Lynyrd Skynyrd - Second Helping (1974)

Label: MCA

1. Sweet Home Alabama (4:42)
  2. I Need You (6:54)
  3. Don't Ask Me No Questions (3:24)
  4. Workin' for MCA (4:46)
  5. The Ballad of Curtis Loew (4:45)
  6. Swamp Music (3:29)
  7. The Needle and the Spoon (3:52)
  8. Call Me the Breeze (5:23)
  9. Don't Ask Me No Questions * (3:31)
  10. Was I Right Or Wrong [Demo Version] * (5:33)
  11. Take Your Time * (7:29)
Ozric Spacefolk
Oh, aha, op die manier. Nu heb ik Steve Miller nooit echt geweldig gevonden (komt door Joker, en Eagle, wat ik verschrikkelijke songs vind).
Overigens ken ik het door jou aangehaalde nummer niet...

Maar iedereen is schatplichtig bij iemand. Skynyrd is enorm beïnvloed door Free en Rolling Stones en tekstueel door Merle Haggard en Neil Young.

avatar van lebowski
Als je een beetje van Lynyrd Skynyrd houdt, lijkt het me moeilijk voor te stellen dat je Steve Miller niet kunt waarderen. Het kan natuurlijk zijn dat je amper iets van hem weet, zoals BoyOnHeavenHill. Hoe hij Sweet Home Alabama en Take the Money and Run door elkaar kan halen, lijkt me alleen te verklaren door de aanwezigheid van een coffeeshop in de directe actieradius van zijn woon- of verblijfplaats

Ozric Spacefolk
Zoals ik al zei, ik ken alleen The Joker en Fly Like an Eagle. Die nummers vind ik verschrikkelijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling een band op 2 nummers af te rekenen. Dus wie weet, ga ik ooit nog eens aandachtig naar de Steve Miller Band luisteren

avatar van BoyOnHeavenHill
Nee, een coffeeshop is niet aanwezig in de directe enz., daarvoor woon ik te dicht bij scholen in de buurt... Wel vind ik op internet vele pagina's van mensen die de overeenkomst ook al is opgevallen, inclusief een "karaoke mashup" op YouTube en een stuk op een site met de prachtige naam guitarnoise.com: "Perhaps no other progression sings out “rock and roll” as much as this one. It’s usually done in a one-measure-apiece style such as this: I – - – / VII – - – / IV – - – / I – - – / No matter what key you decide to try this out, you’ll recognize some song. Taking Care of Business, Sweet Home Alabama, Take The Money and Run, the verses of Sympathy for the Devil – it all depends on how you vary the rhythm." En Guitar Hero 5 bevat voor het gemak Sweet home Alabama en Take the money and run maar meteen allebei...

avatar van lebowski
Ik hoor het allemaal niet, maar ik neem aan dat jullie het bij het rechte eind hebben. Uiteraard tapten al deze artiesten uit hetzelfde vaatje. Mij ging het om jouw conclusies. Met hetzelfde gemak zeg ik: Lynyrd Skynyrd is dus nogal schatplichtig aan de Stones, om het maar eens diplomatiek te formuleren.

Anyway, prachtige plaat dit, hoewel net iets minder dan het debuut, in my humble opinion.

avatar van Hendrik68
Wat is dit toch een prachtig album zeg. Sweet home Alabama hoeft verder niet besproken zou je zeggen. Het nummer is zo platgedraaid opde Nederlandse radiostations dat het je keel uit zou moeten komen. Nou dit nummer mag ik zonder problemen ook de komende 10 jaar 5 keer per week horen. Maar de overige nummers doen er weinig voor onder. Ik ben ook helemaal lyrisch over Workin'for MCA, wat een knetterend gitaarwerk. Daarna wordt er perfect afgewisseld met de Ballad of Curtis Loew. Zo'n heerlijk southern countybluesje. De volgende 2 zijn weer heerlijke temponummers en afgesloten wordt er met Call me the Breeze van JJ Cale. Waar je bij Cale nog wel eens sterke koffie nodig hebt om wakker te blijven houden de heren van Lynyrd Skynyrd je probleemloos bij de les. Deze versie is ook nog regelmatig te horen in het stadion van de New Orelans Saints waar quarterback en oud Superbowlwinnaar Drew Brees zijn tegenstanders tot waanzin drijft. Prachtig album.

avatar van Metalhead99
Wat een heerlijke plaat is dit! Het begint lekker herkenbaar met Sweet Home Alabama, die na al die jaren nog steeds heerlijk klinkt. Verder vind ik "Workin' for MCA" ook een mooi nummer en "Call Me the Breeze", wat een fantastische afsluiter is dat!
Wederom een erg goed album van Skynyrd! Dat word dus binnenkort meer!

avatar van Ronald5150
Hoewel ik het debuutalbum van Lynyrd Skynyrd net iets sterker vind, is ”Second Helping” gewoon weer een sterk album. De opener ”Sweet Home Alabama” is een onvervalste klassieker en dat gitaarloopje is legendarisch. Met het tweede nummer ”I Need You” gaat het tempo wat naar beneden en ontpopt zich een heerlijk loom meeslepend nummer. Op ”Working for MCA” klinkt Lynyrd Skynyrd heerlijk ruig om vervolgens weer gas terug te nemen in de mooie country ballad ”The Ballad of Curtis Loew”. J.J. Cale’s ”Call Me The Breeze” krijgt een heerlijk Southern Rock sausje en daarmee zet Lynyrd Skynyrd dit nummer naar haar eigen hand. ”Second Helping” is weer Southern Rock van de bovenste plank met geweldige vocalen van Ronnie Van Zand en heerlijk driedubbel gitaarwerk. De eerste twee albums van Lynyrd Skynyrd zijn gewoonweg geweldig en daarom is het des te tragisch hoe de geschiedenis van de band veranderde door dat noodlottige ongeluk. Wat voor moois hadden de mannen nog voor ons in het verschiet? Ik weet dat er na ”Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd” en ”Second Helping” nog twee albums zijn uitgebracht in de klassieke samenstelling, maar vooral het debuut en deze ”Second Helping” blijven me bij.

avatar van Droombolus
Ronald5150 schreef:
geweldige vocalen van Ronnie Van Zand.

Het zal een "aquired taste" zijn want hij heeft mij nooit echt kunnen overtuigen. Je blijft horen dat hij fan was van Paul Rodgers in z'n Free periode. Hij haalt dat nivo gewoon niet en voegt te weinig "eigen" toe om daar los van te komen.

Droombolus schreef:

Wow. Echt?

Hij staat echt ergens bovenin mijn lijstje beste zangers ooit. Ronnie had zo veel gevoel in zijn stem.

Ronald5150 schreef:

Je kan niet echt spreken van een klassieke samenstelling.

Op de eerste drie platen speelt Ed King vrolijk mee naast Rossington en Collins. King is weg op de vierde plaat.
Op de eerste twee platen drumt Bob Burns, die wordt vanaf de derde plaat vervangen door Artimus Pyle.

De vierde plaat is de enige 70's plaat van Skynyrd met slechts 2 leadgitaristen.

Op Street Survivors en One More from the Road is weer een derde gitarist gevonden in Steve Gaines.

Als je het zo bekijkt zijn er nooit twee Skynyrd platen opgenomen in dezelfde bezetting (want Wilkinson heeft geen baspartijen gespeeld op het debuut...)

avatar van Ronald5150
Ozric Spacefolk schreef:
Je kan niet echt spreken van een klassieke samenstelling.

Bij nader inzien doel ik op de combinatie Van Zant, Rossington en Collins.

Ronald5150 schreef:

Bij nader inzien doel ik op de combinatie Van Zant, Rossington en Collins.

Dan heb je sowieso nog 3 studioplaten te ontdekken en ook nog: Lynyrd Skynyrd - Skynyrd's First And... Last (1978)

avatar van brandos
Ik ontdekte pas laat dat Sweet home Alabama een antwoord is op Neil Youngs protestlied tegen racisme. “I hope Neil Young will remember, we don’t need him here around.” Ik blijf er sindsdien een soort Trump avant la lettre in horen. Goeie riff evenwel