Air - Pocket Symphony (2007)

Frankrijk
Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Space Maker (4:02)
  2. Once upon a Time (5:02)
  3. One Hell of a Party (4:02)

met Jarvis Cocker

4. Napalm Love (3:27)
  5. Mayfair Song (4:18)
  6. Left Bank (4:07)
  7. Photograph (3:51)
  8. Mer du Japon (3:04)
  9. Lost Message (3:32)
  10. Somewhere Between Waking and Sleeping (3:36)

met Neil Hannon

11. Redhead Girl (4:33)
  12. Night Sight (4:21)
  13. The Duelist * (4:40)

met Jarvis Cocker en Charlotte Gainsbourg

14. Crickets * (3:32)
  15. Time Capsule * (4:20)
  16. For the Glory of Your Name * (3:33)

met Michelle Tumes

Na Moon Safari die ik met een dikke 4,5 beloonde (tegen de 5 aan) vielen de opvolgers me toch tegen.
Misschien dat album nummer 4 dan misschien voor een verandering zou zorgen, maar nee helaas.
Het neuzelt soms net even te lang door. Het is allemaal heel degelijk en het doet niet veel onder voor de 2 voorgangers maar een kunstje zoals ze dat op Moon Safari ten toon wisten te spreiden zit er ook op dit Pocket Symphony niet in helaas.
Lekkere muziek voor op de achtergrond, maar tot nu toe hoor ik er niet heel veel meer in. Degelijk, wat hier ook voor enigszins saai op gaat.

avatar van Zwammer
Hej hij staat er eindelijk op Is dit echt wel de goede cover dan?

Het album zelf vind ik nog een beetje tegenvallen. Het is wat saai en echte hoogtepunten vind ik moeilijk te vinden. Laat ik beginnen met 3*, maar diep van binnen hoop ik dat dit nog een heel mooi plaatje gaat worden

avatar van Dielie
woohoo, en nieuwe Air, leuk leuk; nu afwachten hoe hij klinkt natuurlijk

avatar van Justinx
Als je goed zoekt, kom je er snel genoeg achter

voltazy
ik ben benieuwd

avatar van Justinx
Ik moet de cd zeker nog een aantal keer beluisteren, maar ik kan al zeggen dat ik, van wat ik gehoord heb, zeer teleurgesteld ben. In vergelijking met Moon Safari en Talkie Walkie vind ik dit behoorlijk beneden peil. Ik zie deze cd in maart dan ook niet tussen mijn cd collectie staan. Erg jammer... Ga 'm overigens nog wel even beluisteren, wie weet is er nog enigszins iets positiefs over te zeggen. (vast wel )

Pastichio Rocker
Die gasten moeten gewoon hun smoel houden en die plaat instrumentaal laten, want dan is die nog wel te pruimen. Maar die zang is bij vlagen echt verschrikkelijk. Zo'n nummer als Napalm Love bv: dat klinkt best aardig maar zodra die zang erin komt, met die nietszeggende lyrics, haalt het gelijk het nummer naar beneden. Bewaar dat kattengejank voor Darkel ofzo, of voor in de badkamer.

avatar van Zwammer
Ik ben misschien iets te streng geweest. Na diverse malen luisteren begint het album steeds sterker te worden. Vooral het begin vind ik erg sterk. Na Mer du Japon wordt het niveau toch wat minder. Beste track vind ik Space Maker. Een ouderwetse Air-track, prachtig nummer. Ik ben ook blij dat ze het niet zo simpel hebben gehouden als de cd van Darkel, ik vind dit album veel diverser.

De sfeer is wel wat anders dan op Moon Safari en Talkie Walkie. Waar ik Moon Safari een vrolijke zomer-cd en Talkie Walkie een bloeiende lente-cd vind, is dit meer in de stijl van de herfst

avatar van tnf
tnf
Ik zit nu bovenstaande Space maker uit te luisteren, wat blijkbaar een relatief toegankelijke/vertrouwd klinkende track is op de cd...

Het lijkt wel een willekeurig nietszeggend nummer van een of andere dertien-in-een-dozijn lounge-cd. Van dat spul wat ze in Bloemendaalse strandtenten als achtergrondmuziek gebruiken. Alleen ruisende zee-geluidjes ontbreken nog. Aangenaam, maar totaal niet memorabel. Zo ken ik Air niet.

Ik heb zowel Moon Safari als Talkie Walkie gekocht, en vind het uitstekende cd's. Maar als de overige nummers van de nieuwste cd van hetzelfde niveau zijn als Space Maker, hoef ik hem niet.

vind ik niet, lekker air-sfeertje in 'space maker'
of komt dat omdat ik in een relaxte mood ben:)

ben benieuwd, even binnen halen.
zal waarschijnlijk moon safari niet kunnen benaderen, maar we gaan hem toch zeker wel beluisteren.

edit:
ben nu bijna op de helft met luisteren (einde mayfair song).
tot nu toe kan ie mij niet erg overtuigen.
13 uit een dozijn lounge.

Review: Air - Pocket Symphony

Bijna drie jaar na het laatste album Talkie Walkie in 2004 verschijnt dan eindelijk Air's vierde album Pocket symphony. Zal Air wederom weten te verrassen?

Ik wist niet wat ik moest denken van het nieuwe album Pocket Symphony van het Franse duo Air. Na het overweldigende Talkie Walkie uit 2004 had ik hoge verwachtingen van dit nieuwe plaatje. Misschien wel te hoge verwachtingen, want overtreffen zal Pocket Symphony zijn voorganger nooit. Na enkele malen de cd beluisterd te hebben wisten veel nummers me veelal niet of weinig te boeien. Echter, de innerlijke schoonheid van een plaat als deze geeft zich niet zo snel bloot. Na wat meer luisterbeurten moest ik mijn mening toch enigszins bijschaven. Dit is eigenlijk hoe we Air kennen. Verborgen innerlijke schoonheid, kunstmatige geluiden, vreemd stemgebruik en de altijd aanwezige diversiteit; het wijkt weinig af van Air's vorige platen. Alleen de uitwerking ervan is uiteraard anders. Minder, wel te stellen. De nummers nodigen naar mijn zeggen niet uit om de plaat verder te beluisteren, maar dat doe ik nochtans wel. Een beredenering die misschien wat scheef is, maar Air's nieuwe plaat doet dit toch wel. Pocket Symphony houdt je vast tot het bittere einde van de cd. Het album verzorgt een prachtige tour langs het Mer Du Japon, laat je kennismaken met de schepper van de ruimte en weet een hell of a party te creëren.

Conclusie:
Vooral in het begin heb ik zeker even moeten wennen aan dit nieuwe album. Ik was nogal sceptisch over het feit dat Air zijn vorige albums niet zou weten te overtreffen met Pocket Symphony. En inderdaad, dat is ze ook niet gelukt. Maar dat zegt iets over de vorige albums, en niet zozeer over Pocket Symphony. De heren leveren wederom een prachtplaat af die niemand onberoerd zal laten.

nijme255@adsl
aERodynamIC schreef:

HELEMAAL MEE EENS AERO!!!

beaster1256
leuke cd , maar het kabbelt al wat te gemakkellijk verder , alleen het nummer met jarvis cocker komt je eens de aandacht trekkend tegemoet , verder mooi , vakkundig , maar geen verrassing

FuckFace
Niet slecht, maar er zit te weinig echte kwaliteit in. Een 3 tot nu toe.

Lost Message en Mer du Japon vind ik persoonlijk toch zeer sterke nummers. Of hij ooit kan tippen aan Moon Safari lijkt me twijfelachtig, maar hij verdient wel beter dan de huidige 2,78.

avatar van AriTupari
Is het niet Somewhere between waking and sleeping
i.p.v. walking?
En inderdaad, deze verdient beter dan de huidige 2,78.

avatar van Nautilus
AriTupari schreef:
Is het niet Somewhere between waking and sleeping
i.p.v. walking?

Klopt. Ik heb een correctie ter beoordeling aan de mods doorgegeven.

Wauw, ik ben blij dat ik niet eerst hier ben komen kijken voor ik deze plaat aanschafte. Het is echt een pareltje en totaal niet vergelijkbaar met Moon Safari. Maar het is gewoon totaal anders dan Moon Safari en het is zeker evenleuk om naar te luisteren. Leuk is ook dat, als je ze koopt op plaat, het spierwitte platen zijn en niet het, normale zwarte.

4,0* na 2 luisterbeurten!

avatar van twin
het lijkt wel of iedereen teleurgesteld is dat ze niet het niveau halen van Moon Safari en Talkie Walkie. Ik heb de cd beluisterd en dat hele goede niveau halen ze zeker niet, is het dan slecht? in mijn ogen zeker niet !! in ieder geval verdienen ze niet de score die ze nu krijgen

ohmusica
volgens mij hebben ze deze cd niet meer in hun slaapkamer opgenomen... soms zeer fraaie werkjes

avatar van orbit
1,5
Handig zo'n luisterpaal, meteen even gecheckt of ik nog steeds niks mis aan Air.. natuurlijk niet! Suffe 60s retro met kabbelende cocktailprikker synths, gaat nergens heen dit. Zo vlak dat ik er niet eens op in slaap wil vallen.

avatar van Nautilus
orbit schreef:
meteen even gecheckt of ik nog steeds niks mis aan Air.. natuurlijk niet!

Nee zeg, stel je voor... Laat Air maar over aan de sukkelaars die het wel kunnen waarderen (waaronder ikzelf).

Je mist trouwens de helft van de sonische schoonheid op die crappy luisterpaal...

avatar van orbit
1,5
Sonische schoonheid of elliptisch meesterschap, ik laat het graag aan jou over inderdaad..

avatar van jeroen1904
Vind dat deze plaat toch ook een vrij laag waarderingscijfer krijgt. Ik heb hem nu meerdere malen beluisterd en verhoogd naar 3,5. Van talkie walkie ken ik maar enkele nummers en niet de volledige plaat dus kan ik niet vergelijken. Ik vind dit een zalige relaxe plaat, ideale muziek om s' avonds bij weg te dromen. Once upon a time is trouwens een heerlijk nummer.

avatar van KampF
Dit is eigenlijk mijn eerste echte kennismaking met Air. Ik heb Moon Safari en Talkie Walkie ook, maar die heb ik nooit echt beluisterd. Nu is het een mooie zondagmiddag (met kater ) en vind ik dit is erg lekkere achtergrondmuziek. Ik zie dat heb album een gemiddelde van 2,90 heeft, misschien zou ik wellicht de zojuist genoemde albums maar weer eens moeten luisteren, want ik vind dit album erg goed. Ik eis geen technische hoogstandjes. Een kabbelend beekje is voldoende.

Het is degelijk materiaal, maar wel stukken beter wat mij betreft dat de vorige missers. Jammer genoeg komen ze nog steeds niet in de buurt met hun debuutalbum.

EVANSHEWSON
Ik ben méér en méér een zware AIR-fan aan het worden. Hetgeen Pink Floyd nà pakweg The Wall niet meer kon, dat presteren deze heren wèl.
Zeer sfeervolle, beetje mysterieuze muziek, heel filmisch, beetje spacy, alle ingrediënten die de vroege Floyd ook had.
raar dat ik 2 Parijzenaren met Gilmour en co moet vergelijken, maar het is hoe ik het voel.
Vond hun debuut verpletterend en alle platen sindsdien vind ik steeds maar beter worden.
10.000 Hz Legend vind ik de meest onderschatte plaat, weet niet wat de meeste zogenaamde "fans" daartegen hebben ?
En hun vorige Talkie Walkie heb ik zowat grijs gedraaid, ik denk dat deze de vorige nog overtreft, vind de waardering hier nogal magertjes uitvallen, maar over smaak en appreciatie valt nu eenmaal niet te twisten, elk mag daar van vinden wat hij wil.
Voor elk wat wils, er bestaan zelfs Marco Borsato fans, begrijpe wie begrijpe kan, maar dit is een democratische wereld, dus dat moet kunnen !

avatar van Quasimodo
komkommer schreef:

Mer du Japon met dank aan Giogio Moroder zou ik zeggen...
Persoonlijk weet ik niet wat ik er moet van vinden...
Misschien nog en paar keer beluisteren maar is wel anders dan hun vorige werk...

avatar van dynamo d
Begrijp de lage waardering tot dusver op MuMe niet zo, want ik vind het een lekker Air-album. Prettig om naar te luisteren met de typische achter-over-leun-klanken die Air zo typeren. Ga 'm nog een keer opzetten. Op dit moment: 4,5*