XTC - Nonsuch (1992)

Label: Virgin

1. The Ballad of Peter Pumpkinhead (5:02)
  2. My Bird Performs (3:51)
  3. Dear Madam Barnum (2:48)
  4. Humble Daisy (3:36)
  5. The Smartest Monkeys (4:18)
  6. The Disappointed (3:23)
  7. Holly Up on Poppy (3:04)
  8. Crocodile (3:56)
  9. Rook (3:47)
  10. Omnibus (3:20)
  11. That Wave (3:34)
  12. Then She Appeared (3:51)
  13. War Dance (3:22)
  14. Wrapped in Grey (3:46)
  15. The Ugly Underneath (3:50)
  16. Bungalow (2:49)
  17. Books Are Burning (4:52)
avatar van titan
titan (crew)
Schitterende liedjes en prachtige teksten, dit is XTC op zijn best. 4,5*

avatar van Zachary Glass
titan schreef

Schitterende liedjes en prachtige teksten

Ik wou dat ik het beter kon omschrijven, maar alle krediet naar titan

Ergens op deze cd zingt Partridge "I'll sing about you if nobody else will" - en zo voelt het ook aan.

Hier weer luchtige liedjes met de nodige weerhaken.

Van de meeste nummers hier word ik ontzettend vrolijk.

't Is een moeilijke balans, vind ik - want voor je het weet slaat vrolijke muziek om in een soort gratuit sfeertje. Is dus bij XTC helemaal niet het geval - zij blijven mooi balanceren tussen vrolijk en sérieux.

Alleen - de teksten zijn wel heel klein afgedrukt

avatar van titan
titan (crew)
Over de teksten gesproken: die van Ugly underneath is geniaal!

Ik vind dit een fantastisch album zowel muzikaal als tekstueel. Er staan echt tijdloze nummers op zoals; The ballad of Peter Pumpkinhead, My bird performs, Dear madam Barnum, Wardance en Books are burning. De onderwerpen van de songs zijn zeer divers en origineel in hun observaties. Bovendien hoor je hoe goed Andy Partridge is als gitarist; hij gebruikt het hele palet van technieken en klankkleuren.
Nog steeds onbegrijpelijk dat XTV nooit doorgebroken is.

avatar van jellorum
Ook een mooie plaat deze, iets minder mooi dan Apple Venus 1 maar met lekkers genoeg om te boeien, vooral Peter Pumpkinhead vind ik nu erg mooi....

avatar van Maarten1966
P120561 schreef:
Nog steeds onbegrijpelijk dat XTC nooit doorgebroken is.

Waarschijnlijk te geniaal voor de zogenaamde popliefhebbers?! Ik herinner me dat XTC ten tijde van 'Senses working overtime' , dat meesterlijke nummer, door hun platenbazen werd aangespoord om dat refrein vaker te laten weerklinken, ten koste van het couplet. Maar die wisselwerking tussen dat wrange, leipe couplet en dat vrolijke over-the-top-refrein maakte deze song nu juist zo mooi!

MindRuler
Samen met Skylarking mijn alltime favoriet XTC-album.

avatar van Twinpeaks
Heerlijk album met het nodige venijn.Pop pur sang gebracht met een cynische ondertoon.Ik ben niet zo thuis in XTC maar dit album doet me verlangen naar meer.The Ugly Underneath is van zo'n schoonheid als je maar zelden hoort en ook The Ballad Of Peter Pumpkinhead is een staaltje van een prachtig popliedje. Jammer dat bands als XTC ondergensneeuwd raken in een landschap van middelmatigheid.4 en halve ster.

avatar van dazzler
Kijk eens aan, een album dat ik wel bezit, maar nog nooit fatsoenlijk beluisterd heb.
Enkel maar in stukken en brokken. Die drie sterren van mij staan dan ook ter discussie.

Mijn hart ligt bij het oudere werk waarvan English Settlement (1982),
Black Sea (1980) en Drums & Wires (1979) absolute aanraders zijn.

Er zijn er ook die zweren bij het meer ingetogen werk
van Skylarking (1986) of de sterke comeback plaat Apple Venus (1999).

avatar van Tony
Mijn kennismaking met XTC in 1992 en nog steeds een van mijn favorieten van de band. Geweldige nummers die zowel bij de liefhebbers van English Settlement (de postpunk groep zeg maar) als van Skylarking (de meer beatlesque muziek) hoge ogen zou moeten gooien, omdat van beide "stijlen" hierop vertegenwoordigende nummers aanwezig zijn. Voor mij een sleutelplaat in het oeuvre van XTC dus.

De collectie XTC cd's wordt alsmaar uitgebreider. Kon deze natuurlijk ook niet laten liggen.
Voor de rest zal het geduldig wachten worden op bestellingen via mijn platenboertje.

Nonsusch. Ik weet niet of ik er ver naast zit, maar deze release vond een beetje geruisloos zijn weg heb ik het idee.
Andere tijden en het springerige nerveuze XTC veranderde mee. Natuurlijk, waarom ook niet ?
Deze ligt wat in het verlengde van het voortreffelijke Skylarking.
melodieuze pop die dicht aanschurft tegen Beatlesque patroontjes en zanglijnen.
Natuurlijk wel op de XTC manier.
Partridge zingt op een best warme manier, dat lijkt hij dus gewoon te kunnen, en vergelijkingen met Sir Paul McCartney zijn niet onterecht m.i .

De plaat begint erg lekker met The Ballad Of Peter Pumpkinhea( single). Een fantastisch opzwepende song, opgefleurt door een fijne smoelschuiver. Moulding's My Bird Peforms heeft ook een perfect verloop. Goed ritme, Perfect gearrangeerd.
De produktie is goed, helder, maar de snareklappen van Dave Mattacks hadden van mij in bepaalde songs ietsje naar de achtergrond mogen verdwijnen. Mokerslagen, maar soms iets te uitdrukkelijk.
Verder een heel stabiel coherent geheel, met het prachtige Rook als hoogtepunt. Kunst met een grote K hoe Partridge dit nummer heeft ontwikkelt. Briliant.

Tja, minder eigenwijs dan de vroege XTC, maar daarvoor in de plaats krijg je wel supermelodieuze liedjes van een hoog niveau. Erg prettige plaat die ik voorlopig een 4 geef, maar de rek is er nog niet uit.

Tomio
De zojuist verschenen expanded heruitgave van dit album door Ape House bevat een prachtige nieuwe stereo mix van het originele materiaal geproduceerd door niemand minder dan Steven Wilson.
De extra song "Didn't Hurt A Bit", dat ook al verschenen is op "Coats of Many Cupboards" is echter niet de reden, dat dit de expanded uitgave genoemd wordt. Deze benoeming verwijst naar de toegevoegde dvd, die bijna uitpuilt door al het materiaal, dat er op gezet is. Het bevat namelijk naast een 5.1 surround mix van de originele Multi-track tapes met exclusieve instrumentele versies, ook nog een hele reeks aan songs uit de verzameling home demo's van Andy Partridge. Het is allemaal zoveel, dat ik nog niet heb kunnen bekijken of deze songs al een keer eerder uitgebracht zijn in de Andy's Fuzzy Warbles reeks. Nieuw zijn in ieder geval zeker de opnames uit Colin Moulding's work tapes, ook nog toegevoegd aan de dvd.
De blu-ray versie, die ik nu in huis heb bevat ook nog extra promotie films van de singles, die van dit album uitgebracht zijn tezamen met een 48 minuten durende film van "studio footage shots during the recording of Nonsuch".
Al met al is het zoveel, dat ik tijdens de donkere dagen rond kerst niks meer hoef te plannen. En dan te bedenken, dat dit nog maar de eerste is in de reeks van expanded her-uitgaves van XTC albums in een nieuwe stereo mix.

Moet zeggen dat ik nooit echt naar XTC heb geluisterd, kende alleen Making Plans for Nigel.
Tot ik hoorde dat Steven Wilson met een re-mix serie bezig was.

Echt fantastische popnummers, pop muziek verveelt mij meestal na een aantal speelbeurten.
Deze nummers blijven overeind staan.

Tomio waar heb je deze heruitgave gekocht? Ik zie m vaak voor rond de 28 euro, wat me iets te veel is.

Tomio
Ik heb hem gekocht via Burningshed, zie webadres beneden. Helaas kom je, inclusief verzendkosten, niet veel goedkoper uit!

Ape - burningshed.com

avatar van Alicia
Zo... Alicia is eindelijk over de postpunkgrens heen gesprongen! Anderssss... maar dit is ook een heel mooi album van XTC. Gewoon genieten van mooie liedjes! Dat is het!

Ik wist het wel...

avatar van zaaf
goed van je. dit is echt genieten, ja. de opvolger kan ik je zeer zeker ook aanraden.
maar: one step at the time

avatar van Alicia
Ik ga zeker al de albums beluisteren, zaaf! Inderdaad: one step at the time!

avatar van zaaf
En als je in de gelegenheid bent, die Steven Wilson remixes zijn echt bijzonder.
Nu alleen nog deze, en Drums & Wires, maar de rest volgt...

avatar van Alicia
Ik hou het in de gaten. Dit is echt heel mooi album. Het groeit met de minuut!

Goed bezig Alicia ! Deze is inderdaad ook heel mooi.

Bijzondere band XTC. Veel plezier er mee.

avatar van zaaf
hedde gij de SW remix al, bikkel2?

Nee, ben nog niet zo heel lang in het bezit van de gangbare albums. Black Sea is bijv. echt uit de Uk gekomen- best lang op moeten wachten.

Toen kwam het bericht dat Wilson met de albums aan de slag zou gaan. Balen dat ik toen bijna alles al had.
Ik hoor er wel positieve berichten over.
Ik neem het wel in overweging.
Krijgt alles van de band een Wilson mix ?

ik dacht het wel.

tja, het is als met de LZ remasters, heb je alles - eventueel al de geremasterde - komt er een nog fijnere master uit. we zijn wel goed, maar niet rijk.

En zo is het maar net. Misschien dat ik er nog wel eens wat aanschaf. Maar zeker niet de hele collectie.
Wellicht Englisch Settlement...... mijn favo van de band. Daar gebeuren muzikaal hele gave dingen.
Ik vermoed dat Wilson daar wel wat leuks mee gedaan heeft.

avatar van zaaf
Nou, hij maakt t behoorlijk kaal. Alsof ze live, twee meter van je af, die geniale nummers spelen.
Ben nu dit album aan t beluisteren en ik heb soms t gevoel alsof ie dingen heeft weggelaten, maar ik hoor de liedjes en de partijen veel beter.

Dit is bij vlagen ( de originele master dus) best wel volgepropt , maar de produktie is ok.
De drums vind ik soms wat te prominent naar voren gemixt, maar niet in alle nummers.
Oranges zou wel wat meer basic geproduceert mogen zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd wat Wilson daar van gemaakt heeft.
En als ik toch bezig ben........ hoe zou The Big Express nu klinken ? Prima plaat met songs die tot hun beste behoren..... maar qua sound erg gedateerd.

avatar van zaaf
Volledig eens. De teksten komen nu (in de laatste mix dus) ook veel beter tot hun recht, ook een kwaliteit van XTC.
Hoewel ik deze plaat al vanaf release ken en erg vaak heb gedraaid, sta ik versteld. Ik vind m zo nog mooier...

Ik word toch wel steeds nieuwsgieriger.

Trek de poetlap !!!

avatar van zaaf
Eerst een potje pindakaas?

Uiteraard !!