Wiegedood - De Doden Hebben het Goed II (2017)

Belgiƫ
Label: Consouling

1. Ontzieling (7:32)
  2. Cataract (11:10)
  3. De Doden Hebben het Goed II (8:29)
  4. Smeekbede (6:13)

avatar van CWTAB
Klinkt alvast heel goed, benieuwd wat het vanavond gaat geven in De Kreun... Smeekbede en Ontzieling bevallen al heel goed, Cataract en De Doden Hebben Het Goed II zijn weer wat langer tracks met tragere/akoestische elementen

avatar van Mindscapes
Gisteren opgepikt bij Consouling, maar nog slechts 1x beluisterd. Er zitten erg goede dingen tussen op het eerste gehoor. Ontzieling is meteen the hardest punch in your face van de hele plaat denk ik. Ik merkte toen ik daarnet de tracktijden hier invoerde op basis van de albumstream (ze zullen binnenkort verschijnen vermoed ik), dat track 2 mooi overgaat in track 3. Wat je jammer genoeg niet ervaart met de LP. Kan misschien wel wat afbreuk doen aan de luisterervaring, aangezien die overgang gepaard gaat met een schreeuw uit de diepste krochten van Mordor. Misschien had Smeekbede net na Ontzieling moeten komen om dan op kant B ruimte te geven aan het 'tweeluik' Cataract en de titeltrack. Enfin, ik ga er niet over muggenziften, maar snel nog enkele keren beluisteren (ook eens met koptelefoon via de stream ).

avatar van CWTAB
Live klinken de nieuwe nummers alvast een stuk logger en tegelijk ook melodieuzer. Cataract is een monstersong live die opbouw en dan het pak slaag dat volgt.... Smeekbede gebruiken om met de schreeuw het concert te laten eindigen was apart

avatar van AOVV
Ik heb net de volledige plaat voor het eerst beluisterd (via Bandcamp), en dit klinkt zeer straf. Waar 'Ontzieling' meteen een ziedende aanvang neemt, eindigt 'Smeekbede' in een razende schreeuw van pakweg 20 seconden.

Indrukwekkend.

avatar van Johnny Marr
Deze ga ik volgende week ophalen bij Consouling Store, blinde aankoop.

avatar van CWTAB
Hoogtepunt is voor mij het titelnummer: de keelzang die achter enkele minuten op gang getrapt wordt is fantastisch, melodieus en loeihard (dat stukje doet mij iedere keer aan Mastodon denken)

avatar van Johnny Marr
Lekker album weer, maar toch iets minder dan het verpletterende debuut. Die kwam echt hard aan, als een mokerslag in het gezicht. "De Doden Hebben Het Goed II" gaat verder waar het eerste deel eindigde, maar van vernieuwing is er niet echt sprake. Gelukkig kan ik de sound van Wiegedood enorm goed waarderen. Toch vind ik een gelijkaardige band als Oathbreaker nog wat dieper gaan.

Hoogtepunt is voor mij de opener Ontzieling, geweldig inventieve riff zit er in dat nummer. Uiteindelijk hebben ze er dus toch wat vernieuwing ingestoken, maar de drie andere nummers vind ik voorlopig nog wat gelijkaardig klinken. De schreeuw op het einde van Smeekbede is aardig maar had voor mij niet per sé gehoeven. Maar laat ik 'm eerst nog maar een paar keer draaien

avatar van CWTAB
Waar Cataract live genadeloos opbouwt (en maar bleef opbouwen en versnellen) valt de studio versie iets tammer uit...

Ik kan Johhny Marr wel gelijk geven dat het debuut harder aankwam, daarom denk ik ook dat het in functie is van de trilogie: nr 1 keihard op je gezicht, nummer 2 sust je wat in slaap (meer melodie en minder agressie) en wat brengt nr 3?

avatar van Don Cappuccino
Het eerste deel van De Doden Hebben Het Goed gaf ik 3,5*: uitstekend, maar niet indrukwekkend. De liveregistratie vond ik daarentegen erg sterk en op Incubate (Tilburg, in september) speelde de band een ontzettend intense en meeslepende set. Toen deel 2 werd aangekondigd was ik er wel benieuwd naar, maar de vraag is: kunnen ze de intensiteit van de liveoptredens nu wel overbrengen op plaat?

Het antwoord daarop is zonder twijfel ''nee''. Ook op De Doden Hebben Het Goed II vind ik het geluid van Wiegedood aan de magere kant, dit komt trouwens ook door de ontbreken van een basgitaar. Dat zou geen probleem zijn als het riffwerk gelaagd en intrigerend was, maar dat blijft allemaal ontzettend gemiddeld wat mij betreft. Wiegedood put op deze plaat wat meer uit de blackmetal uit de jaren '90, het gitaargeluid is een tikje scherper geworden. Op Ontzieling en Smeekbede wordt er net een iets grimmigere en ijzigere toonzetting neergezet, toch komt het voor mij niet helemaal over. Ook vind ik de vocalen op deze plaat echt ronduit onbegrijpelijk, klinkt als iemand die wel blackmetalschreeuwen wil opnemen, maar niemand wakker wil maken in het midden in de nacht. Dit zal wel een bewuste keuze zijn geweest, want live gaan de schreeuwen door merg en been, recht in je gezicht.

Conclusie: ik wacht wel weer op de liveregistratie van De Doden Hebben Het Goed II en de liveoptredens in de buurt om de plaat in vol ornaat te horen. Op plaat doet het me zeer weinig. Een krappe voldoende.

avatar van laboomzaa
Smeekbede is heerlijk!

avatar van [WZ]
Paar luisterbeurten later, toch stuk minder omver geblazen als bij de eerste..

[WZ] schreef:
Paar luisterbeurten later, toch stuk minder omver geblazen als bij de eerste..

Hij wil bij mij ook nog niet meteen landen...