Orchestral Manoeuvres in the Dark - Junk Culture (1984)

Label: Virgin

1. Junk Culture (4:07)
  2. Tesla Girls (3:51)
  3. Locomotion (3:54)
  4. Apollo (3:38)
  5. Never Turn Away (3:57)
  6. Love and Violence (4:40)
  7. Hard Day (5:40)
  8. All Wrapped Up (4:23)
  9. White Trash (4:36)
  10. Talking Loud and Clear (4:22)
  11. Her Body in My Soul * (4:40)
  12. The Avenue * (4:10)
  13. Julia's Song [Re-recorded Version] * (4:18)
  14. Garden City * (4:04)
  15. Wrappup * (4:01)
  16. Locomotion [12" Version] * (5:17)
  17. Tesla Girls [12" Version] * (4:31)
  18. Talking Loud and Clear [12" Version] * (6:11)
  19. Never Turn Away [12" Version] * (6:28)
  20. (The Angels Keep Turning) the Wheels of the Universe * (4:54)
  21. 10 to 1 [Previously Unreleased] * (4:07)
  22. All or Nothing [Previously Unreleased] * (3:44)
  23. Heaven Is [Highland Studios Demo] * (6:08)
  24. Tesla Girls [Highland Studios Demo] * (4:01)
  25. White Trash [Highland Studios Demo] * (3:38)
erwinz schreef:
(opvolger Crush is tien klassen minder en dat geldt ook voor de meeste platen die volgden)

Het enige waar ik het niet mee eens ben in de lofbetuiging van erwinz.
De tweede plaatkant van Crush is voor mij de beste plaatkant die ze na Dazzle Ships gemaakt hebben.

avatar van erwinz
Bij de tweede plaatkant was ik vast al grotendeels afgehaakt Ga ik nog eens proberen.

avatar van dazzler
De zwakte bij Crush zit volgens mij bij het trio Secret, Bloc Bloc Bloc en Women III.
Hold You is ook een beetje sissy, maar ik vind het best een aardig rustpuntje op kant twee.

avatar van vigil
Women III vind ik nog altijd een lekker nummer, Crush...het lied bedoel ik dan, zal ook niet altijd voor iedereen even gemakkelijk in de oren klinken.Tja Amerikaans klinkende plaat zou je kunnen zeggen en dat voor een op en top Engelse band.

88 Seconds in Greensboro, The Native Daughters of the Golden West, La Femme Accident (misschien te lief na twee wat agressievere nummers?) en The Lights Are Going Out zijn toch toppertjes hoor.

avatar van erwinz
Nog maar eens beluisterd, maar ik vind het toch minder dan de drie voorgangers.

avatar van dazzler
Ik vind kant 1 van Junk Culture sterk met Locomotion als zwakste broertje.
Apollo is weird, maar heeft de tand des tijds goed doorstaan.

De titeltrack heeft nog dat sinistere van het oude OMD in de gelederen.
Tesla Girls vond ik lang te veel naar New Order ruiken, maar kan ik nu weer van genieten.
En Never Turn Away zit wat mij betreft het allerdichtst bij de vintage moods van OMD.

Kant 2 is een pak minder met Love & Violence, best een giftig nummer,
maar met een overkill aan fairlight. De povere reggae van Hard Day beklijft niet.
All Wrapped Up vind ik niet meer leuk met al dat geschetter en White Trash is loom.

Enkel Talking Loud and Clear ontsnapt bij mij aan de kritiek.

erwinz schreef:
Nog maar eens beluisterd, maar ik vind het toch minder dan de drie voorgangers.

Crush heeft 4 voorgangers

avatar van erwinz
De drie hele goede voorgangers bedoel ik

avatar van Edwin
Weet iemand of de gecorrigeerde 2CD al beschikbaar is? Ik heb eind januari een bestelling geplaatst bij CDWOW, maar de foute editie hebben ze waarschijnlijk niet eens uitgeleverd gekregen van de maatschappij. Een dag na de release werd de status van mijn bestelling namelijk al gewijzigd in "backorder" en nu staat er "wachtend op verzending". Ik hoop dat het niet te lang meer duurt.

avatar van vigil
Geen idee, wat ik wel weet is dat er in Engeland mensen zijn die een vervangende disc hebben gekregen van de week. Dus dan neem ik aan dat er ook weer goede exemplaren te verkrijgen zijn.

avatar van dazzler
Ik denk dat je voor de vervang CD rechtstreeks met Universal concact moet opnemen.

Ik stond zaterdag klaar om mijn kopie in handen te krijgen.
Hij was aanwezig in Media Markt Antwerpen, alleen stond ie niet op zijn plaats.
En die speld in de spreekwoordelijke hooiberg heb ik dus niet gevonden.

Zaterdag eens in Gent proberen dan.

avatar van dazzler
Vandaag gekocht in Media Markt Zwijnaarde (bij Gent).
Hij lag niet in de rekken, maar wel in de bakken bij de pas binnengekomen exemplaren.

En guess what: meteen met Wrappup op het 2de schijfje, zodat ik geen correctie disc moet bijbestellen.

Had ik natuurlijk wel graag gedaan voor de volledige extended versie van Talking Loud and Clear.
En van 1ste schijfje ook voor de originele album versies van Tesla Girls en Love and Violence.

Artwork is verzorgd (ik hou ervan als alle single hoezen er netjes in staan).
De liner notes van Paul Brown zijn okee en de geluidskwaliteit is echt subliem.

10 to 1 is een leuke leftover, maar geen wereldschokkend nummer.
Er zitten wat stukjes van Love and Violence in. Ook in b-kant Her Body in My Soul trouwens.
Het lijkt wel of die twee nummers uiteindelijk tot de albumtrack Love and Violence hebben geleid.

All or Nothing van Paul Humphreys doet me denken aan It Doesn't Matter van Depeche Mode.
Eenzelfde soort gerammel (alsof er getokkeld wordt op lege, omgekeerde flessen) eigenlijk.
Een ballad, zoals we dat van Paul kunnen verwachten, met een aardige zanglijn, vind ik.

dazzler schreef:

Ik kan het even niet meer volgen. Je hebt in 1x de juiste versie zonder gedoe met een correctie disc, maar toch mis je nu weer variaties op nummers die je wel zou hebben gehad met de foute editie. Begrijp ik dat goed?

avatar van dazzler
Zo had het ook gekund: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> dazzler deluxe.

Edwin schreef:

Er zitten vier fouten in de 2CD deluxe.

CD1 bevat niet de originele albumversies van Tesla Girls en Love and Violence.
Dit zijn echte fouten. Universal heeft de verkeerde banden gebruikt (alternatieve takes)
voor de remastering. Wellicht zijn de juiste versies tot op heden helemaal niet geremasterd.

CD2 heeft een kortere versie van de extended version van Talking Loud and Clear.
De instrumentale intro ontbreekt en dat was aanvankelijk een beslissing van de band
omdat ide oorspronkelijke tracklijst (met extended versie van Julia's Song) te weinig ruimte had.
Uiteindelijk koos men voor de 7" versie van Julia's Song, maar vergat men de intro weer toe te voegen.
Wellicht is dus ook de full version van TL&C niet geremasterd geraakt.

CD2 heeft All Wrapped Up voor een 2de maal ipv de alternatieve mix Wrappup.
Dit is de fout die door Universal gecorrigeerd werd omdat Wrappup wel degelijke geremasterd werd
en omdat je hier als klant ook terecht kan opmerken dat je niet krijgt wat op de hoes vermeld staat.

Wie een 2CD versie heeft zonder Wrappup kan een gratis gecorrigeerde disc bestellen bij Universal.
Die correctie betreft dus enkel CD2 en en het gaat ook enkel om Wrappup ipv All Wrapped Up.
Ik kocht dus gisteren in de winkel een exemplaar met de al gecorrigeerde CD2.

De uitleg van Universal waarom ze enkel die ene fout herstellen:
de andere "fouten" zijn gebeurd met toestemming van de band zelf.

Dat klopt eigenlijk enkel voor de extended versie van Talking Loud and Clear,
de enige van de vier fouten die de band ook echt voor haar eigen rekening neemt.

Het echte antwoord moet echter zijn: wij hebben de verkeerde versies geremasterd
en kun derhalve de juiste versies jammer genoeg niet in geremasterde vorm aanbieden.

De band betreurt dat er geen supervisie door haar of bijvoorbeeld Paul Brown
(autoriteit in de fanclub en de man die de liner notes schreef bij diverse remasters van OMD),
zodat kon worden toegezien op het gebruiken van de juiste tapes (en takes) bij de remastering.

Er is dus wel voor gekozen om in plaats van de volledige plaatkanten te remasteren,
elke track afzonderlijk (vetrekkende van een niet aan taperuis onderhevige versie) te remasteren.
Dat loont wel voor wat betreft de geluidskwaliteit die echt heel goed is.

avatar van vigil
Waarom blijf je toch zo negatief Dazzler. Verreweg de grootste fout is gecorrigeerd en je hebt er nu weer een versie van Tesla Girls bij die je nog niet had en geen enkele afbreuk doet aan het album en een paar seconde eerdere fade out (wat in het origineel gewoon een erg lange fade out is).

Als iemand dit leest die het album niet heeft en wel wil hebben laat hij deze gewoon staan omdat die uit jouw verhaal opmaakt dat het een foutenfestival en wanproduct is. Het zit toch niet tussen de oren zeker?

vigil schreef:

Ik antoord enkel op de vraag van Edwin. De grootste fout is inderdaad rechtgezet.
En in mijn vorige bericht was ik anders behoorlijk positief over deze release.

Een origineel album laat je ongemoeid.
Die alternatieve versie van Tesla Girls is leuk, maar die gemiste remaster van het origineel is jammer.

You’re referring to ‘Tesla Girls’, and given the fact that this version is stutterless (without the “Tes- Tes- T- T- T- T- Tes”), it isn’t even the 7″-single-edit, it’s an alternate edit or an alternative mix or a radio edit, which has been previously unreleased.

Bij Love and Violence gaat het niet om een eerdere fade out zoals aanvankelijk gedacht.
Er ontbreekt gewoon een stukje halverweg de song, op het OMD forum wordt uitgelegd welk stukje.

The remastered version of ‘Love And Violence’, on which one line of the lyrics (I’ve tried – I’ve tried – but she always seems to know) has been edited away, must also be an alternate take or mix, and has been previously unreleased.

avatar van Edwin
Ik had niet eerder meegekregen dat de correctie disc slechts 1 fout zou herstellen. Bedankt voor de opheldering. Ik begrijp nu wat je bedoelt met het bericht waarop ik in eerste instantie reageerde.

Leonidas5
Deze worp van OMD is vrij zwak helaas. Ze maakten gewoon te snel te veel albums in deze periode. Nergens echt boeiend, lege songs met af en toe mooie synthesizer geluiden en de klaagzang van Andy. Alleen de single tlac is memorabel. Twee sterren

Leonidas5
En de track never turn away. Twee en een halve ster dan.

avatar van luigifort
Gister voor vijf euro op vinylio op de kop getikt bij MA'S ATELIER . Ik ben benieuwd

avatar van johan de witt
De singles zijn sws leuk, en het titelnummer ook

Ik luister 'm wel gewoon via Spoti

avatar van vigil
Locomotion is hun minste single dus als je die goed vindt moet de rest ook wel lukken

Deze plaat is wel veel minder donker dan de andere plaat die je van ze kent Organisation

avatar van luigifort
Ja, dat is het enige volledige studioalbum wat ik van ze ken tot nu toe. Fantastisch album en zalige sfeer, echt in mijn straatje. Ik sluit niet uit dat dat mijn fave uiteindelijk blijft

avatar van johan de witt
Ze zijn allemaal minimaal even goed als deze

avatar van luigifort
Ik liet deze band vroeger altijd een beetje links liggen. Als ik die aparte en lange bandnaam zag dacht ik dat het een progband was Little did i know

luigifort schreef:
Ik luister 'm wel gewoon via Spoti

Hij scrobbelt niet, je laatste nummer is nog altijd het geweldige laatste nummer van SM’s laatste

luigifort schreef:

The Smiths zijn The Smiths gaan heten vanwege deze naam. Dus eeuwige dankbaarheid daarvoor sws

johan de witt schreef:

Dan staat blijkbaar toch de LP op

avatar van reptile71
The Avenue en All or Nothing vind ik echt heerlijke nummers. Ze lijken wel uit een vroegere periode te komen. The Avenue had zo op Dazzle Ships kunnen staan. Weet iemand van wanneer die nummers zijn? Ik ben in elk geval blij dat ik ze tegenkwam. Heb van het originele album slechts drie nummers in mijn OMD playlist, dus deze twee bonussen zijn meer dan welkom.

Nou ja, Dazzle Ships is slechts van een jaar eerder maar het voelt als een andere periode.

avatar van dazzler
The Avenue is een leftover uit de Dazzle Ships sessies. Een demo is tetug te vinden op de dit jaar verschenen verjaardagseditie van dat album.

All Or Nothing is een vroege demo uit de Junk Culture sessies. Pas in een later stadium krijgen sommige nummers op de plaat een blazers arrangement.

avatar van Twinpeaks
Beloofd me wat meer te gaan verdiepen in OMD. Moet eerlijk zeggen dat dit me niet mee is gevallen. Ik kan er weinig tot geen lijn in ontdekken , en het album neemt voor mij helemaal een duik met het infantiele All Wrapped Up , wat een draak is dat zeg. Ook Locomotion vond ik destijds al verschrikkelijk. Tesla Girls , Junk Culture en vooruit Talking Loud and Clear scoren wat mij betreft het hoogst op deze plaat. De rest is niet zo heel erg memorabel. Misschien dat deze in de toekomst nog wat groeit , maar voor nu een hele schrale 3 sterren , en dat is met pijn en moeite .

avatar van Poeha
Tja echt hoogtepunten heeft dit album niet. Ik moet toegeven dat Locomotion dan nog het leukste nummer is. Het reggae achtige White Trash met het fijne basgebruik en het Caribische All Wrapped Up komen door de algehele sfeer zeker nog door de ballotagecommissie. Talking Loud and Clear ook, maar al met al geen hoog niveau allemaal. Never Turn Away wordt na een aantal luisterbeurten wel wat beter. Maar de overige nummers doen me erg weinig. Tot nu toe duidelijk de minste van de OMD albums.