Erwin van Ligten - Sun (2016)

Rock / Wereld
Label: Coast

1. Sunrise (4:38)
  2. The Face of Love (2:44)
  3. O Leãozinho (3:43)
  4. Sunyi (3:08)
  5. Soul Sacrifice & Incident at Neshabur (6:36)
  6. Young Ones Tune (0:28)
  7. Aquila Mamilla (3:23)
  8. Is This Love (4:28)
  9. Driven (4:27)
  10. Where Do We Go from Here (3:17)
  11. Pelagia's Song (1:58)
  12. Africa Unite (5:25)
  13. Yar (1:24)
  14. Conscious (5:12)
  15. Loa (1:25)
avatar van Paulus_2
Dit is een gloedvol album van Erwin van Ligten en een stevige mix van rock, reggae, latin en wereldmuziek. Het album bevat covers en eigen werk, waardoor recht wordt gedaan aan van Ligten's veelzijdige muzikaliteit. Erwin van Ligten speelt al decennia lang op diverse podia in verschillende ensembles en bands. En die ervaring hoor je terug in zijn spel. Hij beheerst zijn gitaar als geen ander, wat hij o.a. laat horen door covers te spelen van fameuze gitaristen en artiesten. Soul Sacrifice & Incident at Neshabur van Carlos Santana klinkt als nieuw werk.
Is This Love en Africa Unite zijn een tribute aan Bob Marley.
Verder is dit album een kennismaking met voor mij onbekende artiesten als Caetano Veloso en Nusrat Fateh Ali Khan.
Bekender werk is de titel song uit de film Captain Correlli's mandoline, Pelagia's Song.
Aquila Manilla, weliswaar een eigen compositie, had zo maar van Al Di Meola kunnen zijn.
De andere composities van Erwin van Ligten doen denken aan zijn gitaarwerk van zijn eerder uitgegeven album Krontjong Baru.
Het album is prima in balans, de geluidskwaliteit is uitstekend, ook de rustiger stukken blijven geïnspireerd klinken. Erwin van Ligten switcht moeiteloos van elektrische naar akoestische gitaren en op bijna alle tracks bespeelt hij diverse gitaren.
Hij wordt op dit album begeleid door zijn band The Young Ones, aangevuld met diverse muzikanten.
Ik heb dit album nu een aantal keren beluisterd en het blijft boeien. Ik geef het 4 sterren.

The Young Ones:
Gino Cochise drums
Mano Yeah Fender Rhodes
Jens Dreijer bass

avatar van Tozifra
Gino Cochise is de zoon van Erwin en Julya Lo'ko.

avatar van Tozifra
Afgelopen zaterdag heb ik dit album gekocht na afloop van een concert in De Dillewijn te Ankeveen. Erwin bracht daar met zangeres/gitariste Beatrice van der Poel een ode aan de ’27 Club’: musici die veel betekend hebben, maar op deze jonge leeftijd overleden: Janis Joplin, Jim Morrison, Brian Jones, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Amy Winehouse, Jeff Buckley, Robert Johnson e.a.. Tussendoor speelde hij het openingsnummer van dit album, Sunrise, wat me een beetje deed denken aan Dire Straits.
Op 'Pelagia's Song' spelen de Alessi Brothers mee.

avatar van Broem
Stapeltje albums van deze artiest komen binnenvliegen. Tjonge dat klinkt erg lekker. Fraai gitaarwerk en een mengelmoes van stijlen. Erg mooi opgenomen en een pareltje om naar te luisteren.

avatar van Paulus_2
Broem schreef:

Ik kan het niet beter verwoorden, Broem. Ik heb nu al zijn albums en vooral deze, die ik zeer bijzonder vind: Meerman & Van Ligten - Up to You (2001)
De samenwerking met een zanger, de drummer die te te horen op oa Brood's debuutalbum Herman Brood & His Wild Romance - Street), Kees Meerman. Deze drummer bleek een fantastische zanger te zijn. Helaas veel te vroeg overleden, aan hun muzikale samenwerking en vriendschap kwam dus een eind. Wat Erwin nog steeds heel jammer vindt en is ten volle te begrijpen als je dit album beluistert.