edIT - Crying over Pros for No Reason (2004)

Electronic / Hip-Hop
Label: Planet Mu

1. Ashtray (4:15)
  2. Ants (4:03)
  3. Laundry (5:45)
  4. Situps Pullups (5:16)
  5. Dex (4:28)
  6. Twenty Minutes (4:42)
  7. Screening Phone Calls (2:48)
  8. Mop Head (3:23)
  9. LTLP * (3:15)
  10. Mildew * (1:03)
avatar van Goodfella
Há leuk, had Kelpe's Grappling Hook al een tijd niet gehoord

Je vergelijking volg ik verder trouwens niet helemaal. Kelpe klinkt over het algemeen veel analoger dan edIT. Meer in de Boards of Canada hoek, zij het wat strakker.

edIT staat juist heel erg op zichzelf. Glitchhop. Zou ik met niets anders durven vergelijken, behalve artiesten uit z'n 'eigen' Glitch Mob-stal.

avatar van KampF
Jeumig, wat een ontdekking. Al 6x achter elkaar gedraaid.. En ik maar denken dat edIT de zoveelste Shadow/BOC imitator was. How wrong was I? Ik ben helemaal 'glitched' door dit album =) Verder geen vernieuwende feitjes van mijn kant. Gewoon veel lof en eer.

tuktak
edIT is duidelijk beïnvloed door autechre, en heeft ze op deze plaat zeker niet geprobeerd na te doen gelukkig. de producties zijn warm en melodieus, waarbij de glitches er knap omheen zijn gedraaid. niet geheel vernieuwend, maar wel een van de betere platen in een uitgekauwd genre.

avatar van Jacktherapper
Wat een belachelijk fijn album, ik kan dit niet anders dan 5,0 sterren geven. Afgelopen weekend een stuk of 8 keer op meerdere plaatsen het hele album gedraait, wat totaal niet saai wordt. Ik zie geen groot verband tussen Autechre en edIT, als dat zo was zat ik dagen lang naar Autechre te luisteren.. Van mij mag dit wel afgeleid zijn van een andere plaat, want ik zou dit graag nog veel vaker willen horen !

5 sterren
enige minpunten van dit album zijn:
- Duurt te kort
- Album is zo uniek dat niemand inclusief hijzelf dit opnieuw kan maken.

avatar van funkdoc
Deze plaat blijft maar in mijn hoofd hangen. Telkens ik een nog onbeluisterde cd wil opleggen, kom ik uit houvast terug bij edIT. De samples zijn me nu al vertrouwd - en ik ben er emotioneel mee verbonden - maar de kicks en snares and everything in between verbazen me nog bij elke luisterbeurt. Nog nooit zo genoten van gecrashte elektronicaproducten.

avatar van Eardrum
het doet me af en toe ook wel denken aan Flying Lotus.

Vind dit toch wel iets meer punch hebben. Sowieso was dit er al een paar jaar eerder...

avatar van dnls
prachtige plaat voor de tijd van het jaar

avatar van Kossy
WOW wat is ants een geweldig trippend en sfeervol nummer! Maar snel achter de rest aan.....

avatar van BZN
BZN
glitchhop van de bovenste plank!

dnls schreef:
prachtige plaat voor de tijd van het jaar

Ik vind het zelfs in deze tijd van het jaar leuke muziek. Chill muziek voor in het lente zonnetje . Ik geef 'em een dikke vier sterren, met een neiging naar 4,5.

Hoppa, en ineens is dar het moment dat ik hem op vinyl heb !

avatar van levenvergeten
Djenz schreef:
Hoppa, en ineens is dar het moment dat ik hem op vinyl heb !

Hoe kom je eraan?

P-DawG
Twenty Minutes

avatar van Ataloona
Een tijdje terug kreeg ik deze tip van The Scientist, maar eerlijk gezegd was ik de tip alweer vergeten. Tot hij mij eraan herinnerde hoe goed hij deze plaat vond. Nou ja, belofte maakt schuld en ik zocht dit album maar eens op. En ik ben ben blij dat ik dit gedaan had. Ik was opzoek naar een combinatie van hiphop/IDM/electronics en dit album ís die combinatie.

Na hem eenmaal te hebben beluisterd zette ik de plaat nog maar eens op. De beats zijn perfect en de muziek klinkt heerlijk. Ik betrapte mij er zelfs op dat ik maar gewoon uit het niets een beetje erop ging rappen. Daarvoor zou het ook kunnen worden gebruikt, echter ben ik blij dat dit niet het geval is. Want waar zou de plaat zijn als je er niet zomaar wát op kan rappen, de plezier die je ervan hebt, of de plaatsvervangende schaamte die je hebt als je moeder je kamer binnenkomt terwijl je maar wat dom zit te rappen op de muziek? Ja, dat soort gevoelens maken een album compleet.

Maar wat maakt het album dan nog meer zo goed?

Heel eenvoudig eigenlijk.
- Klasse nummers als Ashtray, Ants en Twenty Minutes.
- Alleen maar goede tracks.
- Bonustracks die nog eens een goede aanvulling zijn.
- Een complete sfeer, een volledige trance.
- Het ultieme gevoel bij het beluisteren van muziek.

Ashtray heeft een sublieme gitaarsample en met de soort van ''soundbites'' die je hoort, krijg je het ultieme nummer. Futuristisch, hi-tech, maar ook gewoon een soort van simpel gevoel. Heerlijk. Mijn lichaam swingt ervan. Ants bevat ook zo'n heerlijke gitaarsample en in combinatie met die heerlijke beat, futuristische en mystieke geluiden heb je een fenomenaal nummer. En zo gaat dit eigenlijk wel op voor het hele album. Het straalt een soort ongenaakbaarheid, zo afstandelijk, maar eigenlijk ook weer erg warm. Een waar genot.

En is daar muziek ook niet voor gemaakt?
Voor dit soort genot?

Ik vind van wel.

avatar van Ataloona
Ik verhoog ook gelijk maar van 4 > 5*

levenvergeten schreef:

Hoe kom je eraan?

Vond hem op ebay, en heb hem meteen gekocht

avatar van dnls
Lekkere knettermuziek!