Rinus schreef:
De opnamen klinken uitstekend, veel beter dan ik me had voorgesteld.
Nou, dat laatste viel me een paar maanden geleden ook op toen ik mijn enige eigen
verzamel-CD van Smokie draaide. Ik verwachtte ook een enigszins stoffig jaren-zeventig geluid. Dat was het ook, maar het geheel klonk opvallend helder en ruimtelijk. Komt vermoedelijk doordat ze per saldo vrij veel akoestisch gitaarwerk in hun nummers hebben zitten. Alleen de drums klinken echt als drums zoals die in de jaren zeventig werden opgenomen.
Zoals Smokie natuurlijk ook helemaal hoort bij de jaren zeventig, al konden ze met name in Duitsland nog decennialang teren op hun roem. Als tiener die opgroeide in dat decennium heb ik altijd wel een zwak gehad voor Smokie, al heb ik de albums nooit beluisterd.
Ze waren natuurlijk een soort speelbal in de handen van Chinn & (vooral) Chapman, die de meeste hits schreven, maar de jongens van Smokie schreven ook zelf nummers, die dan vaak op de albums of B-kantjes terecht kwamen. Afgaand op een paar van die B-kantjes (jaja, ik kocht ook enkele originele singles van ze) zat daar soms mooi akoestisch, maar ook behoorlijk ruig werk tussen.
Van deze compilatie herinner ik me het nummer Will you love me. Was de B-kant van de overigens nogal matige single Oh Carol, zie ik op Discogs, en daar rockten ze er flink op los. En Chris Norman's stem bleef in dat geweld aardig overeind, als ik me goed herinner. De koortjes van de bandleden waren meestal ook wel vrij oké.