Fish - Sunsets on Empire (1997)

Label: Lightyear

1. The Perception of Johnny Punter (8:36)
  2. Goldfish and Clowns (6:36)
  3. Change of Heart (3:41)
  4. What Colour Is God? (5:50)
  5. Tara (5:11)
  6. Jungle Ride (7:33)
  7. Worm in a Bottle (6:23)
  8. Brother 52 (6:05)
  9. Sunsets on Empire (6:54)
  10. Say It with Flowers (4:19)
  11. Do Not Walk Outside This Area * (6:29)
totale tijdsduur: 1:01:08 (1:07:37)
avatar van Rudi S
vigil al warm aan het lopen voor de komende artiesten k.o.

Komt er een Fish k.o.?

avatar van Bravejester
vigil schreef:
Fish heeft erg veel officiële live albums uitgebracht maar helaas niet van deze tour. Ik heb een bootleg onder de naam Goldfish and Clowns opgenomen op 14 aug van 1997 in Milwaukee (regende het?) en die is kwalitatief echt heel erg goed (4 5*). Toch jammer dat die het officiële daglicht nooit gezien heeft.

The Perception of Johnny Punter
Lucky

Internal Exile
The Company
Sugar Mice

Mooie setlist met veel favorieten van mij op dit album en dan met favorieten als Cliché en Sugar Mice erbij

Mssr Renard schreef:
Komt er een Fish k.o.?

Ja over een dag ofzo na de beach boys

Bravejester schreef:

Ja die laatste was wel te verwachten gezien de plaats van t optreden

vigil schreef:

Ja over een dag ofzo na de beach boys

Toevallig staat die in mijn updates. Nog van de Twelfth Night ko. Maar tag mij toch maar, dan vergeet ik het niet. Ben en blijf een groot fan.

avatar van Hanszel
Die Fish KO ga ik ook in de gaten houden, tag mij als ie begint aub

Overigens door het bericht van vigil schoot me te binnen dat ik op zolder een hele doos met setlisten heb gevonden tijdens het opruimen laatst. Was echt mijn ding, een setlist scoren na afloop (zitten overigens leuke exemplaren bij, FLC, Muse, Faith no more, Brassy, Sugar Ray, Soulwax, Interpol.....) maar dus ook een van Fish. Een uitgeprinte, met het logo van 'Sunsets on Empire' en daaronder 'World tour 1997/8'

Ze speelden op 18-10-1997 in de Schouwburg in Sittard lees ik op de gele post-it achterop.

Maar de setlist: (allemaal in HOOFDLETTERS maar ik typ het even gewoon, dat staat wat vriendelijker)

Perception of Johnny Punter
Brother 52
Lucky
Internal exile / The company
Lavender

Wat me nog erg bijstaat van dat optreden was hoe groot de man wel niet is! We stonden dus helemaal vooraan (ik heb ook nog een slokje spa blauw van 'm gekregen), was echt imposant. Mooie tijden...

avatar van vigil
Ja water gaf hij qua drank wat makkelijker weg

Qua setlist dus het zelfde in vergelijk met 2 maanden er voor. Enkel de afsluiter is anders maar nogmaals gezien Milwaukee logisch dat dit (eenmalig?) aangepast werd

avatar van bikkel2
Geweldige frontman. Hij is inderdaad enorm imposant, maar het is ook een mooie verteller. Hart op de tong, maatschappelijke mening en het is niet nep hè.
Ik vind het enorm jammer dat zijn stem het niet echt meer heeft.
Hij moet echt knijpen en diep gaan om de hoogtes nog te halen.
Maar de keren dat ik 'm heb gezien was goud.
Het optreden in Paradiso ten tijden van dit album was echt geweldig. Hij bleef terugkomen voor toegiften.

Zijn stem is tegenwoordig wel weer wat beter dan bv een jaar of 10 geleden

avatar van Deranged
Jungle Ride is zo'n beetje het Engelstalige Schotse tongval equivalent van Villa Volta.

avatar van Zagato
Door een bericht bij Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors van bikkel2 heb ik deze weer eens opgezet. Op een paar songs na kan ik eigenlijk helemaal niets met dit album. God wat mis ik de oude Marillion soms, zijn er bands die daarbij in de buurt komen?

Zagato schreef:

Honderden, het genre neoprog kent vele adepten.
Persoonlijk vind ik IQ de fijnste neoprogband, maar volgens mij is BigBig Train de populairste.

avatar van Zagato
Mssr Renard schreef:

Honderden, het genre neoprog kent vele adepten.

IQ ken ik maar BIg Big Train niet, ga ik eens checken!

avatar van vigil
Jammer dat Do Not Walk Outside This Area niet op het reguliere album staat. Behoort zeker tot de betere werk van deze periode samen met Goldfish & Clowns en What Colour Is God?

avatar van Robje1968
Deze CD klinkt zoals ik Fish graag hoor: gepassioneerd, bijtend en bevlogen.

Niet elk nummer is top, maar er zitten een aantal mooie nummers op dit album. Hoogtepunten voor mij zijn: "The Perception of Johnny Punter",
"What Colour Is God? ", "Tara" en "Jungle Ride"

avatar van Mssr Renard
In het pre-stream tijdperk, zonder internet en whatnot, beschouwde ik deze plaat als zijn comeback. Ik droeg hem altijd met mij mee, en liet het aan iedereen horen. Ik geloof dat iedereen het wel met me eens was dat deze plaat erg sterk is.

Ik wist nog niet eens wie Steven Wilson was, en Harillion had ik nog niet 'ontdekt'. Cd's waren toen rond de 35 tot 40 gulden, dus meer dan 1 album per maand kopen zat er niet in.

Dan gaat zo een album wel helemaal met je vergroeien. Draai 'm nu amper meer, maar dit was wel mijn hit-album. Geen idee wat toen hot was, voor mij waren toen Fish, Saga's Generation 13 en IQ's Subterreanea hot.

Het was ook mijn overgangsperiode van middelbare school naar een vaste baan. Ik werkte toen nog als schoonmaker sochtends vroeg en savonds laat om m'n school te betalen.

Moeilijke tijden, daar paste dit soort muziek ook wel bij, denk ik. Uiteindelijk wel goed gekomen, maar het maakt de platen uit deze tijd wel een beetje beladen.

Toen stapte ik geloof ik over op de southern rock, dat paste meer bij hard werken voor de boterham. Ik snapte de teksten van dit soort prog toch vaak niet. Al gaat Jingle Ride wel over inner city struggles em Brother 52 was ook wel lekker urban.

avatar van bikkel2
Ik was er ook wel gek mee toendertijd. Fish en Steven Wilson is op dit album een prima match.
Fish heeft wel baat bij een musical director en producer en ook nog eens componist.
Krachtig album en wat mij betreft één van zijn sterkste.

avatar van Mr. Rock
Mr. Rock schreef:
Ietwat wisselvallig album. Uitstekende nummers (The Perception of Johnny Punter, Goldfish & Clowns, What Colour Is God?) worden afgewisseld met vervelende nummers die lang doorkabbelen en niets toevoegen (Jungle Ride, Say It with Flowers). Toch een voldoende, want meer sterke dan zwakke nummers, maar naar mijn mening zeker niet de beste van Fish. 3*

Herbeoordeling is negen jaar later wel op z'n plaats. Echt een véél beter album dan voorganger Suits. De eerste waarop Fish' stem duidelijk hoorbaar aan slijtage onderhevig is, maar hij gebruikt het in zijn voordeel door meer venijn in de nummers te leggen. De openingstrack is een ongekend steviger rocker voor zijn doen, met stevig drumwerk en fel gitaarspel. Het stukje spoken word voegt ook echt iets toe hier. Veel sfeer en afwisseling, absoluut het beste nummer van de cd.

Goldfish & Clowns en What Colour Is God hakken er ook stevig in. De raspende stem versterkt de felheid van deze songs. Brother 52 is een ander hoogtepunt en de titeltrack is ook meer dan oké. Tara is misschien wat te zoetsappig en Jungle Ride duurt te lang, maar Say It with Flowers is eigenlijk de enige track die echt zwak is. Na het titelnummer afzetten dus en het is echt een prima album.

avatar van Mssr Renard
For old times sakes doe ik hier een halve punt bij. Ik heb teveel 4*-albums en te weinig 4,5* en 3,5* sterren album en dat wringt. Maar om deze plaat nu naar beneden bij te stellen gaat te ver.

In feite is rapportcijfer 9 wel goed, want alleen Say it with Flowers is wat minder. En als ik dan Johnny Punter hoor, en de backing vocal van Chris Thompson ("We are in another world") moet ik toch ook weer glimlachen.

Ik denk ook wel dat dit Fish' meest stoere plaat is, en dat pas hem wel, dat een beetje stoere.