Amon Tobin - Foley Room (2007)

Braziliƫ
Electronic
Label: Ninja Tune

1. Bloodstone (4:13)

met Kronos Quartet

2. Esther's (3:21)
  3. Keep Your Distance (4:48)
  4. The Killer's Vanilla (4:14)
  5. Kitchen Sink (4:49)
  6. Horsefish (5:07)
  7. Foley Room (3:37)
  8. Big Furry Head (3:22)
  9. Ever Falling (3:49)
  10. Always (3:39)
  11. Straight Psyche (6:49)
  12. At the End of the Day (3:18)
avatar van Mjuman
orbit schreef:
Tobin is meer een artiest die een beetje tegen van alles en nog wat aan wil leunen, maar daarin zeker niet iedere grens heeft opgezocht of standaard heeft neergezet. Daardoor is het eigenlijk net niks (wat ik zeg).

Die Bor:
Geweldig stukje zelfkennis

Blijft meten met die enkele lat die ie heeft en kent. Nee leg Tobin langs de lat van Gridlock, Autechre, om mijn part Aphex Twin en dan is Tobin uiteraard VEEL minder - wedden dat Fennesz ook niks is en Basinski is uiteraard ook een prutser, en Biosphere is natuurlijk ook maar matig. Scuba, SBTRKT en Monolake stellen evenmin veel voor. Nee het luisterboek waaruit Bor voorleest in het Praethuys is niet zo omvangrijk. Neem Bor vooral niet te serieus

YouTube - De Fabeltjeskrant - Bor De Wolf Wordt Dichter

avatar van Bardt1980
orbit schreef:

Heb je Autechre wel een beetje gevolgd?? Die zijn juist totaal doorgeslagen in experiment in de loop van hun latere albums!
Maar Autechre weet goed wat het is: een electronische act. En daarin weten ze iedere grens wel op te zoeken en een enorme standaard van kwaliteit te halen. Tobin is meer een artiest die een beetje tegen van alles en nog wat aan wil leunen, maar daarin zeker niet iedere grens heeft opgezocht of standaard heeft neergezet. Daardoor is het eigenlijk net niks.

Uiteraard heb ik Autechre gevolgd. Al moet ik zeggen dat ik meer fan ben van hun jaren 90 albums. En zeker experimenteerd Autechre er ook op los, maar het is wel experimenteren binnen de kaders van hun stramien. Althans, ik heb al snel door wanneer er een willekeurig album op staat dat het om een Autechre album gaat. Dat heb ik bij Tobin veel minder. Op de een of andere manier komt zijn sound telkens weer verfrissend op me over. Ik ben het met je eens dat hij bij sommige nummers de plank wel eens mis kan slaan, maar ook dit is onderdeel van een proces. Kijk en dat jij het soms ronduit slecht vind is louter mening, geen feit.

avatar van orbit
Mjuman schreef:

Die Bor:

YouTube - De Fabeltjeskrant - Bor De Wolf Wordt Dichter

Inderdaad artiesten (met mogelijke uitzondering van Fennesz) die niet zo heel veel meer hebben bijgedragen nee, maar jouw subjectieve kennis is natuurlijk wel van doorslaggevend belang. Zeker omdat je nog geen fractie kent van de electronische bibliotheek die in huize Orbit aanwezig is en omdat je alleen nog maar door het arsenaal bekende naampjes hebt gegrasduint. Misschien kun je je beter beperken tot de Ibiza compilaties en de Greatest Techo tracks 1994-1999 en de discussies over electronica overlaten aan mensen die er al wat langer in thuis zijn

avatar van orbit
Bardt1980 schreef:

Ik zeg ook niet dat het een feit is, maar ik mis dus een duidelijke lijn bij de man en het misslaan van die plank kan bij mij een heel album grondig verpesten. Bij deze valt dat nog mee, maar bij anderen is dat tergend. Zonde ook eigenlijk. Dan kun je beter je probeersels bundelen als wat EP's of een verzameling experimentjes en daarnaast wel concepten proberen uit te kristaliseren op reguliere releases. Maar ook dat is een mening hoor, ik pretendeer nergens feiten, zoals bepaalde andere users hier

avatar van Bardt1980
orbit schreef:

Ja dat zou inderdaad een optie zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik een bloedhekel heb aan EP's. Komt bij mij vaak een beetje gemakszuchtig over (van Burial kan ik het enigzins nog wel hebben gezien de tijdsduur) En ik zeg ook niet dat je feiten pretendeert, maar wilde even voorkomen dat we in een eindeloos welles/nietes verhaal belanden

Sietse
orbit schreef:

Wacht ff , zeg je nu over Monolake dat hij niet heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de electronische muziek?
Als je dat al zegt kun je de rest van je hele tirade echt totaal zinloos want dat geeft al direct aan dat je gewoon echt geen idee hebt waar je het over hebt. Meneer Robert "Monolake" Henke is waarschijnlijk een van DE belangrijkste figuren in de electronische muziek de afgelopen 30 jaar. En dan nog niet eens zo zeer vanwege zijn eigen output (die objectief gezien gewoon erg goed in elkaar gezien, subjectief kun je het dan nog kut vinden) als wel vanwege zijn werk voor Ableton waar hij de belangrijkste creatieve medewerker is.

Dus alsjeblieft stop met poep praten en beweren dat je het allemaal beter weet terwijl je werkelijke kennis eigenlijk ook niet zo heel bijzonder is.

on-topic: Amon Tobin is een zeer goede muzikant/producer al ben ik niet kapot van zijn muziek. Voor mij zou hij andere dingen mogen doen met zijn kennis en kunde.