Frank Zappa - The Best Of (2004)

Label: Rykodisc

1. Peaches en Regalia (3:38)
  2. Don't Eat Yellow Snow [Single Version] (3:36)
  3. Dancin' Fool (3:45)
  4. San Ber'dino (5:58)
  5. Dirty Love (2:59)
  6. My Guitar Wants to Kill Your Mama (3:33)
  7. Cosmik Debris (4:14)
  8. Disco Boy (5:10)
  9. Fine Girl (3:32)
  10. I'm the Slime (3:36)
  11. Joe's Garage [Single Version] (4:09)
  12. Bobby Brown Goes Down (2:50)
  13. Montana [Single Version] (4:49)
  14. Valley Girl (4:52)
  15. Muffin Man (5:33)
avatar van dj maus
dat jullie überhaupt nog proberen om de beste man te bekeren

parels en zwijnen etc.

avatar van ricardo
Dat klopt misschien wel parels voor de zwijnen, maar ik heb toch erg de indruk dat het oordeel van musician echt op zijn vooroordeel berust is en wat hij van horen en zien heeft meegekregen. hij kent immers alleen maar deze verzamelaar van Zappa en meer niet, en verder gaat hij alleen maar op de oppervlakkige dingen in als verkoopcijfers e.d en dat zijn aanhangers arrogant en neerbuigend zouden zijn t.o.v andere muziekgenres. laat musician maar lekker naar de brave muziek van The Eagles gaan luisteren, waarschijnlijk heeft hij daar ook de leeftijd voor, want stel je voor je moet je op je oude dag ook nog eens gaan verdiepen in de muziek van Zappa en het kwartje valt dan ook nog eens, dan is het maar hopen dat zijn pacemaker het niet begeeft. voor sommigen is het inderdaad veiliger om je verder niet in de muziek van Zappa te gaan verdiepen.

avatar van musician
Dat dacht ik al, dat jullie dat zouden vinden.

avatar van kaztor
musician schreef:

Hij heeft inderdaad een fanatieke (maar niet zo heel grote) schare aanhangers, die allemaal heel goed weten, waarom de muziek van Zappa zoveel beter is dan dat van anderen.

Zappa had de muziekpers altijd mee, maar zijn verkopen vielen altijd tegen.
Daarentegen waren andere rockbands nooit goed genoeg, volgens diezelfde muziekpers, terwijl juist de verkopen van die groepen beduidend beter waren.

De rest van de muziekwereld is waarschijnlijk niet intelligent genoeg voor de muziek van Zappa.

Ik heb ook nooit zijn charme en aantrekkingskracht kunnen ontdekken en om bovengenoemde redenen, heb ik daarom nooit een cd van hem gekocht, wel eens wat van hem gehoord uiteraard.

Ik heb deze cd in een aanbieding gekocht, nadat ik hem eerst vier weken links had laten liggen. Ik wilde de man uiteindelijk toch de kans geven, zich door middel van deze greatest hits cd te presenteren.

De standpunten zijn er niet door veranderd. Ik zie of hoor nog steeds niet, wat Zappa zo enorm veel meer heeft te bieden dan andere rockbands. Waarschijnlijk is deze compilatie niet goed, dat zal het zijn, anders graaf ik niet diep genoeg, dat verwijt krijg ik ook wel eens.

Hoe dan ook, ik laat Zappa voor wat het is, buiten hem is er nog meer dan voldoende om van te genieten, al zullen zijn fans dat niet beamen. So be it.

Als je een Roxy of bv. Sheik Yerbouti zonder vooroordelen koopt en/of beluisterd dan hoor je wat de fans erin horen en ligt deze te verstoffen in je kast, zeker weten!

Deze cd dekt de lading totaal niet.

ricardo schreef:

Ik vind eigenlijk dat je hier onbewust zijn punt versterkt...

avatar van ricardo
Waarom? Als je op basis van je vooroordeel en deze verzamelaar ALLEEN Zappa beoordeelt, dan heb je het inderdaad niet begrepen. een dik jaar terug was ik er ook zo eentje, ik reageerde ook zo bij een album van Zappa, Hot Rats was het geloof ik, of Sheik Yerbouti, wil ik af zijn. toen reageerde ik ook op basis van mijn vooroordelen, maar nu weet ik wel beter. deze man heeft zoveel moois gemaakt, dat je niet alleen van dit album uit kan gaan. maakt mij niet uit, hoe minder mensen het vatten en er van kunnen genieten, hoe exclusiever de muziek is en blijft en zal blijven. ik ben er alleen maar blij mee dat de hele wereld het niet vat of vatten wil.

avatar van musician
Kaztor, meer dan voortreffelijk beantwoord, met vlag en wimpel geslaagd.

Ik was inderdaad a) op zoek naar leuke titel voor een Frank Zappa cd, ik hou niet van Greatest hits aftreksels.

En b) ik wilde graag weer eens zien, hoe een aantal Zappa fans zouden reageren op mijn stellingen, een discussie die ik 30 jaar geleden ook al voerde.

Ja, dan kan ik moeilijk zeggen: "zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om als authentieke Zappa fan primair te reageren................."
Dat wordt dan natuurlijk niets.

Maar hoewel dus provocerend gebracht, zit er wel althans gedeeltelijk een kern van waarheid in mijn betoog, m.n. met betrekking tot de over het algemeen negatieve journalistieke oordelen over (veel verkochte) rock muziek en artiesten zoals Frank Zappa, die die negatieve oordelen altijd wisten te ontlopen.

Maar erg bedankt voor jullie reacties. Naar de Eagles heb ik overigens de afgelopen 3 jaar zeker niet meer geluisterd.

avatar van ricardo
30 jaar geleden kende ik Zappa absoluut nog niet. ik heb Zappa ook pas leren kennen een dik jaar terug, ik zit nog in de ontdekkingstocht zou je kunnen zeggen. ik vind ook echt niet alles even leuk en goed wat Zappa heeft uitgebracht, vooral de eerste 3 albums met de Mothers of b.v Lumpy Gravy vind ik maar niets. maar als je een beetje thuis bent in de muziek van hem kun je albums als Hot Rats, Sheik Yerbouti of Zappa New York maar moeilijk slecht gaan vinden denk ik. maakt ook niet uit ieder zijn eigen muzieksmaak, ik de mijne en jij de jouwe, prima toch en niets mis mee verder lijkt me. Dat van The Eagles was natuurlijk grote onzin van mij, volgens mij ben jij vooral een enorm jaren 70 muziekliefhebber, dat ben ik ook want in de jaren 70 hebben ze de allerbeste muziekalbums uitgebracht vind ik.

musician schreef:

Maar erg bedankt voor jullie reacties.

graag gedaan

dat jij een zwijn bent, doet niks af aan de schoonheid van de parels

Berichten verplaatst naar Frank Zappa

ricardo, in reactie op Kaztor, schreef:
Waarom?

Wel:

musician schreef:
Hoewel ik een buitengewoon omvangrijke cd en lp collectie heb, al zeg ik het zelf, ben ik nooit begonnen aan Frank Zappa. Dat komt, door vooral de hoogdravende verering van zijn fans, de daarbij passende neerbuigende houding richting muziek van anderen."

ricardo schreef:

Dit toch behoorlijk neerbuigend of niet soms?

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ach ik zie het meer als een cynisch grapje. Kom op zeg, hier zit geen enkele menende neerbuigendheid is.

De boodschap van ricardo en kaztor is de boodschap waar ik volledig achter sta: met een best of van Zappa is het onmogelijk om zijn hele euvre te omvatten, zelfs al zou je een 30 disc editie uitbregen. Deze verzamelaar kan hóóguit een aardig opstapje zijn in de herkenbare nummers van de beste man (was het voor mij ook). Kijk ik hier achteraf op terug, dan sluit ik me volledig aan bij kaztor en ricardo.

Ik heb inmiddels 36 vinyl albums van Zappa, maar het is voor mij onmogelijk om daar een compilatie van te maken. Ik kan ook niet zeggen begin met deze, hooguit een aantal albums noemen die bij iedereen goed in het gehoor liggen.

Dan nog even een korte reactie op een stukje van ricardo: die eerste 2 platen van The Mothers vind ik juist geweldig!!! Over the top gal uitkotsen over de Amerikaanse maatschappij en al haar bekrompen inwoners! Gaat wel gepaard met heel zware experimentele muziek, maar dat maakt het voor mij juist mooier

avatar van ricardo
Ook dat is Zappa, veel keuze en voor ieder wat wils, voor de 1 erg experimentele muziek, en voor de ander weer wat meer toegankelijker muziek, geef mij maar de Zappa vanaf pakweg Uncle Meat maar dat is mijn muzieksmaak meer. ook vind ik het nieuwere werk van Zappa erg goed en dan met name de live albums. vooral Make A Jazz Noise Here en Best Band uit 1988 zijn echt geweldig.

herman schreef:

Dit toch behoorlijk neerbuigend of niet soms?
Precies een reactie die musician zelf uitgelokt heeft vind ik. alleen meen ik er geen bal van natuurlijk en neem het met een korreltje zout. zie het een beetje als een Zappa achtig cinisch antwoord past wel bij dit album en bij dergelijke reacties van div tegenstanders van Zappa vind ik. arrogantie is Zappa niet vreemd, want hij ontslaat zo zijn gehele band keer op keer weer, maar toch is hij steeds weer in staat om telkens weer iets geweldigs te maken. je kunt het ook zien als een grenzenloos zelfvertrouwen wat hij in zichzelf gehad heeft. dat alles resulteerd zich in een akelige perfectie die hij op zijn div albums laat horen. en ach al is de man wat arrogant wat maakt het uit, ik zou zijn muziek voor geen goud hebben willen missen.

Joy
man stel je voor 1 keer niet zo aan , laat die persoonlijke commentaren toch achterwege en beperk je tot muzikaal gebrabbel

iemand die zappa wil leren kennen heeft een mooi begin met deze plaat

pik er nu en dan een nummer uit, zoek de bijbehorende plaat en verleg je muzikale grenzen

zo leer je de werkelijke zappa kennen

avatar van ricardo
Ik heb deze verzamelaar al vaak in de winkel zien liggen voor slechts 5.99 euro. als ik hem voor dat geld nog eens zie liggen moet ik hem er ook maar bijhebben voor in de auto, want er staan mooie nummers op allemaal. toch ben ik van mening dat een live album de beste Zappa start is. wil je dan toch een verzamelaar, neem dan Lather, want die ligt vaak bij MM voor slechts 16.99 euro, heb je wel bijna 3 uur muziek en Zappa op zijn best, slaat het dan nog niet aan heb je toch een mooi album in bezit, en een tijdloos document. ik vind Have I Offened Someone ook nog een stuk betere verzamelaar dan deze, deze zou ik iedereen alleen maar aanraden voor die 5.99 euro, anders is het zonde van het geld eigenlijk, nee ga dan voor Lather of Have I Offened Someone, zijn gewoon betere keuzes. Have I Offened ligt overal voor een tientje te koop.

LocoHermano
musician schreef:

Zappa had de muziekpers altijd mee, maar zijn verkopen vielen altijd tegen.

Zappa-fans die menen dat alleen Zappa goede muziek maakte, mogen van mij ook een nekschot krijgen.....maar verder lees ik in je commentaar behoorlijk wat onzin. Zappa had de muziekpers altijd mee? Laat me niet lachen, gezaghebbende bladen als Rolling Stone pisten (regelmatig) over zijn werk, zijn muziek werd vrijwel nooit gedraaid op de radio (in tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten) en zijn platen vind je ook nauwelijks terug in jaar, decennium of eeuwlijstjes van critici. Ja, af en toe We're Only In It For The Money, maar dan altijd ver verwijderd van de top 10.

Daarnaast stel je (tenminste als ik je goed begrijp) dat andere bands volgens de pers in vergelijking met Zappa niet goed genoeg waren, 'ook al verkochten die bands veel meer platen'. Ten eerste verkondigde de pers dit dus niet en nog veel belangrijker; wat heeft plaatverkoop te maken met de kwaliteit van de muziek?

Nog ff over dit plaatje. Laat die verzamelaars links liggen en stort je (als je zijn muziek een kans wil geven) op Absolutely Free, Burnt Weeny Sandwich, Chunga's Revenge, One Size Fits All en Imaginary Diseases.

Proost.

avatar van musician
Nekschot? Niet zo agressief. Je moet de rest van de alleraardigste discussie ook nog even lezen, dan ben je weer helemaal bijgepraat.

LocoHermano
Ja, ik heb de rest gelezen. En toen? Ik bestrijd dus jouw zelfbenoemde 'kern van waarheid'

musician schreef:

Hier ben ik het dus niet mee eens (zie mijn vorige bijdrage)

En wat is er mis met een nekschot ?

avatar van kaztor
Ach...

Om het kort te houden:
De pers had schijt aan Zappa en Zappa had schijt aan de pers.

Als iedereen maar tevreden is!

ricardo schreef:

en voor de single-versies van Joe's Garage, Montana en Don't Eat The Yellow Snow

avatar van Wyverex
Ik heb deze binnengehaald en vind het echt wel goed. Maar om meteen alles te kopen van de beste man lijkt me heel veel werk, en vooral financieel onhaalbaar. Hij is misschien al 17 jaar overleden, maar toch blijven ze nog materiaal uitbrengen . Bestaat er ergens een of andere 'box' van Zappa die heel zijn repertoire wat uitgebreider samenvat?

Vooral Don't Eat the Yellow Snow is me bijgebleven. Echt een grappig nummer!

avatar van ricardo
50 platen heb ik ondertussen nu van Zappa org op cd, maar deze heb ik niet, en komt er denk ik ook niet. Dit is aan de nummers te zien best een mooi instapplaatje van de man. Krijg je tenminste een klein beetje een indruk van wat de muziek voortstelt en hoe het ongeveer klinkt allemaal.

Joy
als je 50 platen heb is da kans groot dat je alles hebt wat hier ook opstaat

dit is ene plaat voor de beginnende ontdekker, anders niet boeiend

avatar van ricardo
Naja eigenlijk 48 cd's, met de Zappa plays Zappa en een tribute cd er niet bij gerekend. En het klopt idd ik heb alle nummers die hierop staan, op de div albums staan. ik draai echt iedere dag wel een Zappa album, en nog nooit heeft een artiest mij zo gegrepen als Zappa. Dit zou trouwens wel een mooi plaatje zijn voor in de auto. Ik heppum trouwens al vaak zien liggen voor maar 5.99 euro. Koopje natuurlijk voor zo'n pak klasse nummers bijelkaar.

avatar van freakey
Deze is voor de beginners toch? Lekker goedkoop en toegankelijk...

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Inderdaad een plaat voor beginners, maar voornamelijk een erg overbodige verzamelaar van een man wiens oeuvre niet is te omvatten op één schijf.

avatar van freakey
"that's right, the mascara snake..."

Father McKenzie
Goeie instapper, al is Strictly Commercial ook best geschikt, of ook nog Have I Offended Someone, om een beeld van de artiest op te hangen.
Zèlf waren Joe's Garage, Sheik Yerbouti en Roxy & Elsewhere mijn instappers. De teller staat nu op een 30-tal Zappa cd's wat toch niet mis is, vind ik...

avatar van freakey
Strictly Commercial is een iets uitgebreidere maar veel duurdere versie van deze best of, ik prijs deze Best Of... altijd aan als iemand graag wil beginnen met het kopen van Zappa...

avatar van ricardo
Ik prijs altijd als begin een tiental albums aan.

Nee hoor, Have I Offened Someone is naar mijn mening de beste verzamelaar van Zappa. Eentje met een mooie titel, en dito nummers. Voor in de auto een mooi album.

avatar van Funky Bookie
Ik ben net iets meer dan een beginnende Zappa ontdekker, maar deze verzamelaar voegt heel weinig toe. Ik vind Cheap Thrills dan meer geschikt.

avatar van pescodicha
Heb een voorkeur voor de instrumentale Zappa - Hot Rats vind ik bijvoorbeeld een van de beste jazzrockplaten ooit - maar deze Best Of mag er best wezen ! Valley Girl als favoriet !!!