Orchestral Manoeuvres in the Dark - Junk Culture (1984)

Label: Virgin

1. Junk Culture (4:07)
  2. Tesla Girls (3:51)
  3. Locomotion (3:54)
  4. Apollo (3:38)
  5. Never Turn Away (3:57)
  6. Love and Violence (4:40)
  7. Hard Day (5:40)
  8. All Wrapped Up (4:23)
  9. White Trash (4:36)
  10. Talking Loud and Clear (4:22)
  11. Her Body in My Soul * (4:40)
  12. The Avenue * (4:10)
  13. Julia's Song [Re-recorded Version] * (4:18)
  14. Garden City * (4:04)
  15. Wrappup * (4:01)
  16. Locomotion [12" Version] * (5:17)
  17. Tesla Girls [12" Version] * (4:31)
  18. Talking Loud and Clear [12" Version] * (6:11)
  19. Never Turn Away [12" Version] * (6:28)
  20. (The Angels Keep Turning) the Wheels of the Universe * (4:54)
  21. 10 to 1 [Previously Unreleased] * (4:07)
  22. All or Nothing [Previously Unreleased] * (3:44)
  23. Heaven Is [Highland Studios Demo] * (6:08)
  24. Tesla Girls [Highland Studios Demo] * (4:01)
  25. White Trash [Highland Studios Demo] * (3:38)
Van harte!

Vandaag precies 30 jaar geleden kwam deze plaat uit, OMD is in onderhandeling met Universal Music over de release van een heruitgave met van alles er op en er aan, dus er is hoop

avatar van dazzler
Een voorzichtige hoera maakt zich van mij meester.

avatar van vigil
Zeker, het loopt wel stroef wist ene A. McCluskey te melden.

avatar van dazzler
Een 2cd deluxe editie verschijnt in de loop van november.
Daarop alle b-kanten en 12" versies en een paar demo's en unreleased songs.

kanshebbers:

* 1983/4 versie van Heaven Is (later heropgenomen voor Liberator)
* vroege versie van Tesla Girls (bijna instrumentaal)
* vroege up tempo versie van White Trash (met Paul en Maureen Humphreys op vocalen)
* vroege versie van All Wrapped Up (zoals ook te horen was op het b-kantje Wrappup)
* vroege versie van Love and Violence (met saxofoon solo van Martin Cooper)
* All or Nothing (een Paul Humphreys compositie en door hem gezongen)
* Sampling the Blast Furness (een song die Andy zou inzingen voor het zij-project The Partnership)

De tracklijst is nog niet helemaal definitief, maar het gaat eindelijk gebeuren.

avatar van vigil
We kunnen dit net zo goed verder in PB afhandelen want er is volgens mij verder niemand op MuMe die daar geinteresseerd in is

Toch wel, we zaaien nu al de nodige denkstof voor de komende generaties,
wanneer die zich zullen afvragen waar de wortels van onze 21ste eeuwse wegwerpcultuur liggen.

Toch wel, we zaaien nu al de nodige denkstof voor de komende generaties,
wanneer die zich zullen afvragen waar de wortels van onze 21ste eeuwse junk cultuur liggen.

Ashes to ashes,
funk to funky
you know Major Tom's a junkie

Onze cultuur is geen junk-cultuur en de wortels ervan liggen, zoals vaker, in het verleden en in het recyclen daarvan (soms onder de noemer post- ***). OMD is vakkundig in staat zichzelf te recyclen (History of Modern bijv). Deze heb ik op vinyl voor weinig gekocht, en al maakt dat het nog geen 'junk', het chef d'oeuvre der heren ligt echt wel in het verleden

Mjuman schreef:
OMD is vakkundig in staat zichzelf te recyclen (History of Modern bijv).

10/10 ... U heeft de les helemaal begrepen.

Niet de pretentie hebben te denken dat je als muzikant het warme water kan blijven uitvinden.
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en een zekere trouwheid aan de eigen wortels is vaak mooier
dan een krampachtige poging om "modern" te zijn, laat staan modern te blijven.

Volgens McCluskey zit ook de westerse cultuur in dat straatje.
Alles komt terug (re-cycling) en wordt in een nieuw jasje als "modern" aan de man gebracht.
Die eigentijdsheid is slechts een illusie, een verpakking die even snel weer wordt weggeworpen.

Dat OMD die evolutie al voorzag met Junk Culture mag dit jaar met een deluxe editie gevierd worden.
Al hadden zij het anno 1984 in de eerste plaats over hun eigen positie in de vluchtige popcultuur.

Pretending to See the Future... ze zongen het al in 1980.

We appear to be in control of our fate
Just like soldiers believe they're in control of a war
But it's moving so fast we cannot see what we've done
We're losing our eyes just to say that we've won

My mind's made up, my heart is broke
My fortune's is made me and I feel so choked
I can't understand how we could ever believe
The things we asked for but never received

avatar van Edwin
dazzler schreef:
Een 2cd deluxe editie verschijnt in de loop van november.

De heren weten de spanning wel op te bouwen. Nog geen spoor van een releasedatum en een tracklist, terwijl de maand zijn einde al weer nadert.

Edwin schreef:

Ja, uitgesteld naar begin 2015. Onder de kerstboom horen anno 2014 grotere kleppers te liggen.

2 februari it is!

14. Tesla Girls - Highland Studios Demo *
15. White Trash - Highland Studios Demo *

2 februari it is!

Hip hip hoera!!!

Een tracklijst waar ik goed mee kan leven.

avatar van Edwin
Helemaal top! Weliswaar een flink aantal doublures als je de sublieme compilatie Navigation reeds hebt, maar dat was te verwachten en mag de pret niet drukken. Liefst 5 niet eerder uitgebrachte nummers en een trits lange versies, die ik nog niet ken. Verplichte aanschaf voor de verstokte OMD-fans

avatar van foxhusky
Vorige week besteld. Ik heb dit album nooit eerder gehad en ken alleen de singles. Vandaag verschijnt dan de 2-disc DeLuxe versie. Op Facebook staan wat negatieve reacties, bijvoorbeeld: "All Wrapped Up repeated on disc 2 instead of Wrappup, Tesla Girls 7 inch edit used on main album, Love And Violence edited and the extended version of Talking Cloud And Clear has nearly 3 minutes chopped of at the start not good enough". Da's niet best...

avatar van dazzler
Neen, da's inderdaad niet best.

Universal heeft zich gebaseerd op de individuele opnames ipv de master tape van het hele album
om een zo optimaal mogelijk geluid te bekomen. Op zich positief, maar ook gevaarlijk natuurlijk.

Want er werd inderdaad de 7" edit van Tesla Girls gebruikt.
Love & Violence had een lange outro en dus verleidelijk om in te korten.

Twee onvergeeflijke fouten die het originele album verminken.
Volgens de laatste berichten zou het zelfs twee maal om een alternate take gaan.

Het abusievelijk hernemen van All Wrapped Up ipv Wrappup is de grootste doorn in het oog.
Want Wrappup werd volgens de band wel degelijk geremastered. Slordig van Universal dus.

Van Talking Loud and Clear [extended] is de instrumentale intro weggeknipt.
Omwille van speelduur van het tweede schijfje waar men oorspronkelijk de 12" versie
van Julia's Song had willen opzetten. Men ging voor de 7" versie, maar vergat de intro van TL&C.

Ook dat laatste is jammer, want het voor mij mooiste stukje van TL&C ontbreekt nu.

Misschien worden herzieningen nog downloadbaar gemaakt,
want het ziet er niet naar uit dat er een correctie van deze 2cd versie komt.
Jammer, want de vier eerste albums werden met meer zorg hernomen.

avatar van foxhusky
Pfff, wat een aanfluiting zeg. Ik heb de bestelling meteen geannuleerd. Dan hoef ik dit album niet als er zoveel fouten inzitten. Zoiets moet toch gecontroleerd worden voordat het in productie gaat?

avatar van vigil
Nou ik ben er blij mee... Als dat mag tenminste... Kom op zeg "onvergeeflijke fouten die het album verminken" twee keer 8 seconde waarvan de ene keer een keuze is gemaakt tussen de single versie en de album versie waar nauwelijks verschil tussen zit.

De 2de cd is inderdaad zonde, per ongeluk een nummer er op plaatsen wat ook op de 1ste cd staat. Maar (top) b kanten bij elkaar naast het album geeft een veel beter beeld dan op een b kanten verzamel. The Avenue is het beste nummer van de hele set. De ongereleasde nummers zijn zeer de moeite waard, Heaven is blijft een apart nummer maar erg leuk om zo eens te horen en dan nog alle info in het fraaie 22 blz booklet is zeer de moeite waard.

Of te wel, ik tel mijn zegeningen en als ik die paar seconde wil horen dan zet ik de oude versie wel op.

vigil schreef:

Ik mag toch wel vinden dat een album verminkt wordt als men een andere take gebruikt?
In Love and Violence zou gewoon een stuk tekst ontbreken volgens de laatste berichten,
wat er zou op wijzen dat het om een andere opname zou kunnen gaan, een variant.

En volgens andere "kenners" verschilt Tesla Girls toch van de 7" edit. Dus ook een andere take.

Universal to repress OMD deluxe CD | superdeluxeedition

avatar van vigil
Iedereen mag alles vinden, enkel denk ik dat er te zware woorden worden gebruikt over (nogmaals) een paar seconde fade out of andere mix. Als het om een geheel (?) andere versie zou zijn dan kan je als fan zijnde ook blij zijn dat er weer een andere versie van een track van je favoriete band op de kop heb getikt. Het origineel heb je tenslotte al tig jaar, al zijn de verschillen ook weer niet zo duidelijk als je alle discussies moet volgen.

Maar goed wellicht moet je gewoon gaan luisteren en daarop je mening gaan baseren?

Universal to repress OMD deluxe CD | superdeluxeedition

Hier staat toch juist dat het om de 7 inch versie gaat en niet om een alternatieve take?

hopelijk halen ze alles terug en heb ik een collector's editie te pakken

avatar van dazzler
Voor de goede orde: ik koop zeker de 2CD, zelfs met fouten, maar liefst met zo weinig mogelijk.

Over Love & Violence schrijft Musicator (zowel op Amazon als op het OMD forum):

The track 'Love And Violence' has been shortened from 4:40 min. to 4:26 min., that is, this must obviously be an alternative edit of 'Love And Violence' because one passage of the lyrics has been omitted. On the original JC album the lyrics go: "I try, I try, I just can't let her go - I try, I try, but she always seems to know" (at a playing time from 3:15 to 3:40 min.). "We don't make sense, love and violence" starts at 3:45 approximately. The remastered version of 'Love And Violence' does not have the full lyrics. The passage "I try, I try, but she always seems to know" has been omitted, deleted or God knows what? Therefore "We don't make sense, love and violence" starts at 3:30 already.

Over Tesla Girls schijft dan_hunt (op het OMD forum):

Tesla Girls on disc 1 isn't the single version as it doesn't have the stutter start on the first line of the song. So along with Love And Violence that's two alternate versions on disc 1.

Nog een detail: op de hoes van de remaster staat een weggevaagde letter J voor de bandnaam.
Vergroot en check: Junk Culture by Orchestral Manoeuvres In The Dark: Amazon.co.uk: Music.

avatar van vigil
Nou gelijk maar even gecheckt!

Inderdaad op de remaster is de tetetete weggelaten, dat lijkt me dan een zeer doelbewuste actie.

Overigens hoor ik verder niemand (tenminste op het fan forum vast wel) dat het geremasterde album begint met Junk Culture ipv Tesla girls

avatar van dazzler
Het originele album begon toch altijd met Junk Culture, de titeltrack?

avatar van vigil
Ik heb wat betreft de letter J mijn felste lamp er bij gepakt en als je de cd in een bepaalde houding vast hebt zie je inderdaad een soort van zwarte (op zwart) j. Normaliter niet te zien. Apart, ziet er ook doelbewust uit.

dazzler schreef:
Het originele album begon toch altijd met Junk Culture, de titeltrack?

Laat ik het dan zo zeggen, de versie die ik heb (oude album) begint met Tesla Girls en is Junk Culture het 4de nummer.

Dit is de Amerikaanse versie van de cd, A&M, printed in the USA.

Eigenlijk is het dus voor mij (en vele Amerikanen?) anders.

avatar van dazzler
Doelbewuste J? Gewoon een J van Junk Culture die verkeerd stond.
Jij ziet daar doelbewuste acties in, mogelijk, ik houd het op slordigheden.
De bloemen aan de randen van de 2cd zijn trouwens bijna weggesneden.

De Amerikaanse persing, dat kan kloppen.
Jij verzamelt collector's editions van Junk Culture!!!

Dat was uiteraard wel doelbewust, om er meteen in te knallen
met een single die goed deed in Canada als ik me niet vergis.

Voorlopig geen commentaren daarover op het fan forum.
Ik denk dat de latere cd versies wel allemaal met de titeltrack beginnen.

dazzler schreef:
Doelbewuste J? Gewoon een J van Junk Culture die verkeerd stond.
Jij ziet daar doelbewuste acties in, mogelijk, ik houd het op slordigheden..

Die J staat echt precies voor de O, zelfde regel en op precies dezelfde afstand als de standaard lettering met ook dezelfde grootte terwijl de J van de titel veel groter is meer naar binnen staat dus ik denk dat dan een soort van bewustje is maar goed het is op normale wijze niet te zien.

avatar van dazzler
Trouwens, vigil, het moet mogelijk zijn om die gecorrigeerde disc bij te bestellen.
In de tekst van de superdeluxeedition staat een link naar Universal om dat mogelijk te maken.

avatar van vigil
Ja las ik net ook, zal er eens een mailtje aan wagen. Wellicht sturen ze me (ver)nieuw(d)e versie, dan kan ik binnenkort wel een Junk Culture museum beginnen

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Orchestral Manoeuvres In The Dark - Junk Culture, Deluxe Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Orchestral Manoeuvres In The Dark, ook bekend als O.M.D., is nog steeds actief, maar de hoogtijdagen van de band liggen inmiddels heel ver achter ons.

Met name in de eerste helft van de jaren 80 maakte de band rond Paul Humphreys en Andy McCluskey een aantal uitstekende platen, waarvan ik persoonlijk Junk Culture uit 1984 de leukste vind (wat niet noodzakelijkerwijs betekent dat ik het ook de beste plaat van het duo vind, want dan kom ik uit bij het veel experimentelere Dazzle Ships uit 1983 of bij het inmiddels tot een klassieker uitgegroeide Architecture & Morality uit 1981).

Junk Culture vierde in de lente van 2014 zijn dertigste verjaardag, maar om onduidelijke redenen krijgt de plaat pas bijna een jaar later de zo verdiende luxe uitgave.

Junk Culture was een overgangsplaat voor O.M.D. en vormt de schakel tussen de duidelijk door Kraftwerk geïnspireerde albums met volop ruimte voor experiment en de albums waarop O.M.D. schaamteloos aanstekelijke popmuziek maakte. De albums die in de jaren na Junk Culture zouden volgen waren nauwelijks interessant, maar op de plaat uit 1984 heeft O.M.D. nog veel te bieden. Verrassend veel zelfs.

Junk Culture zou O.M.D. in de vorm van Tesla Girls, Locomotion en Talking Loud And Clear drie dikke hits opleveren, maar de plaat heeft meer te bieden dan aanstekelijke singles. Waar de band op haar vorige platen zeer dicht tegen het geluid van Kraftwerk aan schurkte, zoekt het op Junk Culture aansluiting bij exotische ritmes en moderner klinkende elektronica, waarbij men uiteraard flink kon profiteren van de op dat moment gloednieuwe en zeer populaire Fairlight synthesizer.

Door het intensieve gebruik van de Fairlight klinkt Junk Culture als een typische jaren 80 plaat, al heeft de muziek van O.M.D. de tand des tijd als je het mij vraagt beter doorstaan dan die van de meeste van haar soort- en tijdgenoten.

Junk Culture heb ik in de jaren 80 grijs gedraaid, maar ik vind het nog steeds een spannende plaat, die knap manoeuvreert tussen aanstekelijke singles en meer experimentele en avontuurlijke songs. Hier en daar duiken de Kraftwerk invloeden nog stevig op, maar O.M.D. voorziet deze invloeden dit keer van een duidelijk eigen versiering.

Tesla Girls vond ik altijd maar een niemendalletje, maar de tijd heeft de song absoluut goed gedaan. Dat geldt opvallend genoeg voor heel veel songs op de plaat. O.M.D. zag ik in de jaren 80 als een trendvolger, maar als ik nu naar de plaat luister hoor ik een band die in veel opzichten trendsettend is geweest. Zonder O.M.D. geen Pet Shop Boys en geen Erasure en ook flink wat hedendaagse synthpop bands hadden het niet gekund zonder het voorwerk van Orchestral Manoeuvres In The Dark.

Junk Culture is een frisse en avontuurlijke plaat van een band die het na deze plaat jarenlang flink kwijt zou zijn (opvolger Crush is tien klassen minder en dat geldt ook voor de meeste platen die volgden) en wordt nu terecht nog eens onder de aandacht gebracht. In een mooie en waardevolle uitvoering, want voor de afwisseling is ook het bonusmateriaal eens van grote waarde. Verplichte kost derhalve voor iedereen die de elektronische popmuziek een warm hart toedraagt. Erwin Zijleman