Seether - Poison the Parish (2017)

Zuid-Afrika
Label: Concord

1. Stoke the Fire (3:44)
  2. Betray and Degrade (4:04)
  3. Something Else (3:42)
  4. I'll Survive (3:38)
  5. Let You Down (4:10)
  6. Against the Wall (3:50)
  7. Let Me Heal (3:52)
  8. Saviours (3:22)
  9. Nothing Left (3:36)
  10. Count Me Out (3:50)
  11. Emotionless (5:21)
  12. Sell My Soul (4:17)
  13. Feels Like Dying * (4:03)
  14. Misunderstood * (3:47)
  15. Take a Minute * (4:29)
avatar van Killeraapje
Fijn hij is toegevoegd. Kijk hier weer erg naar uit.

Hier is alvast de nieuwe erg lekkere single.

Seether - Let You Down - YouTube

avatar van legian
De sfeer is in ieder geval weer creepy, iets wat de laatste albums wel miste.
Met 15 nummer best een lange plaat. Ben benieuwd hoe dit klinken.

avatar van legian
Ondertussen is ook Nothing Left te beluisteren. Het rauwe is weer terug in ieder geval, dit stemt hoopvol.

avatar van Killeraapje
Erg lekker nummer. Heb het album besteld. Krijg het morgen binnen. Ben erg benieuwd!!

avatar van legian
Ze gaan steeds meer terug naar het rauwe geluid waar ze mee begonnen, heerlijk. Het klinkt daardoor ook meteen een stuk steviger, hoewel een Karma & Effect en Disclaimer toch net een stapje verder zijn. Na een eerste paar luisterbeurten bevalt deze erg goed. Ook de bonus tracks zijn weer fijn.

Grote favorieten zijn voorlopig Count Me Out met een sterke Nirvana sfeer, en Take a Minute.

avatar van james_cameron
Weining opzienbarend album, waarop de band nog steeds een geluid laat horen dat ergens tussen Tool en Nirvana in ligt. En over Tool gesproken... dat intro van Let You Down lijkt wel heel erg op Stinkfist. Het klinkt allemaal wederom degelijk genoeg, maar het songmateriaal is ditmaal aan de gezapige kant en mist net dat beetje extra. Memorabel wordt het derhalve slechts zelden.

avatar van Killeraapje
Na twee wat luchtigere platen waarbij wat meer pop invloeden kwamen bovendrijven is dit album weer een stuk zwaarder en doet meer denken aan Disclamer en Karma & Effect. Vooral de stevige nummers waarbij Shaun weer wat meer zijn schreeuwzang gebruikt springen er voor mij uit. Voorlopige hoogtepunten vind ik Stoke The Fire, Emotionless, Betray and Degrade en ook de slotsong Sell My Soul is erg sterk.

Zoals altijd blijf ik me verbazen hoeveel herrie Seether kan maken met slechts drie bandleden maar net zoals altijd zijn de teksten weer erg goed en is vooral de zang van Shaun net iets beter als die van zijn genre genoten. Andere grunge acts van de laatste 20 jaar zijn wat mij betreft toch een stuk minder dan Seether.

Sterk album.

avatar van legian
Karme & Effect waardeer ik net wat meer, maar ze komen er wel verdomd dichtbij. De 'pop' sound zijn ze hier vrijwel helemaal verloren, wat komt door de volledige controle die Shaun had bij dit album. Het zorgt voor een flinke boost in rauwheid, weg zijn de gepolijste randjes en terug zijn de schurende gitaren. In alles is dit Seether zoals Seether hoort te zijn.

Het album klinkt eigenlijk zoals ze al jaren live klinken. Rauw, hard, puur en met ongelofelijk veel energie. Heb mij dan ook altijd verbaasd dat hun albums zo ongelofelijk gepolijst waren terwijl dezelfde nummers live veel rauwer klonken.

Persoonlijke favorieten: Let Me Heal (dit nummer grijpt mij bij de strot), Count Me Out (Nirvana sfeer met onvervalste Seether invloeden, puur genieten) en Sell My Soul (Prachtige afsluiter).
Daarnaast nog een vermelding voor de drie bonus nummers, ongelofelijk fijne nummers die ook de verscheidenheid van Seether laten horen.

4.5* (met groeimogelijkheden)

avatar van Killeraapje
Vanavond live gezien in de 013 in Tilburg. Van het nieuwe album kwamen drie nummers voorbij. Stoke The Fire, Betray and Degrade en Let You Down. Stuk voor stuk klonken ze ontzettend goed. Hoop dat Seether deze koers aan blijft houden.

avatar van legian
Nieuw album staat gepland voor 28 augustus, eerste single is nu ook uitgebracht. Seether - Dangerous (Audio) - YouTube

legian schreef:

Hij staat er al op

Seether - Si Vis Pacem, Para Bellum (2020)