Nadat ik kortgeleden Mariee Sioux heb ontdekt in de
Super Tip-Topper, heeft
niels94 me nu gedwongen om eindelijk de heilige drie-eenheid van freakfolkmeisjes uit de jaren ‘00 af te maken (Newsom is natuurlijk nummer drie). The Pirate’s Gospel heeft veel overeenkomsten met Faces Under the Rocks, waaronder natuurlijk het feit dat Sioux zelf meezingt. Het ontbreekt alleen op één vitaal punt bij dit album, waardoor de beoordeling toch wat lager uitvalt.
Net zoals Faces Under the Rocks kabbelt dit album nogal voorbij: Diane maakt gebruikt van simpele gitaarakkoorden en haar nummers kennen geen radicale twists. Op zich is dit natuurlijk helemaal niet nodig, maar het zorgt er wel voor dat ik meer naar een emotionele lading of een duidelijk sfeerbeeld ga verlangen. Hier schiet Diane echt tekort, jammer genoeg: waar Sioux de simpelheid van haar nummers compenseert met weidse gitaarpatronen en een prachtig mysterieus sfeertje, zoekt Diane nergens echt de verdieping op. Neem
The Pirate’s Gospel, volgens velen het prijsstuk van het album. Zijn pakkende zanglijn maakt dit nummer zeker aangenaam, maar ik krijg weinig hoogte van de emoties die Diane wil overbrengen met het nummer. Dit komt deels door de wat gimmicky tekst, maar vooral door haar vrij statige manier van zingen. Deze verhindert me om ook op nummers waarvan ik zou moeten weten dat ze treurig klinken, zoals
Foreign Tongue en
Oh My Mama, mee te voelen met wat ze zingt. Wat er dan overblijft is dus eigenlijk vrij vlakke en simpele achtergrondmuziek.
Voordat ik te kritisch lijk: op sommige nummers laat Diane wel degelijk een interessante kant van zichzelf zien. Opener
Tired Feet is harmonieus zo heerlijk dat ieder verlangen naar meer complexiteit meteen vervalt en
Something’s Gone Awry en
Pigeon Song zijn door hun eigenwijze akkoorden plots meteen heel aantrekkelijk. Verder is de muziek van Diane nooit ergerlijk en zijn haar teksten intelligent. Een grotere focus op melodie en sfeerschepping had dit album echter wel veel goeds gedaan.