Pearl Jam - Binaural (2000)

Label: Epic

1. Breakerfall (2:19)
  2. Gods' Dice (2:26)
  3. Evacuation (2:56)
  4. Light Years (5:06)
  5. Nothing as It Seems (5:22)
  6. Thin Air (3:32)
  7. Insignificance (4:28)
  8. Of the Girl (5:07)
  9. Grievance (3:14)
  10. Rival (3:38)
  11. Sleight of Hand (4:47)
  12. Soon Forget (1:46)
  13. Parting Ways (7:17)
  14. Footsteps [Live] * (5:24)
  15. Better Man [Live] * (4:37)
1,0
Zo, is dit even een saai album...nergens een hoogtepunt...

Het geluid is erg goed, dat wel. Jammer alleen dat de nummers ow zo monotoom zijn.
Stuk voor stuk depressieve instortingen.
Hier en daar wordt er wel geprobeert te rocken, maar het klinkt zo hopeloos en zonder ruggegraat dat ik blij ben deze plaat niet te hebben gekocht.
Wanneer er niet "Pearl Jam" op het album had gestaan, had niemand maar dan ook niemand dit stukje "zonde van mijn tijd" muziek gehoord.
Puur vanwege de bandnaam krijgt deze hier en daar een hoog cijfer.
Dat op zeker....

avatar van Status Seeker
Ik vind dit juist een mooie ingetogen cd, die misschien wat zwak opent (van het refrein van Evacuation kan ik niet vrolijk worden ), maar die mij met name bij de nummers 4 t/m 6 helemaal weet te pakken. Mocht je wat meer rockende nummers willen horen, dan kun je altijd nog een andere PJ cd pakken.

avatar van kaztor
Lexicon Devil schreef:

Als er een band bewezen heeft (vooral met o.a. dit album) een ruggegraat te hebben is het PJ wel.

1,0
Kom maar op met je argumenten dan....

avatar van Klumpie
Lees het eerste berichtje van Zachary

1,0
Ik lees daar o.a. de termen "eerlijke muziek" en "muziek voor de eenzaamheid" en "dagdromerij".

Eerlijke muziek vind ik misschien niet de juiste term. Eerder vind ik het "ik bedoel het goed maar toch doe je me pijn" muziek

Eenzaamheid vind ik absoluut niet terug in zijn teksten. en dagdromen kan ik er wel op ja. Niet bepaalt wakkerschud muziek inderdaad.

avatar van Gajarigon
Lexicon Devil schreef:
Eenzaamheid vind ik absoluut niet terug in zijn teksten.

"Parting Ways"?

avatar van TheFunkyM
Ik vind dit na Ten hun beste cd van de albums die ik gehoord heb.
Ik vind het een goeie cd met heerlijk rustige nummers.

avatar van thetinderstick
Dit is een van de minst gewaardeerde PJ albums, maar slecht is het zeker niet. 'Nothing As It Seems', 'Light Years' (toen ze dit nummer op Pinkpop speelden in 2000 vond ik dit een van de hoogtepunten), 'Thin Air', 'Grievance' en 'Parting Ways' zijn bijvoorbeeld uitstekende nummers die zo bij het betere werk van PJ gerekend kunnen worden.
Wel is het zo dat dit album iets teveel nummers bevat die 'best aardig' zijn (zoals de eerste drie) maar niet echt bijzonder. Na het zeer sterke Yield is Binaural dus wel een beetje een tegenvaller, maar slecht is het zeker niet.

Lexicon Devil schreef:

Het is jammer dat je zo snel bent in je oordeel, ik hoop niet dat je altijd op deze manier naar muziek luistert.
Voor 'wakkerschud-muziek' verwijs ik je graag door naar Ten of Vs., want als je graag dagdroomt op deze plaat dan lijkt me dat zonde van je tijd.

Meatpuppet schreef:

Wie zegt dat ik snel in mijn oordeel ben???
Misschien heb ik deze plaat al 2 jaar in mijn iTunes.
Als je mijn mening niet begrijpt hoef je niet meteen automatisch met ridicule verwijten aan te komen zetten.

En kom niet meteen met een oordeel......hopelijk is dit niet de manier waarop jij alle berichten leest.....

pretfrit
Lexicon Devil schreef:
Zo, is dit even een saai album...nergens een hoogtepunt...

je overdrijft...Heb even je 5* lijst bekeken en tot mijn verbazing zie ik nog overeenkomsten met mezelf ook...Wrong, LA Woman, Let it Bleed zijn toevallig mijn favoriete rockalbums..Verder kan ik b.v. "Insignificance" qua tekstinhoud en muziek moeilijk "saai, eenzaam,triest en dagdroommuziek" vinden...en zo kun je nog wel even door geen met beargumenteren maar dat heeft weinig zin.

Zo zie je maar dat er weinig zaken zo onvoorspelbaar zijn als "smaak"...

Binaural!!....1,5 jaar naar mijn vorige betoog (als fretpit) en naar aanleiding van deze nondiscussie nog maar eens opgezet.

en ja hoor...nog steeds geweldig.Afgelopen jaar ben ik de muziek van Pearl Jam minder gaan waarderen maar dit album is ...anders. Op de een of andere manier heeft het zich onder mijn huid genesteld (Thin Air? )

Ik kan goed leven met het idee dat ik (en nog een paar medeusers) blijkbaar een afwijkend hersenkwabje of speciaal gevormde oorschelp hebben waardoor we dit al PearlJams beste zien/horen

avatar van The Scientist
wat persoonlijk gemoddergooi weggehaald

Lexicon Devil schreef:
Wie zegt dat ik snel in mijn oordeel ben???
Misschien heb ik deze plaat al 2 jaar in mijn iTunes.

Nou, ik wilde je niet beledigen. Ik vond alleen je manier van redeneren een beetje misplaatst en ongenuanceerd. Het leek me een beetje uit de lucht gegrepen (ruggengraat e.d.)
Maargoed, het zou ook kunnen dat je gewoon moeite hebt met het serieuze karakter van de muziek en de teksten van Vedder.
Even voor de duidelijkheid, daar is verder niets mis mee, gewoon kwestie van smaak.

1,0
Ik vind juist op dit album veel nummers staan die niet zo'n overdreven serieus karakter hebben zoals bv. Breakerfall en God's Dice.

Lexicon Devil schreef:

Maar de rest van de nummers zijn 'stuk voor stuk depressieve instortingen'? Sorry, ik zal niet meer vervelend doen.
Heb je Yield wel eens beluisterd? Als je een liefhebber bent van classic rock, dan moet je die zeker eens proberen!

Meatpuppet schreef:

Dat bedoelde ik figuurlijk als in hopeloze stukjes muziek...

Lexicon Devil schreef:

Dat bedoelde ik figuurlijk als in hopeloze stukjes muziek...

Ja, heel duidelijk...

Lexicon Devil, hoevaak heb je deze plaat eigenlijk geluisterd?
Monotoon...bedoel je een volwassen sound?

avatar van Dudeness
Raar, deze waardering. Dit is een plaat die veel meer verdient. 'k Zou zelfs meer durven zeggen: stiekem is dit het beste wat ik van PJ heb gehoord. Maar vertel het niet rond...

De sfeer die dit album uitwasemt, spreekt me zeer aan...

Na No Code en Yield terug een album waar ik een speciaal gevoel bij heb. Niet dat de vorige 2 albums niet goed waren, op No Code vind ik de samenhang gewoon niet goed, ze hadden er een paar nummers als B-Side op een single moeten zetten ipv op het album. Yield staat vol met goede nummers, maar ik beluister het album maar zelden van begin tot eind, het begint te vervelen zoals een best of album.

Verder over Binaural: een speciale sound, goede variatie van zachtere en hardere nummers, goede samenhang, het opent met een knaller "Breakerfall", bij mijn eerste beluistering vond ik het maar een vreemd nummer, maar ben het meer en meer beginnen appreciëren, het is echt wel een zalig nummer. Daarna trekt God's Dice de harde lijn verder en hoe? Evacuation volgt, het enige nummer dat tegenvalt op het album, ze spelen het dan ook gelukkig bijna nooit live. Eens daar voorbij kan het album echt beginnen, vanaf dan tot het laatste nummer, komt er bij mij nooit een moment dat ik denk, laten we eens een ander cd'tje opzetten. Hoogtepunten: Breakerfall, Light Years, Nothing As It Seems, Of The Girl en Rival. Hmm.... Grievance, Insignificance en Thin Air eigenlijk ook wel.

"De sfeer die dit album uitwasemt, spreekt me zeer aan...", ik kan The Dude hier zeker in volgen.

avatar van Kronos
Slechte albums heeft Pearl Jam nog niet gemaakt. Wel wat mindere en betere. Binaural hoort thuis in de laatste categorie.

Knap hoe ze na het monstersucces dat het debuut was hun artistieke integriteit bewaard hebben en nooit de commerciële toer opgegaan zijn.

avatar van Nicholas123
Langzaam begint dit toch tot een van m'n favoriete PJ albums uit te groeien. Zo ongelofelijk sfeervol en eenzaam klinkt dit, maar verschrikkelijk mooi. Matt Cameron verdient nog een speciale vermelding. Hij geeft dit album echt nog dat extra laagje klasse waardoor de muziek echt tot zijn recht komt. Luister bijvoorbeeld eens naar Sleight of Hand. Dat hadden Abruzzese of zelfs Jack Irons niet gekund. 5*

avatar van barrett
Dit is een wat mindere plaat van deze band, eignlijk staat er niet echt iets nieuws op. Enkel het liedje Soon Forget blijft in mijn hoofd wat nazinderen.
Tof idee om iets te doen met een ukele, zeker een goede combinatie met Eddie's typerende stem.

avatar van Paap_Floyd
Nothing as it seems

avatar van Rhythm & Poetry
Ik dacht dat de groep Pearl Jam veel ouder was, maar dat valt dus wel mee. Dit is denk ik de slechtse openingszin die ik geplaatst heb bij een album; desondanks wilde ik het wel even kwijt. Laat ik het maar over de muziek hebben misschien word ik dan wel interessant:

Ik heb het met verrassend veel plezier zitten beluisteren, niet dat ik nu enorm lyrisch ben over dit album maar ik had er 0,0 van verwacht. Het wat stevige begin vind ik helemaal niet verkeerd, het is weliswaar niet geheel ‘mijn ding’ maar als ik het wat harder zet kan ik er toch best van genieten (de adrenaline ontbreekt nog wel geheel want het is wel wat braafjes).

Het vervolg is allemaal wat beheerster en ook dan kan ik best wel van het plaatje genieten; hoewel ik de zang niet helemaal top vind kan ik er goed naar luisteren. Light Years blijk ik al te kennen en dat vind ik een alleraardigst en bovendien vrij catchy nummer. Echter is het qua muzikaliteit niet echt een verbijstering het is een makkelijk wegluisterend concept zonder allerlei toeters en bellen.

Ondanks de vele instrumenten die op het album te horen zijn vind ik het niet zo’n heel veelzijdig project (wat niet wil zeggen dat er geen uitzonderingen op deze regel zijn, Nothing as It Seems en Rival om als voorbeeld te noemen). Het onderscheid tussen de wat hardere en zachtere nummers is er duidelijk maar dan houdt het ook een heel eind op. Er had van mij best wat meer geëxperimenteerd mogen worden in de zin van hoe meer verschillende geluiden hoe mee vreugd.

Zoals ik al zeg vind ik dit album zeker niet slecht maar ben ik niet van mijn sokken geblazen (als dit überhaupt een goed gezegde is, en zo niet dan nog ben ik niet van mijn sokken geblazen). Het is mij allemaal wat te veilig, voldoende is het zeker, ik zeg drie mooie sterren voor Binaural.

avatar van Nicholas123
Tja, dit is ook niet echt bedoeld als een "blaas de luisteraar van de sokken" album. Dit is (voor mij in ieder geval) veel meer een album wat het beste tot zijn recht komt als intiem luisteralbum.

Het is allemaal redelijk subtiel wat hier gedaan wordt. Met name het drumwerk is ontzettend sterk.

Ik kon er in het begin nog niet zo heel veel mee. Vaak en op het juiste moment ('s avonds laat) luisteren kan nogal eens helpen blijkt maar weer.

avatar van TheFunkyM
Ik luister dit album weer na een hele lange tijd. Ik las namelijk laatst een oud berichtje van mijzelf terug waarin ik vermelde: ''Dit is het beste album na ten'' Nu wil ik niet de vergelijking weer maken met ten, dit is wat ik toen zei.

Ik ben nu weer een tijd verder en ik heb veel meer Pearl Jam geluisterd, ook is het mijn favoriete rockband geworden.
Ik heb Ten stuk geluisterd en daarna me aan VS gewaagd, dit was eerst geen succes, maar nu vind ik dat echt een top album geworden, met vele uitschieters! Hierna luisterde ik Pearl Jam - Pearl Jam, wat ook een sterke indruk achterliet. Na het luisteren van vele live albums van Pearl Jam, had ik zoiets van nou: ''we gaan Binaural maar weer eens luisteren''. Ik had hier namelijk zoals ik eerder schreef, goede herinneringen aan. En nu moet ik zeggen: Wat een top plaat!! De samenhang van dit album is zo geweldig, de openingsnummers zijn wat harder, maar hierna is het een heerlijk ingetogen plaat, met een hele lekkere sfeer, die het album !heel! het album blijft ademen.

Mijn uitschieters zijn: Light years, Nothing As It Seems, Thin Air, Insignificance, Off the girl en Rival. maar eigenlijk vind ik alle nummers erg goed. Dit komt voor mij heel dicht bij ten, ook al is het een heel ander geluid, heerlijk album, die ik eigenlijk weer heb herontdekt!

halfje omhoog ****1/2

avatar van rkdev
Light Years (5:06)
Nothing as It Seems (5:22)
Thin Air (3:32)
Insignificance (4:28)

Kwartet !! !! Wat een rijtje briljante songs op rij zeg.
Oh ja, en zoals we van de heren gewend zijn weer een briljant mooi artwork.

Antagoon
Wat een saaie plaat is dit. Ik kom hier echt niet doorheen, m'n aandacht verslapt en opeens is de plaat weer afgelopen. Een soort gezapige oude mannen rock.