The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)

Label: Virgin

1. Mellon Collie and the Infinite Sadness (2:52)
  2. Tonight, Tonight (4:14)
  3. Jellybelly (3:01)
  4. Zero (2:40)
  5. Here Is No Why (3:45)
  6. Bullet with Butterfly Wings (4:18)
  7. To Forgive (4:17)
  8. Fuck You (An Ode to No One) (4:51)
  9. Love (4:22)
  10. Cupid de Locke (2:50)
  11. Galapogos (4:46)
  12. Muzzle (3:43)
  13. Porcelina of the Vast Oceans (9:21)
  14. Take Me Down (2:54)
  15. Where Boys Fear to Tread (4:23)
  16. Bodies (4:12)
  17. Thirty-Three (4:10)
  18. In the Arms of Sleep (4:12)
  19. 1979 (4:26)
  20. Tales of a Scorched Earth (3:45)
  21. Thru the Eyes of Ruby (7:38)
  22. Stumbleine (2:54)
  23. X.Y.U. (7:07)
  24. We Only Come Out at Night (4:05)
  25. Beautiful (4:18)
  26. Lily (My One and Only) (3:31)
  27. By Starlight (4:48)
  28. Farewell and Goodnight (4:24)
  29. Tonight, Tonight * (2:41)
  30. Methusela * (4:08)
  31. X.Y.U. * (7:10)
  32. Zero * (2:46)
  33. Feelium * (4:21)
  34. Autumn Nocturne * (1:30)
  35. Beautiful * (5:07)
  36. Ugly * (2:47)
  37. Ascending Guitars * (3:12)
  38. By Starlight * (4:31)
  39. Medellia of the Gray Skies * (3:04)
  40. Lover * (3:46)
  41. Thru the Eyes of Ruby * (5:49)
  42. In the Arms of Sleep * (3:50)
  43. Lily (My One and Only) * (3:19)
  44. 1979 * (4:04)
  45. Glamey Glamey * (3:05)
  46. Meladori Magpie * (2:44)
  47. Mellon Collie and the Infinite Sadness [Demo Ve * (2:45)
  48. Galapagos * (3:54)
  49. To Forgive * (3:46)
  50. Bullet with Butterfly Wings * (4:34)
  51. Set the Ray to Jerry * (4:12)
  52. Thirty-Three * (4:03)
  53. Cupid de Locke * (3:13)
  54. Porcelina of the Vast Oceans * (9:05)
  55. Jellybelly * (3:05)
  56. The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) [Vers * (8:32)
  57. Jupiter's Lament * (2:41)
  58. Bagpipes Drone * (2:38)
  59. Tonight, Tonight * (4:15)
  60. Knuckles * (3:08)
  61. Pennies * (2:30)
  62. Here Is No Why * (3:51)
  63. Blast * (2:56)
  64. Towers of Rabble * (2:57)
  65. Rotten Apples * (3:05)
  66. Fun Time * (4:32)
  67. Thru the Eyes of Ruby * (4:55)
  68. Chinoise * (1:13)
  69. Speed * (3:25)
  70. Mellon Collie and the Infinite Sadness [Version] * (1:15)
  71. Galapagos * (4:25)
  72. Cherry * (4:22)
  73. Love * (4:21)
  74. New Waver * (2:44)
  75. Fuck You (An Ode to No One) * (4:58)
  76. Isolation * (4:04)
  77. Transformer * (3:27)
  78. Dizzle * (2:18)
  79. Goodnight * (3:55)
  80. Eye * (3:34)
  81. Blank * (2:52)
  82. Beautiful * (4:15)
  83. My Blue Heaven * (3:18)
  84. One and Two * (3:44)
  85. Zoom * (2:43)
  86. Pastichio Medley * (0:43)
  87. Marquis in Spades * (3:14)
  88. Tales of a Scorched Earth * (3:47)
  89. Tonight Reprise * (2:36)
  90. Wishing You Were Real * (3:07)
  91. Thru the Eyes of Ruby * (0:45)
  92. Phang * (2:30)
  93. Tonight, Tonight [Live in Chicago 23.10.95] * (3:56)
  94. Zero [Live in Chicago 23.10.95] * (2:31)
  95. Today [Live in Chicago 23.10.95] * (2:59)
  96. Disarm [Live in Chicago 23.10.95] * (3:04)
  97. Bullet with Butterfly Wings [Live in Chicago 23.10.95] * (4:14)
totale tijdsduur: 2:01:47 (6:08:37)
buizen
Pinsnider schreef:
De vinyl-heruitgave is binnen en mijn hemel wat komt er een geluid uit de naald en de speakers! Ik word af en toe bijna dwars door de vering van mijn bankstel gedrukt!

Tja jongen, dat heb je nogal eens met een goede vinylplaat.

Dit album blijft mij intrigeren. Ik ken het inmiddels alweer een jaar of vijf, maar ontdek hier toch keer op keer weer plezier in. Neem Jellybelly. Wat een virtuoze drumpartijen. Deze cover laat het haarfijn zien:

Smashing Pumpkins - Jellybelly - cover - YouTube

Het drumwerk is bijna onnavolgbaar, maar toch gestructureerd en dienend op de momenten dat alle aandacht even naar Corgan moet. Echt een meesterlijke performance.

avatar van matthijs
Heb deze in 1995 2 of 3 keer gedraaid, en vond t veelal saai en soms aardig. Verbaasde me dat ze dubbelalbum maakte. Gisteren pas weer eens opgezet, in de hoop dat de ontwikkeling van mijn smaak een andere ervaring zou geven maar helaas... dezelfde ervaring. Omdat zovelen zo enthousiast zijn ga ik het toch gewoon nog een keer of twee proberen.
Overigens "Tru the Eyes of Ruby" springt er voor mij uit, dit is een nummer vol passie en met alles wat de pumpkins in huis hebben...

avatar van Rvdz
Deze cd op koningsdag samen met Vs van Pearl Jam, This Is Hardcore van Pulp en Pinkerton van Weezer voor 50 cent per stuk op een verder nog al knullige rommelmarkt in Alblasserdam op de kop getikt. In tegenstelling tot die andere drie platen is deze nu pas geland bij mij, maar dan wel meteen flink hard. Want wat een prachtnummers staan hier op: Bullet With Butterfly Wings, Ruby, Porcelina, Jellybelly, Tonight, We Only Come Out At Night, 1979, XYU, en dan mis ik nog een boel toppers. Als ik mijn top 10 binnenkort nog eens ga aanpakken maakt deze zeker kans op een plaatsje.

Als je zo goedkoop deze mooie albums op de kop hebt kunnen tippen, kan ik maar een zin zeggen.
Leve de koning!

avatar van leadzeplin
Porcelina doet me heel erg denken aan een Neil Young nummer, ik geloof Cortez the Killer (van het album Zuma met Crazy Horse). Hoort iemand ook de gelijkenis of zeg ik domme dingen? De rustige stukken bedoel ik dan, eerste couplet. Volgens mij is dat nummer inspiratie geweest. Porcelina is overigens fenomenaal !

avatar van wizard
De afgelopen jaren heb ik verschillende keren mijn tanden stuk gebeten op Mellon Collie and the Infinite Sadness. Ik ben te jong om door jeugdsentiment geholpen te worden bij mijn waardering voor dit album. Twee uur muziek zou ik bovendien van slechts een handjevol bands uit kunnen houden (Smashing Pumpkins is daarvan niet een). Toch is het kwartje de laatste weken eindelijk gevallen. Ik ben niet opeens een groot fan van dit album geworden, maar ben er toch mooie stukken in gaan horen. Het verlangen om halverwege iets anders op te zetten is ook verdwenen, hoewel met name het einde van de tweede cd me nog steeds niet helemaal weet te overtuigen.
Of dit album ergens ooit nog in een lijstje met mijn favoriete albums opduikt, betwijfel ik, maar ik ben allang blij dat ik dit album na jaren eindelijk goed ben gaan vinden. Voor nu 3½ ster. Wellicht dat daar ooit nog iets bijkomt.

wizard schreef:

Ik ook, daarom gebruik ik zelf de programmeertoets van mijn cd speler, met alleen de tracks die na een stuk of 3 luisterbeurten leuk bleven (ongeveer de helft). Sommige nrs die hier niet bijzitten hebben weer wel sterke teksten, maar de matige melodieen geven de doorslag.

Gisteren twintig jaar oud alweer. Genoeg reden het weer in z'n geheel te draaien. En dan gewoon weer net zo meegesleurd worden door dit schitterende muzikale geweld.

Dan is een album met recht een klassieker en blijf ik het beschouwen als tot de beste behorend die ik ken en in bezit heb.

avatar van thetinderstick
aERodynamIC schreef:

Helemaal meen eens. En het mooie is, van de b-kantjes bij de singles zou je zo 14 nummers kunnen kiezen voor een derde cd die net zo sterk zijn als de 28 op Mellon Collie.

avatar van SirNoodle
Nog een halfje erbij, dankzij wat nieuw licht op deze plaat in een forum-topic, waardoor ik deze weer eens in detail zitten beluisteren heb de voorbije week (tussen allerlei Radiohead/Kent/Richard Ashcroft materiaal door).

Staan we even stil bij het prachtige 'we only come out at night' met die bevreemdende drum-track. tu-dum plak tu-dum plak tu-dum plak...

avatar van andnino
Ik heb The Smashing Pumpkins nog een kans gegeven aan de hand van Mellon Collie, maar het is toch echt niet mijn band, ben ik bang. Niet eens vanwege de muziek, want die zit variërend van prima tot uitstekend in elkaar. De zang werkt gewoon op mijn zenuwen. Misschien kan iemand mij nog uitleggen wat hem zo goed maakt?

Tsja, zijn dergelijke dingen uit te leggen? Objectief gezien zou je kunnen zeggen dat iemand als Neil Young op het randje van vals zing. Ik vind het prachtig ! Wil en kan je dat altijd ontleden en objectiveren? Ik denk het niet. Een kwestie van smaak lijkt me.

wavanbuuren schreef:

Ik wil het niet objectiveren, ik hoor mensen enthousiast zijn over deze plaat, dus ik vraag me af of het aan mij ligt dat ik er niet zoveel mee kan. Maar dat lijkt dus inderdaad het geval te zijn.

avatar van Kronos
Op Gish en Siamese Dream vind ik de zang van Billy Corgan beter uitpakken.

Passen die albums muzikaal ook niet beter in je straatje dan Mellon Collie, andnino?

Of zelfs het algemeen lager gewaardeerde Adore, een mooi duister album waarop de zang niet zo penetrant klinkt.

Kronos schreef:
Op Gish en Siamese Dream vind ik de zang van Billy Corgan beter uitpakken.

Met Siamese Dream heb ik een beetje hetzelfde. Het is muzikaal wel aangenaam en interessant, maar uiteindelijk geeft de zang de doorslag. Je kent volgens mij wel het een en ander van mijn smaak, zou je me Adore nog aanraden?

avatar van Pinsnider
Probeer deze eens:
Silversun Pickups - Swoon (2009)
Als de stem van Billy je niet aanstaat lijkt het me vrij lastig om andere Pumpkin-platen te proberen, maar bovenstaande band is met het pompoenen-geluid aan de haal gegaan en hun zanger zingt iets minder kenmerkend....

avatar van Kronos
@andnino, wat Pinsnijder zegt: Als de zang je echt niet ligt zal geen enkel album je helemaal bevallen.

Ik kan je dan ook beter iets anders in vergelijkbare stijl aanraden: Nudeswirl - Nudeswirl (1993)

avatar van Pinsnider
Hee, leuk, die ga ik zelf eens horen!

avatar van Jumpjet
Doe mij dan maar die snerende knauw van Corgan.. Ik luister dit album de laatste tijd regelmatig in de auto. Vooral bij Bodies gaat het volume en de snelheid maximaal.

avatar van Leeds
Jumpjet schreef:

Bodies is een schitterend nummer. 1 van vele hoogtepunten op deze plaat.

avatar van rarekwabbus
Gisteren 21 jaar oud geworden, deze klassieker. En hij is nog steeds niet verjaard. Wat een wereldplaat!

avatar van ArthurDZ
rarekwabbus schreef:

Euh jawel, 21 keer maar liefst

avatar van rarekwabbus
ArthurDZ schreef:

Euh jawel, 21 keer maar liefst

Ohja

avatar van beachlicious
De soundtrack van mijn jaren 90 verdient een 5! Nu nog valt mij op dat ik Smashing Pumpkins vele vaker opzet dan bv. Nirvana, Pearl Jam of Soundgarden. Tijdloos (en daarmee zeg ik niet dat eerder genoemde bands dit niet zijn ).

avatar van rafke pafke
Goede nummers afgewisseld met weinig interessante. Eén cd was genoeg geweest. Met de juiste nummerkeuze was het een fantastisch album geweest. Nu maar half geslaagd vind ik.

avatar van Sunderland
rafke pafke schreef:
Goede nummers afgewisseld met weinig interessante. Een cd was genoeg geweest. Met de juiste nummerkeuze was he een fantastisch album geweest. Nu maar half geslaagd vind ik.
Precies de reden waardoor ik nooit tot een waardering ben gekomen. Nooit verder gekomen dan het beluisteren van deel 2 van dit album en onvoldoende enthousiast geworden om deel 1 op te zetten, of nog eens te herbeluisteren. An sich vreemd, omdat 1979 tot mijn topfavorieten overall behoort.

Gisteren Siamese Dream bestelt; wellicht wakkert dat mijn honger aan tot herbeluisteren van deze.

rafke pafke schreef:
+1 .
Waarom vroegen ze de fans niet "What do you think, should we release them all or kill some darlings for a single cd release"?.

Het antwoord?: Ze doen waar ze zelf zin in hebben. Of gezien Billy's dominante rol: Billy doet waar hij zin in heeft.

Gelukkig kun je zelf een playlist maken met alleen de goeie nummers, (of eigenlijk programmeer ik mijn dubbel cd met een post-it briefje met vermelding van mijn favoriete nrs).

Iedereen blij!

Rudi1984
Dat heeft ook z'n charme, vind ik. Het is zo lekker rauw allemaal. Geen perfect uitgebalanceerd geheel, maar een grote hoop nummers waar je eens in de zoveel tijd opeens weer een nieuwe favoriet tussen ontdekt. Het houdt het album voor mij na al die jaren nog steeds spannend.

Een soort 'Best of Mellon Collie' met alleen maar de grote knallers lijkt me niks.