterlijk gearrangeerd en een van OMDs meest onderschatte songs.

Love and Violence trekt kant 2 veelbelovend op gang.
Het meest heavy nummer van de plaat, maar OMDs nieuwste speeltje,
de fairlight computer verstikt bijna het arrangement.

Hard Day is OMDs interpretatie van een reggae song.
Een getormenteerde ballad, spaarzaam ingevuld en met
akelig verscheurde vocalen van Andy McCluskey.

All Wrapped Up was een nummer met hitpotentie.
Net als Locomotion beladen met een batterij blazers.
Een aanstekelijk refrein dat net iets te veel herhaald wordt.

Apollo is the weird one op deze vijfde langspeler van OMD.
Een dronkenmanslied met onverwachte calypso motieven.
Naar mijn smaak een onderschatte track (nog maar eens luisteren).

Het spottende White Trash is ritmisch tergend loom,
maar grossiert in geluiden die teruggrijpen naar OMD oude stijl.
Niet mijn favoriet, maar door fans meestal bovenaan het lijstje.

In de UK zat er een gratis, eenzijde singel bij de eerste exemplaren.
Daarop stond het nummer (Angels Keep Turning) the Wheels of the Universe.
Een draak van een titel en eigenlijk ook een draak van een instrumental.
Bedoeling was om te tonen dat OMD zijn experimentele inborst
niet volledig verloochende: maar de hitproductie verknalde de track.

Voorlopig is het nog wachten op een mogelijke remaster.
Daarop graag de volgende b-kanten (zie ook Navigation b-sides):

The Avenue werd geschreven halverwege Dazzle Ships en Junk Culture.
En het is inderdaad een ingetogen biografie die meer bij DS aanleunt.

Her Body in My Soul was de b-kant van Locomotion en een sterk electronummer
waarvan de melodie van het refrein lijkt op de strofes van Love and Violence.

Garden City werd na het album opgenomen als b-kant van Tesla Girls.
Een bijzonder fris popnummer, waaruit blijkt
dat OMD het hitgevoelig componeren onder de knie heeft.

Ook nog uit 1984 zijn een met koperblazers voorziene
versie van Julia's Song (nummer uit het eerste album)
en Wrappup, de komische oerversie van All Wrapped Up.

avatar van evdk
all wrapped up
hard day
zijn mijn favouriten

waarbij de hitsingles achterblijven

ik ben nu een paar dagen op musicmeter bezig en mensen als dazzler maken deze site zeer aangenaam
thanx voor alle info

25th ANNIVERSARY EDITION

Hij bestaat niet, maar ik heb hem zelf bedacht.
Op 30 april 1984 werd het vijfde OMD album uitgebracht.
Hieronder zie je hoe het op YouTube klinkt.

Ik heb naar eigen believe de tracklijst een beetje gewijzigd.
Van Love and Violence vond ik slechts een ingekorte versie.

De singles zijn allemaal in 12" versie beluisterbaar,
behalve Locomotion (vond ik niet, gek genoeg).

YouTube - OMD - Junk Culture

YouTube - OMD - Locomotion

YouTube - OMD - Talking Loud And Clear (12" version)

YouTube - OMD -Tesla Girls (12" version)

YouTube - OMD - Never Turn Away (12" version)

YouTube - OMD - Love and Violence (edit version)

YouTube - OMD - Hard Day (live version)

YouTube - OMD - Apollo

GEEN VIDEO van All Wrapped Up.

YouTube - OMD - White Trash (live version)

YouTube - OMD - The Avenue

YouTube - OMD - Her Body In My Soul

YouTube - OMD - Julia's Song(1984 version)

YouTube - OMD - Garden City

GEEN VIDEO VAN Wrappup, de oerversie van All Wrapped Up.

GEEN VIDEO VAN (Angels Keep Turning) The Wheels of the Universe,
een gratis one sided 7" instrumental bij de eerste kopies van het album.

eiooft
Behalve Locomotion zijn dit stuk voor stuk prachtige popsongs. Veel poppier dan hun eerdere werk, maar dat levert zeker geen slecht resultaat op!

avatar van Janz
OMD heb ik leren kennen ten tijde van de singles Locomotion en Talking Loud and Clear, in 1984 dus. Leuke nummers en ook de 3e single Tesla girls mag er zijn. De rest van dit album is niet zo mijn kopje thee. Ik prefereer meer de latere albums Crush en Pacific Age. Dat zijn meer popplaten in de stijl van de singles van Junk Culture.

avatar van joko16
al jaren een top plaat!!!

avatar van steven
veel poppier dan eerdere platen , da's zeker waar. maar ook minder spannend. tesla girls en locomotion vind ik minder geslaagd dan talking loud en clear . white thrash vind ik ook 1 van de betere hier. ik hou meer van de platen hiervoor. maar zeker niet slecht.

avatar van Momo
In de 80's liep ik niet echt warm voor het album werk van OMD en ging ik meer voor de makkelijk in het gehoor liggende singles, in een sentimentele bui heb ik onlangs echter toch de LP's "Architecture & morality" en "Junk culture" uit een bak bij de platenzaak gevist en deze direct thuis opgezet. Ik had er vrijwel onmiddelijk spijt van dat ik me indertijd niet meer in de album tracks had verdiept, want er bleek toch echt veel moois tussen te zitten:

Side A opener "Junk culture" begint nog met een kinderlijke en monotone beat, maar als even later de mysterieuze synth klanken er over heen komen wordt het geheel al een stuk spannender, dansbare opvolger "Tesla girls" is voor mij direct een feest van herkenning en wordt gevolgd door (voor mij) het enige minpuntje van het album: "Locomotion", voor mij persoonlijk té simpele en kinderachtige melodieën en zanglijntjes, maar indertijd wel een dikke hit. "Apollo" is één van die nummers die mij vroeger niets deden, maar de New Order achtig beat maakt het anno nu goed te verteren, het echte mooie werk begint met het prachtige sfeervolle "Never turn away", hét bewijs dat electropop ook warm en gevoelig kan klinken!

Op kant 2 nog meer moois, o.a. het ingetogen "Hard day", het vrolijke en met calypsoklanken gelardeerde "Al wrapped up" en de leuke afsluiter "Talking loud and clear".

Al met al een leuke hernieuwde kennismaking met het albumwerk van OMD (beter laat dan nooit); nu nog kijken of ik de LP van "Organisation" nog op de kop kan tikken, wellicht ontdek ik daar nog meer moois ...

avatar van Madjack71
Veel moois valt er voor mij niet te ontdekken op dit Junk Culture. De opener is okee, maar een beetje tam. Tesla Girls kan er nog wel mee door en heeft wel iets vrolijks over zich, maar de twee leukste moeten dan nog komen en dat waren dan ook meteen de bekendste nl. Locomotion en Talking Loud and Clear. Never Turn Away mag er ook zijn, maar voor de rest is het meer Junk als Culture.

avatar van vigil
Voor de liefhebbers van de b kanten van OMD en dan ook nog eens de 12" versies daarvan, dit weekend komt voor het eerst de 12" van Julia's Song op cd uit en wel op een 12" verzamel cd van het magnifieke ZTT label

The Art Of The 12 Inch Volume 2: Various: Amazon.co.uk: Music

avatar van dazzler
Klopt wat vigil schrijft. Die versie van Julia's song was een herinterpretatie
van een oud nummer dat je ook op hun debuut terugvindt. Voorzien van een blazers
arrangement, want OMD zou gaan toeren met een blazerssectie (de gebroeders Weir).

De 12" versie herhaalt de 7" versie en voegt er nog een 4 minuten durende dub versie aan toe.

avatar van dynamo d
Dit vind ik toch wel het minste OMD album. Heb alle albums in bezit en daarop baseer ik naar persoonlijke smaak mijn vergelijking. Locomotion is wel aardig maar door de rest kom ik moeilijk heen.

Misterfool
vigil schreef:
. Ik zou zeggen pak Organisation, het debuut en Dazzle Ships (ik denk het beste ook in deze volgorde) ook mee een volgende keer

Ik ben eigenwijs . Er is echter niks mis met dit album. Het is dan wel een stuk toegankelijker dan zijn voorgangers, het niveau ligt nog steeds hoog. Het titelnummer, tesla girls en talking loud en clear zijn erg sterk. Locomotion is het enige ondermaatse nummer.

avatar van vantagepoint
Junk Culture is absoluut geen slecht album omdat ik ook enorm veel hou van wat OMD ons allemaal gebracht heeft en ons ook nog steeds brengt. Maar de voorgangers waren toch wel van een ander niveau. Maar toch zijn nummers als Locomotion, Tessla Girls en Talking Loud & Clear mooie parels van een band die zich ondertussen niet meer moeten bewijzen bij mij.

Heb nu via mijn vinyl verslaving meer leren kennen van OMD, en dit is mijn meest recente aanwinst. Wederom een erg lekker album!

Introductie en titelnummer zijn echt heerlijk!!

De singles zijn uiteraard al bekend, maar dit is het 3e OMD album op rij wat ik goed kan waarderen!

Ik heb ook wat albums uit de 90-'s van de heren gehad, die vond ik een stuk minder boeiend, en heb ik dus ook van de hand gedaan. Gelukkig ontdek ik nu ook een stuk wat ik wel kan waarderen!

lennon schreef:

De jaren 90 albums zijn dan ook niet van de "heren", maar van Andy McCluskey solo.
Op albumformaat komt het gemis van spitsbroeder Paul Humphreys inderdaad tot uiting.

Sugar Tax is best nog een aardige, eerste comeback poging,
maar de twee andere dreven ook voor mij te ver van het echte OMD geluid af.

Als je Junk Culture okee vindt, kan je blind op de andere albums vertrouwen.
Crush ligt in het verlengde van Junk Culture, maar klinkt iets minder elektronisch.
The Pacific Age is een wat zwakker album, iets te hapklaar op een paar songs na.

De vier eerste albums zijn een must.
De jaren 90 albums blijk je al min of meer te kennen.
En van de recente twee comeback albums is History of Modern
beter dan OMDs jaren 90 werk en EE kan zich meten met de eerste vier.

Dit alles omdat ik benieuwd ben naar de volgende stappen in je ontdekkingsreis.

dazzler schreef:

De vier eerste albums zijn een must.

En van de recente twee comeback albums is History of Modern
beter dan OMDs jaren 90 werk en EE kan zich meten met de eerste vier.

Ik heb nu album nummer 2,3,4 en 5. Dus ik ga op zoek naar numero uno op vinyl! Dank voor je tips! Ook de nieuwe zal ik eens gaan proberen!

avatar van spoiler
Ik heb deze vinyl plaat voor 50 eurocenten gekocht op de platenbeurs in Utrecht. Voor dat bedrag kan je bijna geen miskoop hebben.
En wat een mooie plaat is dit zeg. Ik ga de rest van OMD ook maar eens aanschaffen op vinyl!!

avatar van LucM
Na het floppen van Dazzler Ships kiest Orchestral Manoeuvres in the Dark voor gemakkelijk in het oor liggende pop dat een wisselvallig album oplevert. Zo vind ik Tesla Girls hun zwakste single tot dan toe (klinkt wat te melig), Apollo en de titelsong zijn ook niet al te best. Gelukkig eindigt dit album met het hoogtepunt Talking Loud and Clear , zwoele elektropop op haar best.

avatar van dazzler
Commotie rond de 30ste verjaardag van Junk Culture.
Het is me niet duidelijk of dit ook een rerelease of remaster inhoudt?

Iemand meer nieuws hierover?

avatar van vigil
Nee nog niet, OMD is in ieder geval heel Facebook er mee aan het volplempen (beste albumtrack, beste b kant, beste video e.d.). Er is zelfs een eigen pagina voor gekomen.

Als je 60 minuten de tijd hebt krijg je wellicht meer info: BBC Radio Devon - Richard Green, OMD's Andy McCluskey : 30 years of Junk Culture - bbc.co.uk

avatar van reptile71
"All Wrapped Up", dat moet toch wel het dieptepunt uit hun carrière zijn. Sowieso kan ik maar weinig van deze plaat goed verdragen. Ik denk dat ik het maar bij de eerste vier houd.

avatar van dazzler
Ik kan al een tijdje niet op het officiële OMD forum. Een bug, werkzaamheden?
Ik wilde er een paar dagen geleden graag mijn 10jarig jubileum als forumlid vieren.

Ik lees dat er inderdaad veel commotie is omtrent de 30ste verjaardag van Junk Culture.
Maar het radio-interview waar vigil in een vorig bericht naar verwees, is niet meer beluisterbaar.

Er komt volgens mij een "beperkt" jubileumconcert voor het album.
En dan wil een fan als ik toch eindelijk ook wel eens een remaster van deze plaat zien.
Met de nodige bonustracks natuurlijk.

Laat ik hier alvast een paar suggesties neerplanten.

b-kanten en bonustracks

Julia's Song [1984]
Tesla Girls
Never Turn Away *
Wrappup

Probleem is dat je dit allen niet op één schijfje krijgt (tenzij ik mag dromen van een dubbel-cd).
De nummers met * dragen mijn voorkeur en mogen als bonustrack bij op het schijfje.