Slayer - Hell Awaits (1985)

Label: Metal Blade

1. Hell Awaits (6:15)
  2. Kill Again (4:56)
  3. At Dawn They Sleep (6:16)
  4. Praise of Death (5:20)
  5. Necrophiliac (3:45)
  6. Crypts of Eternity (6:38)
  7. Hardening the Arteries (3:59)
  8. Haunting the Chapel * (3:59)
  9. Captor of Sin * (3:31)
  10. Evil Has No Boundaries [Live] * (2:58)
  11. Show No Mercy [Live] * (3:03)
  12. Aggressive Perfector [Live] * (2:32)
  13. Chemical Warfare * (6:05)
avatar van Eddie
puur qua songs doet deze in zijn geheel niet onder voor Reign in Blood. Ik denk zelfs dat Hell Awaits in potentie een grotere plaat had kunnen worden. Reign in Blood is mede zo belangrijk geworden doordat het één van de eerste thrash platen was die snoeihard beuken combineerde met een kraakhelder geluid waarin alle instrumenten goed hoorbaar waren. Leg RiB naast platen als 'Seven Churches' of 'Darkness Descents' en je snapt wat ik bedoel. RiB legde liet horen hoe belangrijk een goede productie is, dat hoor je ook bij thrash platen die hierna verschenen (zeker bij de minder grote bands, Metallica klonk altijd al goed maar was toen al van een ander niveau qua plaatverkoop).
Als Hell Awaits dezelfde heldere productie zou hebben als Reign in Blood dan had deze maar zo eens net zo groots kunnen worden.

avatar van Edwynn
Het verschil zit hem naast de droge productie in
A) de relatief korte en puntige nummers.
B) Het label: (Def Jam) dat was onderdeel van Columbia en groter dan Metal Blade.
C) De naam van de producer (Rick Rubin) die aandacht van buiten de metalscene genereert.
D) Het momentum in de (band)geschiedenis.

Ik ben het met je eens dat Hell Awaits nog een lekker gruizig en 'evil' metalgeluid heeft. Maar het heeft ook langere, minder toegankelijke songs zoals Praise Of Death en Crypts Of Eternity. Ik vraag me daarom af of Hell Awaits hetzelfde lot beschoren zou zijn als het een helderder geluid zou hebben. Zonder netwerk en promotie is er geen exposure. Hoe goed je shit ook is.
Ook Reign In Blood kreeg ondanks alles geen airplay op de ms radio. De band werkte net als Metallica en Anthrax hard voor het succes en Hell Awaits was een stap in die richting.

avatar van Wolfmother
Ik had het niet verwacht, maar de opvolger is een stapje terug voor mij, oeroude Slayer is iets waar ik misschien bewust nooit naar geluisterd heb. Chapeau voor de mannen dat ze niet teveel nummers op het album klappen en alleen degene waarvan hun denken dat ze echt erop horen.
Tom heeft een paar grappige uithalen, verder vind ik z'n zang niet heel denderend. Solo's zit ook wat minder pit in lijkt het wel.
Necrophiliac en titeltrack springen eruit voor mij.

1. Show No Mercy
2. Hell Awaits

Wolfmother schreef:
Necrophiliac en titeltrack springen eruit voor mij.

1. Show No Mercy
2. Hell Awaits

Ieder zijn smaak, maar hier kan ik je even niet volgen. Er zit zoveel meer kwaliteit in de songs op deze plaat. De composities zijn veel beter, de teksten zijn knapper. Alleen productioneel is het een stapje terug (dat ben ik met je eens). Verder is dit voor mij echt een enorme stap vooruit ten opzichte van het debuut.

Eddie schreef:

Tjah welke uitleg kan ik geven die logisch in je oren klinkt?
Even niet kijkende naar productiewaarde vind ik op Show No Mercy een stuk of 4/5 nummers vet. Op Hell Awaits kom ik op 2/3 nummers.
Misschien is het een kwestie van vaker luisteren.

Wolfmother schreef:
Misschien is het een kwestie van vaker luisteren.

Of verschil in smaak, dat kan natuurlijk ook

Eddie schreef:

Of verschil in smaak, dat kan natuurlijk ook
Owjah die smaakverschillen. O zo belangrijk en toch vergeet ik het elke keer

avatar van B.Robertson
De productie ligt qua sound in het verlengde van Slayer - Haunting the Chapel (1984) met verschil dat de gitaren prominenter in de mix staan dan op Hell Awaits. Een niet te versmaden EP die de tijd markeert dat Slayer m.i. meer volwassen werd en zich op langere composities richtte. Drie tracks van zes minuten op Hell Awaits. Alleen Hardening of the Arteries wist me minder te bekoren maar an sich een regelrechte thrash metal classic naar mijn bescheiding mening. At Dawn They Sleep is mijn favoriet uiteindelijk geworden.

B.Robertson schreef:
At Dawn They Sleep is mijn favoriet uiteindelijk geworden.

Dat vind ik ook! Het één van favoriete slayer nummers, en ook een van de meest ondergewaardeerde.

avatar van B.Robertson
Hier op MuMe niet ondergewaardeerd als je bij de statistieken de favoriete tracks bekijkt. At Dawn They Sleep heeft nog net niet de helft van wat het titelnummer aan stemmen krijgt, maar een ruime voorsprong op de nummer drie en de rest van het peloton. De liveversie die als bonus aan Decade of Aggression is toegevoegd ken ik helaas niet, wel die versie die op de bonusdisc van Soundtrack to the Apocalypse staat.