Air - Pocket Symphony (2007)

Frankrijk
Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Space Maker (4:02)
  2. Once upon a Time (5:02)
  3. One Hell of a Party (4:02)

met Jarvis Cocker

4. Napalm Love (3:27)
  5. Mayfair Song (4:18)
  6. Left Bank (4:07)
  7. Photograph (3:51)
  8. Mer du Japon (3:04)
  9. Lost Message (3:32)
  10. Somewhere Between Waking and Sleeping (3:36)

met Neil Hannon

11. Redhead Girl (4:33)
  12. Night Sight (4:21)
  13. The Duelist * (4:40)

met Jarvis Cocker en Charlotte Gainsbourg

14. Crickets * (3:32)
  15. Time Capsule * (4:20)
  16. For the Glory of Your Name * (3:33)

met Michelle Tumes

Ik heb al eerder vermeld dat ik het een goed album vind en ik ga mijn waardering nog verhogen tot 4,5*! Wat een beestig album is dit en eerlijk gezegd vind ik dat het zeker gelijkwaardig is aan Moon Safari (al is het een beetje zijn pop-heid kwijtgespeelt zoals in Sexy Boy en Remember)...!

avatar van Dielie
zeer goede plaat idd, ik volg die zware negatieve kritieken totaal niet, integendeel, gewoon belachelijk, dit is echt wel een zeer sterk plaatje, en ik kan het weten want ik ken iets van die dingen,

en jullie niet natuurlijk

4,0 omdat er geen tweede "Moon Safari" kan gemaakt worden natuurlijk

avatar van Hans Brouwer
Justinx schreef:
....... In vergelijking met Moon Safari en Talkie Walkie vind ik dit behoorlijk beneden peil.

Is "Moon Safari" dan zo'n geweldig album . Mij boeit Air dus totaal niet . Met uitzondering dan van dat ene nummer op "Moon Safari". Ik heb "Pocket Symphony" dankzij een collega kunnen beluisteren maar helaas...... geneuzel van de bovenste plank, totaal niet interessant . Ik zal maar geen sterren geven, dat zou frustrerend kunnen zijn voor de Air fans en die ergenis wil ik hen toch maar besparen .

Sven Bersee
Erg tegenvallend, degenen die dit een 4 geven of hoger doen dit vast vanwege de naam die Air al heeft. Baantjer muziek, met Scarface-achtige invloeden. Dat laatste vind ik overigens niet erg. Ik houd amper van Baantjer muziek.

avatar van StuF
het meerendeel van het album vind ik saai. teveel houden ze zichzelf in. slechts af en toe weet er een bijzonder sfeertje door te klinken wat me wel weet te grijpen. napalm love doet dit zelfs 3:30 minuut lang, maar dat is nog niet genoeg om het album boven een 2,5 te doen uitstijgen. en ik ben bang dat dit geen groeiplaatje zal blijken. geen teleurstelling hier echter, tot nu toe heeft nog geen enkel album mij meer gegeven dan één of twee nummers die het middelmatige overstijgen.

avatar van Gajarigon
1,5
Héél erg matig dit album. Aan sfeer geen gebrek natuurlijk, maar het is een lethargische sfeer zonder enige spanning, wat de aandacht niet ten goede komt. Toch nog een 1,5*, want Redhead Girl is wel erg leuk.

0529
Ik snap het lage cijfer ook niet helemaal. Erg mooi en sfeervol album van Air met als uitschieters: 'Mer du Japon' en 'Lost Message'. Jammer dat de laatste twee nummers iets minder zijn en dat het album net iets te lang is om het continu boeiend te houden. Dit album krijgt van mij 4*

avatar van GraveyardJunkie
mooi album.. misschien wel even good als Moon Safari en Talkie Walkie, maar gewoon weer compleet anders. Zeker goed en de aankoop helemaal waard!! 3,5*

Sven Bersee
Ik begon met een cijfer rond de 2 en inmiddels toch weer een 4. Mooie muziek zeggen ze. Ik zou zelfs zeggen die is echte maagden muziek. Hé zie ik nou dat het label.... nee zeg ik niet. Ik ben fout bezig.

avatar van oruiz
teveel koeken gegeten? die gedachte alleen al...

Groeiplaat, deze! Na Talkie Walkie zijn ze wat mij betreft helemáál terug. Met name de tweede helft (voor de analogen onder ons: kant B) vind ik geweldig. Vind het geheel net iets minder dan Air's bijdrage aan Charlotte Gainsbourgs' 5.55, maar ze verrassen me negen jaar na Moon Safari nog steeds.

Sven Bersee
Wat komt de tijd toch hard.

avatar van Pittaman
Ik krijg echt zenuwen als ik hier iedereen hoor zagen en klagen over dat het geen tweede moon-safari is (dat is effectief de reden waarom ik me heb ingeschreven).

Het is volgens mij net een heel positief punt van AIR dat ze blijven zoeken naar nieuwe klanken en nieuwe sferen en niet zitten te proberen hun hitplaten opnieuw te maken. Ik vind dat ze hierdoor een ongedwongen karakter achter laten op hun platen: ze doen wat goed klinkt volgens hen en beleven hier plezier aan.

Dit album is technisch gezien wel het beste dat ik van Air al heb gehoord. De klanken zijn soms schaars in aantal (met one hell of a party op kop) maar o zo helder en rijk op zich.

Het wordt interessanter na meerdere malen luisteren vind ik, hoewel het naar het einde toe wel wat minder wordt, maar dat geeft je de kans in jouw eigen gedachten te verzinken, inplaats van de gedachten van AIR te blijven volgen. Mer Du Japon en vooral Lost Message kunnen mij persoonlijk minder aanspreken. De afsluiter Night Sight maakt na Red Head Girl echter alles goed.

Absoluut hoogtepunt voor mij is het Duo Left Bank en Photograph.

Ik ben een beetje verliefd op deze meesterlijke CD denk ik: 4.0

avatar van Mimo
Ik begin deze plaat echt steeds meer te waarderen hoe vaker ik er naar luister. Net zoals met Talkie Walkie eigenlijk. En groeiplaten zijn altijd de beste 4* nu. One hell of a party vond ik eerst stomvervelend maar wordt steeds beter. Net zoals Photograph (prachtig). Beste nummers zijn wat mij betreft de eerste en laatste twee nummers.

avatar van Pittaman
Bij Somewhere Between Waking And Sleeping, op 00:29 hoor ik precies dat geluidje dat windows maakt als je iets in je USB poort stopt.

Het kan natuurlijk ook het geluid van een instrument zijn, maar het valt mij maar één keer op in dat hele nummer eigenlijk... iemand een idee wat dat is?

avatar van Reijersen
Nadat het eerdere werk van Air mij aardig tot zeer goed bevallen is heb ik mij ook maar eens gewaagd aan hun laatste creatie. Om eerlijk te zijn heb ik het wel een beetje gehad nu met hun sound. Ik heb het nu allemaal wel gehoord. Jammer.
Maar an sich is dit nog steeds aardig weg te luisteren.

3 sterren.

Sven Bersee
Ik denk inmiddels zelfs dat dit het beste Air album is, al zal ik hem waarschijnlijk nooit zoveel draaien als dat ik met Moon Safari deed. Groots als geheel en meeslepende nummertjes.

Imagine.
Dit album vind ik echt heel erg tegenvallen en dat is erg jammer. De meeste van de albums van Air kan ik namelijk erg waarderen (Moon Safari is een van de mooiste danwel de beste CD die ik bezit) maar dit klinkt gewoon als een gemiddeld lounge-album. Het klinkt ook allemaal zo eentonig dat ik eigenlijk niet meer weet naar welk nummer ik ook alweer luisterde. Ik geef dit album nog een kleine 2 sterren maar dan ben ik eigenlijk nog te aardig.

Imagine.
Oké, in mijn bovenste bericht ben ik toch eigenlijk wel een beetje te streng. Met deze CD halen ze het niveau van Moon Safari inderdaad niet maar dat wil niet zeggen dat deze CD slecht is. Ik kom er zelfs achter dat en een aantal pareltjes op de CD staan zoals het geweldige Photograph. Die 2 sterren worden voorlopig 3 sterren en wie weet komt deze nog ooit naast mijn andere CD's van Air te staan!

avatar van Djarune
TOTAAL niets nieuws. Gewoon hetzelfde van hetzelfde. De heren moeten duidelijk maar weer de experimentele kant op. Minder dromerig, meer instrumenten en vooral geen zeikstem meer! Hoewel ik niet zo heel gek ben op 10.000hz Legend kan ik die plaat ineens een heel stuk meer waarderen!

Imagine.
Gewoon nog een aantal keer beluisteren. Ik begon zelf ook met 2 sterren.

avatar van VanDeGriend
Deze plaat is natuurlijk een "easy target". Synthesizer deuntjes in een over het algemeen laag tempo en daarmee lang niet zo stoer als dat we hier o zo graag zien. Komt nog bij dat van een spectatculaire evolutie van de sound van Air geen sprake is. Ook de zang is hier en daar wellicht niet hemelbestormend.

Maar allez he...voor alle muziek is een tijdstip en op een zonnige zondagmorgen, met voor het eerst in het jaar de deurtjes open, is deze plaat zeer effectief en..zo je wilt..behoorlijk fraai. Als je niet van, op het eerste gehoor dan, voorkabbelende deuntjes houdt, moet je deze plaat vooral laten liggen. Maar als je wel eens gewoon een lekker muziekje op wilt zetten dat past bij het tijdstip en/of gezelschap, want ook je schoonouders trekken dit, dan kan deze plaat prima.

De kritische muziekliefhebber die je ook als je schoonouders op bezoek zijn, toch blijft wordt dan ook nog keurig op zijn wenken bedient omdat Air, voor de mensen die het willen horen, op deze Pocket Symphony net vaak genoeg een stukje betovering weet te bewerkstelligen met hemelse melodieën en fraaie arrangementen. En de songs...die kunnen zo op Moon Safari.

Ik zeg: onderschat

avatar van Dystopia
Ik zeg: mee eens

avatar van Mimo
Vind deze plaat juist beter passen bij de late avond dan bij een zonnetje. Heb hem onlangs weer eens opgezet en begin hem steeds meer te waarderen. van 4* > 4,5*

avatar van VanDeGriend
Mimo schreef:
Vind deze plaat juist beter passen bij de late avond dan bij een zonnetje

Kan ook al prima

Imagine.
Ja, ik vind dit album ook onderschat. Natuurlijk klinkt het niet zo goed als de nummers op Moon Safari, maar met dit album overtreffen ze wel de twee vorige albums imo.

Hup, naar 4 sterren!

avatar van StuF
meeloper als ik ben geef ik het bij deze dan nog een kans om te groeien. helaas schijnt er nu geen zon

VanDeGriend schreef:
Ik zeg: onderschat

Helemaal mee eens.

Even terugkomend op het 'waarom-is-dit-geen-moon-safari-2-vraagstuk': is dit niet een site voor en door muziekliefhebbers?

Of je muziek al dan niet mooi vindt, is en blijft een kwestie van smaak. Als het je smaak niet is, kies je toch iets anders? Er is keuze zat.

Ik vind het persoonlijk nogal 'commercieel' aandoen dat er van een band groei en continuïteit wordt verlangd. Mensen met verwachtingen zitten in de hoge-platenmaatschappij-gebouwen... die willen centjes hebben en dus niet te veel risico lopen. Zo zijn wij muziekliefhebbers toch hoop ik niet? Laat die jongens lekker hun gang gaan. Zoals ik al eerder zei: spreekt het je niet aan, ga je toch lekker Moon Safari luisteren?

Wat ik zelf van Pocket Symphony vind kan ik nog niet zeggen, heb hem namelijk nu voor de eerste keer opstaan. Daar kom ik later nog op terug.

avatar van Pittaman
Mooi gezegd GeeJee, het is precies wat ze doen, hun eigen ding. Niet bij hun platgetreden paden maar nieuwe mensen, nieuwe instrumenten en nieuwe stijlen aanspreken. Het zijn misschien andere mensen die het graag horen, maar dat maakt Air alleen maar boeiender denk ik: een beetje breed gaan is altijd mooi!

Je zal hem wel goed vinden

Father McKenzie
Bij eerdere albums viel het dubbeltje meteeen, de muziek greep me meteen.
Dit album heb ik amper beluisterd, destijds, die klik was er niet, ik was lichtjes ontgoocheld en had misschien een Talkie Walkie vol. 2 verwacht, ik weet het niet.

De plaat ligt nu op, een herkansing, zeg maar.
En dan zien of het me nu wat meer weet te beroeren.

Father McKenzie
Onlangs nog eens flink op gekauwd, maar neen, de plaat pakt me absoluut niet zoals eerdere platen dat wèl deden... jammer.

avatar van Pittaman
"Komt nog bij dat van een spectatculaire evolutie van de sound van Air geen sprake is." => Is volgens mij niet waar. Maar dan nog, is dat dan echt verplicht om een evolutie te kennen. Als ik iets maak, tien jaar geleden, en dat was héél goed. En ik maak nu iets van dezelfde kwaliteit. Dan moeten ze niet komen zagen dat het geen evolutie kent.

Goed blijft goed.

"en had misschien een Talkie Walkie vol. 2 verwacht" => ik denk niet dat je bij AIR twee keer hetzelfde album kunt verwachten. Als je dat doet, blijf je sowieso op je honger zitten. Zoals alle moon-safari fetisjisten in de wereld.

woordenaar
Heerlijke Chill plaat.