Yanni - Live at the Acropolis (1994)

Griekenland
Wereld
Label: Private

1. Santorini (6:57)
  2. Keys to Imagination (7:35)
  3. Until the Last Moment (6:37)
  4. The Rain Must Fall (7:24)
  5. Acroyali / Standing in Motion (Medley) (8:51)
  6. One Man's Dream (3:36)
  7. Within Attraction (7:46)
  8. Nostalgia (5:46)
  9. Swept Away (9:22)
  10. Reflections of Passion (5:22)
CorvisChristi (crew)
Dit is wellicht de succesvolste Yanni-CD tot nu toe en bevat een geweldige live-registratie van Yanni-klassiekers en hoewel het allemaal fantastisch vind, blijf ik de studio-versies beter vinden, ondanks dat er een compleet orkest op dit live-album mee doet.
Extra lange versies van o.a. Keys to Imagination en Swept Away en een verrassende medley van Acroyali / Standing in Motion maken het tot een spontane en levendige luister-ervaring, maar zorgen er tevens voor dat het soms allemaal nét wat te lang duurt, waardoor de klad er een beetje in sluipt.
Maar ja, we hebben het hier over Yanni live, dus whatever.......de muziek is gewoon goed en brengt mij gewoon altijd in een prima stemming. Yanni lives.......

avatar van JohnWilliams
Wat een prachtige muziek!
Vooral Nostaliga is prachtig.
Dat nummer met dat Hero!-achtige melodietje.
Geweldig!

CorvisChristi (crew)
Welkom in de wondere muzikale wereld van Yanni, JohnWilliams.
En ja, dit is een zeer plezierig en voor velen zijn bekendste album.

avatar van Gerards Dream
Op deze site links en rechts al wat gelezen over de muziek van Yanni en nu sinds paar weken een album van deze Griek in huis. Bij eerste beluistering moest ik sterk denken aan het album Symphonic Landscapes van Gandalf, maar dat leek niet helemaal te kloppen na ze een keer achter elkaar te hebben gedraaid. Goed op beide albums is een orkerst aanwezig en daar houdt de vergelijking mee op.

Na een paar draaibeurten voel ik in deze muziek een zomeravond. De hele dag heb je door de hitte van de zon gelopen. Voor het avondmaal nog een frisse douche genomen en daarna richting een groot Grieksplein. Het podium staat vol instrumenten en als de musici verschijnen is er weldra sfeer. Heerlijk luisteren na mooie instrumentale muziek terwijl de sterren fonkelen aan de hemel. De vakantie stemming zit er goed in en de muziek die de gehoorgang bereikt is van prima kwaliteit.

Ja, en dan de hamvraag waar lijkt het op. Als je aan Griekenland denkt kom je automatisch uit bij Vangelis, waar dit niets van doen heeft. Als ik iemand anders moet aanwijzen zit ik veel meer te denken richting Suzanne Ciani een componiste en uitvoerder van onderhoudende muziek waar genoeg in plaats vindt om bij de les te blijven. En zo schrijvend aan dit stukje komt er fraaie orkestrale muziek voorbij waar het toegestroomde publiek terecht voor klapt. Een mooie zomervakantie in je eigen huiskamer die volgens mij ook blijft staan als de kalkoen bij Kerst uit de oven komt.

avatar van LZA
LZA
Ah, leuk dat hier eindelijk wat berichten staan. Ik doe ook maar even een duit in het zakje.
Hiermee in aanraking gekomen op een verre vakantie in Venezuela, lang geleden. Onze gids had deze plaat opgezet in de 4-wheel-drive jeep. Banjerend door de Gran Sabana aldaar kwam deze schitterende multi-instrumentale verzameling helemaal tot leven. Die tocht kreeg een extra dimensie. Eenmaal thuis meteen deze cd gekocht.

Het is allemaal wat zoetsappig en clean, maar Yanni weet vanuit alle mogelijke hoeken van de wereld de beste muzikanten te verenigen om zijn composities live te verkondigen, en kiest daar tevens aansprekende decors voor. Apart.

Samvel Yervinyan (die Armeense voilist) verdient een speciale vermelding; sodeju wat is die gast goed.

avatar van oruiz
ha jezus dat hoofd. Prachtig. Maar die muziek is toch wel erg slecht zeg. Jammer. Het had zo mooi kunnen zijn...

oruiz schreef:

Wat had je ervan verwacht dan?

avatar van JohnWilliams
Hoe bedoel je?

Ik heb de cd nu in huis liggen, echt geweldig. Erg mooi gemaakt en dat terwijl ik voor 2008 nog nooit van de beste man gehoord had

tangmaster
Wat een domper was dit toen ik het voor het eerst hoorde. Jammer maar hier slaat Yanni de plank voor mij volledig mis.

tangmaster schreef:
Jammer maar hier slaat Yanni de plank voor mij volledig mis.

In wat voor zin dan?
Zelf prefereer ik de originele versies van de studio-albums, omdat ik de orkestrale versies in sommige gevallen wat misplaatst vind overkomen, maar voor de rest is het i.m.o. geen verkeerde plaat.
De muziek is in sommige gevallen soms wat 'cheesy', maar is verder niet iets om al te lang bij stil te staan....

tangmaster
Ik vind het allemaal veel te glad overkomen. Nee zijn eerdere albums spreken mij meer aan.

avatar van VanDeGriend
Paar berichten met dezelfde vraag (wellicht is een pm een idee) en wat onnodige quotes verwijderd.

avatar van horned_reaper
Dit is gewoon hemels! Magistraal..... glad en gelikt! BINGO! En zo hoort het ook bij dit soort muziek.

Bombast, melodie, emotie en techniek waarvan je haren overeind gaan staan!

Fantastisch!

cmr
Heerlijke music

avatar van Activa
Ook weer iets dat ik leerde kennen in een ver verleden bij de carhifi, het werd wel eens als demo gebruikt tussen (soms ook wel verschrikkelijke) andere demomuziek.
Heb het daar dus opgevist en geniet er nog steeds van, fraaie registratie met fantastische muziekanten.
Ben hem ook eenmaal live gaan beluisteren en liet toch wel een diepe indruk achter.

horned_reaper schreef:

Bombast, melodie, emotie en techniek waarvan je haren overeind gaan staan!

Fantastisch!

Ik kan me wel vinden in je omschrijving .

avatar van Chet
Geen idee hoe ik er ooit op ben gekomen om deze CD te kopen. Het kan niet zo zijn dat ik het op de radio heb gehoord, want de zenders waar ik destijds naar luisterde draaiden dit zeker niet.
Wellicht dat het ooit in een CD winkel op heeft gestaan toen ik daar aan het rondneuzen was? Zoiets zal het wel geweest zijn.
Zoals hierboven al wordt gemeld: het klinkt allemaal nogal bombastisch, maar toch......

Het heeft IETS en probeer op dat IETS nou maar eens de vinger te leggen. Persoonlijk bewaar ik aan het beluisteren van deze CD, samen met haar, ergens in het oosten van Nederland, hele mooie herinneringen.

Until the last moment blijft voor mij het hoogtepunt van het album (en voor haar ook, weet ik nog).
One man's dream is een goede 2e. Al met al een bijzonder product.

Chet schreef:

Als dat medio jaren '90 is geweest en je was toen een keer in Hilversum bij de V & D op de muziek-afdeling, dan klopt dat want ik werkte daar toentertijd en had er een handje van om dit soort muziek op de achtergrond op te zetten, omdat het veel reacties uitlokte bij klanten die wel eens wilden weten wat voor mooie muziek er gedraaid werd. Het was een beetje in de periode dat Vangelis een gigantische hit in Nederland had met "Conquest of Paradise". Die single en de soundtrack verkochten toen als warme broodjes en uiteraard hadden we toen die soundtrack ook vaak opstaan. En zo'n muzikant als Yanni past natuurlijk ook prima in dit rijtje !

avatar van gaucho
CorvisChristi schreef:

Ik denk dat ik er op die manier ook ooit 'ingetuind' ben. Het zal niet in Hilversum geweest zijn, maar ook mij staat bij dat ik deze wel eens in een platenwinkel gehoord heb en toen zelfs gevraagd heb welke artiest dat was. Verder eigenlijk nooit van Yanni gehoord, slechts een vage reminiscentie dat hij thuishoorde in de new age-hoek, waar in de jaren negentig ook zoveel van verkocht werd. Bovendien stootte zijn uiterlijk me enigszins af: zo'n knappe Modern Talking-achtige jongen op de hoes, dat kon toch nooit goeie muziek zijn?

Maar die vooroordelen werden gelogenstraft toen ik dit hoorde: zeker met fraaie rustmomenten, maar ook opzwepend en dynamisch, met een echte live-band en dito orkest. Destijds nooit zelf gekocht, maar toen ik jaren later een zgan exemplaar van deze CD in de kringloopwinkel vond, heb ik toch maar toegeslagen.

Het is het enige album dat ik van Yanni heb, maar dit is uitstekende muziek. De keys van de man zelf spelen natuurlijk een hoofdrol, maar mij staat bij dat ook het baswerk en de drums af en toe geweldig uit de hoek komen. Een van die nummers - ben vergeten welke - kent zelfs een fraaie bassolo waar een jazz- of funkbassist zich niet voor zou hoeven schamen. Zijn Yanni's studio-albums ook zo dynamisch en levendig, of klinken die toch wat sterieler dan deze live-plaat?

gaucho schreef:

The rain must fall na 3:50 minuut

avatar van WhoAmI
WhoAmI (crew)
gaucho schreef:

In mijn beleving is zijn studiowerk een stuk sterieler, inderdaad. Het symfonieorkest dat op dit album door de uitvoering de levendigheid van de muziek grotendeels op zijn conto schrijft, wordt op de studioalbums 'vervangen' door veelal synthesizerwerk, nagenoeg alles door Yanni zelf ingespeeld ('vervangen' tussen aanhalingstekens, daar het natuurlijk chronologisch andersom is gebeurd). De interactie tussen de vele levende en levendig spelende personen lijkt op de liveplaat dan ook de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de dynamiek.

Het studiowerk van Yanni is dus zeker niet slecht, maar veelal synthsolowerk dat hij allemaal zelf ingespeeld heeft in zijn privéstudio; de orkestrale arrangementen alhier zijn gewoon erg goed en brengen het naar een hoger niveau; wat echter dan ook wel het verschil benadrukt.

Ik zou zeggen: probeer eender welke van zijn albums tot aan dit live-album (dat is het werk waar ik vooral bekend mee ben), want dat is zeker wel de moeite waard. Ik klink wellicht een beetje negatief over het studiowerk, maar dat is puur omdat ik dit album juist zo geweldig vind

CorvisChristi schreef:

V&D zou nog kunnen, maar Hilversum niet.......

[quote]WhoAmI schreef:

Eens met WhoAmI. Het klopt dat er een degelijk verschil zit in vooral zijn oudere werk wat grotendeels uitgevoerd is op keyboards en synthesizers met wellicht alleen de (akoestische) piano als organische factor. Live, zoals op Live at the Acropolis, omringt Yanni zich met een begeleidingsband en orkest wat zijn muziek veel voller en bombastischer maakt.

Gezien zijn muziek heel toegankelijk is, maar niet wijd en zijd bekend doordat Yanni veelal in de New Age-hoek wordt gepropt (niet helemaal mee eens vind ik maar goed...), zou dat de reden kunnen zijn dat hij slechts bij een gericht publiek bekend is.

Live at the Acropolis is zijn bekendste album, o.a. omdat er toch wel wat gehoor werd gegeven aan dit album toentertijd en meer dan terecht. Het is een mooi overzicht van zijn (over de gehele linie gezien) beste werk en bevat spetterende uitvoeringen van zijn bekendere werk.

Hilarisch maar waar kan het ook zomaar zijn, dat men Yanni kent van Beavis and Butt-head nota bene, die hem belachelijk maken als er een fragment wordt getoond van de videoclip van zowaar één van de 'hits' van Yanni, teweten "Reflections of Passion". Toegegeven, de clip is 'cheesy' en laat de ijdelheid van Yanni als persoon duidelijk zien. Eigenlijk doet zo'n videoclip afbreuk aan zijn muziek, even los van de Beavis & Butt-head-referentie.

Overigens, voor wie Yanni goed vind en vooral op een live-album als deze, kan gerust zijn andere live-albums zoals Tribute eens proberen. Het laat Yanni op zijn meest kleurrijk horen en toegegeven, zijn composities komen toch echt wel tot volle wasdom op deze wijze.

avatar van WhoAmI
WhoAmI (crew)
CorvisChristi schreef:

Bij mijn weten integreert hij in zijn latere werk (bij mij minder bekend, maar niet per se onbemind!) inderdaad ook meer de akoestische piano! Andere live-albums, die inderdaad veelal met begeleiding zijn, zijn om soortgelijke redenen ook zeer genietbaar. Het volle en bombastische komt Yanni's werk zeker ten goede

Gezien zijn muziek heel toegankelijk is, maar niet wijd en zijd bekend doordat Yanni veelal in de New Age-hoek wordt gepropt (niet helemaal mee eens vind ik maar goed...), zou dat de reden kunnen zijn dat bij slechts bij een gericht publiek bekend is.

Volgens mij is de concertregistratie zelfs een van de best verkochte live-dvd's ooit! De televisiespecial die op PBS in Amerika werd uitgezonden werd ook zeer goed bekeken, en het kreeg een Primetime Emmy-award.

Voor de mensen in Nederland kan het ook zomaar zijn, dat de Efteling hen in aanraking met Yanni heeft gebracht; dat geldt immers voor mij. Standing in Motion van dit album werd immers gebruikt voor de oude lasershowmuziek die er vroeger was bij de attractie Vogel Rok. Toen ik dit las, ben ik gaan struinen op het internet en het gevonden!

Dat kan ik enkel onderschrijven!

Overigens is dit album enkel op (dubbel-)elpee in Griekenland verschenen, in het jaar van de release. Op Discogs wordt het niet veel aangeboden, en zeker niet een goed exemplaar (zegge NM/M- of meer):

Yanni - Live At The Acropolis (Vinyl, Greece, 1994) For Sale | Discogs

Na veel wikken en wegen een aantal jaar geleden een mooi NM-exemplaar via Discogs aangeschaft. Toch wel een pronkstuk in mijn collectie te noemen; ik geef ook niet zo vlug zoveel uit