Therion - Gothic Kabbalah (2007)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Der Mitternachtslöwe (5:38)
  2. Gothic Kabbalah (4:34)
  3. The Perennial Sophia (4:54)
  4. Wisdom and the Cage (5:02)
  5. Son of the Staves of Time (4:48)
  6. Tuna 1613 (4:23)
  7. Trul (5:11)
  8. Close Up the Streams (3:55)
  9. The Wand of Abaris (5:52)
  10. Three Treasures (5:21)
  11. Path to Arcady (3:55)
  12. TOF - The Trinity (6:18)
  13. Chain of Minerva (5:21)
  14. The Falling Stone (4:46)
  15. Adulruna Rediviva (13:37)
  16. Seven Secrets of Sphinx [Live] * (3:45)
  17. To Mega Therion [Live] * (6:48)
totale tijdsduur: 1:23:35 (1:34:08)
avatar van horned_reaper
ricardo schreef:

Ik ga van Therion zeker iets origineels aanschaffen. Deze heb ik even geleend gisteravond van mijn zwager, maar heeft hem alweer terug nu.

Deze Dubbel CD in prachtig glimmende hoesje ligt voor 7,99 bij de Elpee in Groningen!
Splinternieuw uiteraard

avatar van ricardo
Ik heb hem net een uur geleden gekocht bij Elpee. Lag er in digipack voor 8.90 euro. Vind ik maar erg weinig voor een dubbel album, en dan nog wel in digipack ook.

Bedankt voor de tip horned _reaper.

Nummer 5 vind ik echt een geweldig nummer, en 1 van de besten van cd 1.

avatar van ricardo
Wat een perfecte mengeling van allerlei stijlen zit hierin verweven. Echt een pracht album. En de metal invloeden zijn ook erg goed, lekker heavy en zware riffs bij vlagen. Dit lijkt mij op bijna alle fronten wel het perfecte Therion album. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ik andere albums van deze band nog beter ga vinden dan dit schitterende epos.

Theli en Vovin heb ik inmiddels een paar nummers van beluisterd, maar zijn iets minder heavy dan deze, en ook de koorzang staat volgens mij bij die albums iets meer op de voorgrond.

Sirius B en dat andere album uit 2004 heb ik ook een paar nummers van beluisterd, maar die albums komen aardig in de buurt van deze, alleen deze heeft keybords erin, zodat het wat moderner klinkt.

Nog maar eens op zoek naar Live Gothic, want daar ben ik erg benieuwd naar, schijnt hun beste live album te zijn. Misschien is Live Gothic ook wel op dvd verkrijgbaar. Maar dat kunnen beter de mensen vertellen die deze band al wat beter kennen.

Er staan zoveel mooie nummers op en mooie momenten die mij echt kippevel bezorgen, dat ik maar een half puntje omhoog ga ook.

avatar van ricardo
Mijn zwager heeft een een aantal cd's van Therion, maar ik geloof dat ik met dit album echt een schot in de roos gemaakt heb. Ik vind dit het beste album van wat ik van ze heb beluisterd tot nog toe.

Lemuria en Sirius B heb ik nog niet beluisterd in zijn geheel, een paar nummers wel, maar ik denk dat ik dit album beslist niet minder vind dan die 2 uit 2004.

avatar van Edwynn
Ik kom alleen niet door Perennial Sophia heen. Een bar saaie track tussen al dat moois.

avatar van horned_reaper
ricardo schreef:

Dat is jammer want Lemuria en Sirius B behoren zeker tot de mooiste albums van Therion samen met Gothic Kabbalah

Eigenlijk zijn de laatste 4 albums, dus vanaf Lemuria, pas echt goede Therion albums.

Alles daarvoor doet me niet zoveel en heb ik dan ook niet in de kast staan.
Lemuria en Sirius B hebben een beetje afwisseling.... sommige nummers zijn wat minder maar sommige nummers van die twee albums stijgen ook ver boven sommige Gothic Kabbalah nummers uit.

Dus ZEKER even goed gaan luisteren, raad ik je echt aan!

avatar van ricardo
De tweede cd heeft beslist mijn voorkeur boven de eerste. Vooral het eerste nummer van cd 2 (Wand Of Abaris) vind ik echt super, mooi meeslepend nummer en geweldige keybords.

Hmm horned_reaper je maakt mij toch wel nieuwschierig naar die 2 albums uit 2004.

avatar van Edwynn
Vooral het refrein van Wand Of Abaris is fantastisch. Snowy Shaw is een ramp als zanger, maar dit doet hij toch heel goed, inderdaad.

Lemuria en Sirius B doen niet veel onder voor Gothic Kabbalah. Eigenlijk zijn ze wel goed te vergelijken. Gothic Kabala klinkt een heel klein tikkie steviger. Met name het gitaargeluid is wat directer dan op de twee voorgangers.

Theli vind ik nog altijd de allerbeste van de band.

avatar van Spock2011
Zeer sterk album van Therion. Een prima opvolger van het geniale Lemuria/Sirius B tweeluik.Zeer avontuurlijk, zoals ik van Therion verwacht. Helaas hebben ze dat op de opvolger niet meer weten te behalen. De afsluiter is echt geniaal.

avatar van jasper1991
Dit doet me denken aan Nightwish, maar dan in het kwadraat. Ik ben echt helemaal weg van die vrouwenstem. Schitterende theatrale gothic/symphonic metal met zeer veel afwisseling.

avatar van jasper1991
Dit is mijn eerste kennismaking met Therion en dit album is van leuk naar briljant gegroeid. Nu ben ik er verliefd op en verslaafd aan. Ik moest maar eens uitleggen hoe dat zo is gekomen.

Therion - of eigenlijk dit album, ik heb begrepen dat Therion meerdere gezichten heeft - brengt afwisselende, catchy nummers in een opera sfeer. Het genre valt in het straatje gothicmetal, maar op de een of andere manier vind ik dit zeer eigenzinnig. Ik kan het moeilijk naast bands als Epica en Nightwish zetten. (Mijn vorige post was een eerste indruk) De manier van musiceren is zeer creatief, doordacht en spontaan. Dit album is een historisch conceptverhaal waar de sfeer goed van wordt overgebracht door de nummers.

De zang neemt een belangrijke plaats in op het album en daar houd ik wel van in metal. Mats Levén, die me al bekend was van At Vance draagt vocaal hier zijn steentje bij. Levén heeft een fantastische rauwe stem en brengt nummers als de titelsong en Son of the Staves of Time op een geweldige manier. Iemand die zich Snowy Shaw noemt zingt hier ook en zijn pathetische stem vind ik even goed weergaloos. Vooral in de klapper Perrenial Sophia laat hij zich van zijn beste kant horen! Twee ijzersterke mannenstemmen dus, maar er zingen ook twee vrouwen genaamd Katarina Lilja en Hannah Holgersson. Beiden geen bekende zangeressen, maar ik vind ze enorm prettig klinken. Ze zingen beiden volgens mij een beetje in het middenvlak. We hebben dan nog niet alles gehad, er zijn ook een professionele tenor en twee sopranen aanwezig.

Het rijke landschap aan stemmen houdt het album 83 minuten spannend voor mij. Tel daarbij op veelzijdige instrumentatie; van orkesten tot een hammondorgel. Er blijft echter genoeg ruimte voor power, zoals in het nummer Tuna 1613 en een aantal andere passages.
Het album heeft niet per se veel rommelige lagen, maar wel een beetje pathos en theater die zich het meest uit in Adulruna Rediviva. De reeds genoemde tenor en sopranen hebben hierin voor mij een cruciale rol. Alles wordt wel gebracht in een catchy jasje, pakkende melodieën blijven troefkaart op dit album.

Ik weet niet zeker of dit door kan gaan voor een rockopera, aangezien ik niet zeker ben of het een aaneensluitend verhaal is. Het maakt mij niet zo veel uit, een heerlijke schijf is dit in ieder geval en ik kan hier niet genoeg van krijgen. Ik geef het album een score die ik niet vaak geef, maar dit voelt een treetje hoger dan de meeste van mijn favoriete albums. Nu toch eens gauw achter de rest van Therion aan!

avatar van freitzen
Mooi dat je dit zo bevalt Jasper!

Ook ik vind dit nog altijd een erg goed album, met een heleboel hoogtepunten en één nummer dat ik wel eens wil overslaan (Close up the Streams) om zo versneld naar cd 2 te gaan. Heb helaas nog niet het Therion-album kunnen vinden dat dit benadert, maar wie weet lukt dat jou wel.

avatar van ricardo
Dit is voor mij tot nu toe ook nog steeds het enige Therion album die ik origineel in bezit heb. Mijn zwager heeft ze allemaal, en ik vind vanaf Vovin de albums erg goed. Lemuria en Sirius B vind ik ook goed en nog beter zelfs dan Vovin. Met Theli heb ik persoonlijk weer wat minder, maar kan best zijn dat jasper1991 het wel helemaal geweldig vind.

Op de 1 of andere manier heb ik het gevoel dat ze hier alles tot in de puntjes af gemaakt hebben, echt alles zit erin. De rest van de albums blijf ik vooral zien als opmaat naar dat ene perfecte album, en dat vind ik toch echt deze. De opvolger van deze vind ik de nummers te weinig onderling van elkaar verschillen, en klinken mij vaak als veel van hetzelfde in de oren.

Ik houd het mooi bij deze, wil ik iets anders horen dan leen ik het wel, maar heb toch echt het idee met deze hun magnum opus in huis gehaald te hebben.

avatar van Spock2011
Dit is inderdaad het Therion album bij uitstek. Vanaf Vovin hebben ze alleen maar goede platen gemaakt, waarvan Gothic Kabbalah echt de grootse finale is. Helaas is hun nieuwste plaat Sitra Ahra een stuk minder. Minder helder en slecht geproduceerd, met inspiratieloze nummers.

avatar van Firequest
Firequest
Zeer genietbaar album, echter zeker niet het beste wat Therion ons te bieden heeft!
Staat wat mij betreft op hetzelfde niveau als "Sitrah Ahra".

avatar van namsaap
Met het nieuwe album op komst deze weer eens uit de kast gepakt. Wat een magistraal album is dit bij tijden! Met name op de tweede CD staan enkele knallers van nummers. Halfje erbij.

avatar van OzzyLoud
Therion was voor mij een eendagsvlieg met het sterke Vovin album. De 2 albums erna vond ik zo teleurstellend dat ik ze uit het oog verloor. Via deze site zag ik toch lovende recensies en gaf Gothic Kabbalah een kans.
En zo zie je maar weer hoe je de boot kan missen! Want zelden ben ik de laatste jaren zo enthousiast geraakt over een muziekalbum als deze! Hoogtepunten vliegen om je oren, er staat geen enkel zwak nummer op dit dikke 80min. durend meesterwerk. Trul en The Falling Stone vallen op doordat ze wat minder zijn en das niet eens als kritiek bedoeld, kan je nagaan.
Er zijn een aantal tracks die ik er maar uitlicht: Wisdom And The Cage hebben prachtige zanglijnen en de wisselwerking tussen de zanger Snowy Shaw (oa King Diamond) en zangeres Hannah Holgersson is werkelijk subliem. Eentje van de buitencategorie is Son Of The Staves of Time, een buitengewoon sterke compositie die ook weer gedragen wordt door sterke zanglijnen, bezwerende soprano stem van Hannah en prachtig koor.
Disc 2 opent met het weergaloze The Wand Of Arabis met sterke drumpartij van Petter Karlsson. Hier ook sterke zanglijnen wat bijna over the top gaat in zinsnede: "The wand is glowing in the dark" maar het deert eigenlijk niet, je neemt het voor lief want de bezwerende keyboardlijntjes maken dat je zowat in trance gaat...... Het snoeiharde TOF The Trinity gaat als een bezetene tekeer en bewijst voor mij dat ook snelle harde Metal tracks ook 5 sterren kunnen halen als ze maar afwisselend genoeg zijn dan alleen maar rampestampen.
En dit alles komt (lijkt) samen in het neusje van de zalm zijnde Adulruna Rediviva. Het epos laat zich niet zomaar doorgronden, meerdere luisterbeurten is essentieel om het op juiste waarde te kunnen schatten. En daarom is deze er ook eentje van de buitencategorie.
Therion staat bekend om symfonische metal compleet met koren en soprano zanglijnen maar op deze plaat worden keyboard, blazers, Hammond orgel en grand piano toegevoegd waardoor het geluid nog rijker en bombastischer wordt. Je zou kunnen zeggen dat het toch wel teveel wordt maar niets is minder waar. Het enige kritiek die ik kan geven is dat op geweldige nummers als Wisdom And The Cage en Son Of The Staves Of Times eigenlijk te abrupt een einde komt, alsof een Ferrari binnen 2 seconden stil staat...dat wil je toch niet? Verder valt op dat veelal de nummers progressieve elementen bevatten en zeker Adulruna Rediviva is gewoon een prog. symfonisch metal nummer van de allerbovenste plank.
Wat ook gezegd moet worden is dat de kern van de band, Hr Johnsson (keyboards, gitaar) Hr Niemann (lead gitaar), Hr J. Niemann (bass gitaar) en Petter Karlsson (drums) geholpen werden door een waslijst met gastmuzikanten, kan ook niet anders. De belangrijksten voor mij waren Mats Leven, Snowy Shaw en Hannah Holgersson zijnde zangers en soprano zangeres.
Ik kan niet wachten om de albums uit 2004 te gaan beluisteren!

avatar van Edwynn
Therion is toch geen eendagsvlieg?

avatar van OzzyLoud
Edwynn schreef:
Therion is toch geen eendagsvlieg?

Nee zeker niet. Wil niet bijdehand doen maar je moet wel goed lezen he? Er staat dat het voor MIJ een eendagsvlieg was omdat ik alleen Vovin een sterk album vond. Door dit album ben ik weer enthousiast geraakt en heb heel wat in te halen.

avatar van Edwynn
Ach so. Ja, ik heb tegenwoordig wel een leesbril. En die heb ik niet altijd op. Veel ontdekkingsplezier.

Erg benieuwd naar je mogelijke ervaringen met het wat apartere Beloved Antichrist of het ruwere Theli