The Roots - Things Fall Apart (1999)

Label: MCA

1. Act Won (Things Fall Apart) (0:54)
  2. Table of Contents, Pts. 1 & 2 (3:37)
  3. The Next Movement (4:10)

met DJ Jazzy Jeff

4. Step into the Realm (2:49)
  5. The Spark (3:52)
  6. Dynamite! (4:45)
  7. Without a Doubt (4:14)

met Lady B

8. Ain't Sayin' Nothin' New (4:34)

9. Double Trouble (5:50)

met Mos Def

10. Act Too (Love of My Life) (4:54)

met Common

11. 100% Dundee (3:53)
  12. Diedre Vs. Dice (0:47)

13. Adrenaline! (4:27)

met Dice Raw en Beanie Sigel

14. 3rd Acts:? Vs. Scratch 2...Electric... (0:51)
  15. You Got Me (4:19)

met Erykah Badu en Eve

16. Don't See Us (4:30)

met Dice Raw

17. The Return to Innocence Lost (11:55)
  18. Act Fore...The End? (0:05)
tuktak
blijft wat mij betreft een van de beste hiphop albums ooit. die status zal het natuurlijk zelf nooit krijgen, maar dat niemand dit album een lage score geeft, zegt opzich al genoeg over de kwaliteit ervan.
het album is niet alleen op elk vlak muzikaal lekker, the roots stralen sowieso iets 'echts' uit met hun muziek, wat mij bijzonder weet te intrigeren. de muziek is persoonlijk en dat voel je.

avatar van PJC
PJC
Misschien wel het beste album van The Roots? Erg chill, minder rauw dan hun vorige. Beter dan Illadeplh Halflife vind ik. The Next Movement, The Spark, Double Trouble, Adrenaline (geweldig cool piano loopje) en You Got Me zijn m'n favoriete tracks.

|Joël|
Fantastisch! Ik krijg sterk de neiging om deze plaat aan mijn top 10 toe te voegen. Werkelijk een heerlijk geheel dat me nergens gaat storen, noch te lang duurt. Favoriete tracks? Lastig... Things Fall Apart staat muzikaal namelijk in zijn totaliteit als een huis, niettemin zijn The Next Movement (DJ Jazzy Jeff!), Ain't Sayin' Nothin' New, Double Trouble, Act Too, 100% Dundee, Adrenaline! en You Got Me (Erykah Badu!) in mijn optiek absoluut het vermelden waard. Ook het slot van de plaat wordt weer mooi verzorgd door Ursula Rucker. Daarnaast is de albumart prachtig aangrijpend en tevens opgenomen in het boek The Greatest Album Covers Of All Time. Een welverdiende 5,0*.

Maar welke is nu beter, Illadelph Halflife of Things Fall Apart? Dat vind ik een enorm lastige vraag, wel vind ik The Roots de beste hip-hop band ooit. Ja, zelfs beter dan de Wu-Tang Clan, al hebben zij als individu natuurlijk ook veelal sterk werk achter hun naam staan.

avatar van kemm
Ik ben het hier helemaal mee eens, al vind ik Dynamite! toch ook het vermelden waard.

Toen dit album uitkwam waren er trouwens 5 verschillende covers, allemaal even aangrijpend, maar ze hebben wel de beste overgehouden. Je kan ze zien op de Wikipedia van dit album.

avatar van Kill_illuminati
Welke cover van dit album hebben jullie? Er zijn 5 verschillende.

Things Fall Apart (album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Kos
Kos
Degene die hier staat.

avatar van Chrisseh
Same. Volgens mij is dit de meest voorkomende, ik kan me zo snel niet herinneren dat ik ooit een andere cover in een CD-store heb gezien.

avatar van MJ_DA_MAN
Plaat doet me weinig en een groei zit er helaas ook niet in voor nu. Alleen Ain't Sayin' Nothin' New vind ik echt goed en een paar andere nummers zijn ook nog wel te pruimen, maar de rest voel ik niet. Dit geldt ook voor de raps; imo blijven de rappers teveel op de achtergrond. Voor mij de minste Roots-plaat die ik tot nu toe heb gehoord.

tuktak
100% dundee hoort bij de beste hiphoptracks ooit gemaakt. belangrijk aan deze track is het freestyle gevoel dat je krijgt door de beatbox beat. een andere grote favoriet is de wu-tang track mystery of chessboxin, die track heeft een soortgelijk voelend (maar zeker niet gelijk) oeehh aahh op de achtergrond die een ultieme hiphopsfeer creëert.

het meest bijzondere aan 100% dundee is dat het een rauwe track is, die daarnaast ontzettend muzikaal is en vol zit van de ambientgetinte geluiden die me nog het meest doen denken aan de gerenomeerde idm producer four tet (het album rounds bv). vooral met koptelefoon lijken deze geluiden alle kanten op te zweven, zodat dit samen met de monotome beat en sublieme raps een unieke track heeft opgeleverd.

Echt een heerlijk album. Mooie drumloop op het einde van You Got Me wat mooi gevolgd wordt. Klopt het nou dat de baspartij van The Next Movement dezelfde is als die van Do For Love van 2pac?

avatar van Dreten Bukgat
net nog eens op de platenspeler gelegd... wat blijft dit toch een meesterlijk album

avatar van Niek
Toch een halfje omlaag. Waar alle Roots-albums mij altijd beter gaan bevallen met de tijd, is dat bij deze andersom. De hidden track Still Out Deah is wel heerlijk overigens.

|Joël|
100% Dundeeeeee!!!!! Ik ben het helemaal eens met tuktak. Prachtig gemaakt om te luisteren met het volume omhoog op een hoogwaardige geluidsinstallatie.

avatar van WeztSide
Ik luister hem nu, maar het eerste wat me opvalt is natuurlijk:

17.The Return to Innocence Lost (11:55)
18. - (0:05)

avatar van Rhythm & Poetry
The Return to Innocence Lost kent een hidden track, daarna springt hij over naar nummer 18 (- dus) en die duurt idd 5 seconde, maar daar hoor je verder niks.

avatar van WeztSide
Bij mij heet 18 "Act Fore...The End?"

Maar helaas moet ik bij deze plaat hetzelfde concluderen als bij Biggie Small's Life After Death.
Leuke plaat, maar kan lang niet tippen aan zijn voorganger. Het is toch een hele andere stijl dan Illadelph Halflife, die ik erg diggte.
Weet nog niet een goede beoordeling, kom ik wel mee.
Pluspunt is wel Dice Raw, hij maakt overal goede bijdragen.
Diedre vs Dice is absoluut m'n favoriete nummer

avatar van Niek
Wat is die hidden track Out There ook fantastisch zeg! En natuurlijk prachtig aangekondigd .
Dit blijft toch een hele dikke plaat die me gek genoeg nooit helemaal pakt. Geen zwak nummer op te bekennen maar kennelijk mist er toch iets. Vind Black Thought hier op minder overtuigen dan op andere platen, maar het heeft denk ik vooral met de feel van de plaat te maken. Enfin, nog altijd een ontzettend dikke 4 sterren natuurlijk!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Af en toe The Roots luisteren doet me nog steeds goed . Echte rechttoe rechtaan hiphop, al vind ik dit persoonlijk één van de mindere albums. Ik vind er te weinig nummer echt bovenuit springen, 100% Dundee is één van degene waarbij dat wel duidelijk is gelukt .

jazzybelle
Mijn favoriete hiphopgroep, ze halen eigenlijk altijd wel een constant hoog niveau. Dit vind ik het beste album van The Roots, met name die track met Erykah Badu is fantastisch.

avatar van Outblasty
Heerlijk hoe die beat er iedere keer weer inklapt op Step into the relm, zeker een van mijn favorieten van dit album.

avatar van UmindC
Sinds wanneer zit Eve in You Got Me?

avatar van Rhythm & Poetry
Sinds 1999.

avatar van hoi123
Die op een na-afsluiter!

avatar van WeztSide
Nadat ik Do You Want More?!!!??! en Phrenology had gehaald heb ik deze ook maar ff uit de kast gehaald. Leuk album zeker, echte Roots stijl, vrolijker dan Illadelph Halife (beste albumtitel ooit imo) maar helaas niet beter. Nummer als You Got Me en Don't See Us vind ik een beetje cheesy dus die doen het niet voor mij. Gelukkig hebben the Roots altijd garant gestaan voor kwaliteit dus wel veel goede nummers: Adrenaline, Diedre vs. Dice, 100% Dundee, Step into the Realm, Dynamite, The Next Movement, Out There, Act Too, *3,5 dus

Ulfat-e-Zulmat
Hoort iemand de gelijkenis of hoor ik het getjilp van vogels die er niet zijn?
Ain't Sayin' Nothin' New / Nujabes - Aruarian Dance

avatar van MAS
MAS
Ik hoor het niet maar misschien ligt dat aan mij. Wel 2 geweldige nummers!

avatar van thgryda
PJC schreef:

Moeilijk te zeggen ik vind ze alletwee gelijkwaardig, maar zoals je al zelf zegt, allebei een andere stijl. Illadelph halflife is inderdaad rauwer, de producties zijn hier iets moderner, iets friser. Maar niet noodzakelijk beter, daarom ook dat ik ze beide uiteindelijk rate met 4.5, net als hun laatste nieuwe die het meest in de buurt komt van deze twee albums. Al heb ik ook genoten van phrenology en vooral the tipping point. Game theory en rising down vind ik wel wat minder maar nog steeds vind ik dit een van de meest constante hip hop acts...

Ulfat-e-Zulmat
MAS schreef:
Ik hoor het niet maar misschien ligt dat aan mij.

En toch...

Act Too (Love of My Life) is werkelijk een prachtig nummer, met een schitterende en uiterst subtiele beat, maar het is vooral Black Thought die zijn boodschap met zo ontzettend veel plezier en genot weet over te brengen.. Zijn liefde voor hiphop is haast tastbaar. Ik vind het altijd een beetje jammer als Common zijn intrede doet en dat terwijl hij zeer verdienstelijk is. Maar na dat stukje van Black Thought wíl ik enkel en alleen naar hem luisteren. Één van de meest vermakelijke verses die ik ken. Niets minder dan heel, heel erg veel lof.

avatar van Slowgaze
Zo jammer dat Deidre vs. Dice niet verder uitgewerkt is... Dice is sowieso een baas, maar die cello-lijn zou bizar betoverend kunnen werken als de track gewoon langer was geweest.

avatar van WeztSide
Héhé, hoor ik een ander het ook eens zeggen! Diedre vs. Dice is inderdaad geweldig en Dice Raw flowt perfect op de beat, maar hij had inderdaad langer gemogen!