Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)

Frankrijk
Label: Philips

1. Melody (7:32)
  2. Ballade de Melody Nelson (2:01)

met Jane Birkin

3. Valse de Melody (1:32)
  4. Ah! Melody (1:48)
  5. L'hotel Particulier (4:06)
  6. En Melody (3:26)
  7. Cargo Culte (7:37)
  8. Melody [Prise Complete] * (9:26)
  9. Ballade de Melody Nelson [Prise Voix Alternative] * (2:07)

met Jane Birkin

10. Valse de Melody [Prise Voix Alternative] * (1:40)
  11. Ah! Melody [Prise Voix Alternative] * (1:55)
  12. Melody Lit Babar [Version Chantée] * (1:03)
  13. Melody Lit Babar [Version Instrumentale] * (1:12)
  14. L'Hotel Particulier [Prise Complete Voix Alternative] * (5:10)
  15. En Melody [Version Violon Electrique Solo Complet] * (3:40)
  16. Cargo Culte [Version Instrumentale] * (7:44)
avatar van Mart
Histoire de Melody Nelson is een conceptalbum over een 40-jarige man die met zijn Rolls-Royce een jong meisje (Melody Nelson) op haar fiets aanrijdt. Vervolgens worden ze verliefd op elkaar en ontstaat er een korte, maar passievolle relatie.

Wat dit album vooral sterk maakt zijn de arrangementen. De mix van opzwepende violen, funky ritmes en prachtige melodieën zorgen voor een uitstekende muzikale achtergrond voor het verhaal dat Gainsbourg vertelt met zijn zwoele stem. Je hoeft niet per se Frans te kunnen spreken om dit album te waarderen.

Mooi is ook hoe vrolijk en dromerig Ballade de Melody Nelson en Ah! Melody klinken, terwijl l’Hotel Particulier en Cargo Culte een geweldige spanningsopbouw bevatten. Deze laatste twee nummers beginnen met een dreigende baslijn en gaandeweg komen er steeds meer instrumenten bij, om vervolgens op te bouwen naar een climax. Door de korte lengte van 28 minuten luistert het album bovendien heerlijk weg.

avatar van Johnny Marr
Ik geef in principe nooit 5* aan een album na een eerste luisterbeurt, maar omdat dit zo'n korte zit is heb ik er direct 2 keer na elkaar naar geluisterd. En dat was absoluut geen straf, want wat een meesterwerk is dit zeg. Het album zit zo ingenieus in elkaar, er wordt zo mooi gemusiceerd dat ik niet anders kan dan hier direct de volle mep voor te geven.

Het eerste en laatste nummer zijn een soort 'bookend' (geen idee hoe ik dit moet omschrijven in fatsoenlijk Nederlands). Dit zijn absoluut de twee beste nummers van het album, samen met het bloedmooie 'Ballade de Melody Nelson', waar Birkin je hart steelt met haar zoete piepstemmetje.

Het is al zeer lang geleden dat dit mij is overkomen, wat een ontdekking, wat een meesterwerk! Iedereen zou dit album in z'n leven gehoord moeten hebben. De mooie articulatie en intonatie van de Franse taal, de warme stem van Serge, de schattige kreetjes van Jane Birkin (nogmaals: vooral op Ballade de Melody Nelson klinkt ze heerlijk ) en bovenal het briljante concept voegen veel toe.

Vaak wordt hier aangehaald dat men 'er niets van verstaat omdat het in het Frans is'. So what? Een Sigur Rós bijvoorbeeld is ook onverstaanbaar, maar toch kunnen ook zij vele mensen emotioneel raken... Er is dus absoluut geen kennis van de Franse taal vereist om onder de indruk te zijn van dit meesterwerk. De muziek spreekt voor zich. En de korte duur is natuurlijk een pluspunt, net daardoor kun je het album gemakkelijk meerdere keren na elkaar opzetten. Mocht deze plaat wat langer hebben geduurd zou de impact misschien toch wat verloren zijn gegaan.

avatar van Johnny Marr
Pffff, wat een meesterwerk is dit zeg. Het enige nadeel is eigenlijk dat het allemaal veel te rap afgelopen is. Wat een hemelse klanken komen hier uit mijn boxen zeg! Aan de schaterlach in 'En Melody' is het ook even wennen, maar ik denk dat de gewenning er ondertussen al is bij mij.

avatar van Mart
Johnny Marr schreef:

Dat vind ik juist het pluspunt aan het album. Het is kort, maar het laat je wel verlangen naar meer - precies wat een album moet doen in mijn ogen. Liever kort maar krachtig dan een conceptalbum van 2 uur waar allemaal vullers op staan. Ik denk dat Histoire de Melody Nelson niet hetzelfde effect zou hebben als het 10/20 minuten langer had geduurd.

Hoe dan ook, dit is een fantastisch album. Heerlijk, die unieke combinatie van (barokke) pop, funk rock en spoken word.

Mart schreef:

Uiteindelijk heb je misschien wel gelijk. We zullen het helaas nooit weten.

avatar van EttaJamesBrown
Waarom heb ik nooit dit album op het VWO verplicht moeten luisteren? Waarom ontdek ik nu pas dit zenuwslopend meesterwerk? Waarom heb ik geen Rolls Royce? Waarom leest niemand tegenwoordig nog Lolita? Waarom kunnen Fransozen niet de blues spelen? En waarom stapt het meisje in?

Toch niet voor mijn plezier?

avatar van Manfield
Ik heb weinig meer toe te voegen aan alles wat hier al beschreven staat. Het is gewoon een fantastische plaat , met een heerlijke sfeer. Alle 7 nummers zijn topfavoriet bij mij.

Telamon
Ooit eens als picturedisc lp gekocht en elke keer verbaas is me weer hoe mooi deze plaat klinkt. De drumpartij vind ik schitterend om te volgen, de baslijn klinkt alsof je de snaren voor je ziet trillen en zorgt samen met de gitaar voor een wat verboden sfeer, verboden fruit maar niet te versmaden, de zalvende en alles gladstrijkende stem van Serge, het wulpse van Jane. Prachtig!

De introductie en kennismaking met Melody (de eerste twee nummers) zijn het mooist. (al had nr1 wat minder abrupt mogen eindigen)

Merde, op slag ook verliefd. Verliefd op Melody. Melody Nelson.

Wat een geweldig album. Sfeer, melodien, tis een uniek album. Deze staat al een lange tijd in mijn playlist, en ben hem nog lang niet moe !

avatar van julesvb
Ik zou bijna over een perfect album spreken, ware het niet dat ik me mateloos erger aan Jane Birkin's gelach tijdens 'En Melody'. Dat is gewoon letterlijk zoals Janice in Friends, niet te doen. Jammer. Voor de rest wel een TOPPLAAT hoor