Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)

Label: Superegular

1. Intro (0:38)
  2. Retaliation (3:47)
  3. Contra (3:14)

met Killa Sha

4. Speech Cobras (4:22)

met Mr. Lif

5. Breath of God (Interlude) (0:34)
  6. Death March (3:34)

met Virtuoso en Esoteric

7. Words from Mr. Len Part One (0:52)

met Mr. Len

8. I Against I (3:43)

met Planetary

9. Exertions [Remix] (3:08)

met Virtuoso, Esoteric en Bahamadia

10. The Prophecy (Interlude) (0:32)
  11. Heavenly Divine (4:34)
  12. Sacrifice (3:13)
  13. Permanent Midnight (Interlude) (0:34)
  14. The Deer Hunter (3:38)

met Chief Kamachi

15. Blood Reign (3:34)

met Diamondback, Louis Logic en B.A. Barakus

16. Words from Mr. Len Part Two (0:27)

met Mr. Len

17. Genghis Khan (3:40)

met Tragedy Khadafi

18. Trinity (3:34)

met Louis Logic en L-Fudge

19. The Executioner's Dream (3:50)

met J-Treds

20. Muerte (3:54)
  21. Heavenly Divine [Remix] (3:21)
  22. War Ensemble (4:07)

met Esoteric en Virtuoso

23. Untitled * (3:38)
  24. Retaliation [Remix] * (4:23)
  25. Blood Runs Cold * (3:55)

met Sean Price

totale tijdsduur: 1:02:50 (1:14:46)
avatar van He$$el_01
Vinnie Paz is toch gewoon Moslim? Hij is niet echt anti-religie, maar heeft het vooral niet zo op de 'propaganda' van de meeste 'mainstream religies' volgens mij.

Jus Allah is een Five Percenter. Die hebben qua manier van leven wel wat dingen gemeen met moslims, maar geloven dat ze zelf god zijn, of iets genuanceerder dat god in jezelf zit.

avatar van Harderwiek
Elohim schreef:
Mijn eigen tolerantie voor homofobische teksten is sterk achteruit gegaan. Ik denk dat ik indertijd zelf ook nog woorden als 'gay' gebruikte om iets negatiefs aan te duiden, denkend dat dat verder niets met homoseksuelen te maken had en dat het verder niet erg is. Het stoort zeker enigszins, maar aan de andere kant kan ik JMT er moeilijk voor afrekenen. Ze zijn natuurlijk nauwelijks de enigen.
Dit ben ik met je eens, bij veel artiesten erger ik mij er ook zeker niet aan. Maar hier gaat het stukken verder dan het woord 'gay' gebruiken, vind ik. Bijvoorbeeld:

"So y'all better yield or I'mma choke faggots" - Retaliation

"You ain't a ghetto thug, you an actress // That's unnatural, like love between faggots!" - Deer Hunter

"Keepin L's lit, sendin pellets through helmets // Shells hit, you and the fag you share a cell with" - Contra

Elohim schreef:
Qua religie kan ik me niet heel erg vinden in wat je zegt ........ andere keer is ie een moslim-extremist die toch wel heel losjes omgaat met de term Allah.
Interessanten kijk erop!

He$$el_01 schreef:
"I'm with Allah cause he chose me // Broke into the Vatican, strangled the Pope with his rosary" - Heavenly Devine

En dit is slechts één van de vele vergelijkbare teksten op dit album. Vind ik toch vrij extreem vergeleken met gewoon het christendom zwart maken. Wat ik eerder zei, het zijn niet per se zulke teksten die mij ergeren, maar meer dat regelmatig zulke uitingen worden gedaan over het Christendom, maar ondertussen propaganderende teksten over de Koran en Islam. Meer dan hypocriet en voor mij storend.

He$$el_01 schreef:
Ah dat kenden ik helemaal niet. Maar inderdaad, dit is terug te vinden bij Jus.

avatar van Shelter
hij begrijpt zijn eigen religie niet helemaal, want het beledigen van andere geloven is strict verboden in de Islam

avatar van He$$el_01
Vinnie had vooral vroeger natuurlijk sowieso zo nu en dan redelijk extreme teksten. Hij is wat dat betreft duidelijk niet de enige in de Hip Hop wereld. Zeker in de jaren negentig was de cultuur niet altijd even 'openminded' te noemen (wat wel een beetje hypocriet is aangezien het is voortgekomen uit onderdrukking). Vooral wat betreft homo-haat zijn er wel meer rappers op te noemen die hier weinig gematigd in zijn. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij hoorde ik laatst nog een nummer van ATQC dat nog even een stukje verder ging.

Als het voornamelijk gebruikt wordt voor de typische braggadocio punchlines kan ik me er niet heel erg aan storen. Hoewel het zeker niet goed moet worden gepraat en ik het er zeker niet mee eens ben, kan je er nu niet zo heel veel meer aan veranderen natuurlijk. Voor de rest is dit album gewoon veel te perfect om me daar echt druk om te maken.

avatar van Shelter
Ik kan me niet voorstellen dat ATCQ harde uitspraken heeft over homosexualiteit, aangezien ze onderdeel uitmaken van "the love movement".

nedbed

avatar van Elohim
Harderwiek schreef:

"So y'all better yield or I'mma choke faggots" - Retaliation

"You faggots act as bitch as RuPaul // You niggas share one milkshake with two straws" - Blood Runs Cold.

Ik snap zeker wat je bedoelt hoor. Luisterde laatst weer naar "Omen" van Vinnie ft Block McCloud. Openingszinnen:
"I fucking hate god. Hate everybody who worships him.
You a gay faggot, put a fucking skirt on 'em."

Dat maakt het soms wat moeilijker om naar te luisteren. Zoals He$$el_01 ook aangeeft, extreme teksten waren indertijd niet zo heel vreemd... Het is best duidelijk dat dergelijke teksten niet bevorderlijk zijn voor de socialte status van homoseksuelen, en het is ook duidelijk dat dergelijke teksten niet echt overeenstemmen met mijn eigen overtuigingen. Maar zoals ik eerder zei, ik zie het eerder als een plus als ik iets positiefs zie, dan een min als ik iets negatiefs zie...

avatar van MJ_DA_MAN
Vinnie Paz heeft altijd aangegeven dat je veel van zijn extreme teksten met een korrel zout moet nemen. Onwetende straat-teksten noemde hij het. Hierover is overigens al eens een discussie geweest op de artiestenpagina van JMT.

avatar van Ernie
Het gaat er idd vooral om hoe ze in het echt zijn of in hun interviews.

Zowat elke rapper heeft teksten die niet met mijn wereldbeeld stroken maar als ze er dan
een goede uitleg bijgeven of ,nog beter, vertellen dat dit gwn een zijde van het verhaal is
en niet hun eigen mening kan je dat beter plaatsen. Totaal ander genre maar Nirvana kreeg ook kritiek te verwerken door het feit dat 'Polly' geschreven was vanuit het perspectief van de verkrachter.
Cobain was absoluut geen vrouwenhater of fan van zulke zieke praktijken dus dan moet het kunnen als de mening maar goed gefundeerd is.

Sowieso neem ik rappers al de helft minder serieus als ze afgeven op het éne terwijl ze zelf geïndoctrineerd en gehersenspoeld zijn door het andere. En als dat door religie ingegeven is blijft er niet veel meer over van de stoere eigen mening van de rapper in mijn inziens.

avatar van Harderwiek
Wat hierboven ook gezegd wordt, het is niet dat het bij mij echt wat af doet aan dit album. Dit album is niet voor niks een van de drie albums die van mij 5* krijgt, dit album is simpelweg te briljant om over dat soort dingen te struikelen. Maar het valt mij soms op dat er ver wordt gegaan in de teksten, maar dat is ook te verwaarlozen als het vergeleken wordt met de geniale teksten die op dit album door beide mannen worden gerapt. Ik was gewoon benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken.

avatar van Tyn
Tyn
Elohim schreef:
.. Het stoort zeker enigszins, maar aan de andere kant kan ik JMT er moeilijk voor afrekenen. Ze zijn natuurlijk nauwelijks de enigen..

Dus als iedereen iets doet wat niet okee is, dan hoef je mensen er niet op af te rekenen???

avatar van Elohim
Tyn schreef:

Nee, als iedereen iets doet wat niet okee is, dan mis je je doel wanneer je individuen erop gaat afrekenen. Dan richt je je beter op de cultuur in het algemeen die dergelijke uitspraken in stand houdt.

Ik bedoel, alles wordt in een context gemaakt, en het lijkt onzinnig het daar uit te trekken. Ik reken Kant er ook niet op af initieel racistische ideeën te hebben, en maar een klein beetje voor zijn blijvende vrouwvijandigheid (hebben we echt geen betere vertaling voor misogynist?). Dat komt omdat hij leefde in een context waar dat een stuk normaler is. Dat neem je gewoon mee in je evaluatie van de persoon en zijn uitspraken. Lijkt me zeer normaal. Dat maakt het gedrag zelf er verder niet beter op, natuurlijk. Maar het lijkt mij onzinnig alles uit de context waarin het gemaakt is te halen, en onze onfeilbare waardestempel op te gaan drukken.

avatar van Silky & Smooth
Ik kan de vijf-sterren kwaliteit van deze plaat nog steeds niet ontdekken. Violent by Design is een lekker hip-hop album, maar ik mis toch het bombastische en dramatische van Servants in Heaven, Kings in Hell.

avatar van niels94
De grap is juist dat dit album meer dan een uur tegen 5* aan schuurt Beat voor beat, vooral, maar ook de agressieve verses zijn allemaal wel genieten. Niet normaal, eigenlijk. Alleen de (gecensureerde...) remix van Heavenly Divine had er van mij echt niet op gehoeven, het enige minpuntje. Naast wat jammerlijk homofobe lyrics, inderdaad... Vooral aan "That's unnatural, like love between faggots" stoor ik me, vooral omdat het feitelijk bullshit is ook nog.

Azaad
Als je een echte hiphopper bent, dan kan je bij die line geen glimlach onderdrukken. Het is gewoon een punchline, niet meer - niet al te serieus nemen.

avatar van niels94
Ik draag ook al geen pet, dus daar ga je al.

Maar goed, bij "Makes me sick to my stomach like young gay people" moet jij bijvoorbeeld ook een glimlach onderdrukken? Dan hebben jij en ik misschien een net iets andere kijk op de wereld.

Overigens laat ik dat soort lines dit album en andere albums niet verpesten, dus in die zin neem ik het inderdaad niet 'te serieus'.

Azaad
Tja, wil je met die line shockeren, voor de gein, dan heb ik er minder moeite mee; wil je je walging uiten, dan kan ik er wel inkomen, maar grappig vind ik het niet, tis ook geen punchline; wil je homo's neerzetten als minderwaardige wezens, dan roept een dergelijke line wel degelijk ontzetting bij me op. Is dat een line van Vinnie Paz, op dit album? Nooit eerder opgevallen dan.

avatar van niels94
Nee, die line staat op Legacy in Blood, was het eerste andere voorbeeld dat in me opkwam.

Maar goed: al met al is dit dus wel degelijk een fantastisch album. Trinity blijft mijn favoriet: die beat!

avatar van Shelter
Battlerappers zeggen veel ergere dingen, dus een line hier en daar op een rapplaat vind ik zelf nou niet zo verschrikkelijk. Heeft niks met kijk op de wereld te maken maar met een stukje nuance

Azaad
Elke beat, elke verse is on point. Ongekend in hiphop. Monumentale plaat. Beste wat JMT te bieden heeft. Later werden de beats bombastischer, terwijl ze hier nog ingetogen en subtiel zijn, en ook Vinnie verliest later wat van z'n drive en hongerigheid.

avatar van Shelter
ik vind het bombastische veel minder klinken, heb liever JMT beats als deze.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Same here, veel te slick, veel te veel toeters en bellen. Hun latere werk vind ik dan ook drie keer niks, terwijl ik nog geregeld nummers van Violent by Design luister.

In mijn tienerjaren luisterde ik vooral hiphop muziek, waaronder dit album, wat toen een van mijn favorieten was. Ik was op vakantie in Praag in 2005 en wij waren als dronken opgewonden tieners een stripclub in gepraat door een soort propper op straat. Eenmaal binnen was ik onder de indruk van de naakte vrouwen (ik was nog maagd) en van de wereld die tot dan toe verborgen voor mij was, al kende ik de beelden wel vanuit hiphopclips. Maar de werkelijkheid is altijd anders, minder gepolijst en knulliger. In de hoek stonden een aantal stoere gasten, ze vielen met hun wijde kleding en grote kettingen wat uit de toon met de rest van het publiek. Ze zouden zo in een van die clips kunnen spelen! Toen ik beter keek zag ik Vinnie Paz, die ik qua uiterlijk ook vanuit een videoclip kende. Ik besloot op hem af te stappen en hem te vertellen dat ik Violent by Design zo'n tof album vond. En hij kon dat waarderen en ik werd met mijn vrienden op de gastenlijst gezet voor het concert de dag daarna. Het concert was in een buitenwijk van Praag, de taxirit duurde zo lang dat we dachten dat we ontvoerd werden door de chauffeur. Maar dat viel uiteindelijk mee. Eenmaal aangekomen betraden we een ranzige kleine club die stonk naar zweet en pis. Maar de zintuiglijke en innerlijke ervaring is niet altijd hetzelfde; ik had de nacht van mijn leven!

avatar van jordidj1
Death March

avatar van leatherhead123
Beetje jammer dat ik niet zoveel heb met Paz als rapper (als mens ook niet trouwens, met dat homofobe geleuter), want de producties zijn soms niks minder dan geniaal. Nummers als Speech Cobras, I against I en vooral ook Contra zijn echt gruwelijk goed geproduceerd.

Gelukkig zijn er veel gastopredens..

avatar van Kos
Kos
Silky & Smooth schreef:

Juist dat klassieke gejengel trek ik vaak slecht.

avatar van Silky & Smooth
Kos schreef:

Juist dat klassieke gejengel trek ik vaak slecht.

Toch nog iets classics aan dit album...

avatar van Glitch
Badum tsss.

Maar dat klassieke gejengel vind ik hier ook al wat doorklinken. Al is dit wel dé plaat die ik opleg als ik daar toch zin in heb. Heerlijk energiek. Betrekkelijk boos ook. Genghis Khan 🫶