XTC - Nonsuch (1992)

Label: Virgin

1. The Ballad of Peter Pumpkinhead (5:02)
  2. My Bird Performs (3:51)
  3. Dear Madam Barnum (2:48)
  4. Humble Daisy (3:36)
  5. The Smartest Monkeys (4:18)
  6. The Disappointed (3:23)
  7. Holly Up on Poppy (3:04)
  8. Crocodile (3:56)
  9. Rook (3:47)
  10. Omnibus (3:20)
  11. That Wave (3:34)
  12. Then She Appeared (3:51)
  13. War Dance (3:22)
  14. Wrapped in Grey (3:46)
  15. The Ugly Underneath (3:50)
  16. Bungalow (2:49)
  17. Books Are Burning (4:52)
avatar van Alicia
XTC is zeker heel bijzonder, zelfs beter dan ik dacht, bikkel2. Jammer genoeg kan ik nu niet alle albums meer vinden. Maar ik heb de tijd! Kan toch ook niet alles (tegelijk) kopen. Helaas... rijmt op...

Komt wel goed Alicia. Het wachten is in ieder geval de moeite waard.

avatar van Alicia
Ik wacht nog heel even en dan ga ik voor de Wilson mix van dit album. Ik denk dat dit het wel waard is! Ik ben er helemaal verliefd op! . Half puntje erbij!

avatar van zaaf
ha leuk! ik draai de SW op t hoofd en ben samen met Alicia verliefd!

avatar van Alicia

Aanstekelijk hoor........ik raak weer helemaal in de XTC mood.

avatar van heartofsoul
Deze luisteraar eveneens. . XTC blijft behoren tot mijn meest favoriete groepen, zeker voor wat betreft de periode waarin Partridge en zijn mannen muzikaal actief waren. Even wat cd's opzoeken, want mijn verzameling is niet zo geordend.

avatar van Alicia
De Steve Wilson mix is helemaal super! De instrumenten klinken nu zo mooi helder en inderdaad... alsof de artiesten vlak voor je staan. Mocht je dit album nog willen aanschaffen... het kost wel wat, maar dan is het zeer zeker ook dubbel genieten. En dan heb ik het alleen nog maar over de nieuwe stereomix gehad. De rest van de Steve Wilson mix moet ik nog beluisteren en bekijken.

Ik ben dan ook reuze benieuwd naar alle volgende albums in deze reeks!

avatar van zaaf
Alicia schreef:
Ik ben dan ook reuze benieuwd naar alle volgende albums in deze reeks!
Dat probeer ik ook scherp in de gaten te houden.

Een aanrader is dat boek waar Mjuman over sprak, Isle of Noises. Of heb je dat al op de kop getikt? Dat stuk over Andy P maakt dat een flink aantal songs nog meer tot mijn verbeelding spreken.

Tomio
Er is een nieuw boek op komst, getiteld "Revolution in the Shed: Inside the Songs of Xtc" en is geschreven door Andy Partridge zelf samen met Todd Bernhardt. In dit boek zal Andy de constructie van de melodielijnen van de songs, de arrangementen en het opname-proces beschrijven, aangevuld met anekdotes.
Op dit ogenblik geeft Amazon.uk aan dat het boek pas in juni 2016 te bestellen is, dus we moeten nog even wachten.

Interessant Tomio. Bedankt voor het delen van deze info.

avatar van Alicia
Nee... ik heb dat boek (nog) niet zaaf. Als ik het nog eens tegenkom voor een leuk prijsje, dan wie weet!

Is er ook, dat iemand weet, sowieso een boek over Partridge/XTC te koop die de moeite waard is?

Het is eeuwig zonde dat band altijd een soort cultstarus heeft gehad. Deels natuurlijk ook door het quasi isolement waar Partridge voor gekozen heeft. Maar de muziek is werelds en verdient het om meer liefhebbers te hebben!

Ik ben destijds in 1992 ingestapt bij dit album en heb zo de oudere albums ontdekt. Black Sea is licht favoriet bij mij

Bericht van Tomio hier boven.
Tomio is een kenner.

Dank bikkel2, die lijkt me ook interessant! Maar dacht meer aan een bio?

Tomio
Het is een eer om kenner van deze band genoemd te worden! Dank, Bikkel2 !

Needledose, het boek "Chalkhills and Children" van Chris Twomey uit 1992 (Omnibus, ISBN: 0.7119.2758.8) is een biografie van de band. In 2002 is hiervan een update versie verschenen (ISBN: 0.7119.9105.7).
Verder is er nog het boek "XTC Song Stories" van Neville Farmer (i.s.m. XTC) uit 1998 (Hyperion, ISBN: 0.7868.8338.3). Dit boek beschrijft de historie van de band aan de hand van hun songs.

En onlangs is dus het boek van Andy Partridge en Todd Bernhardt verschenen. De uiteindelijke titel is geworden "Complicated Game - Inside the songs of XTC" (Jawbone, ISBN: 978.1.908279.78.1). Hierin worden 30 songs uit het repertoire van XTC behandeld.

Heel grappig is het mini-boekje "A School Guide to XTC" uit 1999 (Sonic Book, ISBN: 88.7226.539.8). Het boekje is in het formaat van een cd doosje, het is tweetalig geschreven (Engels & Italiaans) en bevat naast een beknopte biografie een discografie en een interview met Andy Partridge. Wat dit boekje bijzonder maakt, is de toegevoegde cd, die 6 nummers bevat van The Helium Kidz, de voorloper van XTC met Partridge, Moulding en Chambers in de gelederen.

avatar van Mjuman
Zou graag Daniel Rachel - Isle of Noises, Conversations with Great British Songwriters willen noemen. Hoofdstuk over Partridge is ca 30 p. Boek (ruimm 500 p.) gaat generiek over hoe de ondervraagden songs schrijven, wat hen beweegt, van Ray Davies tot Laura Marling. Lang niet alle hoofdstukken gelezen hebben, vond ik ook de hoofdstukken over Paul Weller, Damon Albarn (oa Blur en Gorillaz) Bryan Ferry en Ray Davies zeer informatief.

Tweedehands is het (gebonden) boek te koop bij Amazon.co.uk voor ca 16 euro - optie "buy new and used from ..."

Mijn exemplaar is ook tweedehands en ziet er prima uit

En ik vind het een eer om op deze manier geïnformeerd te worden; dank Tomio en Mjuman

avatar van Broem
Tja 1992...een periode dat ik beetje bij beetje loskwam van mijn ‘heavy period’ en de luisterbeweging maakte naar jazz en fusion. In dat plaatje paste XTC in die jaren niet en kan me nog herinneren dat het vergelijk met The Beatles er toe leidde dat ik nooit verder ben gekomen als nummer 2 op dit album. Met de oren en wijsheid van nu de XTC albums eens aandachtig geluisterd en potverdorie (nog ns an toe) dat is toch wel klasse. Eerder bij The Cure gehad en nu ook bij XTC. Leuk om te ervaren en vooral genieten van deze ‘catchy songs’.