Brother Ali - The Undisputed Truth (2007)

Label: Rhymesayers

1. Whatcha Got (4:33)
  2. Lookin' at Me Sideways (4:05)
  3. Truth Is (4:20)
  4. The Puzzle (3:24)
  5. Pedigree (3:36)
  6. Daylight (4:02)
  7. Freedom Ain't Free (3:36)
  8. Letter from the Government (4:02)
  9. Here (4:00)
  10. Listen Up (5:03)
  11. Take Me Home (5:01)
  12. Uncle Sam Goddamn (4:57)
  13. Walking Away (3:58)
  14. Faheem (2:49)
  15. Ear to Ear (3:47)
avatar van MJ_DA_MAN
Ik kan amper drie favorieten kiezen dus wou ik het eigenlijk niet doen, maar nu zie ik dat Take Me Home er nog geen enkele keer aangevinkt is . Vind dat denk ik het beste nummer van de plaat, daarom vink ik enkel die af omdat dat nummer dat niet verdiend. Het is misschien wel het beste nummer dat ik heb gehoord dit jaar.

Maar nogmaals ik dit verruit de beste hiphop-plaat van 2007 tot nu toe, en nu al stiekem een beetje een klassieker voor mij. Echt briljant gewoon!

avatar van J.M.
Verhoog hem naar 4,5* het is toch wel een top album. brother ali is inmiddels één van mijn favoriete artiesten, al zijn albums op 4,5* staan. Elk nummer op dit album heeft wel wat daarom luistert het ook heel makkelijk weg.

avatar van MurryMusic
hmm heb em binnengehaald, klinkt wel interessant maar moet er echt aan wennen weeer er es wat nieuws

wie produced er eigenlijk voor deze gast?

MurryMusic schreef:
wie produced er eigenlijk voor deze gast?

Ant, bekend als het producerende deel van het hiphop-duo Atmosphere.

E.Norton
is deze gast blind ?!

avatar van Osiris Apis
Nee, maar volgens mij kan hij niet 100% goed zien, denk ik, omdat hij albino is.

"I got red eyes and one of them's lazy
and they both squint when the sun shines so I get crazy"

aldus Brother Ali zelf in Forest Whitiker.

avatar van Chrisseh
Zonde van de 0,5 en 1,5 (haat?)stemmen.

Had zelf een vier, daarna een beetje overenthiousast een 4,5 , en nu weer een vier staan. Maar wel een dikke vier, dichtbij de 4,5, kan nog altijd. Ik vind de tracks waarop hij iets 'agressiever' komt, echt hard.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit album is zo goed dat ie zelfs kans maakt om in mijn top 10 te komen. Ik vind het nu al een classic en na Rip The Jacker (van Canibus) en The End Of The Beginning (van Murs) de beste hiphop-plaat van de afgelopen 5 jaar (van wat ik ken dan natuurlijk).

Dit album heeft per ongeluk een tijdje op alfabet gesorteerd gestaan in iTunes zonder dat ik het door had, en toen ik dat herstelde kwam ik er ineens achter hoe belangrijk de volgorde van een CD kan zijn. 't Is een heerlijk zomers geheel, maar toch sla ik een aantal nummers graag over zoals Pedigree met ijn irritante refreintje, die tekst... En als mijn vinger dan toch op de skip-button rust, sla ik Daylight ook maar over. Voor de rest: top.

Jamaican
Brother Ali ken ik nog niet dus heb ik dit album maar eens afgehaald. Enkel Uncle Sam Goddamn en Watcha Got heb ik al eens beluisterd. Watcha Got wat een energiek nummer, als ik dat nummer hoor doet het me een beetje denken aan Ice Cube in zijn begin jaren.

Social_Mask schreef:
* Trouwens ik zoek de teksten van nr. 2,3,4 en 11. Als iemand mij kan helpen.. Alvast bedankt

Lookin' At Me Sideways
Truth Is
The Puzzle

Take Me Home kon ik niet vinden, helaas.

Social_Mask
Bedankt maar is niet meer nodig...want ik heb hem!!
18 Euro, maar dat is het elke cent waard. In het boekje staat trouwens dat nummer 2 (de beat) eigenlijk voor Murs was bedoeld en ze (Ali en Ant) vonden de beat niet echt 'perfect'. Toch hebben ze het gebruikt omdat hij erbij hoort.

avatar van Chrisseh
Ik vind nummer 2 (Lookin' At Me Sideways) juist zo lekker. Echt vet lied.

Social_Mask
Jah, ik ook..Ik begrijp die Ant niet.

avatar van Osiris Apis
Clip van 'Take Me Home' toegevoegd. Leuke clip!

avatar van waxs
Osiris Apis schreef:
Clip van 'Take Me Home' toegevoegd. Leuke clip!

Mooi clipje inderdaad, blijft tot op heden toch wel mijn favoriete plaat van 2007.

E.Norton
Uncle Sam Goddammn zul je dus echt nooit op TV zien he wat een clip

Social_Mask
Trouwens een leuk weetje (misschien), Slug, de rapper van Atmosphere, heeft een tattoo laten zetten op zijn nek met de woorden:
The Undisputed Truth

Dat kan je zelfs zien op het DVD'tje dat je erbij krijkt. Daar wordt Slug getatoëerd terwijl hij leuk zit te vertellen hoe geweldig hij Ali wel niet vindt

avatar van waxs
Social_Mask schreef:
The Undisputed Truth

Tss, die woorden heb ik in me schaamstreek getatoeërd, dat is pas liefde.

avatar van MurryMusic

FOTO foto FOTO foto FOTO foto FOTO!!

avatar van MurryMusic
Maar ik heb dit album nu vaak genoeg beluisterd en ik vind hem echt goed! Was wel verbaasd hy heb goede argumenten en lyrics zonder zo preekerig enzo te worde dat hebk snel bij rappers, maar hier vind k et top! die beats zijn ook lkkr. 4*
kweet eigenlijk niet wat mn favo's zijn...undecisive truth..

avatar van Reijersen
Erg sterke lyrics, dat is hetgene wat me het meest opvalt aan dit album. Brother Ali heeft een fijne manier van rappen en zijn stem ligt me ook wel goed. Sommige producties zijn erg wennen, maar na een aantal keer luisteren klinkt het allemaal top.

4 sterren.

avatar van MJ_DA_MAN
Heeft dit album op nummer één gezet in zijn Top 10 2007 .

avatar van Chrisseh
Nou, nummer 1 weet ik eigenlijk nog niet helemaal zeker, maar zeker weten komt ie in m'n top10.

avatar van MJ_DA_MAN
Uitgebreide review van mij, ook hier te lezen:

Vier jaar na zijn album Shadows On The Sun en drie jaar na de EP Champion, was het vol spanning afwachten of underground-albino-rapper Brother Ali opnieuw met een plaatje vol hoogstaande hiphop zou komen. Producer Ant, die samen met rapper Slug het duo Atmosphere vormen, nam net als op de twee eerder genoemde platen de gehele productie op zijn naam. Nadat Ant en Slug, tevens ook mede-eigenaren van Ali’s label Rhymesayers Entertainment, al hun energie staken in het promoten van het album The Undisputed Truth leek 2007 hét jaar te gaan worden van hiphoppoët Brother Ali. Door het slimme gebruik van 's werelds bekendste en meest bezochte videosite YouTube, kon je als liefhebber van de rapper niet meer om het album heen. The Undisputed Truth was overal. Dit album zou het door Nas doodverklaarde hiphop doen moeten herleven. En dat deed het. Zó overtuigend zelfs, dat het genre beter leek dan ooit tevoren.

Sommige combinaties in hiphop hebben zoveel chemie, dat het lijkt alsof de artiesten alleen op de wereld zijn gekomen om met elkaar een plaat te maken. Een schoolvoorbeeld daarvan is het in 2003 verschenen Rip The Jacker, een samenwerking tussen rapper Canibus en Jedi Mind Tricks-producer Stoupe The Enemy Of Mankind. Hoewel het geluid van die plaat totaal anders is dan The Undisputed Truth, krijg je tijdens het beluisteren van deze plaat déjà-vu’s van het genoemde Canibus-album. Het gevoel zegt heel simpel: dit klopt. Waar de chemie al duidelijk aanwezig was op de voorganger Shadows On The Sun werden Brother Ali en Ant, zonder dat ze het wisten, muzikaal in de echt verbonden.

De eerste single van The Undisputed Truth, genaamd Truth Is, verscheen al begin januari. Dit nummer deed velen positief verrassen. Truth Is had duidelijke reggae-invloeden, iets wat ongebruikelijk was voor producer Ant. Toen het album ook eenmaal op de markt en het internet verscheen, bleek de producerende tak van Atmosphere creatiever te zijn dan ooit. Waar Ant voor Atmosphere vaak zijn emotionele kant moet verwerken in zijn beats, klinkt het op The Undisputed Truth vol warmte en passie.

Dit komt voornamelijk door het feit dat Ali niet zo’n pure “emo-rapper’’ is als Atmosphere’s Slug. En op deze plaat wordt nog maar eens onderstreept dat Ant in samenwerking met Ali het beste uit de veren komt. De producties bevatten vele rock- en zoals al eerder vermeld reggae-invloeden. Waar je het geluid mee kan vergelijken is bijna niet te zeggen, gezien Ant altijd al bekend heeft gestaan om zijn unieke en uiterst creatieve beats. De lijn van de vorige platen wordt met een zonnig extraatje moeiteloos voortgezet.

Ook Brother Ali laat wederom zien waarom hij behoort tot de betere rappers van het wereldje. Zijn teksten zitten vol met levenslessen, geloof, politieke statements en natuurlijk het leven van de rapper zelf. Zo tikt de man in Uncle Sam Goddamn, waar tevens ook een bijpassende videoclip is gemaakt, Amerika flink op de neus met een aantal opvallende en uiterst kritische zinnen. De blues-achtige beat geeft het nummer nog eens een extra Amerikaans sfeertje en dat brengt de tekst nog beter tot zijn orde. Het bijbehorende refrein zegt al erg veel over zijn kijk op de Verenigde Staten: Welcome to the United Snakes, land of the thief home of the slave. The grand imperial guard where the dollar is sacred and power is God.

Wat Brother Ali zo sterk maakt, is eigenlijk heel simpel: de man heeft geen zwakte. Tekstueel zit alles boordevol inhoud en overtuiging, en stopt daarin ook nog eens een hele lading woordspel en poëzie. Doordat zijn flow zo ongelofelijk zuiver en scherp is kun je The Undisputed Truth zelfs a capella prima beluisteren omdat het rappend zo verschrikkelijk boeiend is. Zelfs het merendeel van de refreinen klinken gewoon fantastisch, en dat puur door Ali’s scherpe en warme stem.

Zoals al eerder vermeld, is de chemie tussen de twee artiesten het belangrijkste van dit album. Ali plus Ant lijkt een optelsom te zijn, waarvan de uitkomst perfecte hiphop is. The Undisputed Truth is helaas net niet volledig perfect, omdat nummers als Here en Walkin Away net een fractie minder goed zijn geproduceerd dan de rest. Het kan de pret echter niet bederven. Er zijn van die platen die je over, pak hem beet, tien jaar ziet als een klassieker. The Undisputed Truth is zo’n album dat die status nu al heeft.

Gekkenhuis
Leuke site dat hiphopleeft.nl. Wellicht eindelijk wat anders dan State, want theboombap is ook al niet veel meer waard. Aan de vormgeving wordt nog gewerkt neem ik aan ?

avatar van thomzi50
Gekkenhuis schreef:

Het wordt ooit nog veranderd ja, maar voorlopig houden we het (even) zo. Niet enorm origineel nee, maar ach, in al haar eenvoud vind ik het wat hebben.

avatar van thomzi50
Vind het op het eerste gehoor eigenlijk een beetje tegenvallen Ik lach er niet om omdat ik het zo dramatisch vind - want ik vind het helemaal niet zo slecht, alleen nog niet heel bijzonder - maar omdat eigenlijk iedereen die ik hierover sprak (vooral MJ) zo ongelofelijk positief was, en op hhl zo'n mega-positieve recensie staat.

avatar van Rhythm & Poetry
Een album die bij mij blijft groeien. Net Als Brother Ali steeds meer in mijn achting stijgt. Heerlijke producties. Het 1ste nummer is al een geweldige knaller. Sommige nummers maken mij ook echt vrolijk. Track 7 heeft een lekkere zomerse beat (beetje reggea achtig). Faheem is mijn persoonlijke favoriet. Ik skip geen enkel nummer van dit album. 4* maar kan nog groeien.

avatar van hiphopmaster
Brother Ali is denk op dit moment één van de betere rappers. Live is hij briljant en met zijn Shadows on the Sun heeft hij direct al een klassieker gedropt. Hoge verwachtingen dus bij dit album. Maar eigenlijk ben ik best wel teleurgesteld in dit album. Niet door de rapkwaliteten, want die zijn gewoon van een heel hoog nivo, maar door de producties van Ant. En dan blijkt dat nummers zoals Pedigree, Here, Listen Up en Walkin' Away de kwaliteit behoorlijk naar beneden haalt.
Gelukkig staan er ook genoeg nummers op die het geheel naar een ruime voldoende tillen (Puzzle, Uncle Sam Goddamn, Freedom Ain't Free en Truth Is). Helaas zal The Undisputed Truth altijd in de schaduw van zijn voorganger blijven staan.