Vangelis - Blade Runner (1994)

Griekenland
Score
Label: East West

1. Main Titles (3:42)
  2. Blush Response (5:47)
  3. Wait for Me (5:27)
  4. Rachel's Song (4:47)
  5. Love Theme (4:56)
  6. One More Kiss, Dear (3:58)
  7. Blade Runner Blues (8:53)
  8. Memories of Green (5:05)
  9. Tales of the Future (4:46)
  10. Damask Rose (2:32)
  11. Blade Runner (End Titles) (4:40)
  12. Tears in Rain (3:00)
  13. Longing * (1:58)
  14. Unveiled Twinkling Space * (1:59)
  15. Dr. Tyrell's Owl * (2:40)
  16. At Mr. Chew's * (4:47)
  17. Leo's Room * (2:21)
  18. One Alone * (2:23)
  19. Deckard and Roy's Duel * (6:16)
  20. Dr. Tyrell's Death * (3:11)
  21. Desolation Path * (5:45)
  22. Empty Streets * (6:16)
  23. Mechanical Dolls * (2:52)
  24. Fading Away * (3:32)
  25. Launch Approval * (1:53)
  26. Up and Running * (3:09)
  27. Mail from India * (3:27)
  28. BR Downtown * (2:27)
  29. Dimitri's Bar * (3:52)
  30. Sweet Solitude * (6:56)
  31. No Expectation Boulevard * (6:44)
  32. Vadavarot * (4:14)
  33. Perfume Exotico * (5:19)
  34. Spotkanie Z Matka * (5:09)
  35. Piano in an Empty Room * (3:37)
  36. Keep Asking * (1:29)
neo
Ik zie mensen al denken bij het jaartal 1994. Na jaren van gebekvecht tegen de wetten, kwam er dan toch een release. Vangelis creert met zijn synths een dromerige sfeer. Zo af en toe springt de ene melodie over in de andere, zonder dat dit een onbevredigend gevoel tot gevolg heeft. ''Love theme'' geeft de score dat stukje jazzy/film noir mee. Het album bevat aan het einde ook nog wat zeer aanstekelijke dialogen. Vangelis beste score. 5 sterren

avatar van JoeHallenbeck
Inderdaad de beste score van Vangelis. Probeer de bootleg-versie te bemachtigen, deze bevat enkele muziek stukken die niet op deze release staan. 4,5*

Jarenlang lag er een andere versie in de winkels. Op sommige punten beter, op andere minder.

neo
En juist die versie had veel minder van Vangelis zijn werk. Vele componisten waren benaderd door Ridley Scott en Vangelis heeft veel source en door andere componisten geschreven stukken uiteindelijk vervangen. De versie die je bedoeld, iets langer dan een half uur, zijn adapties van Vangelis zijn werk. Blij dat ik het nooit heb meegemaakt dat ik met 2e rangs releases zat zeg. Neem bv Love theme wat in in 89' pas werd uitgebracht naast een ander thema. De zo bedoelde door Vangelis is overigens een zeer mooie variatie op de 13e Nocturne van Chopin, net als nog een andere compositie. One More Kiss kon de componist schrijven nadat een stuk source muziek niet wettelijk erin kon worden gestopt. Op het 82 album zat zo ook een source stuk wat later in het matige Someone to Watch Over Me zat. De componist was meer dan blij toen hij eindelijk het echte werk kon uitbrengen, maar ook hier weer geld net als met sommige andere scores van Vangelis: hij schaafde het bij voor een betere resultaat. De bootleg is absoluut nog de beste aanrader.

Scott kent zijn geintjes wel; de Alien score van Goldsmith die werd vervangen, maar wel weer in een Europese versies zat. veel geruzie gehad met Goldsmith. Neem het feit dat Goldsmith wilde dat de score groots dreigend begon en naarmate het einde steeds minder dreigend werd. Dat was overigens de regisseurs zijn goed recht, maar al het andere... Legend, wederom Goldsmith en toen met Tangerine Dream. Kingdom of Heaven, een boel source stukken, overigens wel van bestaande scores.

neo schreef:

Kingdom of Heaven, een boel source stukken, overigens wel van bestaande scores.

Dat noem je geen source, maar temp-score

Bij source zit de bron in de film zelf, in dit geval zijn het resten van de temporary score die het naar de uiteindelijke bioscoopversie gehaald hebben

neo
Dus eigenlijk geen echte temp meer maar source, die non-visueel is. Zolang we beiden maar weten hoe het zat

shappy1010
Mooiste soundtrack ooit gemaakt. (en misschien ook wel één van de mooiste films ooit gemaakt)

IMHO

Marcel²
Shappy1010 of dit de mooiste soundtrack ooit gemaakt is weet ik niet. Wel vind ik het album erg mooi. Gisteren aangeschaft voor 7.50. Ik luister ook graag naar filmmuziek van Vangelis. Blade Runner schijnt de beste van Vangelis te zijn, maar ik vind Conquest Of Paradise en Alexander ook erg goed. Moeilijk een beste er uit te halen dus dat doe ik maar niet.

neo
Blade Runner blijft ultieme Vangelis score, al komt L'Apocalypse des Animaux (op ander terrein maar ala) vrij in de buurt bij die kwaliteit.

avatar van orbit
Zonder enige twijfel zijn beste score! En ook één van de beste films, dus dit is genieten!!

neo
En ook nog steeds het bewijs dat een verouderd geluid van een score niet persee aan kracht verliest. Toen ik nog heel klein was heb ik ontelbaar vaak de magische opening op de band teruggespoeld voor de muziek; mijn budget was maar liefst 3 gulden per week, daarmee kon Joep toen nog niet zijn filmscore wensen vervullen.

En jawel hoor, zoals ik al vermoedde zal bij de release van Blade Runner: The Final Cut ook een new and improved update van de soundtrack worden uitgebracht.

Frederick Rousseau, a Sound Engineer whom have been involved in many of Vangelis albums (assistant producer on Vangelis "Alexander" soundtrack among many others) mentions this in his blog:

"Just finish the "BLADE RUNNER" Version 2 project with VANGELIS ..... Three months of works including restoring tape process and new mixes with the last Euphonix Serie 5 desk. This Project brings back a lot of memories to Vangelis from that laps of time. During the last weeks we found a lot of unreleased cues and musics composed for the film and never used in it.... ( Interesting moment of discovery ... )"

Blade Runner released date: October 2007

Bron: http://www.tyrell-corporation.pp.se/

Toch blij dat ik die CD nog niet had gekocht

Hoewel bovenstaande zeer goed nieuws is is het geen excuus om de soundtrack nog niet te bezitten!

avatar van Suicidopolis
score-freak schreef:

New and improved? Wat valt hier dan in vredesnaam nog aan te verbeteren??

Klopt het dat de eerdere orchestrale uitgave nog niet op de site staat?

neo
Er zijn zelfs twee verschillende,eerdere orchestrale uitgaves. Ook is er een Limited 25th Anniversary, maar of die officieel is, zou ik niet durven te zeggen. Nog niet echt naar gekeken. Zal mij niks verbazen als de Japanse lp ook nog wat afwijkt.

Wat dat betreft is Blade Runner een wat moeilijk geval. Deze cd is in principe gewoon de 1994 versie, maar om andere apart te zetten, vind ik wat lastig bij deze.

Suicidopolis schreef:

New and improved? Wat valt hier dan in vredesnaam nog aan te verbeteren??

Wat dacht je van alle voor de film geschreven muziek, uitgegeven op een luxe 3CD set?

Universal Music TV is set to release a stunning 3CD collection to mark the 25th Anniversary of Blade Runner on December 10th, 2007. Featuring previously unreleased music from the film, bonus tracks and a brand new album of Vangelis material inspired by the film with sleeve notes written by Ridley Scott.

The music has always been a key element of Blade Runner and there have been various versions of the soundtrack over the years, some ‘official’ and some bootlegs. But they have all either been incomplete or have suffered from poor sound quality, until now. Blade Runner Trilogy: 25th Anniversary is a 3CD set which - for the first time - puts all the pieces together, providing the complete music from the film and a lot more besides.

Meer info: http://www.bandweblogs.com/blog/2007/11/14/blade-runner-trilogy-25th-anniversary-3-cd-soundtrack-release-on-umtv/

neo
Geweldige set! Hoorde uitermate positieve verhalen over de nieuwe versie met interessant gesleutel aan de muziek die elders op het witte doek is te bezichtigen.

avatar van vigil
Het is inderdaad een zeer fraai boxje! Keurig verpakt en, ook niet geheel onbelangrijk dacht ik zo, met allerlei interessant "bonus"materiaal!

shappy1010
Inderdaad top genieten zeg met die nieuwe release, wat me opvalt is dat elke stukje muziek, elke arp, elke geluidseffect zo perfect op zijn plaats is in combinatie met het visuele aspect. De scene waarin Deckard achter de piano zit en 1 noot aanslaat, an die opzwellende muziek op de achtergrond erbij. Sjjjeez wat een meesterwerk!

avatar van dreamworks
Dit is echt meesterwerk!!!!
Vangelis weet hier een compleet eigen wereld te creeren met z,n yamaha cs-80.
Het muzikale verhaal gaat door met de 3-cd box en de 2-cd esper edition(bootleg) van blade runner.

Coffee
Ode,

AC1
Mijn eerste probleem is dat de score eigenlijk niet te scheiden is van de film. Daarvoor is het huwelijk te mooi.

Mijn tweede probleem is dat geen enkele CD recht doet aan de muziek.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the darkness at Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time like tears in rain. Time to die."

Het zijn deze laatste gedenkwaardige woorden van Roy Batty, vlak voordat hij sterft, die me elke keer weer kippenvel bezorgen. Het citaat zit ook verwerkt in het nummer "Tears in Rain" en is een gedenkwaardig slot v.w.b. de officiële soundtrack van Blade Runner. Het is, behalve dat het één van de beste SF-films allertijden is, zonder twijfel ook één van de allerbeste soundtracks van Vangelis, en wellicht zelfs één van zijn beste albums.
De sfeervolle muziek die Vangelis voor Blade Runner heeft gemaakt is een schot in de roos. Zelfs "Memories of Green" (oorspronkelijk afkomstig van See You Later), vind ik véél beter vertegenwoordigd en tot z'n recht komen op de soundtrack.
Andere toppers als "Main Titles", "Rachel's Song" (prachtig gezongen door Mary Hopkin), "Tales of the Future" (met Demis Roussos) en uiteraard "End Titles" dragen ook behoorlijk wat kracht aan het album.

Ook ik heb de uitgebreidere versie in huis die in 2007 werd uitgebracht, samen met de definitieve en ultieme editie van de film en het voegt zeker een hoop toe aan een al meesterlijk geheel.

CorvisChristi schreef:

Ik vind dat je gelijk hebt over 'Memories Of Green'. Ik skip het zelfs als ik 'See You Later' op heb staan. Het hoort gewoon bij Blade Runner.

'Rachael's Song' is wel niet van de originele filmscore. Volgens Vangelis is het gecomponeerd met Blade Runner in gedachte. Persoonlijk herken ik er geen Blade Runner in.

neo
Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee wilt zeggen. Het punt is dat Vangelis muziek heeft opgenomen, waarvan sommige dingen uiteindelijk niet in de film zijn gebruikt. Rachel's Song is daar een voorbeeld van. Dat betekent niet dat dat dan geen origineel score is. Dat hij iets componeert met de film in gedachte is ook niet geheel vreemd voor een filmcomponist.

AC1
Over 10 jaar gelooft iedereen dat ook die derde CD van de BR Trilogy origineel voor BR is gecomponeerd.

Wait For Me, Rachael's Song en Damask Rose heeft Vangelis speciaal gemaakt voor de CD release van 1992 en dat is duidelijk hoorbaar aan de keyboards die uit die tijd stammen.

neo
Dat is waar we verschillen. Ik schaar het namelijk wel gewoon onder de score, of het nu wel of niet gebruikt is in de film.

AC1
Er is trouwens wel een verschil tussen 'Memories Of Green' van 'See You Later' en 'Memories Of Green' van de Blade Runner soundtracks. Op de Blade Runner soundtracks heeft Vangelis alle nummers van een nieuwe heel lange reverb voorzien. Het klinkt dus allemaal meer "washy'", net zoals de latere Vangelis van de jaren '90. Je moet dus de film zien wil je de originele sound van de score horen.

avatar van jellecomicgek72
1 van de beste film-soundtrack's allertijden, een meesterwerk. En natuurlijk ook 1 van de beste films allertijden. 5 sterren.