Jeff Buckley - Grace (1994)

Label: Columbia

1. Mojo Pin (5:44)
  2. Grace (5:24)
  3. Last Goodbye (4:37)
  4. Lilac Wine (4:34)
  5. So Real (4:45)
  6. Hallelujah (6:55)
  7. Lover, You Should Have Come Over (6:45)
  8. Corpus Christi Carol (2:58)
  9. Eternal Life (4:54)
  10. Dream Brother (5:28)
  11. Forget Her * (5:12)
  12. Dream Brother [Alternate Take] * (4:56)
  13. Lost Highway * (4:24)
  14. Alligator Wine * (3:20)
  15. Mama, You Been on My Mind * (3:26)
  16. Parchman Farm Blues - Preachin' Blues * (6:18)
  17. The Other Woman * (3:05)
  18. Kanga-Roo * (14:08)
  19. I Want Someone Badly * (2:36)

met Shudder to Think

20. Eternal Life [Road Version] * (4:48)
  21. Kick Out the Jams [Live] * (3:05)
  22. Dream Brother [Nag Champa Mix] * (5:25)
  23. Strawberry Street * (5:26)
  24. So Real [Live and Acoustic in Japan] * (4:25)
  25. Dream Brother [Live] * (7:43)
  26. Grace [Live] * (6:07)
  27. Mojo Pin [Live at Wetlands] * (13:47)
moviefreak#1
Briljant album ! Vooral de nummers Hallelujah en Grace vind ik fantastisch

Dit album doet altijd echt iets met me. Geweldig gewoon. Echt heel jammer dat Jeff zo vroeg is overleden, anders hadden we vast nog een boel hele mooie albums van hem kunnen luisteren.

avatar van Sammy
Ah, dé plaat op het moment voor mij. Pas sinds kort kwam ik erachter dat wij dit album gewoon thuis hebben en na aanraden van enkele vrienden ben ik deze gaan luisteren, wat niet bij één keer is gebleven. Wat een gevoelige plaat is dit. Stuk voor stuk nummers om kippenvel van te krijgen.

avatar van Tompie
Mooi. Mississipi, shame on you!
Eén van die artiesten (zie Jimi Hendrix, Kurt Cobain,...) waarvan het bijzonder jammer is dat ze zo vroeg het leven hebben verlaten.
Een bijzonder puur en 'gracieus' album.

Ik vind dit een grandioos album! Jeff Buckley stapelt de enige waanzinnig mooie song op de andere alsof het niets is. En dan ook nog afsluiten met Dream Brother alsof het nog niets is. Hoogst imposant.

avatar van Geronimootje
Van Lilac Wine en Hallelujah krijg ik nog altijd traantjes in m'n oogjes.

It's getting better and better . Vooral de nummers Grace en Eternal Life ben ik zeer gaan waarderen, maar het hele album groeit nog bij mij.

0,5
Gekwijl...

Jij bent zeker een stoere nu-metaller?

avatar van gemaster
Gekwijl is het zeker niet, maar de het is niet de ongelooflijk fantastische cd die mensen erin zien. Er staan enkele prachtige songs op('Last Goodbye' is 1 van de mooiste nummers ooit), maar de composities zijn niet allemaal even sterk. Lilac Wine is bijvoorbeeld een zeer matig nummer. Gelukkig heeft Buckley een fantaaaaastische stem die ervoor zorgt dat dit album wel heel erg goed is. 4 sterren.

avatar van starbright boy
gemaster schreef:

Lilac Wine is bijvoorbeeld een zeer matig nummer.

Opvallend dat je dat zegt. Ik ben het er ook totaal niet mee eens. Lilac Wine is een van de covers op het album en een nummer dat door een hele zwik artiesten is opgenomen (o.a. Elkie Brooks, Nina Simone, Katie Malua). Dat nummer lijkt een soort standard te worden. Een van de beste nummers van het album vind ik.

avatar van gemaster
Ik vind er weinig aan. Ik heb het idee dat het nummer nergens heen gaat. Zeker in vergelijking met de rest van het album vind ik dit een matig nummer.

woorden schieten echt tekort, 5 sterren, kippenvel

Heeft er iemand de versie van Jamie Cullum van Lover, you should have come over al gehoord?

Bloompje schreef:

Ja ik.
Niet te vergelijken natuurlijk, alleen al omdat Cullum zich in een iets ander genre begeeft.
Ik ben sowieso van mening dat het juist de eigen composities van Cullum zijn die het album omhoog trekken. Bij covers ben ik altijd wat huiverig. Meestal doen ze onder voor het origineel, ik zeg meestal, want het gaat niet altijd op (zie betreffende topic in het forum). Maar de versie van Jamie Cullum staat niet eens in de schaduw van het origineel.

Dit is album van Jeff Buckley is sowieso een juweeltje. Alleen heb ik er altijd wel het gevoel bij dat het iets te veel opgehemeld is wat niet meer helemaal in proportie is gebleven. Zijn mysterieuze dood zal ongetwijfeld een flinke bijdrage aan die status gegeven hebben.

WOW, gister eindelijk voor het eerst gehoord, zelden heeft een album de eerste keer zo'n indruk op me gemaakt.. briljant..

avatar van twin
Toen ik dit album voor de eerte keer hoorde was ik een paar dagen van slag, wat een intense muziek die mij tot diep in de ziel raakte, nu nog val ik stil en ben ik diep geraakt als ik dit album opzet, elk nummer is goed op dit album

een onverwacht toppertje, maakte ook op mij een verpletterende indruk. Hoe kan het dat ik van Jeff Buckley nog nooit gehoord had, voordat ik hier op Musicmeter kwam? Puur genieten dit album iig

Ik word de laatste dagen gewekt door dit album (heb een stereo met wekkerfunctie).

"I'm lying in my bed, the blanket is warm "

Dat is wel mooi wakker worden...

Dionysos
Zo, is dit even mooie muziek zeg. *no shit, Sherlock...*
Weer iets gaafs ontdekt, alleen weer zoals gewoonlijk veel te laat.

avatar van janneman
een typische plaat in de trant van wat is dit nou......

de ene keer vind ik hem mooi maar de volgende keer hou ik het niet eens drie nummers vol en denk ik waarom heb ik dit braaksel.

Toch maar weer eens opzetten!!!!!!!

Mja braaksel is toch niet gelijk het eerste woord waar ik aan denk als ik deze plaat zie. Ik begrijp wel degelijk wat je bedoeld, ik heb zelf ook wel eens dat ik geen zin heb om naar deze plaat te luisteren, maar je moet er gewoon voor in de stemming zijn. Dan is het nergens mee te vergelijken..

avatar van HammerHead
Dionysos schreef:

Zo, is dit even mooie muziek zeg. *no shit, Sherlock...*
Weer iets gaafs ontdekt, alleen weer zoals gewoonlijk veel te laat.

Dat geldt ook voor mij. Het gebeurt zelden dat een album mij zo raakt, terwijl ik 'm voor het eerst luister (ik kende alleen het nummer Hallelujah). Het is werkelijk een verbijsterend mooie plaat. Meteen maar 5 sterren dan!

MarkK
Veel beter wordt het niet...

Dit is H E L E M A A L mijn ding. Jammer dat Jeff niet meer onder ons is. Wat een meester zeg Die man had nog HEEL VEEL kunnen betekenen voor de muziekwereld.. Hallelujah !!!

avatar van Kos
Kos
Inderdaad erg mooi. Vooral zeer knappe composities, want over zijn stem ben ik niet in elke nummer even enthousiast. Maar toch, niet te missen.

Kos schreef:

?

Zijn stem is ene beetje ongepolijst, zingt ook af en toe vals. Maar 'ik' stoor me daar niet aan.

Vals!? Das uniek hoor. Met falsetstem kunnen zingen

Ja, vals. Niet dat het mij uitmaakt hoor, want echt verstand heb ik er ook niet van, maar de hoge noten gaan hem niet altijd even makkelijk af (hij knijpt ze soms ook af). Overigens doet het in mijn geval verder niet af aan de muziek. Dit album staat niet voor niets in mijn top 10....

(maar als je een echt goede zanger (met een nog groter bereik) wilt horen, dan kun je beter de laatste plaat van Ben Christophers luisteren. )

MarkK
Ze zeggen dat Jeff Buckley 5 octaven aankon. Maar ik begrijp wat je bedoeld herman. Emotie mag, nee MOET, je horen in muziek.. Jeff Rulez!!

Ik heb Ben Crhistophers gisteren in Paradiso gezien (zie 'The Frames' topic) Erg fijn inderdaad...