edIT - Crying over Pros for No Reason (2004)

Electronic / Hip-Hop
Label: Planet Mu

1. Ashtray (4:15)
  2. Ants (4:03)
  3. Laundry (5:45)
  4. Situps Pullups (5:16)
  5. Dex (4:28)
  6. Twenty Minutes (4:42)
  7. Screening Phone Calls (2:48)
  8. Mop Head (3:23)
  9. LTLP * (3:15)
  10. Mildew * (1:03)
avatar van tovenaar
Wat een wonderbaarlijke heerlijke plaat is dit zeg... Crying over Pros for No Reason (mooie titel alleen al) staat bomvol instrumentale hiphop, flirtend met IDM, vol met glitches, maar vooral met heel veel gevoel. Verwacht geen distortion of chaos...

De plaat begint met Ashtray, een leuke track om mee te beginnen, beetje edIT-light zeg maar, voor wat er nog gaat komen. De track daarna heet Ants en dat is meteen een bloedstollend mooie track. Snappy strakke geluiden, heerlijk om naar te luisteren. De gitaar in de track vliegt van de ene glitch in de andere, maar nooit zonder dat mooie gevoel te verliezen.

edIT neemt je daarna mee naar de track genaamd Laundry, lekker melancholisch nummertje. Daarna krijgen we denk ik mijn favoriet van de plaat (al verschilt dat nog wel eens bij mij, maar ach ), Situps Pullups! Heerlijk dromerig met ontzettend strakke glitch-hiphop-beats. Piepjes, knarsjes, maar toch wordt het nooit echt rauw, distorted of vies. Op een gegeven moment komt er een korte break, waarop de melodie een beetje wegdroomt met wat rare instrumentjes op de background... en kort daarna komt die lekkere beat er weer in, superlekker!

Dex vind ik persoonlijk een iets minder nummertje, dat "aaah"-geluidje staat me niet zo aan. Het is wel aardig, maar er staan zeker veel betere tracks op dit album. Twenty Minutes daarna maakt alles weer goed, wauw wat een lekker nummer weer!! (Zou dit dan mijn favoriet zijn? hehe) De plaat sluit af met Mop Head en zoals de naam het al zegt, het is een lekkere dweiler, een beetje een stroperige track, die dweilend uit je speakers komt, maar wel weer lekker dreamy en in de stijl van de rest van het album.

Crying over Pros for No Reason is een zeer aangename verrassing op Planet Mu. Ontzettend dromerig, snappy sounds, veel glitches, ontzettend veel gevoel en dat in een blender op de stand "instrumentale hiphop". 5*****

avatar van BoordAppel
Kijk, aan dat soort recensies heb je wat. Ik dacht al meteen na het lezen van tovenaars recensie dat ik dit goed zou vinden en ik had gelijk.

Erg puike hiphop/IDM plaat, alleen jammer dat ie zo verrekte kort is. Echt een favoriet nummer kan ik niet noemen want ik vind ze allemaal wel goed. In tegenstelling tot tovenaar kan ik ook genieten van Dex. Dat "aaah" geluidje vind ik wel weer geinig .

Maar moet er bij het genre eigenlijk ook niet hiphop staan? Ik denk van wel. Crying over Pros for No Reason (idd een mooie titel) krijgt van mij 4 sterren. Voor een hoger cijfer had ik graag een ietsiepietsie meer variatie.

avatar van tovenaar
BoordAppel schreef:

Dank u! en eh... ik heb hiphop er even bijgezet.

Yak
Thanks voor de melding, Toov. Ik kende dit nog niet, ga er zeker achteraan.

avatar van Onderhond
Deze komt op aanraden van tovenaar. "Een chille plaat die je maar eens in je luie zetel moet luisteren". Ik heb je raadgevingen oplettend gevolgd tov, maar het resultaat was toch niet 100% bevredigend . Al is dit verder zeker geen vervelend album.

Wat me een beetje stoort aan de sound van edIT zijn de melodie samples/instrumenten. Ze liggen me niet echt zo, komen net niet goed genoeg over en zijn dikwijls net wat te flauw. Daarentegen is het gepruts met basses, claps, hihats en andere wel zeer geslaagd. De mix van beiden is zeker aangenaam, maar toch een beetje een gemiste kans. "Ashtray" demonstreert. Lekker chille ritmes en op zich een degelijke melodie, maar het betovert toch net niet genoeg. "Ants" lijdt zo'n beetje aan hetzelfde probleem. "Laundry" klinkt wat steviger maar ook hier weet zich geen echte mooie melodie te ontwikkelen. De eerste keer wanneer het geheel wel volledig slaagt is "Dex", en die tracks staat dan ook dadelijk een paar niveaus hoger. Prachtig stukje muziek, heerlijke waves, het voice sample geklooi is super en de het bass geneuzel ongeveer perfect. Zalige 5* track die ik eigenlijk niet meer verwacht had.

Jammer dat "Twenty Minutes" wat terugvalt naar het eerdere niveau, want samen met "Screening Phone Calls" en "Dex" had het een sterker midden kunnen vormen. Ook "Screening Phone Calls" klinkt een stuk beter dan de rest van het album, ook weer omdat het melodisch gedeelte me nu wel weet te bekoren. Het album bolt dan wat uit, maar eindigt toch echt in mineur. Geen idee wat de bedoeling moest zijn van "Mildew", maar zo'n tracks hoef ik echt niet.

Al bij al een degelijke plaat, die jammer genoeg niet helemaal kan overtuigen door een nogal teleurstellende keuze in melodiesamples/instrumenten. Toch valt hier nog best wat te beleven, en staat er met Dex wel een wereldtrack op. 3.5*

Edit : Vreemd toch hoe ik er net jouw minste nummer uitneem als mijn favoriet tov. 't Was echt niet expres

avatar van Goodfella
Kan het enthousiasme hierboven zeker delen. edIT herdefinieert hier eigenlijk de idm zoals we het kennen. Melancholische melodieen + schattig knisperende ritmes, maar dan gegoten in een perfect zittend hiphop jasje. Heel eigen stijl, dat bevalt me.

Enige nadeel is misschien dat het verschil tussen de tracks niet zo groot is. Net als BoordAppel kan ik ook niet echt een favoriet aanwijzen, al is Dex gewoon hartstikke goed natuurlijk . Plaat blijft me wel absoluut fascineren en door de vele frutsels, glitches en opvullende geluiden die kriskras over de tracks vliegen blijf je bovendien nieuwe dingen ontdekken. Dat kleine nadeel is ook eigenlijk het enige wat deze Mu release van een 5* afhoudt.

Nog steeds door te weinig mensen gehoord btw! Waar zijn de hermans, yaks, john does en sterres om dit plaatje te raten?

Vooruit, ik heb hem in mijn wishlist gezet.

Yak
Ik zit nu even de clips te luisteren die op Planet Mu staan, en dit klinkt inderdaad zeer, zéér aangenaam.

Schitterende plaat! 4,5*

Ik luister hem nu voor het eerst. Ben nu bij Twenty Minutes en het bevalt erg goed. Stemmige muziek eigenlijk wel.

avatar van T.O.
Beetje romantische en dromerige instrumentatie hier, beetje gepiep en geknor daar en wat opgefuckte hiphopbeats eronder en klaar is kees. Op zich een aardig idee, maar tien nummers in dezelfde stijl is iets teveel van het goede. Ik kom niet verder dan 3*

p.s. Wat is hier trouwens hiphop aan? Als je deze plaat hiphop noemt kun je elke triphop-achtige plaat of electronicaplaat met hiphopbeats wel zo noemen.

avatar van Onderhond
Vind dat persoonlijk geen slecht idee om trip-hop consequent met electronic/hip-hop (eventueel pop) te omschrijven.

avatar van BoordAppel

Wat versta jij dan onder hiphop? Ik zie dit gewoon als elektronische hiphop. Maar ik heb het begrip triphop ook nooit begrepen. Iemand een goede definitie voor me?

avatar van Kos
Kos
Er moet sowieso gerapt worden vind ik . Anders is het geen hip-hop.

DJ Shadow is ook al een twijfelgeval.

avatar van T.O.
Ik denk dat we die discussie ergens anders moeten voortzetten

Om mijn beoordeling van het nieuwe album te compenseren, beoordeel ik dit album ook maar even.
Geweldig album: 4.5*

avatar van GraveyardJunkie
gewoon een onwijs goede plaat. Keihard in het donker... geweldig!!! Moet nu nog zijn nieuwe ff ergens kopen...

avatar van herbertwest
Ik ken deze plaat al een tijdje en het is een goed album. Ik snap alleen niet wat hij in de hiphop top 50 doet. Dit is electronische muziek en de beats zijn wel hiphop geinspireerd maar om nou echt te zeggen dat het hiphopbeats zijn gaat mij toch wat te ver.

avatar van tiempy
geweldig album
voor mij een begin in de elektronische muziek. en meteen goed
jammer dat ze nog maar 2 albums hebben..

4 stars

avatar van levenvergeten
Is deze CD eigenlijk nog ergens te koop?

avatar van luc011190
Heeft trouwens iedereen deze cd gewoon met bonustracks? Ik wel namelijk (gedownload dat wel) en ik vind Ltlp eigenlijk wel de beste track van de cd. Sterker nog, die track is vrij geniaal, die hoge tonen in combininatie met die warme bassen en metalige beats maakt het echt tot een mooi geheel.

avatar van levenvergeten
Ik geloof dat de versie zonder de twee laatste nummers de vinyl-versie is.

Jensi
Via via op deze plaat gekomen. heb het album nu iets van 3 keer beluisterd en vind het zeker tof.
Uitschieters Laundry,Twenty Minutes,Ahtray en Lttp.
(Alleen snap ik niet wat dit met hiphop te maken heeft maargoed).

Tot nu toe 3 met potentie tot groeien!

Jensi
Twenty Minutes! damn wat een nummer

stem verhoogd naar 4* deze is zeker een groeier

DevendraBan
Dit is een van de mooiste platen die ik ooit gehoord heb. Dit plaatje doet me vaak aan Four Tet denken, mijns inziens vergelijkbaar. Maar edIT doet dit met zoveel meer klasse en gevoel dat Four Tet maar een schep lucht lijkt, in vergelijking hiermee.

Hmm, dit zit toch wel in een andere hoek dan Four Tet wat mij betreft. Four Tet heeft een meer trip hop/hip hop/jazz-achtig geluid, klinkt veel organischer, terwijl dit gewoon glitch is. Ik zou het nog eerder vergelijken met Yasume, wat in je top 10 staat.

Wel een goede plaat, al heb ik hem in geen jaren meer gedraaid.

avatar van levenvergeten
Lijkt me toch dat de hiphop-invloed hier wel duidelijk te horen is. Zou het zelf beschrijven als hiphop/idm.

Glitch/hiphop dan.

DevendraBan
Moest ik een artiest noemen, die mij enigszins aan deze plaat doet denken, zou het Four Tet zijn. Meer dan Yasume. Die laatste maken inderdaad ook gebruik van dat glitcherige geluid maar qua sfeer en gevoel van nummers leunt het veel sterker aan bij Four Tet.

avatar van 2kings
Belandde eerdaags in Goodfella's toptien, en zag dit voor mij onbekende plaatje erbij staan. Vanmiddag eens beluisterd en mij deed het ontzettend aan iets denken..

Nu zie ik dat hier Four Tet en Yasume (ken ik niet) worden aangehaald, maar het lijkt wat mij betreft verdomd veel op Kelpe - Sea Inside Body. Misschien een aanrader voor liefhebbers van dit.

EDIT

hm, na dit gepost te hebben zie ik dat EN goodfella EN ik al gecomment hadden bij Kelpe.. Haha nouja voor de anderen dan misschien een tip!