Jamiroquai - Automaton (2017)

Pop / Funk
Label: Virgin EMI

1. Shake It On (5:14)
  2. Automaton (4:47)
  3. Cloud 9 (3:56)
  4. Superfresh (3:48)
  5. Hot Property (4:31)
  6. Something About You (3:58)
  7. Summer Girl (5:31)
  8. Nights Out in the Jungle (5:09)
  9. Dr. Buzz (6:01)
  10. We Can Do It (4:06)
  11. Vitamin (4:26)
  12. Carla (5:33)
  13. Nice and Spicy * (4:41)
avatar van jokerman
Yeah! Zin in!! Gister de nieuwe single gehoord. Electronisch en zeer Funky! Beetje Daft Punk-ich.

avatar van Ralph 1983
Vanochtend in het programma op NPO radio 2 van Gerard Ekdom had hij de primeur om dit nummer voor het eerst te draaien op de Nederlandse radio.

Van wat ik tot nu toe heb gehoord klinkt het erg goed, de typische Jamiroquai sound die toch wel met de tijd mee gaat waardoor er helemaal niks van zijn stijl verloren gaat en de vo-corders zijn erg goed gebruikt in dit nummer.

Ben benieuwd naar de rest van het album.

avatar van pureshores
Automaton toch wel een zeer sterke terugkeer. Er is goed geluisterd naar wat een hoop experimentelere rnb artiesten doen zonder de Jamiroquai basis te verlaten. Ben benieuwd of deze single op zichzelf staat of dat men voor het hele album die sound durft door te trekken.
Welcome back!!!!

avatar van Monsieur'
Automaton smaakt naar meer. Een bezwerende track met de kenmerkende sound. Krijgen we vernieuwing of keert het terug naar de vertrouwde basis van het debuut?

avatar van jokerman
Cloud 9 is ook lekker! Neigt naar de tijd van aFunk Odyssey.

avatar van sj0n88
Cloud 9 is héél lekker. Toen ik zag dat er een nieuw album van Jamiroquai zat aan te komen, was mijn automatische reactie: vergane glorie. Cloud 9 maakt me echter heel erg benieuwd naar deze plaat. Laat maar doorkomen.

De kenmerkende sound met een beetje een disco/glam-sausje hier en daar. Genoeg verfrissende snufjes om de bekende muziek net even interessant te houden (want daar schortte het de laatste albums wel aan).
Spannend? Nee, het klinkt bekend in de oren. Maar ik vind dit opzwepende plaatje wel lekker eigenlijk.

Enige nadeel zoals wel vaker bij hem: op den duur begint het een beetje te lang te duren allemaal en dwaal ik wat af. De eerste helft vind ik ook sterker dan de tweede. En de tweede helft is wat meer oude sound en de disco elementen schuiven wat naar achteren.

Wat een aangename verrassing!

Eens met aERodynamIC: eerste helft lijkt sterker dan de tweede.

We hebben zeven jaar moeten wachten op een nieuw album van Jamiroquai. Dan hoop je op een goede plaat en die krijg je dan ook. De ene na de andere heerlijke song ontvouwt zich, stil zitten is er niet bij en een lach verschijnt snel.

Opvallend is dat er naast de dansbare Jamiroquai funk met soms wat disco invloeden, nu nog meer de nadruk op moderne elektronische dance snufjes ligt. Dat is bijvoorbeeld goed te horen op de titelsong. Die insteek is bewust gekozen las ik, omdat teveel mensen met moderne technologie bezig zijn, vergeten ze de dingen die echt van belang zijn: zoals plezier hebben met elkaar. Dat is iets wat je wel aan Jamiroquai kan overlaten.

De songs zijn geschreven door Jay Kay himself en toetsenist Matt Johnson en zij produceerden de plaat ook ijzersterk. Alle songs zijn (erg) goed, een paar uitblinkers zijn naast de titelsong, Shake It On, Cloud 9, Hot Property, Something About You, Dr. Buzz & Carla. Dit is één van de beste albums van Jamiroquai en dat wil toch wat zeggen. Een prima comeback.

Machdas schreef:
Eens met aERodynamIC: eerste helft lijkt sterker dan de tweede.

Zoveel scheelt het niet hoor. Op de eerste helft staan de singles, die lijkt nu 'overall' net wat beter. Maar voordeel van kant 2 is dat die wat afwisselender is. En Dr. Buzz en Carla staan erop!

avatar van Dave82
Lekker refreintje bij Something About You.

avatar van Edgar18
Leuk plaatje wel, wat meer disco dan we gewend zijn van Jamiroquai. Luistert prima weg met af en toe een hoogtepunt als het soulvolle Cloud 9.

avatar van jokerman
Lekkere plaat! Lang op gewacht. Heerlijk weer te horen!!! Jamiroquai Rules!

avatar van jokerman
Heerlijk zomerse soulvolle disco-funk met een scheut electronica! Niks nieuws maar wel weer erg lekker en ook totaal anders dan voorganger RDLS uit 2010. Kan hier een lange recensie schrijven maar ik vind de hele plaat fantastisch swingend vrolijk vet cool funky en te gek. Luister dit je wordt er gelukkig van.

Machdas schreef:
Eens met aERodynamIC: eerste helft lijkt sterker dan de tweede.

Niet mee eens. Carla (!!!) en Dr. Buzz staan er op. Die gaan je snelheidsbekeuringen opleveren

avatar van hobbyrocker
Het heeft niets met de muziek te maken, maar ik moet altijd denken aan de tijd dat Henk Westbroek nog op 3FM zat. Waar iedere DJ zijn best deed om Jamiroquai in goed Amerikaans uit te spreken, hield Henk het stug bij "Jamieeerekwaai". Elke keer als ik weer iets over die man (Jamiroquai of Henk) tegenkom, echoot dit nog bij mij na.

avatar van frolunda
Lekker plaatje,de elektronische injectie heeft de band hoorbaar goed gedaan.Met onder meer Superfresh,Cloud 9.Dr. Buzz en de titelsong herbergt het album een flink aantal fijne nummers en de prima productie doet de rest.Zakt in het tweede gedeelte wel wat weg maar over de hele linie is Automaton toch behoorlijk constant.
Moet dit wel niet te vaak horen maar zo nu en dan erg genietbaar.
Goed.

Het blijft genieten geblazen met de nieuwe Jamiroquai. De 2LP heeft ook nog eens een fantastisch geluid. Ik verhoog 'm met 0,5*.

avatar van tnf
tnf
hobbyrocker schreef:

Was het niet 'Jamiraikwai'?

Of was dat iemand anders, die dat steeds zo uitsprak?

avatar van Angelo
Het titelnummer vind ik één van de beste singles van Jamiroquai tot op heden; het doet me ook een beetje denken aan LCD Soundsystem. De overige nummers zijn meer in de traditionele Jamiroquai-stijl ten tijde van A Funk Odyssey, maar dan wat meer geüpdate en bevallen me ook prima. Verder een fijn album met een frisse sound voor de zomer, dus ik ga deze de aankomende maanden nog een paar keer beluisteren.

avatar van Kos
Kos
Begin van de plaat met dat electrogeneuzel deed me een beetje vrezen maar al snel krijgt het typerende niks-aan-de-hand Jamiroquai geluid toch de overhand.

Nights out in the Jungle is eigenlijk de enige uitschieter.

Kos schreef:
Nights out in the Jungle is eigenlijk de enige uitschieter.

? Ik zou 'm nog een keer draaien.

avatar van El Stepperiño
Dit klinkt mij tot dusver prima in de oren! Zou ook iets met het mooie weer te maken kunnen hebben van de laatste dagen, maar deze gaat zeker nog wat digitale rondjes maken de komende tijd. Sterretjes volgen...

Hier eindigt het tussen mij en Jamiroquai. Dit wordt het eerste album dat ik niet koop.
Is het dan echt een slecht album? Nee dat niet. Summer girl, something about you en vooral Vitamin vind ik wel leuke nummers. Maar met elk album verliest deze groep meer en meer z`n identiteit en krijgen we een simpele en voorspelbare hap pop/disco voorgeschoteld. Jamiroquai was vroeger toch wel veel meer dan dat. De teksten gaan ook werkelijk helemaal nergens meer over op dit album. Sommige nummers zijn tevens erg slecht zoals Superfresh, Nights out in the jungle en we can do it. Het ontbreken van ook maar 1 trager nummer zorgt er ook voor dat het album een zekere vorm van afwisseling mist waardoor het een lange en eentonige zit wordt.

avatar van El Stepperiño
We Can Do It is wel veruit het slechtste nummer dat ik ooit van de man heb gehoord. Verder staan er een heel aantal prima nummers op met de typische Jamiro-saus, en dit zou live ook een leuk feestje moeten zijn. Eerste helft 4 sterren, tweede helft 2,5-3 sterren. Kom ik op een schappelijke 3,5* uit.

avatar van jokerman
ooow wat wordt ik blij van deze plaat! stukje positiviteit in deze donkere dagen van oorlog en politieke misvattingen. Mijn eerste nominatie voor plaat vh jaar. Halfje erbij naar 5 *****

word ipv wordt. excuus.

avatar van Reijersen
Het kwam voor mij wel een beetje als een verrassing, deze nieuwe plaat van Jamiroquai. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ze gestopt waren/hij gestopt was. Aangezien ik zijn muziek als zeer prettig heb gevonden is dat natuurlijk geen probleem en met Automaton blijft zijn muziek even prettig. Het is eigenlijk gewoon de muziek die je van Jay Kay mag verwachten met hier en daar wat meer disco. Voor mij vallen Cloud 9, Nights out of Jungle, Carla en Summer Girl de uitschieters.

avatar van Jonestown
Gewoon een lekker album en inderdaad ... de wereld willen verbeteren staat bij Jay Kay al lang niet meer voorop, dat denk vooral je als je nog jong bent. En dat de Jamiroquai-muziek steeds meer confectiecrossover is, prima .... Voor moeilijkdoenerige aanstellerij kunnen we nog altijd bij Thom Yorke terecht. Alleen jammer dat Jay Kay er wat vadsig begint uit te zien ... Even op consult gaan bij een goede diëtiste en dan komt dat ook wel weer goed.