The Good, the Bad & The Queen - The Good, the Bad & The Queen (2007)

Label: EMI

1. History Song (3:05)
  2. 80's Life (3:28)
  3. Northern Whale (3:54)
  4. Kingdom of Doom (2:42)
  5. Herculean (3:59)

met The Sixteen

6. Behind the Sun (2:38)
  7. The Bunting Song (3:47)
  8. Nature Springs (3:10)
  9. A Soldier's Tale (2:30)
  10. Three Changes (4:15)
  11. Green Fields (2:26)
  12. The Good, the Bad & The Queen (7:00)
yoeridedeygere
wrs waren er veel meer mensen die Keane niet wilden zien dan mensen die The Good, The Bad & The Queen wilden zien

Gekkenhuis
De medewerking van Danger Mouse aan dit album eens te beluisteren en dit album heeft me redelijk positief verrast. Leuke deuntjes met een goede, doch soms zeurderig overkomende, Albarn.

3.5*

Kid A(cid)
Geen kwaad woord over Damon Albarn, ik zeg het maar even.

JustaRascal
Zou heel leuk zijn als er nog een album van ze uitkomt.

vondeich
I agree

avatar van thetinderstick
Voor mij is dit samen met In Rainbows van Radiohead het beste album van 2007. Heel broeierig sfeertje, maar het blijft fascinerend, al die prachtige baslijntjes en drumpartijen met name. Eerste paar luisterbeurten klinkt het een beetje alsof ze maar wat 'aanmodderen' (je mist dan de echte liedjes met kop en staart) maar al snel blijken het gewoon ijzersterke nummers te zijn. Ik kan ook moeilijk zeggen wat mn favorieten zijn, want eigenlijk zijn ze allemaal erg goed. Ik hoop dat er nog een tweede album uitkomt van dit gezelschap (een nieuwe Blur zou natuurlijk nog beter zijn).

avatar van jovad
bij cd-wow besteld en gekregen voor 6,99 euro (!), na al via het internet gehoord en meer dan goedgekeurd te hebben. de damon albarn die ik graag hoor, en volgens mijn persoonlijke smaak beter dan gorillaz (alhoewel gorillaz natuurlijk wel een stuk origineler is)

fastpulseboy
JustaRascal schreef:
Zou heel leuk zijn als er nog een album van ze uitkomt.

zou leuk zijn als er nog een blur album kwam.

avatar van GraveyardJunkie
zou leuk zijn als damon albarn gewoon nog lang doorgaat met TGTB&TQ, een goed laatste Gorillaz album maakt en hopelijk nog meer geweldige projecten begint.

Net dit album geluisterd en het klikt lekker. Jammer dat ik ze moest missen op Lowlands dit jaar, maar de cd maakt een hoop goed.

Kid A(cid)
Ik wil gewoon dat Damon nieuwe Blur albums gaat maken.

avatar van klaezman
Het grijpt je vanaf het begin en als iemand je na afloop vraagt wat je hebt geluisterd, kun je het niet uitleggen. Zelf luisteren zou het antwoord zijn. Lekker stemmige muziek waar je elke luisterbeurt nieuwe dingen ontdekt. Het enige jammere is de bandnaam. Het maakt me niks uit wát Albarn nu gaat doen, als-ie het maar weer met net zoveel passie doet als-ie hier heeft gedaan. Alsjeblieft geen b-kantjes-albums meer.

Zigstar
Van 3.5 naar 4. Het album is best wel sterk, met uitzondering van 'Three Changes', wat een draak van een nummer!

avatar van blur8
Een paar goede nieuwe albarn-songs, enkele nietszeggende stukken muziek, diversen geluidsexperimenten. Een tegenvallende, rommlige vergaarbak. Leuk voor de makers wellicht, maar als luisteraar wordt ik er niet warm van.

avatar van Lukas
Valt niet heel erg mee toch, dit plaatje. Af en toe heb ik het idee naar de slowmotionversie van Parklife te luisteren. Dan wel een mindere, want slecht het eerste en laatste nummer boeien echt. De rest bevat steeds aardige fragmentjes en ideetjes, die onvoldoende zijn uitgewerkt.

Volgens mij test Albarn ons uit: een aantal tracks kan je toch nauwelijks serieus nemen? Track 2 is tegen vals aan gezongen. Andere experimenten zijn mislukt of gewoon niet goed. I agree met blur 8: dit is een rommelige vergaarbak.

Leuke, sfeervolle muziek. Halfweg vind ik het even net iets minder, maar toch een zeer fijn album. Favorietjes : Green Fields, History Song en Herculean.

Kid A(cid) schreef:
Geen kwaad woord over Damon Albarn, ik zeg het maar even.

En zo is dat, een briljante plaat. Zijn beste werk van na het Blur-tijdperk

Egt lekkere cd, ik vindt bij gorillaz wel wat afwisselender maar dit is gewoon lekker muziekje op op te zetten, ik vind zijn stem niet zeurderig maar maar zijn stem gaat wel een beetje vervelen na een tijdje soms, maar voorde rest egt goed

Deze week weeral elke dag twee keer opgezet. Het is ongelooflijk hoe verslavend deze cd is. Had hem oorsprongkelijk gekocht in een impulsieve bui en was na de eerste vluchtige luisterbeurt bang dat ik beter de grinderman-cd had gekocht ( die heb ik toen dus niet gekocht).

Diezelfde week dan toch terug opgezet op een goede avond en beluisterd met hoofdtelefoon, waar vooral de sfeer het sterkste pluspunt was, de liedjes waren nog niet volledig doorgedrongen. Gaandeweg werd het een ontdekkingstocht: de ene keer ontdekte ik details qua percussie, andere keren genoot ik ten volle van de dub-achtige baslijnen die paul simonon uit zijn basgitaar toverde. Ook werd ik telkemaal verbaasd over, hoewel damon albarn verveeld lijkt te zingen, zijn stem steeds bleef hangen in mijn hoofd achteraf.

Na twee weken was het een van mijn favoriete cd's geworden ( van het moment). Na een maand volop gedraaid te hebben, hem toch even opzijgelegd om de cd niet beugehoord te worden ( na een tijdje ken je elk geluidje en weet je natuurlijk ook wanneer het komt, wat bij sommige platen dan een effect van overkill geeft, en dat wou ik zeker niet bij deze cd).

Een maand geleden dan toch maar eens terug uit mijn stapel gehaald en nog steeds blijft het een pracht van een cd! Vooral de dub-geinspireerde baspartijen ( vermoed ik toch, ik ben er geen kenner van dus vergeef mij mocht ik hier fout zitten qua benaming) spreken me vooral aan. Het is alsof ik in een andere wereld getransporteerd word telkemale ik die eerste noten hoor.

Dit is zeker een blijver in mijn collectie en staat ook al in mijn top tien! Ik hoop dan ook ten zeerste dat ze ooit nog een tweede cd maken & liefst zo snel mogelijk!

avatar van otherfool
Vorig jaar lukte het totaal niet tussen The Good/Bad/Queen en mijzelf, maar nu ik hem voor het eerst sinds tijden weer eens draai moet ik daar toch wat op terug komen. Inderdaad een broeierige plaat, met een aantal skipmomenten maar ook sterke nummers. Met name Nature Springs en het fantastische titelnummer maken er nog net een voldoende van.

3*.

avatar van beaster1256
heb hem nu veel opgelegd en dit is een teleurstelling voor me, had er meer van verwacht en denk ook dat damon maar best zo vlug mogelijk blur weer opricht , er staan enkele goede nummer's op ' behind the sun ' en ' a soldier's tale ' maar te veel kaf om de plaat zeer goed te maken

Dartmeister schreef:

En zo is dat, een briljante plaat. Zijn beste werk van na het Blur-tijdperk

Hehe, tja, dat is niet zo moeilijk, Gorillaz of dit.

avatar van TerryA
Kid A(cid) schreef:

Hehe, tja, dat is niet zo moeilijk, Gorillaz of dit.

ter info, maar Damon Albarn heeft ook net een album uitgebracht onder MONKEY

MONKEY - Journey to the West (2008)

------

er zijn trouwens ook wat opnames in zijn pre-BLUR band SEYMOUR (original name of BLUR)

Damon Albarn - BLUR, SEYMOUR (pre BLUR), GORILLAZ, TGTB&TQ en nu in 2008 met MONKEY

SEYMOUR (pre-BLUR) rond 1989. Shortly after organising the first INSPIRAL CARPETS gig in London, they changed their name from SEYMOUR to BLUR and then Food Records (EMI) finally signed the newly christened BLUR in March 1990

Kid A(cid)
Ik wist het al, maar dank je voor de info.
't ging wat meer om de opmerking zeg maar.

avatar van TaraB
Paar nummers wil ik maar blijven horen, de eerste twee, Kingdom of Doom en de laatste, de titelsong, die behoorlijk fenomenaal is. Maar de rest doet me eerlijk gezegd vrij weinig.

avatar van TaraB
Groeiplaat, sowieso. Sommige nummers hebben wat draaien nodig totdat het kwartje valt! +0,5

Deed me erg weinig en doet me nog steeds niets, eigenlijk. Ben een groot fan van alle dingen die Damon doet en deed met Blur & Gorillaz, die simpele verpakkingen om artsy liedjes. Maar, sorry, dit stelt echt niets voor. Als je met 4 muzikanten aan de slag gaat die allemaal enorm goed kunnen spelen, en een producer die het de laatste jaren helemaal heeft gemaakt, dan kun je niet aankomen met een zooi als deze. De drums zijn er door Dangermouse vrijwel volledig uitgefilterd, verschrikkelijk, het enige dat nu overblijft is door MPC's ingevulde drums. De bas mag dan prachtige lijnen spelen, het enorm harde geluid gaat totaal niet samen met de drums. En dan de leuk gevonden gitaarlijnen...die dan nergens heen gaan. History Song is leuk voor 5 seconden, maar daarna mag de gitaar wel iets moeilijkers gaan doen of onderduiken in effectenpedalen...je bent Simon Tong van de meest legendarische gitaarband van de 90's (naast die anderen, oké) en je gaat muziek maken van het niveau dat je na 3 jaar gitaarles ook kan..?
De nummers zelf zijn ook niet bijster gaaf, de lyrics doen me weinig... Live was het best leuke muziek, maar op de plaat (onder invloed van Dangermouse) is het een onduidelijk en rommelig experiment dat eigenlijk helemaal nergens heen gaat tot het laatste nummer, totdat die op het einde blijkt óók nergens heen te gaan.
Frustrerend, want ik weet dat Damon tot biljante muziek in staat is...

Wie heeft die artiest hier aangepast? Dit album is toch gewoon selftitled?

Ik weet ook niet beter dan dat herman: dus huppakee terug naar zo als het stond.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
herman schreef:
Wie heeft die artiest hier aangepast? Dit album is toch gewoon selftitled?
*pleit schuldig*
Ik had dat indertijd gedaan omdat de plaat idd "The Good, the Bad & the Queen" heet, maar de groep zelf heeft geen naam (op de officiële site heeft men het altijd over "the band", bio op de officiële fansite, ...)
Maar goed, zo is het allicht toch duidelijker.