Elbow - Asleep in the Back (2001)

Label: V2

1. Any Day Now (6:17)
  2. Red (5:11)
  3. Little Beast (4:15)
  4. Powder Blue (4:31)
  5. Bitten by the Tailfly (6:16)
  6. Asleep in the Back * (3:47)
  7. Newborn (7:36)
  8. Don't Mix Your Drinks (3:16)
  9. Presuming Ed (Rest Easy) (5:26)
  10. Coming Second (4:56)
  11. Can't Stop (4:36)
  12. Scattered Black and Whites (5:30)
  13. Powder Blue [The Noisebox EP Version] * (4:37)
  14. Red [The Noisebox EP Version] * (3:31)
  15. Theme from Munroe Kelly [The Noisebox EP Version] * (5:47)
  16. Can't Stop, [The Noisebox EP Version] * (4:21)
  17. Bitten by the Tailfly [Live at the Astoria] * (6:22)
  18. Coming Second [Live at the Astoria] * (5:10)
  19. Don't Mix Your Drinks [Live at the Astoria] * (3:46)
  20. Can't Stop [Live at the Astoria] * (5:19)
  21. Scattered Black and Whites [Live at the Astoria] * (6:27)
  22. George Lassoes the Moon [Live at the Astoria] * (3:27)
  23. Newborn [Live Radio 1 Steve Lamacq Session] * (2:59)
  24. Don't Mix Your Drinks [Live Radio 1 Steve Lamacq Session] * (2:13)
  25. Red [Live Radio 1 Steve Lamacq Session] * (4:57)
avatar van Ducoz
Enorm Sterk debuut van Elbow, dat had ik niet verwacht.
Een hele andere sound dan op de latere albums, Garvey speelt hierop zelf ook gitaar mee wat voor een voller en stevigere gitaar sound zorgt.

Met Newborn zit ik soms te twijfelen, zodra het orgel inkickt vind ik het toch een bak met herrie maar het is een goed nummer, ondanks dat.

khonnor
Stijn_Slayer schreef:
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit debuut al zó goed zou zijn. Dit klinkt al zo professioneel en ervaren dat je nauwelijks van een debuut kunt spreken.

niet echt verwonderlijk als je weet dat ze al meer dan 10 jaar bestonden voor het uitbrengen van deze plaat. in 1997 kregen ze een platencontract van island records, maar door platenfirmaperikelen en een lichte drang naar perfectionisme kwam het debuut er pas in 2001. veel songs hiervan staan trouwens al op 3 opeenvolgende ep's: Noisebox EP (1998), Newborn EP(2000) en The Any Day Now EP (2001)

en nog een weetje: de titeltrack stond niet op de originele release. de song was wel bedoeld voor het album maar was nog niet opgenomen ten tijde van de release. op latere versies is hij wel toegevoegd.

avatar van douwef
Had dit album al een tijd liggen maar had er nooit echt veel aandacht aan besteedt wel eens geluisterd maar kon me niet zo boeien totdat ik hem deze week weer eens in de cd-lade legde. En het kwartje is nu echt gevallen wat een wereld plaat is dit toch. De wat stevigere nummers zijn gewoon fantastisch samen met de wat rustige nummers een ontzettend goed uitgebalanceerde plaat. Ben hem de laatste paar dagen bijna elke dag wel even aan het draaien ontzettend goed debuut.

avatar van Twinpeaks
Erg sterke debuutplaat van Elbow en je kon hier al goed horen dat we met een uitzonderlijke band te maken hadden.Mooie balans van de instrumenten en daarover heen die heerlijke stem van Garvey.Toendertijd niet op waarde geschat in Nederland ,maar je merkt nu dat met terugwerkende kracht een hoop mensen de eerdere albums van voor The Seldom Seen Kid aan het ontdekken zijn.En dat is een prachtige ontdekkingstocht.4 sterren voor nu.

avatar van Tony
Powder Blue, wat een heerlijk nummer toch.

Het bouwt zo mooi op naar de 'climax' van een uiteenspattend glas. Ik vind deze eerste Elbow veel spannender dan hun latere albums, vanaf Seldom Seen Kid zeg maar, waarmee ze de wereld een klein beetje zouden veroveren.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Goeie plaat zeg, vooral het bombastische opbouwende nummer New Born.

avatar van JoostBo
Asleep in the Back is een album van een band met een lange voorgeschiedenis. Elbow was al tien jaar aan het ploeteren voordat deze plaat verscheen. Nadat zij de opnames hadden voltooid, werden ze gedumpt door hun label, waardoor ze ook nog eens opnieuw konden beginnen...

Gelukkig kennen de heren van Elbow een ongekend doorzettingsvermogen waardoor het uiteindelijk allemaal nog goed is gekomen. Dit album is er een die maar moeilijk het achterste van z'n tong laat zien, maar gelukkig zijn er de singles die een eerste opening bieden. Red, Powder Blue en Newborn laten veel klasse horen, vooral qua teksten.

Geen stompzinnige rijmelarij, integendeel, teksten die je tot de verbeelding spreken. "I'll be the corpse in your bathtub, useless..." Wellicht moeilijk om daar een voorstelling bij te maken, maar het is een krachtige opening die je kunt onthouden.

Helaas is Asleep in the Back niet van begin tot eind van een gelijkwaardig niveau. Met Bitten By The Tailfly en Coming Second vliegen ze qua bombast nog uit de bocht. Dat hebben ze later met Grounds for Divorce een stuk beter gedaan. Toch telt dit album een aantal nummers die tot het beste van de band gerekend mogen worden: naast de genoemde singles de afsluiter Scattered Black and Whites dat nog altijd een publieksfavoriet is.

avatar van Thin Air!
Dit is de eerste van Elbow die ik luister en het bevalt me gelijk goed.
Powder Blue + Newborn vormen een geweldig duo.
De rest vind ik een treetje lager maar het is allemaal redelijk constant.
Het is een beetje hoe Blof in Nederland had moeten klinken...

Ben benieuwd naar de rest.

avatar van matthijs
Thin Air! schreef:
Het is een beetje hoe Blof in Nederland had moeten klinken...

Ik ken Blof alleen maar van een paar singles, maar ik snap je vergelijking. Benodigd:
-experimenteler arrangementen
-experimenteler vocale harmonieen
-meer verschillende bezettingen
-de producer van Elbow

Dan zou er vast een goeie plaat uitkomen. Risico's:
(1) de smaakpolitie (alom aanwezig, ook op mume) veroordeelt iedereen die naar Blof durft te luisteren, goeie plaat of niet, en zo bereiken ze minder mensen
(2) sky radio vind het net iets te experimenteel en daar worden ze niet (meer) gedraaid
gevolg: ze gaan weer snel terug naar de oude formule. maar... weinig te verliezen?

avatar van Arrie
Ik snap hem niet zo. Ik vind Elbow en Bløf aardig ver van elkaar afstaan. Maar ik kan dan ook geen nummer van Bløf opnoemen die ik echt goed vind, en ik vind Elbow een erg sterke band. Hier staan ook echt pareltjes op.

avatar van Slowgaze
matthijs schreef:
-experimenteler arrangementen
-experimenteler vocale harmonieen
-meer verschillende bezettingen
-de producer van Elbow

Wat dacht je van een fatsoenlijke tekstschrijver?

avatar van matthijs
Slowgaze schreef:
Wat dacht je van een fatsoenlijke tekstschrijver?

Die was ik idd nog vergeten.

avatar van bikkel2
Mooi debuut van Elbow.
Een stuk zwaarmoediger dan het latere werk, waar de band uiteindelijk mee doorbrak.
Ik hoor wat Genesisinvloeden ten tijde van de periode met Peter Gabriel.
De invloeden aangaande die band, heeft de groep overigens nooit onder stoelen of banken gestoken.
Het orchestrale bleef altijd wel bestaan, alleen is de muziek van Elbow een stukje toegankelijker.
Geen gekkigheid in tempo's, nummers met kop en staart, maar het symfonische aspect is wel iets wat er bij hoort.
Mooie nummers en met een zekere tijdloosheid.
Nog wat minder los en sprankelend, maar als debuut een prima worp.

Favo's so far: Any Day Now, Powder Blue en Newborn.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi debuut van Elbow. Ooit ingestapt met de Seldom Seen Kid en met terugwerkende kracht ook hun oudere platen aangeschaft. De band heeft mijn inziens met Newborn, het titelnummer, Powder Blue en Scattered Black And Whites enkel juweeltjes uit hun oeuvre gemaakt. In sommige nummers dreigt de bombast de boventoon te gaan voeren zoals bij Bitten By The Tailfly, voor mij het minste nummer van de plaat. De warme stem van Garvey blijft bijzonder.

avatar van Niek
Luister deze nu voor de tweede keer. Ook ik heb Elbow leren kennen dankzij Seldom Seen Kid, maar was daar nooit echt enthousiast over. Toch deze aangeschaft toen ik m voor een prikkie kon bestellen. En dit bevalt me stuk beter dan SSK. Bedeesder, gelaagder ook voor m’n gevoel, minder bombastisch. Vind dat de stem zo ook beter uit de verf komt. Maar wie weet leer ik mettertijd SSK ook weer beter waarderen juist dankzij deze. Worp twee zat trouwens ook bij de bestelling; daar begin ik binnenkort met plezier aan . Any day now, Coming Second en Red zijn de hoogvliegers voor mij trouwens.

avatar van Poles Apart
Wat mij betreft nog altijd hun beste album, ze schuwden het experiment niet en de plaat is veel donkerder dan zij die volgden. Zag in die tijd 'Any Day Now' op MTV voorbijkomen en was meteen verkocht, al viel het nog niet mee om dit album in de winkel in NL te vinden. De Deluxe Edition is overigens ook een aanrader.

avatar van Grizzly Bear
Er is een nieuwe deluxe edition van dit album, vandaag aangekondigd en direct op spotify verschenen. Album, de eerste 3 EPs en nog wat live-versies, in totaal 3,5 aan muziek.
vanavond ook een live-registratie uit 2001 op youtube te zien.

avatar van niels78
Poles Apart schreef:
zeker. Iig 5 toppers op 1 album!