Vangelis - Blade Runner (1994)

Griekenland
Score
Label: East West

1. Main Titles (3:42)
  2. Blush Response (5:47)
  3. Wait for Me (5:27)
  4. Rachel's Song (4:47)
  5. Love Theme (4:56)
  6. One More Kiss, Dear (3:58)
  7. Blade Runner Blues (8:53)
  8. Memories of Green (5:05)
  9. Tales of the Future (4:46)
  10. Damask Rose (2:32)
  11. Blade Runner (End Titles) (4:40)
  12. Tears in Rain (3:00)
  13. Longing * (1:58)
  14. Unveiled Twinkling Space * (1:59)
  15. Dr. Tyrell's Owl * (2:40)
  16. At Mr. Chew's * (4:47)
  17. Leo's Room * (2:21)
  18. One Alone * (2:23)
  19. Deckard and Roy's Duel * (6:16)
  20. Dr. Tyrell's Death * (3:11)
  21. Desolation Path * (5:45)
  22. Empty Streets * (6:16)
  23. Mechanical Dolls * (2:52)
  24. Fading Away * (3:32)
  25. Launch Approval * (1:53)
  26. Up and Running * (3:09)
  27. Mail from India * (3:27)
  28. BR Downtown * (2:27)
  29. Dimitri's Bar * (3:52)
  30. Sweet Solitude * (6:56)
  31. No Expectation Boulevard * (6:44)
  32. Vadavarot * (4:14)
  33. Perfume Exotico * (5:19)
  34. Spotkanie Z Matka * (5:09)
  35. Piano in an Empty Room * (3:37)
  36. Keep Asking * (1:29)
avatar van BoyOnHeavenHill
Ik ben over het algemeen redelijk gevoelig voor gedateerde eighties-geluidjes, zoals hier bijvoorbeeld die typische hoog-suizende synthesizer en dat nep-geile saxgeluid, maar om de een of andere reden stoort het me hier helemaal niet, misschien omdat ik de film inmiddels zó vaak heb gezien dat ik de sound en de arrangementen van deze muziek niet meer met ergerlijke eighties-synthpop of Michael Bolton-ballades associeer maar alleen nog maar met Ridley Scotts stijlvolle beelden. Prachtige soundtrack.
         Overigens is dit op nummer 3 Vangelis' hoogst genoteerde plaat in de top-25 van Griekse produkties, die verder onder andere uit achttien andere albums van hem en nog eens drie van Aphrodite's Child bestaat. (En nee, het Trio Hellenique heeft wel een aparte pagina maar geen albums op MusicMeter.)

avatar van Film Pegasus
Ik was als kind gek van synthesizermuziek (speel zelf keyboard), maar gaandeweg werd het genre toch wel verouderd. Vangelis heeft met de soundtrack van Blade Runner alvast iets tijdloos gemaakt, dat ook perfect te draaien is zonder beelden (maar zie de film mensen!). De combinatie van jazzinvloeden en synthesizer zorgt voor een futuristisch EN nostalgische sfeer in een neo-SF-noir. Heerlijk ook met de dialogen die hier los van de film minder van belang zijn qua tekst, maar als klank wel mooi passen.

Het helpt natuurlijk dat ik de film zelf al gezien heb, zoals wel meer met filmscores. Maar nu ik de muziek terug luister zonder de beelden, is eens te meer duidelijk dat de muziek evenveel spreekt als de beelden.