Brother Ali - The Undisputed Truth (2007)

Label: Rhymesayers

1. Whatcha Got (4:33)
  2. Lookin' at Me Sideways (4:05)
  3. Truth Is (4:20)
  4. The Puzzle (3:24)
  5. Pedigree (3:36)
  6. Daylight (4:02)
  7. Freedom Ain't Free (3:36)
  8. Letter from the Government (4:02)
  9. Here (4:00)
  10. Listen Up (5:03)
  11. Take Me Home (5:01)
  12. Uncle Sam Goddamn (4:57)
  13. Walking Away (3:58)
  14. Faheem (2:49)
  15. Ear to Ear (3:47)
avatar van Osiris Apis
Zuinige krent. 15 euro maakt toch niet uit voor een album die je zo goed vind.

Osiris Apis schreef:
Zuinige krent.
Geef me eens ongelijk in deze tijden.

avatar van Osiris Apis
Onzin, ik merk zelf niks van de krediet crisis.
Of stond je geld op een IJslandse bank?

Ik vergat de '' ''.

RedLightCityBoy
Brother Ali zet hier een goede plaat neer.
Fijne producties door Ant, ik heb zijn beats altijd al geweldig gevonden maar naar mijn idee past Brother Ali er beter op dan Slug.
Echt bijna elk nummer is goed, maar soms ook extreme missers.
Zo vindt ik ik Listen Up echt vreselijk, zo'n inspiratieloos refreintje, een soort geprobeerde Beastie Boys. Maar als ik daarna Take Me Home hoor wordt ik weer vrolijk, fantastisch nummer.

avatar van Korhymes
Yez, tracks als Listen Up en Here weerhouden me ervan om een 4,5 te geven. De rest is uiteraard heerlijke shit!

avatar van MJ_DA_MAN
Here en Walking Away weerhouden mij ervan een 5 te geven, denk ik toch.

avatar van GarnalenPeller
Deze cd is een pak introverter dan Shadows. het stukje vanaf Truth Is t/m Letter From the Government vind ik de beste 6 tracks achter elkaar op een CD ooit.

avatar van Rhythm & Poetry
Vanmiddag weer opgezet en man o man ik geniet steeds meer van The Undisputed Truth. Daarnaast ben ik zeer blij dat ik het prachtige album in origineel bezit heb. Als ik deze cd opzet heb ik het prachtige boekje met teksten er bij en rap ik elk nummer mee. Vanaf Whatcha Got weet je eigenlijk al dat er niks meer mis kan gaan, wat een prachtige binnenvaller is dat .

Ik kijk uit naar zijn aankomende EP, Brother Ali is nog steeds in topvorm.

Relax
Ik gaf het album nog 1 kans vannacht... maar nogmaals vind ik het geen reet aan.
Het doet me niets, eentonige beats waar amper moeite inzit kwa sample gebruik, de stem van Ali die irriteerd ... het enige wat ik een beetje kan waarderen zijn de lyrics, maar zo speciaal zijn ze niet naar mijn mening.

avatar van prodi9y9
eentonige beats? ali's stem? de lyrics niet zo speciaal?

gelukkig valt over smaak niet te twisten!:O

avatar van MJ_DA_MAN
Naar aanleiding van zijn opkomende album dit nog maar eens opgezet, en blijft gewoon briljant en sowieso zo'n beetje de beste hiphopplaat van de afgelopen jaren imo. Here en Walking Away vond ik altijd minder, maar Here beviel me nu wat beter (maar nog steeds de mindere met de laatstgenoemde). Walking Away vind ik nog steeds niet veel aan, en weerhoudt mij dit de volle jackpot te geven. Maar goed, het cijfer op MuMe boeit niet veel want dit blijft verder op alle gebieden een classic die al een tijd hard op de deur klopt van mijn top 10 (niet dat de top 10 veel zegt).

raffael77
Zijn stem wordt irritant als je er lang naar luistert en de beats zijn vrij matig.

Zijn teksten zijn wel ok maar persoonlijk vind ik dat hij wel een beetje overschat is.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de manier waarop hij flowt erg mooi. Het lijken net golven waarop jij vaart terwijl de wind zijn met een briesje een verhaal fluit. Brother Ali flowt erg natuurlijk en zorgeloos. Moeiteloos ongeforceerd verteld hij zijn diepe verhalen zonder dat je begint te denken dat hij enkel dit doet om zieltjes te trekken. Zijn passie, oprechtheid en eerlijkheid voel je gewoon door al zijn werken heen.Zijn stem is diep en soft waarmee hij vaardi en kunstig mee weten te spelen, iets wat ik alleen Tupac heb horen doen.

Notabel is de Roger Troutman AutoTune (zo noem ik die) op Ear to Ear, ik vind dat het geniaal is gebruikt en geeft een meerwaarde aan het nummer. Op het moment doen de raps mij veel maar de producties (op enkele na) vrij weinig. Dit geldt trouwens voor al zijn werken.

avatar van Seedorf
raffael77 schreef:
Zijn stem wordt irritant als je er lang naar luistert

Ben ik met je eens. Vind z'n stem op den duur ook zeer irritant worden. Daar komt nog bij dat er geen/nauwelijks gastartiesten op z'n albums te horen zijn, waardoor het al gauw moeilijk wordt om een heel album van hem uit te zitten. Het is dat z'n albums productioneel - en meestal ook tekstueel - goed in elkaar steken, anders zou ik ze zeker niet met een voldoende kunnen beoordelen.

avatar van Gyzzz
Ook mee eens. Tekstueel steekt het goed in elkaar in de zin dat het eens echt ergens over gaat, maar inhoudelijk doet het me werkelijk niets en het wekt geen enkele sympathie of wat voor emotie dan ook op. De vaak jolige refreintjes blijken bovendien regelmatig vrij dodelijk voor het nummer.

avatar van Dutch Technique
MJ_DA_MAN schreef:
Ik zat zo net bij statistieken te kijken, en daar staat 'Walking Away' toch vrij hoog genoteerd als favo-nummer. Is het een kwestie van smaak dat je er niet zo veel aan vindt, of is het echt een slecht nummer? (heb het nummer zelf nog niet geluisterd).

avatar van Rhythm & Poetry
Dat is toch sowieso een questie van smaak? Het is toch niet zo dat MJ kan bepalen of het een slecht nummer is (net zo goed dat ik niet kan bepalen dat het wel een goed nummer is).

Heleboel off topic berichten verwijderd.

X-man
Dutch Technique schreef:

Ontopic, net weer geluisterd en Here en Listen Up verpesten de 'goede' indruk die het album op mij maakt. Vind dit echt slechte tracks, eentonige flow en daarnaast producties die me tegenstaan.

avatar van josbosvos
Wat een album dit, er zijn maar weinig emcees die zoveel van hun hart en ziel in hun tracks weten te stoppen dezer dagen. Faheem geeft me echt kippenvel en de producties van Ant zijn om je vingers van af te likken. Naar mijn mening het beste album van het decenium !

:O blij dat ik dit heb ontdekt

thanx 2 MJ die mij onbedoelt tipte tijdens zijn top 15 mooie covers

avatar van MJ_DA_MAN
Nou, als zelfs het volgende uit mijn ''mond'' komt:
MJ_DA_MAN schreef:
... is het sowieso al een bijna directe tip hem te gaan luisteren .

avatar van TheLegacy
Ja, dat heb ik gedaan en ik vindt het een briljante plaat. Voor nu 4 sterren met zeker kans op verhoging

avatar van josbosvos
Ik ben enigszins verbaasd dat dit album maar 3,76* ster als gemiddelde heeft, blijkbaar lopen de meningen over dit album ontzettend uiteen.

avatar van TheLegacy
0,5* omhoog! Album blijft boeiend en wat heeft deze man een flow!

TheLegacy schreef:
:O blij dat ik dit heb ontdekt

thanx 2 MJ die mij onbedoelt tipte tijdens zijn top 15 mooie covers

onbedoeld is het toch echt wel volgens mij

avatar van thgryda
moet dit nog altijd checken te veel gemist, te veel in te halen voorlopig en te weinig te tijd vooral

avatar van TheFunkyM
Na atmosphere ben ik dit ook aan het proberen, maar het kan in mijn mening nog echt niet tippen aan Atmosphere, wat ik veel relaxter vind klinken. Ook trek ik de stem van Ali niet helemaal. Hij flowt wel lekker, maar het is nog niet helemaal mijn ding. Ik kom er dan ook niet helemaal doorheen.

TheFunkyM schreef:

Yep dat had ik dus ook met Ali, ik had vroeger eens een cd van hem een tijd op mijn computer. Ik geloof die eerste, die vond ik maar matig en gelijk je zegt zijn stem is niet zo mijn ding. Hij heeft wel een goeie flow maar klinkt toch een beetje als een redneck. Toen ik US dit jaar binnen haalde is dat wat veranderd. De goeie producties zorgde ervoor dat ik het album toch bleef opzette en zo merkte ik meer en meer dat ali's flow en lyrics toch wel echt top zijn en zelfs zijn stem begin je meer en meer te apprecieren... Toch maar eens uitchecken die andere twee Ali albums dus