Brother Ali - The Undisputed Truth (2007)

Label: Rhymesayers

1. Whatcha Got (4:33)
  2. Lookin' at Me Sideways (4:05)
  3. Truth Is (4:20)
  4. The Puzzle (3:24)
  5. Pedigree (3:36)
  6. Daylight (4:02)
  7. Freedom Ain't Free (3:36)
  8. Letter from the Government (4:02)
  9. Here (4:00)
  10. Listen Up (5:03)
  11. Take Me Home (5:01)
  12. Uncle Sam Goddamn (4:57)
  13. Walking Away (3:58)
  14. Faheem (2:49)
  15. Ear to Ear (3:47)
avatar van MJ_DA_MAN
Dit nummer zul je dan ook wel goed vinden.

avatar van Gründafjørdøhur
Mmm, zeker een toffe plaat. Niet zo vet als USG, deze vind ik een betere beat hebben. En hier is het alsof broertje Ali echt zo al leunend op de beat zit te rappen ofzo. Maar bedankt voor de tip, MJ!

Toch nog even een paar nummers meer gecheckt Take Me Home en Freedom Ain't Free. Beide erg lekker. Ik ga deze in 't geheel dan ook maar eens checken.

Arrested Development - Mama's Always On Stage is denk ik wat je zoekt

avatar van music4life
Geweldig album. Ik begin steeds meer hip hop te luisteren. En dit vind ik geweldig, intelligente 'counscious' teksten. Het album heeft een heerlijke vibe en daarom ook een zeer verslavende werking.
Nu bericht ik zelden op deze site, terwijl ik wel de vruchten van musicmeter en haar gebruikers pluk. Zo ook nu, hopelijk.
Kan iemand mij artiesten aanbevelen naar aanleiding van deze muziek? Ik zou iedereen zeer dankbaar zijn, vanzelfsprekend. Goede muziek luisteren is fijn, goede muziek ontdekken toch ook.

music4life schreef:

Blue Scholars - Bayani
ArtOfficial - Fist Fights and Foot Races
T-Love - Long Way Back
Blu & Exile - Below the Heavens

Dank voor de namen. Als het bevalt en ik zet het op mijn ipod, zal ik elke keer als ik het luister gewild of ongewild in mijn achterhoofd hebben hoe ik erbij gekomen ben. Haha, sorry heel flauw.

avatar van Shelter
daar doe ik het allemaal voor

avatar van René.
Ik heb dit album maar even in m'n top 10 gezet.

avatar van René.
Ik heb dit album maar weer uit m'n top 10 gehaald.

avatar van Osiris Apis
En welke heb je er in gezet?

Donuts.

avatar van royals
Zijn beste beats staan op deze album: Ear To Ear, Take Me Home, Uncle Same, Walking Away, Watcha Got. Maar die man is zo gek, claimt een moslim te zijn maar toch vloeken (Uncle Sam Gdamn). Ach ja rappers zijn vaak hypocrieten heh.

avatar van Shelter
dit album, en ken jij een moslim die nooit vloekt/of een christen/budhist whatever?
over hypocriet gesproken lol

avatar van royals
Ik vloek in ieder geval nooit. Want hoe kun je iemand of iets verlvloeken waar je van houdt?

avatar van Shelter
omdat mensen niet alles letterlijk nemen, ik denk dat 90% van de mensen die Godverdomme zeggen, niet daadwerkelijk God vervloeken maar het zeggen uit gewoonte.

avatar van MJ_DA_MAN
royals schreef:
Ik vind ''deze album'' nog meer vloeken dan ''godverdomme''.

avatar van Elohim
Shelter schreef:
Als we godverdomme dan toch letterlijk gaan nemen, moet het wel juist gebeuren. Etymologisch gezien is het woord niet lastig uit elkaar te peuzelen: god verdom me. Het enige enigszins vreemde woord hier is verdom. Toch lijkt dit niet meer dan een kleine verbastering van 'verdoem' te zijn. Wat is de zin die we overhouden?

God verdoem me.

Hierin is God het onderwerp: de handelende persoon. Verdoem lijkt, gezien de vorm, een imperatief te zijn. Me is hier dus het object van de handeling. Wat betekent dit? Dat de spreker God verzoekt (beveelt, in zekere zin) om de spreker te verdoemen.

Goddamnit, de Engelse versie, verwisselt slechts het object van de handeling, verder niets.

Niemand hier vervloekt God, behalve als ze zeggen "Goddamnyou, of "Godverdomje" oid.

Ik snap dat het onnodig uitgebreid is, maar als er toch nog verwarring bestaat over zo'n simpel woord is het beter te uitgebreid te zijn dan te snel.

Elohim schreef:

God verdoem me.

ah kijk Royals, valt het toch mee met die hypocriete rappers...
Mijn punt was meer dat de meeste mensen die schelden met van alles en nog wat, niet letterlijk datgeen wat ze zeggen vervloeken of iemand letterlijk dat verwensen.
Gevoelige woorden zoals kanker oa, hypocriet overigens omdat het enigszins geaccepteerde woord tyfus wel gewoon gebruikt kan worden... ik houd het wel kort verder

Shelter schreef:

ah kijk Royals, valt het toch mee met die hypocriete rappers...

Het zal allemaal wel, maar mijn punt is dat goed bedachtzame en intelligente mensen (zoals Brother Ali) meestal denken voordat ze iets zeggen en niet alles er uit gooien. Dus je kunt best wel eerste denken voordat je iets zegt. Je zegt niet zomaar van alles. En zeker niet God's naam of dodelijke ziektes. Die woorden staan voor de dingen die ze betekenen tegenwoordig, dus Je kunt net zo goed iet sanders zeggen, want je kwetst er heel veel mensen mee. Kijk maar wat het bij de moslims veroorzaakt. En met hypocrisie bedoelde ik het gedrag van veel rappers. De meeste rappers die claimen dat ze moslim of christen zijn leven niet zo. Ze drinken, vloeken, gaan vreemd, doen drugs etc. Dus dat is alleen geloven van naam. Ik houd wel van veel hip hop als creatieve kunstvorm maar heb meestal personelijk niets met de rappers als persoon zelf.

Elohim schreef:

God verdoem me.

Bedankt voor de uitleg maar dat verandert niets aan de mening die de woorden vandaag de dag hebben. Het feit dat veel mensen deze woorden gebruiken zonder na te denken baart me ook wel zorgen. Zolang je veel mensen kwetst met het gebruik van bepaalde woorden, vooral ziektes en religieuze woorden, dan gebruik ik ze gewoon niet. Fuck, shit, kut, of damn zeggen daar doe je niemand pijn mee. Als iets zeggen een automatisme is geworden dan is dat wel zorgelijk, een eerste teken van brainwashing, en is het tijd om na te denken wat je eigenlijk zegt. Woorden zijn zeer belangerijk. Je bent wat je zegt, je tweede indruk zeg maar. Ook in religieus opzicht. De bijbel zegt zelfs dat 'de woorden die uit je mond komen representeren de staat van je hart', 'dus als je een vuile woordenschat hebt dan maak je van je hart een riool'. Mooi gezegd en zet tot nadenken. In mijn mening moeten we meer verantwoordelijk zijn wat we zelf zeggen, en wat we tegen elkaar zeggen. Want positievere woorden hebben nu eenmaal een grotere invloed, en maken een betere indruk dan negatieve woorden. Wel een interessante discussie

royals schreef:

Je scheert anders even alle rappers over 1 kam, terwijl ieder mens op de wereld hetzelfde doet.
Volgens mij heb jij een stereotype in je hoofd en label je alle rappers daardoor, beetje ondoordacht en niet bepaald intelligent. Je neemt de rappers iets extra kwalijk en noemt ze dan hypcriet terwijl de hele wereld rondom jou precies hetzelfde doen.
Sorry hoor maar alle mensen drinken/vloeken/gaan vreemd/liegen/drinken etc. Geloof je nu echt zelf dat de meerderheid van de gelovige mensen niet zondigen? Ik woon in een land waar 85% moslim is en bijna iedereen hier rookt/drinkt/vloekt/vertelde ooit een leugen....
En die scheldwoorden staan niet voor de letterlijke definitie, maar zijn een uiting van emotie.
Dat je er niet aan meedoet des te beter, maar de mensen die ik ken die met kanker schelden hebben echt niet de ziekte in hun hoofd. Ik begrijp dat het heel sociaal verantwoord is om te zeggen dat het allemaal zo verschrikkelijk is maar ik vind dat juist hypocriet.

Brother Ali is overigens een man met interessante teksten, die echt iets te melden heeft.
Te bizar voor woorden om juist deze man in het stereotype rapper hokje te stoppen, volgens mij heb jij nooit teksten van hem doorgelezen.