The Roots - Things Fall Apart (1999)

Label: MCA

1. Act Won (Things Fall Apart) (0:54)
  2. Table of Contents, Pts. 1 & 2 (3:37)
  3. The Next Movement (4:10)

met DJ Jazzy Jeff

4. Step into the Realm (2:49)
  5. The Spark (3:52)
  6. Dynamite! (4:45)
  7. Without a Doubt (4:14)

met Lady B

8. Ain't Sayin' Nothin' New (4:34)

9. Double Trouble (5:50)

met Mos Def

10. Act Too (Love of My Life) (4:54)

met Common

11. 100% Dundee (3:53)
  12. Diedre Vs. Dice (0:47)

13. Adrenaline! (4:27)

met Dice Raw en Beanie Sigel

14. 3rd Acts:? Vs. Scratch 2...Electric... (0:51)
  15. You Got Me (4:19)

met Erykah Badu en Eve

16. Don't See Us (4:30)

met Dice Raw

17. The Return to Innocence Lost (11:55)
  18. Act Fore...The End? (0:05)
avatar van kobe bryant fan
Erg goed album,of ik deze beter vind dan Illadelph Halflife dan denk ik dat ik dit antwoord,op deze zijn de songs iets beter gerapt maar die mening kan na meer luisterbeurten natuurlijk veranderen.
Maar nu over dit album,al vanaf de intro krijg je de sfeer mee van toch een van de beste hip-hop groepen in de geschiedenis.The Spark,You Got Me,Ain't Sayin' Nothing' New,Double Trouble,The Next Movement en Act Too zijn nog maar een paar van de geniale tracks die hier op staan gastartiesten als: Common en Mos Def brengen hun vers altijd goed en brengen de songs wel naar een hoger niveau.Een minpunt vind ik wel de grote pauze op:The Return To Innocence Lost als ze die naar 7 minuten hadden kunnen brengen had ik hem misschien zelfs aangeduid.

avatar van WeztSide
Wie is er trouwens featuring op Dynamite? Wordt hier niet vermeld en volgens mij is het niet een Roots-lid.

avatar van KILLERBEE99
Vet album van the roots! hun 4de album dat ik luister, en alle 4 goed te pruimen tot nu toe.

avatar van Harderwiek
Naast You Got Me, die te geweldig is om te overtreffen, is Without A Doubt toch wel mijn favoriet geworden. Heerlijk nummer is dat zeg.

avatar van UmindC
WeztSide schreef:

Ene 'Elo'. Ken hem verder ook niet.

avatar van Slowgaze
't schijnt dat hij eerder dit album gemaakt heeft.

avatar van gweah
Vandaag op vinyl gekocht. Blij als een kind!

The Roots is net als bijvoorbeeld Gang Starr typisch zo'n act waar de meningen over wat hun beste album is, van oudsher verschillen. Voor mij blijft dit de klassieker uit de reeks. Hoe geweldig Illadelph Halflife ook is, Things Fall Apart vind ik echt een stap vooruit, qua songwriting, originaliteit en sound, maar vooral ook qua MC-ing. Black Thought levert nooit half werk maar hoe strak hij hier uit de hoek komt, hoe achteloos hij hier zijn lyrics omtovert in een muurvaste on-beat flow, dat is echt achterlijk.

Je hoort vaak dat hij een ondergewaardeerde MC is. Behalve het feit dat hij in een groep zit en geen solo ster is, is denk ik de allerbelangrijkste reden daarvan dat hij in vergelijking met een Jay-Z of Snoop, maar ook bijv. een Q-Tip of Mos Def, wat charisma en persoonlijkheid mist.

De songs en de teksten zijn op dit album echter zo sterk, dat Black Thought er echt uit springt. Bijvoorbeeld zijn tekst op You Got Me, maar ook op The Love Of My Life. Je hoort aan alles dat de groep hier echt een statement wil maken, dat ze een zo goed album wilden maken, dat hun naam stevig gevestigd werd.

In de twee jaar voorafgaand aan de release maakte hip hop grote commerciele sprongen: eerst het door Puff Daddy en Mase gedomineerde 1997, en vervolgens de explosie in 1998 met DMX, Jay-Z, Big Pun, Lauryn Hill, Master P en Juvenile.
Ondertussen dropten Gang Starr en OutKast manifesten met Moment of Truth en Aquemini, en markeerde de release van het Black Star album de Rawkus movement.

Deze context maakte dat het een soort do or die was: Illadelph Halflife was goed ontvangen maar matig verkocht en het leek of het een soort aanhaken of afhaken was voor The Roots, het moment van de waarheid (ook voor Gang Starr??? ik zie het nu pas nu ik het typ).

Gelijk in de intro is het dilemma duidelijk. Spelen we wat de mensen willen horen, of maken we waar we zelf in geloven? Uit de tekst in de cover art lees ik dat ze iets van 145 tracks hadden voor dit album...

Ieder zijn eigen mening, maar destijds in begin 1999, ik kocht de cd op de dag dat ie uitkwam, voelde elke track gelijk aan als een classic. Vanaf de Table of Contents, via The Next Movement, Step Into The Realm... holy shit.
Het niveau blijft hoog maar vanaf Double Trouble, The Love Of My Life, 100% Dundee lijkt het alsof ze nog een tandje bijschakelen. De meesterlijke tracks volgen elkaar in rap tempo op.

Adrenaline was al uit als eerste single en blijft stiekem mijn favoriete (hoe vet 100% Dundee ook is). En dan You Got Me... hun doorbraak naar een groter publiek, ook dit blijft een briljante song.

Ik vind niet alle tracks geweldig: het tweede deel van Table of Contents, The Spark, en Don't See Us halen op mijn scorecard een turfje minder.

Maar dat mag de pret niet drukken.

Toen ik de LP afgelopen zondag ontwaarde in de bakken van Concerto, was mijn eerste reactie een vloek. Ruim 40 euro... Ik wist gelijk dat ik hem toch ging kopen.

avatar van Shelter
@gweah, interessante tekst
Ben het alleen niet mee eens met het aanhaken of afhaken element, violgens mij hebben Gangstarr en vooral ook The Roots altijd gedaan wat zij zelf wilden...of het nou veel verkocht wordt of niet. Vooral The Roots heeft behoorlijk wat geexperimenteerd, iets wat wellicht sommige fans verbaasden maar de die hard crew wellicht zelfs verwachtten.
Voor mij persoonlijk is Illadelph Halflife het beste in de zin van het complete plaatje.
Things Fall Apart bevat meer creativiteit en interessante teksten. Ik ben meer van de stevige beats daarom mijn keuze. Maar dit is zeker een van de hoogtepunten in hiphop.
Favorieten hier nu zijn; The Next Movement, Dynamite, Aint Sayin Nothin New, 100% Dundee, Adrenaline en You Got Me.

avatar van gweah
@shelter
Ik snap wat je zegt, maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde niet dat ze mee wilden in de commerciele sneltrein, ik bedoel dat ze heel erg het gevoel dat ze mee moesten in het (hoge) niveau van een OutKast of Gang Starr, en echt met een baanbrekende classic moesten komen, om niet een band in de marge te worden.

Natuurlijk hebben ze altijd hun eigen koers gevolgd, en daarom zijn ze ook 20 jaar op hoog niveau bezig, maar reken maar dat ze ermee zaten dat zij bij lange na geen goud haalden (500 duizend verkocht in de VS), en hun gerespecteerde collega's als Gang Starr, Redman, Wu-Tang, Tribe, OutKast wel (de laatste drie zelfs moeiteloos platina).

Underground zijn en je eigen koers varen is een ding, maar je wil wel dat er mensen luisteren, en waardering. Die middle ground zogezegd, waar bovengenoemde acts in zaten, daar wilden ze koste wat kost naar toe volgens mij. En ze wisten dat ze dat alleen konden bereiken door zichzelf te overtreffen, door met een heel vet album te komen waar alles in zat.

avatar van principal2000
Ook dit album van The Roots vind ik erg sterk (net als de 2 hiervoor). Qua sound is Things Fall Apart een stuk gelikter / professioneler dan de 2 albums hiervoor. Niet dat Do You Want More?! en Illadelph Halflife stuntelige albums zijn, maar die komen wat geïmproviseerder / spontaner over. Mogelijk dat dit de reden is voor het gedoe over welk album nu beter is (mijn voorkeur ligt bij Illadelph Halflife, maar dat terzijde). Op Things Fall Apart zijn ook bijna enkel sterke nummers terug te vinden. Er staan vooral een paar lekkere nummers op die het back-to-back rhyming old school gevoel perfect nabootsen (Double Trouble). Dit is gewoon een kwalitatief zeer hoogstaand album die je gerust dagelijks met de volumeknop op max. kunt luisteren.

avatar van Nr.4
Sterk album van The Roots. Voel 'm persoonlijk wat minder dan de voorganger, maar zeker kwaliteit. The Next Movement doet het hier altijd goed.

avatar van IllumSphere
Ik begin met vier stemmen, maar dit zal op z'n minst nog verhoogd worden met een halve ster. Heerlijke plaat die me van begin tot eind weet te boeien. Het beste moment van de plaat is wanneer Act Too (Love of My Life) de boventoon neemt met die heerlijke blazers. Een rare plaats (het midden) om zoiets dergelijks te doen, maar dat geeft niet echt. Het wordt dringend tijd dat ik eens de volledige discografie van The Roots beluister.

avatar van Nr.4
Met een halfje verhoogd, afgelopen week een paar keer gedraaid en geniet er steeds meer van. Aantal heel toffe featurings ook, bij deze plaat steeds meer moeite om m'n favoriete tracks te kiezen.

Om maar met de deur in huis te vallen: The Roots is mijn favoriete hip hop band. Wat een ritmes, breaks en heerlijke melodieën zijn ook weer te vinden op Things Fall Apart. En dat gespeeld door zo'n fantastische band. Ik ben gek van de gortdroge drums van Questlove en de raps van Black Thought. Maar de hele band is natuurlijk top.

Op deze plaat vind ik side A, C & D echt geweldig en side B net wat minder. Absolute topnummers zijn voor mij The Next Movement, Step Into Realm, 100% Dundee, Adrenaline & het prachtige You Got Me met de wonderschone stem van Erykah Badu. Maar er is nog veel meer moois. Een absolute topplaat dus, dit Things Fall Apart. En wat een indrukwekkend artwork: best een schokkende cover.

avatar van Funky Bookie
Ik ga een heel eind met je mee west. Wat hen echter echt heel bijzonder maakt is die schitterende jazz laag die ze onder hun muziek kunnen leggen. Die mis ik ontzettend op deze plaat en daardoor is er behalve het uitstekende drumwerk van Questlove voor mij wat te weinig onderscheidends op dit album.
Adrenaline en You Got me zijn de absolute prijsnummers

avatar van Kos
Kos
100% Dundee kan eigenlijk best wel in top 100 beste hiphoptracks ever.