menu

Muziek / Muziekgames / Super Tip-Topper

zoeken in:
GrafGantz schreef:
1 november? Is dat serieus?
We moeten mensen genoeg tijd geven om af te kunnen haken.

jordidj1 schreef:
Ben benieuwd wat Ben van Moor Mother gaat vinden though

Ik ook.

Zo, de kop is er af, net een van de tips in z'n geheel beluisterd. Als het aan mij ligt blijft het ook gelijk bij deze ene keer, maar dat zal helaas niet gaan. Waar ben ik aan begonnen

GrafGantz schreef:
Zo, de kop is er af, net een van de tips in z'n geheel beluisterd. Als het aan mij ligt blijft het ook gelijk bij deze ene keer, maar dat zal helaas niet gaan. Waar ben ik aan begonnen

Beetje respect voor mijn tip, ja

jordidj1 schreef:
(quote)

Beetje respect voor mijn tip, ja

Die heb ik nog niet kunnen vinden

GrafGantz schreef:

Sorry.

Serieus, opnieuw een spannend element: wie zou het zijn? Zou Graf iemand zijn die zijn tips alfabetisch afwerkt? Is de muziek te raar en vaag of juist te saai? Spannende editie!

Ondertussen 3 albums 1x beluisterd: 1x erg slecht, 1x erg goed en 1x redelijk. De spanning stijgt!

GrafGantz schreef:
Ondertussen 3 albums 1x beluisterd: 1x erg slecht, 1x erg goed en 1x redelijk. De spanning stijgt!
Zelfs zo erg dat ik me bedacht dat ik je last.fm-account kon checken, maar daar heb je de laatste tijd geen muziek mee beluisterd. Schurk.

Masimo schreef:
(quote)
Zelfs zo erg dat ik me bedacht dat ik je last.fm-account kon checken, maar daar heb je de laatste tijd geen muziek mee beluisterd. Schurk.

Die is helaas kapot bij mij, niets scrobbelt meer. Heb al op diverse fora mijn probleem voorgelegd (inclusief MuMe) maar heb het ondertussen opgegeven

GrafGantz schreef:
Die is helaas kapot bij mij, niets scrobbelt meer. Heb al op diverse fora mijn probleem voorgelegd (inclusief MuMe) maar heb het ondertussen opgegeven
Klerewebsite.

GrafGantz schreef:

Ik heb al twee albums geluisterd. Allebei zeer goed.

Oh fuck... vergeten, ik zal mijn tips wel eens beluisteren. Sorry mensen!

Ik trap ‘m af!

Alela Diane - The Pirate’s Gospel, tip van niels94, krijgt een 3,2.

Nadat Teunnis me vorige ronde Mariee Sioux heeft getipt heeft Niels me nu gedwongen om eindelijk de heilige drie-eenheid van freakfolkmeisjes uit de jaren ‘00 af te maken (Newsom is natuurlijk nummer drie). The Pirate’s Gospel heeft veel overeenkomsten met Faces Under the Rocks, waaronder natuurlijk het feit dat Sioux zelf meezingt. Het ontbreekt alleen op één vitaal punt bij dit album, waardoor de beoordeling toch wat lager uitvalt.

Net zoals Faces Under the Rocks kabbelt dit album nogal voorbij: Diane maakt gebruikt van simpele gitaarakkoorden en haar nummers kennen geen radicale twists. Op zich is dit natuurlijk helemaal niet nodig, maar het zorgt er wel voor dat ik meer naar een emotionele lading of een duidelijk sfeerbeeld ga verlangen. Hier schiet Diane echt tekort, jammer genoeg: waar Sioux de simpelheid van haar nummers compenseert met weidse gitaarpatronen en een prachtig mysterieus sfeertje, zoekt Diane nergens echt de verdieping op. Neem The Pirate’s Gospel, volgens velen het prijsstuk van het album. Zijn pakkende zanglijn maakt dit nummer zeker aangenaam, maar ik krijg weinig hoogte van de emoties die Diane wil overbrengen met het nummer. Dit komt deels door de wat gimmicky tekst, maar vooral door haar vrij statige manier van zingen. Deze verhindert me om ook op nummers waarvan ik zou moeten weten dat ze treurig klinken, zoals Foreign Tongue en Oh My Mama, mee te voelen met wat ze zingt. Wat er dan overblijft is dus eigenlijk vrij vlakke en simpele achtergrondmuziek.

Voordat ik te kritisch lijk: op sommige nummers laat Diane wel degelijk een interessante kant van zichzelf zien. Opener Tired Feet is harmonieus zo heerlijk dat ieder verlangen naar meer complexiteit meteen vervalt en Something’s Gone Awry en Pigeon Song zijn door hun eigenwijze akkoorden plots meteen heel aantrekkelijk. Verder is de muziek van Diane nooit ergerlijk en zijn haar teksten intelligent. Een grotere focus op melodie en sfeerschepping had dit album echter wel veel goeds gedaan.

Beoordelingsschema:

De tipperbeoordeling:

3,20* - 03,2 / 01 / 06 - niels94
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - jordidj1
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - Cervantes
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - Masimo
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - bennerd
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - GrafGantz

De gebruikerbeoordeling:

3,20* - 03,2 / 01 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 07 - niels94

Deadline 1/11/2019 (neem dit mee in post)

Graf staat nu alweer onderaan

Apart, een hele recensie over The Pirate's Gospel zonder The Rifle te noemen.

Ja ik snap de waardering van dat nummer eigenlijk totaal niet - een van de meest gezichtsloze nummers van de plaat wmb.

Ik vind alles wat je zegt best, maar dit laatste

Gaat hier nog als de gesmeerde bliksem, heb inmiddels al mijn tips in elk geval 1x beluisterd. Ik verwacht dat m'n gemiddelde score heel behoorlijk gaat zijn, maar echte uitschieters naar boven zitten er zo op het eerste gehoor niet bij. Wel 2 albums die ik eigenlijk liever niet meer wil horen, maar helaas is mijn minimum om een stukje te schrijven 2 luisterbeurten. Ben er nog niet uit of ik die 2 albums als eerste afwerk zodat ik er maar van af ben, of dat ik ze voor me uit ga schuiven tot vlak voor de deadline

Tot nu toe nog maar twee albums gehoord, maar van beiden niet helemaal overtuigd. Het stukjes schrijven wordt nog een leuke.

Ja, hoe meer een album in de "wel aardig" categorie valt, hoe lastiger het is om er iets zinnigs over te schrijven. De makkelijkste stukjes betreffen altijd de albums die gewoon stom zijn

GrafGantz schreef:
Wel 2 albums die ik eigenlijk liever niet meer wil horen, maar helaas is mijn minimum om een stukje te schrijven 2 luisterbeurten. Ben er nog niet uit of ik die 2 albums als eerste afwerk zodat ik er maar van af ben, of dat ik ze voor me uit ga schuiven tot vlak voor de deadline
Review mijn tip maar alsof je een pleister lostrekt.

Langzaam en pijnlijk?

Als dat jouw stijl is. Weet wel dat als het weer gaat bloeden, je een nieuwe tip krijgt.

Crywank - Tomorrow Is Nearly Yesterday and Everyday Is Stupid

Cervantes tipte me de derde vollengte van Crywank, de artiest die ik recentelijk leerde kennen met James Is Going to Die Soon. Zo’n iel kampvuurplaatje die zo hard op de emoties inspeelt dat het in mijn ogen wat gimmicky werd. Maar het smaakte.

Tomorrow Is Nearly Yesterday and Everyday Is Stupid (wow) gaat verder op dat kampvuur-elan, maar klinkt meer gestroomlijnd en netter, zonder daarbij iets aan wanhoop in te boeten. Ik zeg “kampvuur”, maar ik bedoel natuurlijk “isolatiecel waar toevallig een akoestische gitaar ligt en waar je op leert tokkelen omdat je dat kan ondanks dat de rest van de wereld je een stuk uitschot vindt”. Alles klinkt zo bijzonder broos en breekbaar. Het lijkt niet afgewerkt, een beetje fragmentarisch door de korte nummers, maar wel bijzonder puur en oprecht.

Maar de plaat wordt tegengewerkt door de lange tijdsduur en mijn wrevel na een handvol nummers. Echt goed kan ik er niet tegen. Het gaat na een tijd zo hard zwabberen als het stemgebruik in sommige nummers (Crywank Are Posers) en ik heb het na tien minuten helemaal gehad met het gewortel. Te extreem voor mij, dus?

En dan heb je ineens I Am a Familiar Creek in Your Floorboards. Bam. Helemaal weggemaaid door emotie. Als een trap recht in mijn gevoelige snaren. Dat klopt helemaal. Absolute uitschieter.

Als plaat kan ik dus weinig met Crywank en ik hoef er ook geen nieuwe meer van te horen. Maar dat ene nummer heb ik al. En die grens is bij dezen ook alweer een stukje verlegd. Dank!

2,5/5

Beoordelingsschema:

De tipperbeoordeling:

2,50* - 02,5 / 01 / 06 - Cervantes

De gebruikerbeoordeling:

2,50* - 02,5 / 01 / 06 - bennerd

Moonsorrow - Verisäkeet (2005)

Ik ben niet onbekend met Metal. Zeker de trage, langgerekte vorm ligt mij goed, maar desondanks had ik nog geen album van Moonsorrow opgezet. Folk en metal is een combinatie die vaker goed werkt en de muziek van deze band is geen uitzondering. De vikingachtige kreten en soundscapes op deze plaat plaatsen de luisteraar in een oeroud Fins woud zonder dat dit geforceerd aanvoelt. De muziek heeft daardoor iets fantasierijks. Op een wrange manier haast iets Tolkien'esques.

Vanaf het openingsnummer, Karhunkynis , is het gelijk smullen geblazen. Mooie duwende, welhaast militaristische ritmes waarbij de blastbeat goed wordt ingezet. Voor metal met deze zwaarte vind ik het eigenlijk nog behoorlijk opgewekt, wat het gelijk indringend doet aanvoelen. De beste compositie van het album vind ik echter Primeo. Die screams zullen mij nog een tijd lang heugen. De ritmes zijn meeslepend en het hele nummer klinkt lekker heftig, hoewel het grootste kippenvelmoment nou juist een folkbreak is rond 10 minuten. Een ronduit extatische compositie. Uitzinnig en bloederig.

Een heel sfeervolle metalplaat met krijgshaftige tempo's en winterse sfeerbeelden. Als er één woord is dat op het puntje van mijn tong ligt na elke luisterbeurt, dan is het wel verslavend. Ja hoor, dit is ronduit een schot in de roos.

4.7/5*

Beoordelingsschema:

De tipperbeoordeling:

4,70* - 04,7 / 01 / 06 - jordidj1
2,50* - 02,5 / 01 / 06 - Cervantes

De gebruikerbeoordeling:

4,70* - 04,7 / 01 / 06 - Barney Rubble
2,50* - 02,5 / 01 / 06 - bennerd

Rigged!!!

Wooooooow yeahhh bitch! Vrees wel dat mijn gemiddelde niet zo hoog blijft

Maar euhm... Is het de bedoeling om hoog te scoren?

Jotunheim!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.