Slayer - Hell Awaits (1985)

Label: Metal Blade

1. Hell Awaits (6:15)
  2. Kill Again (4:56)
  3. At Dawn They Sleep (6:16)
  4. Praise of Death (5:20)
  5. Necrophiliac (3:45)
  6. Crypts of Eternity (6:38)
  7. Hardening the Arteries (3:59)
  8. Haunting the Chapel * (3:59)
  9. Captor of Sin * (3:31)
  10. Evil Has No Boundaries [Live] * (2:58)
  11. Show No Mercy [Live] * (3:03)
  12. Aggressive Perfector [Live] * (2:32)
  13. Chemical Warfare * (6:05)
avatar van Edwynn
Kronos schreef:

Maar van Iced Earth heb ik Days of Purgatory. Geniet ik volop van. Interesseert me geen bal hoe de nummers oorspronkelijk klonken. Nog nooit gehoord. Ik zoek het ook niet op.

Jamaar dat is dan ook een uitzondering op de regel. Daar zijn er meerdere van. Testament bijvoorbeeld. Days Of Purgatory is gewoon een mooie uitgave. Een verzamelaar die met liefde in elkaar is gestoken. Ofschoon ik je het album Burnt Offerings uit 1995 in zijn oorspronkelijke gedaante zeer aanraad. Al was het maar voor Dante's Inferno.

avatar van Kronos

Je kan volgens mij evengoed zelf meteen op Discogs zoeken. Maar zoals hier al werd gezegd is de info daar niet altijd juist. Zopas nog naar mijn Opeth - Damnation lp (Koch Records) gezocht. Staat op Discogs als verschenen in 2003, terwijl Koch Records dit album pas in 2008 voor het eerst op vinyl heeft uitgegeven.

Edwynn schreef:

Ik zal het in mijn kop steken, voor als ik het eens aan een interessant prijsje zie liggen.

Kronos schreef:

Precies. Het feit dat benodigde refrnsnrs nu net niet vermeld staan zegt alles.

kippenhok
Kronos schreef:

Wat ik in vraag stelde is de kwalificatie 'eerste persing'. En hiermee zeg je zelf dat die kwalificatie 'eerste persing' omtrent geluidskwaliteit betekenisloos is. Want de schijf die qua geluid je verwachtingen overtreft is mogelijk geen eerste persing en dus minder origineel.

Maar plezier aan je hobby beleven, daar gaat het om natuurlijk.

Er zit enige ambiguiteit in het begrip eerste persing. Maar zo sterk als jij het nu stelt is het natuurlijk niet.

Ter verduidelijking: ik sprak over 2 persingen vam dezelfde editie, waar bij er zelfs nog verschil kan zijn. Een persing van Hell Awaits op Back on Black vergelijken met een Roadrunner is als appels en peren.

buizen
Gaat om 't jaartal van originele release in combinatie met rfrnsnr, eerste persingen kunnen in verschillende landen zijn geproduceerd.

avatar van Kronos
kippenhok, je blijkt het punt te missen want je argument (vergelijking Back on Black vs Roadrunner) is niet doorslaggevend.

Om even bij Hell Awaits te blijven, Ik bedoel dat een exemplaar van een ''eerste persing' op Roadrunner slechter kan zijn dan een exemplaar van de tweede persing op Roadrunner ('89 dacht ik), als dat eerste exemplaar met een matrijs is gemaakt die aan vervanging toe was en het tweede met een nog nieuwe matrijs.

En verder, niet alle reissues zijn van Back on Black natuurlijk. Ik durf wedden dat het geluid van Master of Puppets in de 45 rpm series dichter de master tapes benadert dan het beste exemplaar dat uit de eerste persing is gerold.

En daarom vind ik dat eerste persing fetisjisme nogal onzin als het in algemene zin over het 'bedoelde' of 'oorspronkelijkste' of 'beste' geluid moet gaan.

buizen schreef:

Ik denk niet dat dit zo begrepen wordt binnen verzamelaarkringen, want die andere landen hebben niet de master voor handen maar een kopie ervan. Bovendien zal je beter af zijn met een Duitse tweede persing van een goed verkocht album dan met een Italiaanse of Spaanse 'eerste persing' van datzelfde album.

Edwynn schreef:
Vooral in het thrashwereldje is dat best belangrijk, heb ik gemerkt. Volgens mij is het gewoon om de indruk te wekken dat je 'erbij' was. Om te patsen zeg maar.

Zover had ik er nog niet over nagedacht. Het blijft een gek volkje, die metalheads.

kippenhok
Kronos schreef:

In jouw scenario kun je dan alleen maar idividuele schijven vergelijken. Om de beste te vinden zou je dan dus elke elpee van Hell Awaits moeten bekuisteren om precies de beste te vinden. Het gaat dan ook niet op om te stellen dat de 45rpm Master of Puppets (die uit 1987 of 2008?) beter zou zijn dan een andere.

Voor mij ervaar ik, op een totaal niet exact wetenschappelijke wijze, dat eerste persingen met net dat extra beetje meer plezier geven dan andere persingen.

Verder ben ik het wel met buizen eens qua definitie van eerste persingen. Italiaanse persingen kunnen overigens heel erg goed zijn.

kippenhok schreef:

Tuurlijk wel, omdat de gebruikte technieken om het geluid van de master tapes te benaderen veel meer belang hebben dan of een vinyl in '85 (eerste persing) dan wel '89 (tweede persing) gemaakt is op dezelfde manier door dezelfde firma.

Haha!
Tja, weet het niet. Er is inderdaad wel een relatie tussen de avonturen in de goede oude tijd en de wil om juist van de albums uit die tijd de eerste persingen te willen hebben.
Maar sowieso vind ik eerste persingen een houvast in de verzamelstrategie. En ze stellen nooit teleur. Zelden dat ik zo'n album met tegenzin opzet vanwege slechte productie of geluidskwaliteit.
Ik heb niets met een rerelaese uit 1998 in een mooi kleurtje, liever de allereerste uitgave van Show No Mercy (Metal Blade) uit 1983.
En ja, ik was erbij.
En ja, dat is stoer.

buizen schreef:

Geef mij maar de Nederlandse persing uit '84 van Roadrunner. Die heeft de geweldige bonustrack Aggressive Perfector.

Kronos schreef:

Ja, die moet je ook hebben. Zeker als je erbij was.
Er is ook een misprint met "aggressive protector", die moet je ook hebben.

avatar van Kronos
Die schrijf- en spelfout in de hoesopdruk, 'Agressive Protector' in plaats van 'Aggressive Perfector', staat volgens mij op de hele lading hoor. Hadden wij vroeger in ieder geval, heb ik nu ook, en op internet ben ik nog nooit een andere tegen gekomen.

avatar van AOVV
Goeie, duistere, snedige plaat van Slayer, met een Araya in bloedvorm. Ik ben zelf meer fan van 'Seasons in the Abyss', 'Reign in Blood' of 'Show No Mercy', maar dit is ook verre van slecht, natuurlijk. De songs op dit album duren gemiddeld wat langer, met drie stuks die boven de zes minuten afklokken. Ik hoor er persoonlijk ook iets meer zompigheid in terug, maar die kenmerkende agressie voert nog steeds de boventoon.

3,5 sterren

avatar van Kondoro0614
Hoewel deze plaat wat minder klinkt als hun debuut album zet Slayer hier wel weer een werkje op de kaart waar je u tegen mag zeggen. Hij duurt niet lang, maar met een gemiddelde van vijf minuten per nummer (sommige wat korter) kun je wel zeggen dat hij lekker door raast met inderdaad een Araya in bloedvorm en dat is te merken. Er zijn aardig wat fijne riffs in deze plaat terug te vinden en de solo's pakken ook goed uit. Hoewel ik hem dan wat minder pakkend vond dan het debuut album van Slayer kun je niet zeggen dat dit werkje slecht is, sterker nog, hij komt wel aardig dicht in de buurt van het debuut album alleen is het nog net niet. Agressie genoeg en dat brengt toch weer een knallende plaat naar buiten.

01. Show No Mercy
02. Hell Awaits

avatar van Eddie
iets minder dan hun debuut? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Ieder zijn smaak hoor daar niet van, maar ik ben gewoon wat verbaasd. Hell Awaits kent voor mij louter hoogtepunten, waar ik op SnM toch op veel punten een band hoor die nog zoekende is naar zijn eigen sound. Antichrist en Die by the Sword zijn absoluut pareltjes, maar alle overige nummer ontstijgen voor mij net de middenmoot.

Eddie schreef:
iets minder dan hun debuut? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.

Het debuut heeft een iets hoger stemgemiddelde. Zo uitzonderlijk zal het dus niet zijn dat iemand Show No Mercy wat beter vindt dan Hell Awaits.

avatar van Eddie
nu je het zegt, dat was me nog niet eens opgevallen.

avatar van RuudC
Ik vind Show No Mercy ook verreweg beter.

Voor mijn gevoel rammelt Hell Awaits nog wat harder en dat tegen het punt aan dat het storend wordt. Ik heb de indruk dat de verder heel toffe titeltrack daardoor niet uit de verf komt. Kill Again is echt middelmatig. At Dawn They Sleep is weer wat melodieuzer en tegen het einde wordt het gaspedaal nog even goed ingetrapt. Praise Of Death is gewoon een recycling van Die By The Sword. Crypts Of Eternity overtuigt me dan wel weer. Lekker fel nummer. Je hoort goed dat Slayer de stap van speed naar thrash metal maakt. De riffs worden iets beter, maar de solo's gaan erop achteruit.

avatar van lennert
Nou, hier gaat voor mij al fout. Waar ik het eerste album tegen verwachting in echt goed vind, zit ik hier vooral te wachten tot het klaar is. Oh wat is het allemaal hard, maar ook oersaai. Araya die slechts op een manier kan schreeuwen, solo's die echt baggerlelijk zijn en op het moment dat de snelheid erin gaat lijken echt alle nummers op elkaar. Het drumwerk is goed en ja, het is hard. Ik vind het echter enorm, maar dan ook enorm saai.

Tussenstand.

avatar van andnino
lennert schreef:

Tussenstand.
2. Hell Awaits

Nu we toch bezig zijn met Slayer luisteren doe ik lekker mee. Maar voor waarschijnlijk minst favoriete Slayer-album ga ik gewoon even dit stukje tekst kopiëren, want ik ben het hier volmondig mee eens. Sterker nog, ik gooi mijn score nog een halfje naar beneden want dit album is zelfs voor Slayer, een band die al niet te veel aan variatie doet, eentonig.

Misterfool
Grappig, waar de bovenstaande heren dit album minder waarderen dan het debuut, vind ik het juist een hele verbetering. Met deze vieze en gemeen klinkende metal gooit Slayer de judas Priest-invloeden van zich af. Helse muziek! Alsof een Pieter Bruegel-schilderij tot leven komt.

avatar van Kronos
Goed opgemerkt Misterfool. Slayer zit hier meer in het smerige spoor van de Duitse thrash a la Sodom (In the Sign of Evil) en Destruction (Sentence of Death), beide in 1984 verschenen. Het eerste album van Kreator (Endless Pain) verscheen pas later, in hetzelfde jaar als Hell Awaits.

avatar van AstroRocker
Voor mij het beste Slayer album, nergens klinkt het zo gemeen en smerig als hier. Ieder zijn meug dus....

avatar van Lau1986
Blijft wat mij betreft een heerlijk album. Ik vind het debuut echter net wat beter, wat speelser. Ik bij het titelnummer wel altijd lachen om het "ingesproken" Hell Awaits, ik vind het live nummer dan ook beter op Decade of Agression.

avatar van andnino
Kronos schreef:

Dat verklaart wel goed waarom ik dit niks vind.

avatar van Eddie
Slayer zat hier juist meer in een Mercyful Fate fase. De Duitse thrash was volgens mij niet heel erg bekend de US in die tijd (Kreator tourde pas in 1987 voor het eerste in de US dacht ik). Dit heb ik overigens niet zelf bedacht, maar is door de Kerry King zelf gezegd in een interview dat ik onlangs tegen kwam. Kerry vind zelfs dat wanneer je Toms vocalen zou vervangen voor die van die andere King dat het dan zo een Mercyfull Fate plaat zou kunnen zijn. Ik heb niet de moeite genomen om de oude MF platen naast Hell Awaits te leggen. Persoonlijk hou ik niet zo heel erg van de stem van King Diamond (om maar niet te zeggen dat ik het verschrikkelijk vind) dus of dit echt zo is zouden de kenners moeten beoordelen.

avatar van Kronos
De platen van Mercyful Fate zijn me erg vertrouwd maar ik zou de link zelf nooit leggen. Als ik Hell Awaits nog eens beluister zal ik het idee meenemen, maar zo kan ik me er weinig bij voorstellen. Of Slayer bekend was met het vroegste werk van Destruction en Sodom weet ik niet. Maar die vergelijking helpt me in ieder geval Hell Awaits beter te waarderen.