edIT - Crying over Pros for No Reason (2004)

Electronic / Hip-Hop
Label: Planet Mu

1. Ashtray (4:15)
  2. Ants (4:03)
  3. Laundry (5:45)
  4. Situps Pullups (5:16)
  5. Dex (4:28)
  6. Twenty Minutes (4:42)
  7. Screening Phone Calls (2:48)
  8. Mop Head (3:23)
  9. LTLP * (3:15)
  10. Mildew * (1:03)
avatar van Ataloona
Een tijdje terug kreeg ik deze tip van The Scientist, maar eerlijk gezegd was ik de tip alweer vergeten. Tot hij mij eraan herinnerde hoe goed hij deze plaat vond. Nou ja, belofte maakt schuld en ik zocht dit album maar eens op. En ik ben ben blij dat ik dit gedaan had. Ik was opzoek naar een combinatie van hiphop/IDM/electronics en dit album ís die combinatie.

Na hem eenmaal te hebben beluisterd zette ik de plaat nog maar eens op. De beats zijn perfect en de muziek klinkt heerlijk. Ik betrapte mij er zelfs op dat ik maar gewoon uit het niets een beetje erop ging rappen. Daarvoor zou het ook kunnen worden gebruikt, echter ben ik blij dat dit niet het geval is. Want waar zou de plaat zijn als je er niet zomaar wát op kan rappen, de plezier die je ervan hebt, of de plaatsvervangende schaamte die je hebt als je moeder je kamer binnenkomt terwijl je maar wat dom zit te rappen op de muziek? Ja, dat soort gevoelens maken een album compleet.

Maar wat maakt het album dan nog meer zo goed?

Heel eenvoudig eigenlijk.
- Klasse nummers als Ashtray, Ants en Twenty Minutes.
- Alleen maar goede tracks.
- Bonustracks die nog eens een goede aanvulling zijn.
- Een complete sfeer, een volledige trance.
- Het ultieme gevoel bij het beluisteren van muziek.

Ashtray heeft een sublieme gitaarsample en met de soort van ''soundbites'' die je hoort, krijg je het ultieme nummer. Futuristisch, hi-tech, maar ook gewoon een soort van simpel gevoel. Heerlijk. Mijn lichaam swingt ervan. Ants bevat ook zo'n heerlijke gitaarsample en in combinatie met die heerlijke beat, futuristische en mystieke geluiden heb je een fenomenaal nummer. En zo gaat dit eigenlijk wel op voor het hele album. Het straalt een soort ongenaakbaarheid, zo afstandelijk, maar eigenlijk ook weer erg warm. Een waar genot.

En is daar muziek ook niet voor gemaakt?
Voor dit soort genot?

Ik vind van wel.